Y ledd

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
870
Antall liker
866
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Jeg har separate stereo og surround oppsett, men ønsker å kunne bruke subwooferne i begge oppsettene. Så jeg lurer, kan jeg bruke y-ledd inn på subwoofer forsterkeren? Oppsettet som ikke er i bruk vil være avslått, men vil signalet inn kunne skade denne?
 
M

MarkusH

Gjest
Det burde gå greit, det er jo ikke noe signal inn til sub fra det systemet som er avslått.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
870
Antall liker
866
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Det burde gå greit, det er jo ikke noe signal inn til sub fra det systemet som er avslått.
Nei, men det vil komme signal via y-leddet fra den aktive forforsterkeren til inngangen på den som er avslått. Denne jeg er bekymret for, selv om jeg tviler på at det er noe problem.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg tror ikke det er noe problem, går jo eventuelt å nappe den ut av den forsterkeren som er avskrudd hvis du er bekymra for det.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Det enkle svaret er nei, det funker ikke med Y-ledd denne veien. Den andre veien er OK, altså om du har to sub'er.

Grunnen til at det ikke funker er at du kobler to forsterkeres utgang i parallell. På linjenivå er utgangsimpedansen lav (typisk under 100 ohm) mens inngangsimpedansen er høy (typisk større enn 10.000 ohm). Hva som skjer når den ene forsterkeren er avslått avhenger av forsterkerens konstruksjon. Den er neppe laget for Y-kobling så du kan vente deg flere forskjellige scenarioer. Jeg tror ikke du klarer å ødelegge forsterkerne på denne måten, men du kan forvente lavere nivå ut til sub, muligens med forvrengning av signalet.

Du trenger en omkobler mellom de to forsterkernes utganger. Får hos Clas, Biltema osv.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
870
Antall liker
866
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Ting ordner seg selv. Forforsterkeren har theatre through, da kan jeg velge bare subwoofer igjennom. Så da går LFE signalkabel fra surroundprosessor til stereo forforsterker og videre derfra til sub-poweramp :) (y)
 
Topp Bunn