XX ES-1000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John Tony

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2019
    Innlegg
    24
    Antall liker
    6
    Screenshot_20200620-180002.png

    Er det noen som vet hva merke/fabrikat dette kassett-decket er?
    All merking vises på bildene. Ingen logoer el. lign. inni heller - bortsett fra "Matsushita" I forbindelse med typebetegnelsen på motoren.
    Alle innspill mottas med takk.
    Screenshot_20200620-175941.png
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.512
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Med Europlug, 220v og merkene til D S N så vil jeg tro at den er produsert i Norden.....
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.386
    Antall liker
    3.407
    Torget vurderinger
    0
    Nej, det är inte producerat i Norden. Om man tittar noga så ser man att det står ”Import” på baksidan. De enda kassettdäck som producerades i Norden kom från Tandberg och Luxor. Detta är absolut inte från varken Tandberg eller Luxor.

    Det här är med all säkerhet fråga om ett kassettdäck som på 70-talet, i alla fall i Sverige, såldes via postorderföretag/bedrift, som t ex Hobbex, Ellos, Clas Ohlson.
    Det fanns t ex märken som hette ”Electown” och ”Fair Mate”.
     

    John Tony

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2019
    Innlegg
    24
    Antall liker
    6
    Nej, det är inte producerat i Norden. Om man tittar noga så ser man att det står ”Import” på baksidan. De enda kassettdäck som producerades i Norden kom från Tandberg och Luxor. Detta är absolut inte från varken Tandberg eller Luxor.

    Det här är med all säkerhet fråga om ett kassettdäck som på 70-talet, i alla fall i Sverige, såldes via postorderföretag/bedrift, som t ex Hobbex, Ellos, Clas Ohlson.
    Det fanns t ex märken som hette ”Electown” och ”Fair Mate”.
    Innvendig design og konstruksjon bærer mye likheter med Matsushitas egne produkter fra 70-tallet. Mekanikken er praktisk talt identisk med den som sitter i National Panasonic RS-260. Nettkabelen og pluggen er også identisk. Innfesting av kassettluke samt ejectsystem har også store likheter.

    Kan Matsushita ha bygget til slike 'postordrefirmaer'? Solgt f.eks. som de fornevnte 'Electown' og/eller 'First Mate'?
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.386
    Antall liker
    3.407
    Torget vurderinger
    0
    Den kan ju vara tillverkad på en OEM-fabrik som också tillverkade till Panasonic.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    John Tony: Flere av verdens merker hadde produksjon i Japan på 70-tallet, slik de idag har i Kina/Malaysia. Allerede da var Japan kjent for den driftssikkerheten de idag er legendariske på. Så: Ja, det kan være Matsushita under skallet, produsert for nordisk marked. I Europa ellers er spesielt tyskerne kjent for å ha satt vekk deler av produksjonen. Se på merker som ITT og Universum, så forstår du. Fisher og Sanyo er noe av det samme. Men så var også Satoshi Iue hos Sanyo og Matsushitas grunnlegger svogere. Sanyo produserte seinere for Fisher, inntil de- som par- i 2012 gikk konkurs. FØR sammenslåingen var Fisher- grunnlagt av amerikanske Avery Fisher- noe av det fineste du fikk kjøpt av lydutstyr til hjemmebruk. Internt i Japan er jo historien om hvem som i årevis produserte Sonys kassettmekanismer viden kjent: AIWA. Det endte med at Sony kjøpte opp, støvsugde Aiwa for båndkompetanse og la ned merket som noe eget.Jeg kaller det å fjerne rivaler. Var jo strengt tatt kun Aiwa som- i Japan- kunne utfordre Pioneer på akkurat disse apparatene på den tid. De slo jo også Sony på lyd i deres eget Walkman-spill. Og Sony ville lære å bygge like solide mekanismer selv. Det klarte de også. Delvis. En annen direkte grunn til oppkjøpet.
     
    Sist redigert:

    John Tony

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2019
    Innlegg
    24
    Antall liker
    6
    Da ser det ut til at dette kassett-decket får leve resten av livet som 'navneløs' ES-1000.😁
    Den passer utseendemessig godt inn i et anlegg jeg setter opp, og da hadde de tekniske data vært morsomt å ha. Men men ...

    Får bruke øra og teste det ut ordentlig når jeg får sendt lydhoder, vendere, potmeter etc en runde i oppvaskmaskina og smurt opp trykkrulle og reimer med klister.🤪

    Mulig det har potensiale. Hvem vet? 😊
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    John Tony: Rens den etter alle kunstens regler, så blir du nok overrasket . Hvilke tapes jeg anbefaler? Maxell UR 90 og TDK D. Ingen vits i å bruke noe dyrere der.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.386
    Antall liker
    3.407
    Torget vurderinger
    0
    Helt lågbudget/low-fi är den nog inte; den har ju faktiskt ”Dolby”.
     

    John Tony

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2019
    Innlegg
    24
    Antall liker
    6
    John Tony: Rens den etter alle kunstens regler, så blir du nok overrasket . Hvilke tapes jeg anbefaler? Maxell UR 90 og TDK D. Ingen vits i å bruke noe dyrere der.
    Har en ganske stor samling kassetter, både kjøpte album og selvinnspilte. De eldste er fra midten av 70-tallet og der finnes nok både billigræl og dyre typer.
    Lytter med ujevne mellomrom, blir ikke ensomt kassett-deck det der, men et av de eldste.
    Finerskader på tresidene dessverre. De skal byttes ut og fargen matches til oljet teak. Deretter blir den koblet opp sammen med Radionette SM75(RV31), Radionette TK20S og en Radionette(Garrard) 3000. Siden Radionette kassett-deck fra denne epoken er neeesten umulig å finne. Denne ES1000 er ihvertfall tidsriktig og har et design som kan sammenlignes med Radionettes RD400 (tror jeg den het).
    Wish me luck.😁
     

    John Tony

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2019
    Innlegg
    24
    Antall liker
    6
    Helt lågbudget/low-fi är den nog inte; den har ju faktiskt ”Dolby”.
    Ut fra mistanken om at det er en Matsushita-sak vil jeg tro den ligger i øverste low-fi/nederste hi-fi.
    Har allerede en NationalPanasonic RS260 og en RE7860, begge fra 70-tallet. Designet av selve kassettmekanikken i de to er tilnærmet identisk med det som sitter i denne. Gjetter derfor at denne er nokså lik 'storebrødrene' til RS260 - f.eks. RS271. Blir morsomt å få den opp å gå.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    John Tony: Nettopp derfor skal du rense: Jo eldre kassettene er, desto lettere er det for dem å slippe partikler. Dette decket har nok hatt et relativt hardt liv, og det holder for å få lyd i den samlingen du har. Men disse sliter oftest mer på tapene enn nyere decks, og legger du evt dårligere opptak du allerede har over på ny båndstock holder de lenger. Da risikerer du ikke å ryke originalen, men tar vare på innholdet. For posterity. TDK D og Maxell UR er- sammen med Denon DX og Emtec FE- de fineste normalbånd du får. Sony HF er kanskje mer tilgjengelig enn TDKen, men sistnevnte er langt mer fleksibel mht hvilke decks den låter bra på. Og sikre som banken, mht drift. HFen funker, ingen tvil om det. Men de har ikke helt den samme åpne toppen som Denon, Emtec og TDK. Såfremt du da ikke bruker HF på Sony..og det er jo ikke tilfelle her. Jeg har dessuten mottatt flere HF og UX-Ser med knust shell opp gjennom tidene. De siste produsert i Frankrike. Sonys gode tilgjengelighet, men også varierende kvalitet, har nok mye av sitt utspring i at Sony spredte produksjonen. Også til flere land som ikke direkte er kjente som audio-produsenter. Men du skal heller ikke glemme Fuji DR-finner du dem, kjøp.
     
    Sist redigert:

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    723
    Antall liker
    2.052
    Torget vurderinger
    13
    John Tony: Flere av verdens merker hadde produksjon i Japan på 70-tallet, slik de idag har i Kina/Malaysia. Allerede da var Japan kjent for den driftssikkerheten de idag er legendariske på. Så: Ja, det kan være Matsushita under skallet, produsert for nordisk marked. I Europa ellers er spesielt tyskerne kjent for å ha satt vekk deler av produksjonen. Se på merker som ITT og Universum, så forstår du. Fisher og Sanyo er noe av det samme. Men så var også Satoshi Iue hos Sanyo og Matsushitas grunnlegger svogere. Sanyo produserte seinere for Fisher, inntil de- som par- i 2012 gikk konkurs. FØR sammenslåingen var Fisher- grunnlagt av amerikanske Avery Fisher- noe av det fineste du fikk kjøpt av lydutstyr til hjemmebruk. Internt i Japan er jo historien om hvem som i årevis produserte Sonys kassettmekanismer viden kjent: AIWA. Det endte med at Sony kjøpte opp, støvsugde Aiwa for båndkompetanse og la ned merket som noe eget.Jeg kaller det å fjerne rivaler. Var jo strengt tatt kun Aiwa som- i Japan- kunne utfordre Pioneer på akkurat disse apparatene på den tid. De slo jo også Sony på lyd i deres eget Walkman-spill. Og Sony ville lære å bygge like solide mekanismer selv. Det klarte de også. Delvis. En annen direkte grunn til oppkjøpet.
    AiWA hadde my bra på fra ca 1977 til 1987
    Min favoritt periode fra ca 1978 til 1982
    Selv har jeg tatt vare på noen ting fra 1978 katalogen. Dette er kvalitet i mine øyne og ører
    Kasettdecket som hører til denne serien er det, ikke helt ukjente,'AIWA AD 6900 (dette har jeg desverre ikke)



    aiwa_ad-6900_stereo_cassette_deck.jpg
    0 7AA451A4-50E2-450E-B529-10D7FADE0FF0.jpeg 8AC9EC82-74F9-438D-A00C-6E993F8875F6.jpeg 8CBDF736-C32D-4F15-98E5-4FC134F62928.jpeg B9C895E4-1D1C-4689-9A6E-7E243B27F60A.jpeg
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    RDNZL: Har selv den lille HS-T06Mk2...Trenger litt service, men jeg håper å en gang få den "minted anew"...Samme mekk som G35Mk2 der.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    RDNZL: Som barn haddee jeg også Fisher PH64. En walkman med overraskende god lyd. produsert i Singapore.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn