Yamahas venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkonlj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    65
    Antall liker
    102
    Sted
    Toten
    Ny Yamaha venn

    Er det lov å kalle seg Yamaha venn etter innkjøp og en ukes fornøyelig testing og bruk av aventage 3060?
    Selv er jeg ihvertfall storfornøyd og blitt en svært god venn med denne recieveren :D
    B&W og Yamaha Spiller som hånd i hanske her i huset :)
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    197
    Antall liker
    57
    Da får jeg ikke til noe bedre i den lille leiligheten min, neste prosjekt innen hjemmekino får bli ett hus og dedikert rom.
    Det man ser i fronten her er: ns-8hx front, ns-4hx atmos, ns-c7hx senter, yst-sw1500 sub, cx-a5100 prosessor og mx-a5000 forsterker. Bakrekka består av 4stk ns-8hx og 2stk ns-4hx atmos

    Den stygge lampa kan ikke fjernes, den henger fast i veggen og jeg leier bare, i en 5manns bolig :p
    20190915_115800.jpg


    Men klarer meg enn så lenge, selv om det medfører noen ulemper og ha hjemmekino som hobby i en 5mannsbolig (og ja, jeg bor faktisk i midten, 3 nede og 2 oppe). det beste med "kinoen" er faktisk å se ut av vinduet
    20190915_125146.jpg
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Heftig. Men du har kanskje enda plass til større høyttalere... :cool:
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    197
    Antall liker
    57
    Heftig. Men du har kanskje enda plass til større høyttalere... :cool:

    Vi får se, etter at neste hjemmekino prosjekt er fullført :) men er igrunn meget fornøyd nå, eneste er at jeg vil ha 2 subber med frontmontert element, enn de subbene jeg har nå som høres ut som en 70åring med astma og kols i en bratt trapp, når jeg drar på skikkelig
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Og resten av naboene da, hvordan høres de ut? :cool:
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    197
    Antall liker
    57
    Naboene klaga litt i begynnelsen, men har invitert de en etter en for å se på film, alle er enige i at jeg skal få lov å bruke anlegget til film på høyt volume frem til 12 på kvelden. Men hvis jeg prøver meg på å ha fest, så tar de hovedsikringen til hele huset.

    Er en fordel med og være han som hjelper naboene med alt. Fiske, båtene, vedlikehold av bryggene, tunge løft, snømåking. Er litt smisksmisk fra min side, men det fungerer tydeligvis
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Noen som har løsning på å koble iPad via USB til Yamaha CD-S2100? Har Apple Camera Connection adapteret, men CD-S2100 virker ikke med denne. Har ikke prøvd med USB hub, mulig det virker da? Eller støtter DACen kun PC/MAC med Yamaha drivere?
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    A-Sxxxx serien har ingen jord kontakt på strøm kontakten, er det mulig å bruke vanlig kabel med jord lpå disse?
    Eller må kabelen også vere ujordet?
    Lette litt, men fant ikke noe svar på dette. Jeg regner med at man kan bruke alle ettermarkeds strømkabler på denne. Noen som har formening om det er forskjell på hvilken vei stikket står i kontakten?
     

    SvenO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    86
    Antall liker
    45
    Sted
    Eydehavn/ Arendal
    A-Sxxxx serien har ingen jord kontakt på strøm kontakten, er det mulig å bruke vanlig kabel med jord lpå disse?
    Eller må kabelen også vere ujordet?
    Lette litt, men fant ikke noe svar på dette. Jeg regner med at man kan bruke alle ettermarkeds strømkabler på denne. Noen som har formening om det er forskjell på hvilken vei stikket står i kontakten?
    Du kan bruke alle som passer i A-S’en. Når det gjelder retning i stikk kontakt, så pleier jeg å måle potensial ( spenning) forskjellen mellom gods(jording til platespiller inngangen) og jording i stikkontakten. Alle innganger plugget ut. Den retningen som gir lavest er den som er riktig.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.861
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    A-S3200 kommer snarlig :)

    A-S1200 og A-S2200 er på vei inn om kort tid til demo. Gleder oss stort til å prøve dem ut!
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    GT-5000 ser virkelig flott ut. :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sliter litt med å se hva som er de reelle oppgraderingene på de nye forsterkerne i forhold til de gamle. Litt småtteri her og der, men siden det begynner å bli kostbare saker savner jeg litt mer bang for the buck, må være ærlig å si det. Toppmodellen kommer vel på rundt 57k nå hvis jeg har sett riktig. Utgående modell kostet rundt 35-37k. Det hadde gjort seg med Roon Ready og qobuz/Tidal snarveier innebygd. Veldig mange konkurrenter kommer med sånt nå.
     

    SvenO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    86
    Antall liker
    45
    Sted
    Eydehavn/ Arendal
    Jeg sliter litt med å se hva som er de reelle oppgraderingene på de nye forsterkerne i forhold til de gamle. Litt småtteri her og der, men siden det begynner å bli kostbare saker savner jeg litt mer bang for the buck, må være ærlig å si det. Toppmodellen kommer vel på rundt 57k nå hvis jeg har sett riktig. Utgående modell kostet rundt 35-37k. Det hadde gjort seg med Roon Ready og qobuz/Tidal snarveier innebygd. Veldig mange konkurrenter kommer med sånt nå.
    Her ser det ut som modell skifte for å dra opp prisen! Yamaha har vel heller ikke streamer/DAC som står til kvaliteten til A-S serien. CD spillerene har DAC inngang, men ikke stream mulighet. A-S serien er jo utrolig godt skjermet så streamer/Dac burde vel ikke ha degradert lyd noe vesentlig?
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Jeg sliter litt med å se hva som er de reelle oppgraderingene på de nye forsterkerne i forhold til de gamle. Litt småtteri her og der, men siden det begynner å bli kostbare saker savner jeg litt mer bang for the buck, må være ærlig å si det. Toppmodellen kommer vel på rundt 57k nå hvis jeg har sett riktig. Utgående modell kostet rundt 35-37k. Det hadde gjort seg med Roon Ready og qobuz/Tidal snarveier innebygd. Veldig mange konkurrenter kommer med sånt nå.
    Her ser det ut som modell skifte for å dra opp prisen! Yamaha har vel heller ikke streamer/DAC som står til kvaliteten til A-S serien. CD spillerene har DAC inngang, men ikke stream mulighet. A-S serien er jo utrolig godt skjermet så streamer/Dac burde vel ikke ha degradert lyd noe vesentlig?
    Hvis de skulle ha laget en innebygget streamer og DAC som står til kvaliteten på ampen, så hadde det blitt en kostbar affære. Jeg personlig synes det er meget fornuftig at dem har droppet dette. Eneste mulighet jeg ser er at de hadde laget en løsning for separate kort som kan settes inn. En god DAC og streamer koster omtrent det samme som hele ampen :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Da kan vi være enige om at en oppgradert sacd-spiller med streamer innebygd hadde gjort seg:)

    Poenget med at alt.blir dyrere jo mer man puttet inni er jo der. Men man har altså økt prisen med 30 % uten egentlig å ha tilført særlig mye. Et lite forbehold om at lyden har gjort et kvantesprang oppover. Er vel mer redd for at lyden er annerledes og da gjerne mot det mer analytiske, slik som nesten alt annet hifiutstyr som oppgraderes. Håper de som skal teste disse er tøffe nok til å kjøre direkte sammenligning med utgående modeller.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Prøver meg litt på dette MusicCast opplegget:



    For å kunne spille vinyl i hjemmekinoen (CX-A5100) og til mitt dedikerte stereoanlegg i eget rom og en høytaler til å ha på kjøkkenet :cool:
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Venter på cx5200 i løpet av uken, det vil nok gjøre underverker for hjemmekinoen c,")
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Funker bra






    Adapteren/streameren i det dedikerte stereooppsttet:

     

    TeleThunder

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2010
    Innlegg
    10
    Antall liker
    31
    Kan vel melde meg inn i Yamaha klubben, pakka ut ein splitter ny A-S2200 og en pent brukt CD-S2100 i kveld:cool:
    Prøve spilt litt nå og det låter bra:cool:
    Venter forøvrig et par NS500M høyttaler i posten snart også... Så kan vel kalles nyfrelst
     

    SvenO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    86
    Antall liker
    45
    Sted
    Eydehavn/ Arendal
    Kan vel melde meg inn i Yamaha klubben, pakka ut ein splitter ny A-S2200 og en pent brukt CD-S2100 i kveld:cool:
    Prøve spilt litt nå og det låter bra:cool:
    Venter forøvrig et par NS500M høyttaler i posten snart også... Så kan vel kalles nyfrelst
    Wov, da har du investert i kvalitet! Blir spennende å høre hva du synes etterhvert....


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Da kan vi være enige om at en oppgradert sacd-spiller med streamer innebygd hadde gjort seg:)

    Poenget med at alt.blir dyrere jo mer man puttet inni er jo der. Men man har altså økt prisen med 30 % uten egentlig å ha tilført særlig mye. Et lite forbehold om at lyden har gjort et kvantesprang oppover. Er vel mer redd for at lyden er annerledes og da gjerne mot det mer analytiske, slik som nesten alt annet hifiutstyr som oppgraderes. Håper de som skal teste disse er tøffe nok til å kjøre direkte sammenligning med utgående modeller.
    Først må jeg si at jeg tipper det kommer noen nye digitale produkter fra Yamaha om ikke lenge, ikke minst et produkt i 5000-serien.

    Men, til de som savnet at Yamaha putter alle slags digitale/streaming løsninger i sine analoge produkter; tror ikke Yamaha ønsker å gå i kompromiss på absolutt lydkvalitet. Tenker på muligheten for at høyfrekvent støy skal smitte over i analoge kretser.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Deler i aller høyeste grad min glede over over 5000 serien :)

    Yamaha GT-5000 er nothing short of amazing :)

    Vis vedlegget 580443

    Vis vedlegget 580444

    Vis vedlegget 580445

    Vis vedlegget 580446
    Grattis med en vanvittig fin platespiller!

    Du må skrive litt om hvordan du opplever den, kvalitetsfølelse i bruk og lydkvalitet :)

    Jeg har stor respekt for Yamaha sine nye HiFi produkter.
    GT-5000 er uten tvil en solid spiller med sine 27 kg. Den er så utrolig stille at det er nesten ikke til å tro. Det fikk meg til å tenke at denne kan du virkelig sette på en skikkelig PU uten å frykte noe. Jeg byttet da PU fra Hana ML til en Ortofon MC Century... en PU som koster mer en spillern :) For ett herlig resultat man ender opp med når det kjøres med XLR hele veien. Jeg hadde aldri i mitt liv trodd at vinylsamlingen skulle komme så tilbake til liv som den nå har gjort. Det er som å høre alt for første gang igjen, det er så mye informasjon å en formidlingsevne som er magisk.

    Tror dette er en spiller mange fort kan undervurdere... Yamaha har virkelig laget en spesielt god spiller i GT-5000.

    Den har gode justeringsmuligheter som gjør den grei å sette opp også...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Deler i aller høyeste grad min glede over over 5000 serien :)

    Yamaha GT-5000 er nothing short of amazing :)

    Vis vedlegget 580443

    Vis vedlegget 580444

    Vis vedlegget 580445

    Vis vedlegget 580446
    Grattis med en vanvittig fin platespiller!

    Du må skrive litt om hvordan du opplever den, kvalitetsfølelse i bruk og lydkvalitet :)

    Jeg har stor respekt for Yamaha sine nye HiFi produkter.
    GT-5000 er uten tvil en solid spiller med sine 27 kg. Den er så utrolig stille at det er nesten ikke til å tro. Det fikk meg til å tenke at denne kan du virkelig sette på en skikkelig PU uten å frykte noe. Jeg byttet da PU fra Hana ML til en Ortofon MC Century... en PU som koster mer en spillern :) For ett herlig resultat man ender opp med når det kjøres med XLR hele veien. Jeg hadde aldri i mitt liv trodd at vinylsamlingen skulle komme så tilbake til liv som den nå har gjort. Det er som å høre alt for første gang igjen, det er så mye informasjon å en formidlingsevne som er magisk.

    Tror dette er en spiller mange fort kan undervurdere... Yamaha har virkelig laget en spesielt god spiller i GT-5000.

    Den har gode justeringsmuligheter som gjør den grei å sette opp også...
    Det som mange HiFi freaker ikke skjønner er at et foretak som Yamaha med sine ressurser på forskning og produktutvikling virkelig er i stand til å flytte grenser, ta i bruk nye materialer og teknologier, jfr mindre foretak. For ikke å snakke om den lakken og finishen på produktet, de fleste andre ville ikke prøvd seg engang, hadde kostet altfor mye penger å komme opp med noe lignende.

    Du kan sove godt om natten og vite at den spilleren din kommer til å holde seg svært godt i verdi i årene som kommer :)

    Ugh...Ortofon Mc Century koster 100 høvdinger! 😮
    Noen som har det...😀
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Prøver meg litt på dette MusicCast opplegget:



    For å kunne spille vinyl i hjemmekinoen (CX-A5100) og til mitt dedikerte stereoanlegg i eget rom og en høytaler til å ha på kjøkkenet :cool:
    Interessant løsning Yamaha har der. Men de kunne godt sluppet en purist-utgave av denne.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Da kan vel jeg også melde meg inn her. Venter på ny forsterker som egentlig skulle kommet nå i mai, men er utsatt til sensommeren/tidlighøsten. Har derfor gått til innkjøp av en WXA-50 som "ventepølseforsterker". Pris, størrelse og effekt tatt i betraktning, må jeg si denne spiller meget bra på mine Sonus Faber Sonetto II. Har fra tidligere en WXAD-10 tilkoblet hjemmekinoen, så er godt fornøyd med Yamaha's MusicCast. Planen er at junior etterhvert kan få denne på gutterommet sammen med feks et par NS-333 og muligens en YST-FST150.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Det som mange HiFi freaker ikke skjønner er at et foretak som Yamaha med sine ressurser på forskning og produktutvikling virkelig er i stand til å flytte grenser, ta i bruk nye materialer og teknologier, jfr mindre foretak. For ikke å snakke om den lakken og finishen på produktet, de fleste andre ville ikke prøvd seg engang, hadde kostet altfor mye penger å komme opp med noe lignende.

    Du kan sove godt om natten og vite at den spilleren din kommer til å holde seg svært godt i verdi i årene som kommer :)

    Ugh...Ortofon Mc Century koster 100 høvdinger! 😮
    Noen som har det...😀
    Hvor mye koster piano-finishen på GT-5000?
    I Japan selger de platespilleren både i sort finer og piano. Sort finer er 25% (200 000 yen) rimeligere. Dette utgjør ca kr 18 000,-. Pianolakken krever nok en møysommelig og avansert produksjonsprosess, det har du rett i. (Har selv NS-5000) GT-5000 er sammenlignet med GT-2000 (fra 80-tallet) som har direkte drift og konvensjonell arm. Den nye låter bedre. Det er mange som har lurt på det.

    Med hensyn til resurser:
    Platetallerkenen til GT-5000 er dreid ut av et stykke aluminium, ikke støpt. Det koster penger og gjør sikkert at den ikke trenger avbalansering. Stativet til NS-5000 lages av motorsykkelavdelingen, Zylon-membranene av avdeling for trepanel til biler og kabinett utvilsomt av pianoavdelingen. De lager sin egen trefiner utvilsomt. De har sikker verdens mest avanserte måleutstyr og kan fotografere alle typer resonanser. Det kommer godt med til platespiller og høyttaler (y)
     

    TeleThunder

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2010
    Innlegg
    10
    Antall liker
    31
    Føler at Yamaha A-S2200 forsterkeren er ein god investering, den koster en del men du får hva du betaler for. Har ikkje hatt så dyr forsterker før men denne spiller heilt fantastisk syns eg. Vanskelig å beskrive lyd men musikken kommer ut av høgtalerane så utrolig reint og uforvrengt. Stort og flott lydbilde, varmt og detaljert. Den er bare på 90watt og det var eg litt bekymra for, men heilt utan grunn, den spiller stort og mektig, uanstrengt er vel rette ordet. Har for eksempel hatt en Nad c375bee med mange fleir watt men hjelper lite når det høyras forvrengt og hardt ut når ein skal bruke mange av desse watta og rocke litt…
    Så har nok blitt litt frelst av Yamaha nå😎
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Må vel melde meg inn her etter å ha innskaffet en cx 5200.
    Hatt den en liten stund nå og fått stilt den skikkelig inn, er veldig fornøyd c,")
    ble en oppgradering på både film og stereo. Spesielt film!
    Tror ikke det er noen i nærheten i denne prisklassen.....
     
    Ble medlem
    27.09.2018
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Melder meg inn som venn etter anskaffelse av A-S1200 for et par uker siden, handlet av Jens på Stereofil. Ganske enkelt et fantastisk produkt -- en forsterker man umiddelbart blir glad i. For en gangs skyld fikk man det man betalte for, og mer, innen hi-fi.

    Hilsen Magnus
     
    Sist redigert:

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Yamaha NS-3000 knalldyre? :unsure: Med stativ og avgift i Frankrike:

    Pris NS-3000 NOK.png

    pris france.png

    pris stands france.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn