Yamahas venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Har Yamaha A og CD-S2100.. og siden det er CDen som har DACen, så kjører jeg vel den optisk inn i den og videre inn i Amp?
    Flott oppsett, har samme selv men minus wxc-50. Den funker nok bra i det oppsettet.
    Har enda ikke brukt dac muligheten til cd spilleren...
     

    SvenO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    86
    Antall liker
    45
    Sted
    Eydehavn/ Arendal
    Yamaha A-S3000 i hus😄

    Etter noe mnd’er uten Yamaha var jeg heldig å fikk kjøpt en 3mnd gammel A-S3000. Savnet var stort da jeg (idioten) solgte min A-S2100, og kjøpte Hegel H360.
    Det er noe eget med lyden av mosfet transistorer., og det er nok av krefter til lettdrevne Klipsch høyttalere.
    Man skal ikke se seg blind på watt, det er Yamaha bevis på.
     

    Keroo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    58
    Antall liker
    30
    Sted
    Karmøy
    Yamaha

    Kjøpte en A-S301 for å ha som backup.. Må si, denne lille rakkern overasket meg!

    Mon tro om man skulle gått for ett innkjøp av en av storebrødrene?
     

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    Kjøpte en A-S301 for å ha som backup.. Må si, denne lille rakkern overasket meg!

    Mon tro om man skulle gått for ett innkjøp av en av storebrødrene?
    Anbefalest på det sterkeste..har A-S 2100 jeg,enorm maskin på 24 kilo,sykt med krefter og hvilken byggekvallitet..yamaha er tilbake igjen,ingen tvil om det vist de holder denne linja her :)
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Første anlegget mitt.. men må si at A-S2100 og Cornwall III passer bra sammen.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har sett og hørt på de nyeste stereokomponentene i 5000-serien? Hvis de er kommet til landet da, det er ikke sikkert.
     

    SvenO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    86
    Antall liker
    45
    Sted
    Eydehavn/ Arendal
    Noen som har sett og hørt på de nyeste stereokomponentene i 5000-serien? Hvis de er kommet til landet da, det er ikke sikkert.
    Han jeg kjøpte A-S3000 av har bestilt 5000 forsterker settet, får det om 2-3 uker. Usikker om han er her på sentralen, men får en rapport etterhvert fra han.
     

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    Noen som har sett og hørt på de nyeste stereokomponentene i 5000-serien? Hvis de er kommet til landet da, det er ikke sikkert.
    Han jeg kjøpte A-S3000 av har bestilt 5000 forsterker settet, får det om 2-3 uker. Usikker om han er her på sentralen, men får en rapport etterhvert fra han.
    høyttalerene har vært her et par år,var ett par ns-5000 på sentralen til salgs bla. men koster jo ville summer nye disse...andre ting i serien vet jeg ikke noe om..men jeg må si jeg sikkler på ns-5000..
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Skal bli spennende å lese tester og erfaringer. Yamaha er helt der oppe sammen med Luxman og Accuphase skulle jeg mene, selv om produktspekteret er noe tynnere foreløpig. Prisene kryper også oppover, men fremdeles er det ikke helt spinnvilt. Personlig synes jeg det er dumt at de ikke lager en ny og oppgradert sacd-spiller, raskere og med mulighet for PCM til DSD konvertering.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Kjøpte en A-S301 for å ha som backup.. Må si, denne lille rakkern overasket meg!

    Mon tro om man skulle gått for ett innkjøp av en av storebrødrene?
    Anbefalest på det sterkeste..har A-S 2100 jeg,enorm maskin på 24 kilo,sykt med krefter og hvilken byggekvallitet..yamaha er tilbake igjen,ingen tvil om det vist de holder denne linja her :)
    Har et vennepar som vi tidvis overnatter hos.
    De har Audio Note AN-E drevet av en A-S2100 på gjesterommet.
    Jeg bruker til min kones ergrelse uhorvelig lang tid på å komme meg ut av senga der...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte en A-S301 for å ha som backup.. Må si, denne lille rakkern overasket meg!

    Mon tro om man skulle gått for ett innkjøp av en av storebrødrene?
    Anbefalest på det sterkeste..har A-S 2100 jeg,enorm maskin på 24 kilo,sykt med krefter og hvilken byggekvallitet..yamaha er tilbake igjen,ingen tvil om det vist de holder denne linja her :)
    Har et vennepar som vi tidvis overnatter hos.
    De har Audio Note AN-E drevet av en A-S2100 på gjesterommet.
    Jeg bruker til min kones ergrelse uhorvelig lang tid på å komme meg ut av senga der...
    Men hun vet jo hvor hun finner deg...
     
    H

    heia1956

    Gjest
    Kjøpte en A-S701 som erstatning da min gamle forsterker ga opp. Må bruke ekstern dac da den som er innebygd ikke er helt topp men forbausende god lyd for en såpass billig forsterker. Kanskje den blir værende en stund.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Noen som har sett og hørt på de nyeste stereokomponentene i 5000-serien? Hvis de er kommet til landet da, det er ikke sikkert.
    Han jeg kjøpte A-S3000 av har bestilt 5000 forsterker settet, får det om 2-3 uker. Usikker om han er her på sentralen, men får en rapport etterhvert fra han.
    Ja?
     

    SvenO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    86
    Antall liker
    45
    Sted
    Eydehavn/ Arendal
    Noen som har sett og hørt på de nyeste stereokomponentene i 5000-serien? Hvis de er kommet til landet da, det er ikke sikkert.
    Han jeg kjøpte A-S3000 av har bestilt 5000 forsterker settet, får det om 2-3 uker. Usikker om han er her på sentralen, men får en rapport etterhvert fra han.
    Ja?
    Ikke fått dem enda, er vist litt forsinket levering.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har fått med seg om det er noen grunn til at AS3000 har steget så mye i pris, mens AS2100 har faktisk gått ned i pris?
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Du får de fremdeles til 36K i visse butikker.

    AS2100 er 95% av ytelsen til 1/2 pris
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Anlegget på hytta med A-S1000; T-D500 og WXC-50. Høyttalere er Usher S-520 og SVS SB1000.
    Via WXC går optisk fra TV og streaming via airplay. Så det gikk en CD-S1000 på finnn, men den nådde man ikke få kloa i...

    Dette spiller strålende bra, myk diskant og dyp fast bass.

    647347FB-A3C0-489D-ABC8-3EA95C7F87DC.jpg
    EF1549AA-82E5-4542-9D64-9300A3C42A15.jpg
    25932B4B-D8DB-4798-890B-37BEBB46F59B.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Ser veldig bra ut det oppsettet.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Yamaha lager skikkelig bra produkter, Imo :)

    Spørsmål om den nye M5000 effekt forsterker. Ser på specs’n at den har et nominell strømtrekk er 400W med maks strømtrekk 800W. Da borger vel dette for en class A/B med rimelig høy tomgangsstrøm? Det vil si at den muligens låter mer som en class A forsterker?
    Synspunkter?
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Tyske LowBeats gav M-5000 følgende rating (4,7 - "Outstanding") og ville gjerne beholde den som referanse (men fikk ikke :p) :

    LowBeats rating liten.png


    Den har en spesiell patentert "flytende strømforsyning" som hindrer støy fra jord:

    Flytende power.jpg
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    NS-5000 som trykkammer-høytaler

    Skumplugger.jpg


    Skumpluggende er ikke noe tess, de bare blåser ut og havner på gulvet.
    Ideen er interessant. Jeg bruker hardstappede sokker.

    Woofer_port_2.png


    Her er frekvensgangen i bassen med helplugg - rød, halvplugg - grønn og uten plugg - sort.
    Stiplet er grumset som kommer ut av bassrefleks-porten.

    Jeg har Accuphase forforsterker med loudness-comp. (endrer seg ikke med volumet) og 10 Hz subfilter som jeg bruker.

    NS.5000_trykk_comp.jpg


    Som man kan se så retter "kompensasjonen" ut frekvensgangen i bassen ganske snorrett og slik låter det ;D

    Imidlertid man trenger kraftig forsterker. Dette drar virkelig strøm. Man må også vokte seg for store membranutsving. 12" basselementene jobber skikkelig med mine digre monoblokker og jeg får superfast bass. Man slipper "tullebassen" fra bassrefleksportene og bassen blir annerledes og mindre romfølsom. Det er også noe i mellombassen som blir så veldig riktig i mitt oppsett.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    C-M-5000.jpg


    Yamaha har de beste forutsetninger til å masseprodusere highend med beste kvalitet.
    Jeg synes det er interessant hvordan dette hevder seg i forhold til Accuphase brukt og nytt til tilsvarende pris.

    D66bVcgVUAAUxBd_3.jpg


    C-5000 har mye lekker innmat tatt i betraktning at det dupliseres i to lag. Den har også en svært god phono-del.
    Men den har ikke "Accuphase Analog Vari-gain Amplifier" dvs. volumkontroll uten resistorer. Hvor mye har det å si ?
    Osv.

    Accuphase C-2150.jpg
    Accuphase P-4500.jpg


    C-2150 + P-4500 veil. kr 155.000,- eks. phonodel (antagelig mer prosenter enn Yamaha)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Yamaha lager skikkelig bra produkter, Imo :)

    Spørsmål om den nye M5000 effekt forsterker. Ser på specs’n at den har et nominell strømtrekk er 400W med maks strømtrekk 800W. Da borger vel dette for en class A/B med rimelig høy tomgangsstrøm? Det vil si at den muligens låter mer som en class A forsterker?
    Synspunkter?
    Klasse A er ingen lydsignatur, men en teknologiform :).
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Tyske Stereoplay har testet C-5000 og M–5000 i siste nummer.

    BB66EAB3-1735-4FA9-9624-8A1942F5669A.jpg
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Oversettelse med Google translate til Yamahas venner

    You could have built a mega DVerstärker. Or a fully digital amp with color display and hard drive. Or a multi-channel all-format streamer amplifier with its own website.
    But miraculously, Yamaha has made another decision. And revive an old tradition. Namely, the tradition that big Japanese hi-fi makers have a top-of-the-line amp combination in their program. An ultimate testament to the skills of the development department and a sonic statement.
    This is how it used to be, and usually a pre / final amp combination was chosen as a figurehead. In the late 1980s and into the 90s, real Japanese power hum got into a market in which preferences prevailed: what was his McIntosh or Krell was Stax, Pioneer, Yamaha or Luxman. In Japan, this tradition lasted longer or took the form of special models that left the homeland only in homeopathic doses. Economic constraints and a changed market finally put an end to most of these super equipment, which showed pure Japanese culture.
    "The C-5000 is one of the most spectacular preamps of its time."
    Further we observe a further diversification of the HiFi market: Although retro trend and full digitization plus network exist harmoniously side by side, but the technical development knows only one direction, namely the fully digital amplifier with streaming, although it is not foreseeable whether room correction systems in the future rather in (active) loudspeakers or in amplifiers.
    To decide in this environment for the development of a technically sophisticated, but conventionally built, purely analog pre / final stage combination, is courageous and revealed in its consequence, the unshakable love of (hi-fi) thing. Because what is it really all about? Right, to the sound. The last few inches on the long staircase into the seventh sound sky are still the domain of analog circuit technology, conventional power amplifiers and conventional power supply.
    A carefully designed phono stage, powerful line drivers and a battery of high-current output transistors plus a thick power transformer and a phalanx of energy-saving filter capacitors are unbeatable when it comes to pure fascination, the last bit of sound and the highest speaker control.
    Exactly this well-tried, still gold right principle also follows the Yamaha station wagon. The precursor C-5000 and the power amplifier M-5000 also pay homage to another proven recipe: their amplifier circuits are fully balanced, thus doubled and floating, which promises fundamentally ever extremely high noise immunity.
    C-5000: Discrete construction
    In the past, discrete design (ie the use of single semiconductors instead of integrated circuits) with the exception of special dual transistors was considered an effective measure for sound improvement. The extent to which the Yamaha developers were able to pull this principle through consistently is difficult to assess - the C-5000 should be discreet in the signal path and therefore still has a lot of conventional, "large" electronic components, while most of the used individual Transistors are tiny SMD types, which is not surprising given the current delivery situation of individual semiconductors.
    The C-5000 is also an old-style preamplifier in terms of features: It has a built-in MM and MC phono stage, flanked by high-level inputs that address a line and output driver stage. There is also a turn-off tone control (as was never as puristic in Asia as in Germany on the way) and a headphone jack with Vorpegelsteller, which is very convenient.
    The symmetrical circuitry also led to a mirror-symmetric design of the signal path on the boards, the patented electronic structure not only leads numerous voltage regulator directly to the associated consumers, but also allows short distances between the rich equipped terminal panel and a host of high-quality changeover relay. Immediately behind the front panel resides a double power supply: Two shielded with copper cups toroidal transformers are each responsible for the right and left channel, to the power of "management" (ie relay, potentiometer, remote control) takes care of a small extra power supply.
    And although the current requirements of a preamplifier (the way always works in A-mode, otherwise it is not) manageable, set the Japanese everywhere on the lowest possible contact resistance through thick cables, screwed contacts and last but not least, on a copper-plated Chassis, which has a shielding effect and quickly dissipates even the smallest interference voltages.
    The fact that the hip toggle switches have to click as full as a safe lock, goes without saying for a device of this caliber, but then a massive aluminum level control with ball bearings is completely worn down. A remote control is still available, but it is not that much fun.
    Power plant with bulletproof glass
    27 kilograms and 400 watts into two ohms are already a word; Both are also the responsibility of an official power transformer, which is not only quiet as a mouse, but also sits on a brass base plate. The turn is connected to a two-piece copper chassis, on which the heat sink and charging capacitors are rigidly bolted; The whole ensemble sits almost as a sub-chassis inside the housing of the power amplifier M-5000 and should give by its sheer mass vibration no chance. It works so well that you can confidently "lay on hands", nothing moves except the speedy hands of the gigantic VU meters, which shine behind seven millimeter thick Asahi glass, making it hard to look elsewhere.
    On the power amp boards, Yamaha recalls a deliberately simple circuit design and points to a short signal path as well as highly current-efficient MOSFETs in the output. Incidentally, our measurements prove the stability of the M-5000 in the most beautiful, after all, the amp produces iron-hard 400 watts on a two-ohm load, the low distortion level, an enormous damping factor (296) and the no less exemplary residual noise of absolutely rock solid, to witness perfect development work. Incidentally, the pampered music signal is passed out using a double set of speaker terminals. They would also look good on a welder, but here they are gilded with wide ribbed caps. Corresponding cable lugs can be tightened so well, a thick mounting plate carries the four-terminal set trustworthy stable.
    The silence is stronger than the storm
    How noise-free affects us, we have already often discussed: The possible dynamic range between the loudest and the quietest sounds is greater, the transparency increases because less noise is there. A very low-noise amplifier is also artifact-free, "pure" in the sound, since the superposition of the useful signal with noise is less.
    The Yamaha station wagon confirms this in the most beautiful, deeply impressive manner. And instead of testing out the already brutal power delivery capabilities of the power amp, the station wagon tempts experienced listeners to listen, to listen to the silence between the notes, all of their textures, colors, tone / quietness and meticulous precision against a pitch-black background formally be dissected out.
    What remains is usually the groove noise of the records, because a pickup - it may quiet be a very, very expensive specimen - feels on the C-5000 audibly well cared for, with the impedance settings of the phono input are practical.
    The wonderful, expressive tones to which the good old analog technique is capable, the Yamaha combo without any smear enough, with a gentleness that one would not have expected these amplifiers. An extra dimension of sound opens up here, soft, soft music plantlets treats the station wagon as carefully as if it were afraid to crush it. Quite amazing: Wherever you would expect raw torque - which can also be called up when needed - there is seldom meticulous care, where you might have to worry about thoughtless hyperanalysis, manifesting a perfectly balanced, unassailable tuning that is profoundly musical and completely intact leaves. Whoever was responsible for voicing these amplifiers had a golden ear.
    "The M-5000 convinces with its outstanding sound and enthusiastic musicianship."
    With self-evident (spatial representation, dynamics, openness, information content) we are no longer busy this time, everything is available at a level that is hardly debatable. Our conclusion is therefore drawn quickly: Who wants to have world class at home, does not have to spend more money.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Disse holder nok aller øverste klasse.
    Spennende, om Yamaha blir fremtidens high-end produsent ut over rådyre entusiastprodusenter. De er så store at de burde kunne levere slikt til relativt normale priser. Klart Yamaha kan, dersom de vil, spennende å følge de fremover. Og det MÅ det være fornuftige priser, skal de lykkes, hvis ikke kan man jo like gjerne kjøpe Accuphase og Luxman.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Problemet er nok markedet. Nå har de utvilsomt laget noe knallbra med 5000-serien. Og de setter den i slags masseproduksjon.
    Den har liksom det som skal til for å klassifiseres som highend, men ikke så mye mer.

    Prisen er stort sett den samme over hele verden ser det ut til:
    Høyttalere: 140k kr, forsterkersett 140k kr, platespiller 50k kr.
    Det blir kr 330 000,- pluss kr for pickup og ledninger.

    Hvor mange slike anlegg vil de selge? Kommer de til å tjene inn utvikling og utgifter til produksjonsutstyr for rasjonell produksjon.
    Jeg tror det er tvilsomt at de kommer til å tjene mye penger på dette her. Men de trenger nok en slik "statement-serie" for å vise at de kan :confused:
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Store ord om Yamaha's 5000 serie forsterkersett fra Australske SoundStage

    "Over the first few minutes of listening and then on to many weeks of regular auditioning, the C-5000/M-5000 combo performed commensurate with its exalted stablemates. I seldom state this so early in the piece but I will this time: the Yamaha C-5000 and M-5000 preamplifier and power amplifier are world-class-level and can mix it with the very best in the high-end audio space. Just saying."

    "Make no mistake, the Yamaha C-5000 and M-5000 preamplifier and power amplifier duo, alongside its ‘perfect match’ GT-5000 turntable and NS-5000 loudspeakers, will provide the engineering excellence, the aesthetic splendour and the arresting communication of the musician’s intent, in its purest form, on a par with the best of the high-end. These excellent components are worthy of my unreserved highest recommendation. Pure pleasure."

    0.jpg
    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    4.jpg
    5.jpg
    6.jpg
    7.jpg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    nesten rart ikke nye effektampen i 5000 serien ble en 200 watter selv om 100watt rekker langt, men er allerede bekrefta at nye NS-5000 talerne krever endel Current så rart yamaha er så ``beskjedne``med effekten i samme serie etter mitt syn , men ser ellers fantastisk flott ut da morro når slike merker går inn å lanserer nye ``retromodeller:)
    mvh
    M-5000 gir bare 2x100 watt i 8 ohm. Virker litt smått etter min erfaring. Driver NS-5000 med to kjempe (50 kg stk.) monobokker (Accuphase m-8000). Jeg har inntrykk av at høyttalerne håndterer det meste disse kan gi. Jeg ser imidlertid at du kan brokoble to M-5000. Da gir de 2x400 watt i 8 ohm. Det er kanskje det Yamaha har tenkt for de som vil ha skikkelig trøkk (optimal lyd) :p
    Yamaha er konservativ når de oppgir data. Og takk for det. Viser bare at dem er seriøse. 100 watt og 100 watt fru blom....hvor dimensjonert strømforsyninga er har mye å si for hvor kraftig forsterkeren oppleves å spille. Og jeg vil nok tro at M-5000 oppleves som en kraftig 100-watter.

    Forresten, jeg fikk rett i mine antakelser at M-5000 spiller i klasse A et godt stykke før den går over i AB.(Var poengtert i en test) Så det er mer en A/AB-forsterker.
    Og 100 watt er sikkert det dem klarer å få til uten å gå på kompromiss med lydkvaliteten. Det jeg har lest av tester så langt taler for at det er akkurat denne forsterkeren som jeg har lett etter. En feinschmecker forsterker med ekstremt lavt støygulv, super-nøytral og sofistikert gjengivelse; et slags Master-verktøy for musikken. Og som i tillegg har et klassisk og dritlekkert utseende, Imo.
    Jeg er i gang med å spare :)
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    70000kr pr enhet :)
    Er ikke det i meste laget - fra en (tross alt) "masseprodusent" ?
    Eller er de sensasjonelt gode - oppe på Accuphase/Luxman nivå?
    Ja, med 5000-serien er de er oppe på Accuphase/Luxman nivå, minst!

    Yamaha er et konsern av størrelse. Hvis dem bestemmer seg for noe, og går all in, har dem muskler og kompetanse til å gjennomføre.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt vanskelig å få oversikt over ‘signaturen’ på disse komponentene; er de nøytrale i klangen eller heller de over mot det litt varme og tilgivende? Hvordan er komboen i forhold til Yamahas integrerte utgaver, først og fremst A-S3000? Og hvordan høres det ut i en direkte sammenligning med tilsvarende fra Luxman og Accuphase? Det er jo sånt vi lurer på, alle mann:)

    Subjektiv testing av hifiutstyr er jo en mye mer ‘flytende’ kunstform enn f.eks å teste kamerautstyr den man bare peiser på med all verdens målinger. Mye av testene av hiend blir derfor ‘ål i oljefat’ da det står mye pent, men resultatet likevel er vanskelig å få ordentlig tak på. Det som oftest hjelper mest er å teste opp mot andre apparater i stedet for mot en slags standard (nøytral lyd, om du vil) da denne ikke er absolutt, men varierer enormt, basert på alle de vante tingene som vi alle vet om.

    Men direkte sammenligning mellom komponent A og B i samme anlegg utført av samme person gir en ganske bra mulighet til å beskrive forskjeller mellom komponent A og B og dette vil kunne gi leseren en god oppfatning av både A og B. Og som regel mye bedre enn individuelle hurratester av hver komponent for seg, adskilt i tid, rom og alt mulig annet.

    Har lest alt jeg har kommer over om komponentene i 5000-serien, men vil overhode ikke si at jeg har en bra forestilling om hvordan dette lyder. Klok av skade, jeg har kjøpt utstyr basert på tester og gått så til de grader i veggen at det ikke var til å tro....
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn