Yamahas venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jogi1973

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.06.2013
    Innlegg
    193
    Antall liker
    19
    Melder meg inn i Yamaha's gjengen med nyanskaffelser av CX-1000, MX1000 og MX800. Veldig spent på hva settet kan gjøre med mine Klipsch Rf83. Har prøvesmaket litt med MX1000 og CX-2 forforsterker og mildt sagt storfornøyd sålangt;) Bildet er forresten lånt på nett
    FullSizeRender (6).jpg
     
    Sist redigert:

    Sledge85

    Medlem
    Ble medlem
    13.10.2012
    Innlegg
    42
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    3
    Fikk yamaha as-2100 i hus for noen dager siden og må si eg er mektig imponert over kreftene og musikaliteten i denne forsterkeren. Hadde Hegel H360 som var fantastisk på sin måte, med å hente frem detaljer, åpenhet og gass aktig diskant og 3d. Sikkert rått for di som liker mye akustisk, pop og fine kvinnestemmer. For meg blei det litt lyst på ein del musikk eller kjølig. Yamahaen klarer så og si det samme bare at den spiller varmere med mektigere bass og større lydbilde. Noe rock kunne låte litt tynt med hegelen, men ikkje med yamahaen. Har bare brukt rca fra forsterker til min cayin cd spiller. Tørr ikkje tenke på kor bra det kan bli når eg får min t+a dac 8 og får kjørt balansert og cd spiller som reint driverk. Hegel verdt dobbel i pris i forhold til yamahen? Tviler. I tillegg så ser den mye bedre ut og alle kronene er brukt til forsterking og ikkje stream,dac og alt mulig.
     
    S

    SAH

    Gjest
    Må bare si meg enig, AS 2100 er en formidabel forsterker, sett i forhold til prisen- både når det gjelder lyd- og byggekvalitet. Har også CD 2100 som også har innebygget DAC og bruker balanserte kabler mellom disse. I mine ører er dette en utrolig god kombo, som er verdt hver ei krone. For meg så sitter det "langt inne" og skulle bytte ut disse komponentene. Du har nok mange fine lyttestundet å se frem til, når du får alt på plass :)

    Fikk yamaha as-2100 i hus for noen dager siden og må si eg er mektig imponert over kreftene og musikaliteten i denne forsterkeren. Hadde Hegel H360 som var fantastisk på sin måte, med å hente frem detaljer, åpenhet og gass aktig diskant og 3d. Sikkert rått for di som liker mye akustisk, pop og fine kvinnestemmer. For meg blei det litt lyst på ein del musikk eller kjølig. Yamahaen klarer så og si det samme bare at den spiller varmere med mektigere bass og større lydbilde. Noe rock kunne låte litt tynt med hegelen, men ikkje med yamahaen. Har bare brukt rca fra forsterker til min cayin cd spiller. Tørr ikkje tenke på kor bra det kan bli når eg får min t+a dac 8 og får kjørt balansert og cd spiller som reint driverk. Hegel verdt dobbel i pris i forhold til yamahen? Tviler. I tillegg så ser den mye bedre ut og alle kronene er brukt til forsterking og ikkje stream,dac og alt mulig.
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Hej alla.

    Nu var de ett tag sedan jag skrev något i denna Yamaha-tråd. Men i söndags så dök det upp en Yamaha CR-1020 hos mig. Den fyller 40 år i år och är i MINT! :) Jag vet inte om det var ett bra eller dåligt pris jag fick ge för den, men i det skicket den är i så känns 3.500 kronor som helt adekvat (för mig). Nu har jag testat den några dagar och kan bara säga att den kommer stanna i huset, i vart fall tills jag hittar något roligare till ett vettig pris.

    Nu hör det till saken att jag är en inbiten "rör-nörd" sedan många år (nästan 30 år). Inte hade jag varken trott eller tänkt att det skulle stå en transistorförstärkare hos mig innan jag dog ... :rolleyes: Men jag gillar designen på de lite äldre förstärkarna/receivrarna och kunde inte motstå denna Yamaha.

    Jag har kopplat in min Technics SL-1200GAE med en Nagaoka MP-500 pick-up, Denon DCD-A100 och tre olika Nakamichi-kassettdäck, vilka är i stigande ljudliga ordning, DR-1, RX-505E och till sist Dragon. Jag är medveten om att detta förmodligen är lite "overkill", trodde jag ... ha-ha ... den lilla 40 åriga Yamahan spelar väldigt väldigt fint med alla signalkällor, och jag sitter faktiskt helt nöjd ... hur otroligt det än kan låta :cool:. Jo, högtalare är ett par Klipsch RF7II.

    Jag hade tänkt mig att den skulle vara "vass", "klinisk" och kanske låta lite som "krossat glas" i jämförelse mot en röris ... men det ända som blev krossat var mina fördomar! Vilket alltid är kul.

    Här kommer en bild på nyförvärvet.

    DSCN7226[1].jpg


    DSCN7227[1].jpg


    Så jag tycker 2017 har startat bra. :D
     
    Sist redigert:

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    1.048
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Må bare si meg enig, AS 2100 er en formidabel forsterker, sett i forhold til prisen- både når det gjelder lyd- og byggekvalitet. Har også CD 2100 som også har innebygget DAC og bruker balanserte kabler mellom disse. I mine ører er dette en utrolig god kombo, som er verdt hver ei krone. For meg så sitter det "langt inne" og skulle bytte ut disse komponentene. Du har nok mange fine lyttestundet å se frem til, når du får alt på plass :)

    Fikk yamaha as-2100 i hus for noen dager siden og må si eg er mektig imponert over kreftene og musikaliteten i denne forsterkeren. Hadde Hegel H360 som var fantastisk på sin måte, med å hente frem detaljer, åpenhet og gass aktig diskant og 3d. Sikkert rått for di som liker mye akustisk, pop og fine kvinnestemmer. For meg blei det litt lyst på ein del musikk eller kjølig. Yamahaen klarer så og si det samme bare at den spiller varmere med mektigere bass og større lydbilde. Noe rock kunne låte litt tynt med hegelen, men ikkje med yamahaen. Har bare brukt rca fra forsterker til min cayin cd spiller. Tørr ikkje tenke på kor bra det kan bli når eg får min t+a dac 8 og får kjørt balansert og cd spiller som reint driverk. Hegel verdt dobbel i pris i forhold til yamahen? Tviler. I tillegg så ser den mye bedre ut og alle kronene er brukt til forsterking og ikkje stream,dac og alt mulig.
    Helt enig, ....også i forhold til både Hegel, Primare og Krell i samme prisklasse, og godt over. Har eid AS-2000 en god stund. Den er nå erstattet med Sony TA-FA7ES som gir litt mer pondus ved lavt volum, og en aning mer oppløst diskant. Men Yamaha lager gull produkter. Spiller på NS-1000M fra 1977. De byttes aldri :)
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    God kveld!
    Jeg er alvorlig fristet av AS 1100 og 2100, men synes det er vanskelig å velge mellom dem.
    Dette er forskjellene jeg har funnet:
    - funksjonellt har 2100 diskret hodetelefonforsterker med trimpot, MM/MC skifter på forsiden og balanserte innganger (som jeg ikke trenger)
    - f2100 også har større reservoarkondiser og - jeg spekulerer her - et mer komplisert RIAA kretsløp etter bilder å dømme

    Bortsett fra dette: er det noe viktig som jeg har oversett?
    Er det noen her som sammenlignet dem lydmessig eller kan gi et råd?
     
    Sist redigert:

    Gnomen

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2016
    Innlegg
    26
    Antall liker
    3
    Er det noen som har fått testet RX-A3060 OG CX-A5100 opp mot hverandre? Hva slags forskjeller er det. Tenker ikke da på fysiske tilkoblinger eller at det ikke er innebygde forsterkere i prosessoren, men heller på lydkvaliteten og justeringsmuligheter. Spesielt interessert i PEQ, og justeringsmuligheter for kinobruk etter den siste firmware oppgraderingen som kom til CX-A5100.
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    197
    Antall liker
    57
    etter 3-4år med samling, så har jeg endelig fått samla sammen ett godt hjemmekino system føler jeg, nå har jeg endelig fått en 7.2.4 pakke komplett i ns-hx serien, 6stk ns-8hx, 4stk ns-4hx, 2stk ns-c7hx og til slutt 2stk yst-sw1500 :)
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan låter Yamahas nyere høyttalerserier?

    Tenker spesielt på serier som NS-F500, NS-F700 eller NS-B750 med en Yamaha subwoofer.

    Jeg drømmer om litt om et fult Yamaha oppsett med foreks. en en Yamaha AS-501 eller AS-701, men har ikke råd til å velge høyttalere fra Soavo serien.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Noen som har lyttet på både A-S2100 og A-S3000? Hva er forskjellene i lydsignaturen mellom disse to?
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Noen som har lyttet på både A-S2100 og A-S3000? Hva er forskjellene i lydsignaturen mellom disse to?
    Dessverre, men har hatt både 1100 og 2100 og opplevde forskjellene egentlig ganske små. Mulig hoppet opp til 3000 er større men det er også prisen :)

    Sent from my SM-G935F using Tapatalk
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    197
    Antall liker
    57
    valg av forsterkere

    det neste året skal jeg kjøpe meg noen effekt forsterkere etterhvert som jeg kan ta meg råd, noen som har tips til hva som speller bra på ns-hx serien ? det jeg tenker er 7x2-300w til gulvhøyttalerne og 4x100w til takhøyttalerne (og til slutt cx-a)
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Jeg ønsker å melde meg inn i gjengen her. Har hatt A-S3000 integrert forsterker noen uker nå, og den er kommet for å bli en stund ser det ut til.

    Gikk forresten så langt som at jeg satte igang en egen vennetråd for Yamaha da denne ikke dukket opp under mine søk, så åpenbart at det trengs friske bein her inne..;)
     

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    219
    Antall liker
    628
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha vært uten forsterker noen måneder så ble det til at jeg bestilte en Yamaha WXA-50, blir spennende å få prøvd den lille saken som har fått spennende omtale. Nå som også Tidal kommer så blir det bare lekkert.

    Yamaha med nye, kompakte forsterkere - Stereo+
     

    Ivan janssen

    Fersking
    Ble medlem
    24.08.2017
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Belgie
    Yamaha adict

    etter 3-4år med samling, så har jeg endelig fått samla sammen ett godt hjemmekino system føler jeg, nå har jeg endelig fått en 7.2.4 pakke komplett i ns-hx serien, 6stk ns-8hx, 4stk ns-4hx, 2stk ns-c7hx og til slutt 2stk yst-sw1500 :)
    Hello. Goodevening I see that you have the ns-hx set ,I just started colecting the ns-hx set , have already 4hx2 and one hx7 . It is hard to find thé hx8 and hx6 can you help me to find these speakers. I wanted to buy these when they came out in 2002 but they were to expencive for me at that time .dreaming of A complete set to play with
     

    Blackstar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    117
    Nytt medlem i klubben

    Klinket til på Black Friday tilbudet til Stereofil, og er herved eier av en A-S1100.
    Førsteinntrykket så langt er alldeles strålende.
    Ampen driver ett par KEF R500 på glimrende vis. En helt annen tilstedeværelse, fylde og varme enn i forsterkeren jeg hadde før.
    Spilte nettopp gjennom OK Computer på vinyl. Gåsehud rett og slett.
    RIAAen på denne virker også såpass god at jeg vurderer å kvitte meg med den eksterne jeg har.
    (Platespiller er Rega Planar 3 2016 og RIAA Graham Slee Era Gold V)

    Nei dæven nå er jeg fornøyd. Brukt langt mer penger på lyd enn det jeg liker i det siste, men nå tror jeg jaggu jeg skal slå meg til ro for ei god stund. Heretter er alt fokus på musikkglede.
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Hvilke høyttaler merker bør jeg se etter som passer lydmessig sammen med Yamaha sine dyrere modeller, dvs

    A-S3000 / CD-S3000

    og

    CX-A5100 / MX-A5000

    til Hi-Fi og Hjemmekino
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    1.048
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Hvilke høyttaler merker bør jeg se etter som passer lydmessig sammen med Yamaha sine dyrere modeller, dvs

    A-S3000 / CD-S3000

    og

    CX-A5100 / MX-A5000

    til Hi-Fi og Hjemmekino
    ns 1000m, 2000, 10000x eller 5000 :) Fantastisk lyd som kler andre yamaha produkter som hånd i hanske.
     

    johns

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2010
    Innlegg
    14
    Antall liker
    8
    Hei folkens da har jeg blitt Yamaha A-S1100 Eier og for en fantastisk musikkformidler det er og jeg kjører den med Dynaudio Special forty.Det spiller så flott i sammen med Yamaha forsterkeren,og den veier 23 kg.Så Yamaha og Dynaudio er en fin match.Jeg har blitt helt betatt av måten den Dynaudio spesicial forty spiller på,den spiller så stort og mektig
     

    superclementz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2013
    Innlegg
    249
    Antall liker
    61
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Så Yamaha nå har sluppet firmwareoppdateringen som gjør at jeg får støtte for Dolby Vision fra Apple TV 4K igjennom min RX-A1060 på HDMI. Virket å gjelde RX-A2060 og RX-A3060 også.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Testet phono inngangen på A-S2100 med Clearaudio Concept MM.
    Får veldig lavt nivå på denne i forhold til de andre inngangene. Kan det vere noe feil på denne,
    eller kan dette vere normalt for denne forsterkeren...?
    Har også A-S1000, hvor phono inngangen har merkbart høyere nivå...
     

    Blackstar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    117
    Testet phono inngangen på A-S2100 med Clearaudio Concept MM.
    Får veldig lavt nivå på denne i forhold til de andre inngangene. Kan det vere noe feil på denne,
    eller kan dette vere normalt for denne forsterkeren...?
    Har også A-S1000, hvor phono inngangen har merkbart høyere nivå...
    Jeg kan ikke gi deg noe svar på dette, men mine erfaringer med lillebroren, A-S1100, er at phonoinngangen gir noe lavere nivå enn de andre inngangene. Jeg vil ikke karakterisere det som "veldig lavt nivå" slik som deg, men det er såpass mye lavere at jeg skvetter litt i sofaen hvis jeg bytter fra phono til feks cd og glemmer å skru ned volumet før jeg setter i gang musikken. Såpass forskjell på nivåene er det at jeg nok velger å beholde den eksterne RIAAen jeg hadde fra før, den gir nivå mer på høyde med resten av inngangene.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Koblet inn EC ECP2 riaa, klarer meg nok ikke uten denne nei. Det innebygde riaa steget er greit nok, sett bortifra lav gain, men mangler oppløsningen og trøkket fra ECP2. Litt flatt og snillt via det innebygde riaa steget.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Et 1ste inntrykk er vel på sin plass.
    Koblet opp i 18 tiden i går og den med et skarpt blikk vil se at bryteren til høyttalerene står på a+b og det låt helt jævlig. Såpass at jeg skjønte fort at noe var feil. Fant frem bruksanvisningen fra pappesken ( hvem bruker bruksanvisning liksom..)
    Fikk vridd bryteren over på riktig posisjon. Det hjelp en hel del, men diskanten låt kunstig og bassen udefinert og svulstig.
    Slo på anlegget tidlig i dag og siden jeg har hatt fri i dag tenkte jeg at jeg skulle presse inn noen timer.
    Diskanten hadde roet seg til normalen, men mellombassen hadde litt voldsomme betoninger. Omtrent som om den mistet grepet helt. Bassen var svampete og noe skurret med plasseringen av musikerene.
    Begynte å kikke på bruktbørsen i ren desperasjon. Koblet på en annen dac for å se om det hjalp, men det eneste som endret seg var klangbalansen i en eller annen retning.
    Nå i kveld kikket jeg nærmerer på koblingene på høyttalerinngangene. Hadde klart å koble den ene høyttaleren ut av fase. Kjører høyttalerkabler uten plugg og med litt sort skrift på enkelte steder på kablene og dårlig lys så gikk det som det gikk.

    Nå låter det vesentlig bedre!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.913
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Brukerfeil pleier å forklare mye.
     

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    219
    Antall liker
    628
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaring med streameren til Yamaha,vurderer å bytte ut min lille WXA-50 med en ny forsterker (s1100 f.eks) og vurderer da en streamer med musiccast og det har NP-S303.

    Noen som har hørt?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bruk tusj eller elektrotape til å markere pluss med på kablene, så slipper du å gjøre den tabben igjen. Grattis med fin forsterker.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Bruk tusj eller elektrotape til å markere pluss med på kablene, så slipper du å gjøre den tabben igjen. Grattis med fin forsterker.
    Det er forhåpentligvis lenge til jeg skal bak forsterkeren og koble om høyttalerkablene. Det må i såfall bli om jeg kjøper nytt rack og setter det mellom høyttalerene. Da bruker jeg såfall noen kortere kabler jeg har liggende som er ferdig terminerte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn