Yamahas venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    Ble litt skuffet over at det ikke var opprettet noe tråd til ære for Yamaha allerede...

    Jeg er ihvertfall veeeldig glad i mine yamaha forsterkere.. Har et godt forhold til cd-spilleren og tuneren også ::)

    Jeg er vel ganske alene om å like yamaha her på forumet?

    A
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trøsten er vel at årsmøter i en eventuell medlemmsforening, blir en rimelig kortvarig affere..... ;D
     

    are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    Hehe! Ja, det møte kan jeg ta helt alene i stua sammen med ampene mine ;D
    Jeg bruker desverre ikke disse for øyeblikket da de ikke ble godkjent av interiørsjefen ved siste ommøblering ::)

    Men jeg har ihvertfall forelsket meg helt i Yamaha pro forsterkere fra den gamle PC-serien, referanseserien for studiobruk.
    Håper jeg kommer til å bli den stolte eier av en skikkelig stor en etterhvert..

    A
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du er ikke alene; tell meg med blant de som er glad i Yamaha's utmerkede produkter. Jeg har fått ørene "tytet full" av Natural Sound separater siden 70-tallet; de har som alle andre en egenlyd, men en jeg har all sans for. Yamaha er forresten ingen hvemsomhelst når det gjelder hvordan "live" lyd skal låte... (sier en som har Yamaha instrumenter hjemme, piano inkludert).

    Mvh Vidar P
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Har kun en yamaha dvd661 i eie, men har hørt mye på yamaha sine produkter, og er virkelig en venn av brandet.
    Bla den lille soavo er jeg veldig glad i.
    Soavo sub som atonal spør etter har jeg hørt litt på, og den er vel kanskje et av få yamaha produktet som har skuffet meg, men ta høyde for at den var feil eller dårlig satt opp når jeg hørte den.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Ok, takk for din erfaring. Innstillingene kan jo være en faktor her. Soavo`en har to bassporter, ser jeg. En lukket konstruksjon gjør seg kanskje bedre til musikk, sånn generelt?
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Har nå en Yamaha T-500 tuner i anlegget.
    Hører nesten aldri på radio over hovedanlegget,så den er nestn aldri i bruk ::)
    Har også en gammel CDX-700 CD spiller som er blitt til en del av et soveromsanlegg (gjesterommet)
    Ellers har jeg hatt en god del Yamaha produkter opp gjennom årene. ( jobbet i butikk som solgte yamaha)
    Kunne tenkt meg "hjemmeutgaven" av NS1000M høyttaleren samt en del av effektdelene til yamaha.
    Ellers så er jeg faktisk på utkikk etter en MC-1 pickup og en PX-1 eller 3 platespiller, men disse er som regel solgt eller meget dyre når jeg oppdager disse ::)
    Mvh
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    atonal skrev:
    Ok, takk for din erfaring. Innstillingene kan jo være en faktor her. Soavo`en har to bassporter, ser jeg. En lukket konstruksjon gjør seg kanskje bedre til musikk, sånn generelt?
    Når jeg tenker meg om, så er nok muligheten for at den jeg hørte var feil satt opp veldig stor. Soavo sub har nemlig en lillebror med en 12" som koster 2990,-, og den spiller skikkelig bra. Litt tungvint mtp plassering grunnet sidemontert blåseport, men utenom det så har den kvestet suber til både 8 og 12000. Den river ikke ned hus, men spiller til gjengjeld med dynamikk, detaljer og er ekstremt enkel å integrere med frontrekke.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    thomand skrev:
    atonal skrev:
    Ok, takk for din erfaring. Innstillingene kan jo være en faktor her. Soavo`en har to bassporter, ser jeg. En lukket konstruksjon gjør seg kanskje bedre til musikk, sånn generelt?
    Når jeg tenker meg om, så er nok muligheten for at den jeg hørte var feil satt opp veldig stor. Soavo sub har nemlig en lillebror med en 12" som koster 2990,-, og den spiller skikkelig bra. Litt tungvint mtp plassering grunnet sidemontert blåseport, men utenom det så har den kvestet suber til både 8 og 12000. Den river ikke ned hus, men spiller til gjengjeld med dynamikk, detaljer og er ekstremt enkel å integrere med frontrekke.
    Den sub`en hørtes veldig rimelig ut! Eneste Soavo-suben jeg kjenner til er 900SW (10") til ca 7000. Husker du i farten modellbetegnelse?
     

    korslund

    Medlem
    Ble medlem
    14.05.2006
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Veldig hyggelig at det finnes en tråd for Venner av Yamaha også.
    Gode recivere på surround, så det jeg var ute etter var om noen hadde erfaringer med rxv 1800 kontra 3800. lydmessig stero/multikanal...

    På forhånd takk

    Espen
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    I hovedsak merkes det at 3800 har mer power enn 1800. Ikke store forskjellen, men det er der den merkes best. Ellers er lydsignaturen stort sett helt lik, uansett om det er stereo eller fler kanaler i drift. Mangler man pengene til RX-V3800, er RX-V1800 røverkjøpet, for å si det sånn.

    Mvh. Bjørn
     

    are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    Man kan jo eventuelt bruke den som preamp om det skulle mangle power etterhvert ;)

    A
     

    korslund

    Medlem
    Ble medlem
    14.05.2006
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Takk for svarene, da lurer jeg på om det blir en rask utskiftning til rxv 1800.

    Penger vokser desverre ikke på trær...

    Espen
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Mange år siden denne var hos meg nå.
    Sist den var det så byttelånet min mor og jeg receiver.
    Jeg hjalp med å kjøpe denne, så etter en stund så ble det til at hun lånte min TR1000 hovedgrunn var forvalg av FM stasjoner.
    Så ville jeg ha den tilbake som radio (tunerdelen), men nå er også Yamaha recievern her hos meg.

    Yamaha CR-440
    Med tresider og variabel loudnes bl.a.







    Jeg hadde Yamaha som favorittmerke på slutten av 70 åra/begynnelsen av 80.

    Hadde først en blank 700 (?) så en sort 820, samt denne kassettspilleren med skråfront (som en terrasseblokk), mener å huske at alle tre ble kjøpt i Gøteborg fordi det var billigere.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Jeg fikk faktisk tak i en slik i meget god stand:


    En Yamaha MC 1000
    og forhåpentlig så er denne på tur til meg:


    En PX2 som ikke er helt frisk ( men når en er "Yamahanostalgiker" så )

    Mvh Jan I
     

    Vedlegg

    are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    Absolutt nydelig. Flere bilder er tingen..
    Jeg følger opp med et lite bilde, desverre er jeg ikke i besittelse av en slik, men håper å være det en vakker dag



    Studioreferanse på beskjedne 43kg :eek:

    A
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Her et et bilde av min Yamaha YP-D8 platespiller som jeg kjøpte på slutten av året i fjor :) Lekker sak :D
     

    Vedlegg

    faltro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2007
    Innlegg
    111
    Antall liker
    2
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    16
    Dette var en lekker sak.

    Spiller den godt også ??
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Hvor i all verden fikk du tak på den? ???

    Mvh.
     

    are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    Noen her som kjøpte denne?
    http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16451240

    Jeg skulle få kjøpe den men desverre ville selgeren holde ord og selge den til en som kom med et lavere bud før meg :'(
    Dette er den absolutt siste tradisjonelle effektforsterkeren Yamaha laget i hifi-serien, D-klasse blokkene som kom for noen år siden er vel mere for prototype å regne med den sinnsykt høye prisen.

    A
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Ligger det ikke en MX-2 på bruktlistene til en forhandler...
    husker ikke hvilken,men linken er her på sentralen.
    Forøvrig har jeg fått denne til å spille... og virkelig bra og :)


    Mvh Jan I
     

    Vedlegg

    are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    Jan_I skrev:
    Ligger det ikke en MX-2 på bruktlistene til en forhandler...
    husker ikke hvilken,men linken er her på sentralen.
    Forøvrig har jeg fått denne til å spille... og virkelig bra og :)

    Mvh Jan I
    Jaså? Husker du litt mer om hvor jeg kan finne den? MX-2 er ikke helt samme klasse som MX-1 men hvis prisen er riktig så er det jo absolutt interessant..

    A
     

    are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    Ahh.. Takk! Var innom og sjekket hifihuset sine bruktsider, men de ser ikke ut til å blitt oppdatert siden 2. verdenskrig omtrent ::) Vet at de har mye morsomt på lager som ikke ligger ute på siden ihvertfall.
    Hifi stasjonen har vel ingenting med "huset" å gjøre

    Den var litt dyr, men prisen er kanskje for settet.

    Hvorfor ikke M-85? Det var en M og C-40 på finn for en stund siden, prisen var riktig men det var i Bergensområdet noe som ville gjort det dyrt for meg som bor i Oslo..
    Det er nok ikke solgt så mye tyngre yamaha hifi i Norge, enten det eller så er eierene så fornøyde at de sjelden dukker opp på bruktmarkedet. Jeg har handlet to stk fra Sverige, prisen var veldig bra og en kamerat av en kamerat plukket de opp på vei fra Stockholm til Oslo.

    A
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Joda både C/M70 og C/M 85 kunne vært interesant.
    Er ikke interessert i M/C40
    Er kun interessert i disse med "funklende" powermetre.
    ( 80 talls nostalgi ::) )
    Forresten så hadde Yamaha en del lekre saker.
    Har bl.a hatt: A960II forsterker, P-700 platespiller,T-500 tuner (har denne ennå)
    MC-9 og 7 pickup
    Samt den første aktive wooferen Yamaha hadde (husker ikke betegnelse)
    Mvh Jan I
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Skal skifte pickup på den fra MC til MM, for Pioneer recieveren min har ikke MC inngang. :)

    faltro skrev:
    Dette var en lekker sak.

    Spiller den godt også ??
     

    are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    Jan_I skrev:
    Joda både C/M70 og C/M 85 kunne vært interesant.
    Er ikke interessert i M/C40
    Er kun interessert i disse med "funklende" powermetre.
    ( 80 talls nostalgi ::) )
    Forresten så hadde Yamaha en del lekre saker.
    Har bl.a hatt: A960II forsterker, P-700 platespiller,T-500 tuner (har denne ennå)
    MC-9 og 7 pickup
    Samt den første aktive wooferen Yamaha hadde (husker ikke betegnelse)
    Mvh Jan I
    Hehehe! Jeg for min del har ikke så mye til overs for powermetere, men det har vel også vært to forskjellige mx-1000 på finn iløpet av det siste halvåret. Tror begge gikk for rundt 5k, noe som kanskje er litt i overkant men de så veldig strøkne ut.
    Tuneren er vel blandt de bedre på markedet, når er det vi alle skal demonstrere mot myndighetenes idiotiske planer om å stenge fm-sendingene? :mad: Jeg er ihvertfall IKKE imponert over dab radioer..

    A
     
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    ...Hei!

    Jeg hadde på 1984tallet et par NS-1000m, og de kverner rundt i hodet fremdeles. 8)

    Sysler litt med tanken på og skaffe meg et mint par eller kanskje X ,eller 2000 versionen.

    Morro og fått tak i NSX-10000, men de er nok ikke oppdrivende! :eek:

    Vh

    S
     

    Vedlegg

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    cathrine1 skrev:
    ...Hei!

    Jeg hadde på 1984tallet et par NS-1000m, og de kverner rundt i hodet fremdeles. 8)
    Sysler litt med tanken på og skaffe meg et mint par eller kanskje X ,eller 2000 versionen.
    Morro og fått tak i NSX-10000, men de er nok ikke oppdrivende! :eek:
    Vh
    S
    Jeg har bl.a et par NS 1000, hjemmeversjonen av NS 1000 M. Gedigen byggekvalitet og knallgod høyttaler sålenge den drives av gode effekttrinn, fortrinnsvis basert på radiorør.
     

    Vedlegg

    L

    Lars.N

    Gjest
    Får snart en 17 kg tung Yamaha AX - 900 i hus her noen som har hørt en sånn sak før ?
    Den skal få kjøre DCM time window med audio pro B2-50 var tanken på barne rommet.

    Mvh

    Laban
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Mere Yamaha stuff på gæng til gutterommet , denne gangen en Yamaha K-1020 :)

    Laban
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Ingen handel :mad: makan :mad: den kjipe Svenske faen ville ikke sende det i oppkrav med bussgods , frekk som faen var den jævlen også .
    Han selger til en som kjøper begge tapedeck enda jeg var først :mad:

    http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11175

    :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

    Laban :mad: SINT SOM BARE F

    kanskje noen her hjemme som sitter på en 1020 spiller ? så gi en pling :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Ro deg ned Laban. :)
    Og hva kan da være bedre i disse tider enn roe seg ned ved å ta seg en tur på fjorden i båt med Yamaha påhengsmotor?! 8)
    Jeg vil slå et slag for Yamaha 9,9/15 hk 2-taktere. Disse to-takterne er nå ikke å få kjøpt lenger, de er erstattet med 4-taktere som har dårligere ytelse, har mer støy på full gass og er mindre driftssikre. I tillegg er forbruket omtrent det samme. Sammenligner man med andre 2-taktere så har jeg hatt både Suzuki og Mariner/Mercury men Yamaha slår disse ned i støvlene uten problem. Suzuki støyer for mye og har for høyt forbruk mens Mariner mangler krefter. Klarte å kjøpe opp 6 Yamaha motorer fra restlageret før de forsvant (bruker de til båtutleie). Disse motorene er min store kjærlighet nå i sommer halvåret! 8)

    Ellers har jeg stor sans for Yamaha keyboard.

    Når det gjelder hifi så har jeg ikke noe forhold til Yamaha bortsett fra at en kamerat fra gymnastiden (ca 1980) hadde noen gode Yamaha 4-veis bassreflekshøyttalere husker jeg.... Om lyden hadde falt like mye i smak i dag er like vel ikke godt å si...
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gitarene til Yamaha lager gode lyder. Hadde en gang en 12 strenger som ble stjælt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Å, jeg får faktisk mer og mer lyst på NS-1000. NS-500 og 2000 har jeg aldri hørt, men jeg antar de er gode kandidater de også. Er det noen som har hatt NS-500 her på bruket? Det hadde vært hyggelig å lese noen beskrivelser fra folk som kjenner ht. Som de fleste vet så drives ht fortrinnsvis av EL-34 her i huset.

    Jeg antar at bruktprisene på de er litt lavere enn for NS-1000 og 2000, og hvis lyden er i riktig klasse gjør det modellen attraktiv for meg. Hva må jeg ut med for et (gjerne ikke-mint) par NS-500 og NS-1000? Et svært overfladisk søk gikk til en Finn-annonse der en selger ville ha 7000 for et sett NS-1000, som hevdes å ha tilhørt Sveriges Radio. :eek:
    Så forbanna gode er de ikke, selv om denne modellen hadde raffe saker for veggmontering på sidene. Ps: Jeg ble ikke "imponert" av SR. Nesten "alle" som selges har visstnok tilhørt SR eller NRK, eller et kjent lydstudio i Oslo, Gøteborg etc. ::)

    Jeg mener å ha hørt priser fra 3-4500 for en tid tilbake. NS-500 har jeg aldri fått noe tilbud på eller hørt noen pris på før. Er det noen som kan rydde opp i rotet av opplysninger jeg sitter inne med, for noen Yamaha-ekspert kan jeg ikke hevde å være? Det er først etter at jeg fikk meg rørforsterker at jeg har hatt begjær etter Yamaha NS utenfor studio. NS-10 låter glimrende på Xindak MT-3. :-*

    Men de er for lette for meg. Kult i en periode, men neppe noe jeg ville levd med som hovedhøyttaler over tid. De større modellene derimot, de kan være en kandidat til slik bruk. Jeg er litt usikker på hvordan det vil være å leve med de i hjemmet, og med rør. Derfor er jeg kanskje primært på utkikk etter noen som ikke har "samleverdi", og som gjerne har slitt finer/overflate. Så kan jeg heller se fram til litt husarbeid med å pusse opp finishen hvis jeg forelsker meg. Kanskje jeg blir en ekte Yamaha-venn også til slutt? :)

    Når jeg tenker meg om så kunne jeg godt tenkt meg å vite prisen på ditto NS-10 eller 20. Til rett pris så kunne jeg også tenkt meg å leve med noe slikt i en periode for å høre noen av platene på en annen måte. Det er også de riktige ht å ha bakerst i skapet for en rørmann. For femten år siden fikk du dem på salg for rundt 100 pund ut fra det jeg husker av annonser i Future Music.

    Edit: Når jeg tenker meg om så er jeg faktisk en Yamaha-venn. I studio brukte jeg et kort i hele perioden vi eksisterte, Yamaha DSP Factory. Jeg likte det kortet veldig godt. Eneste lille innvending må eventuelt være at de dynamiske effektprosessorene var litt nervøse. Mest fremtredende egenskap var ultraclean lyd i internprosesseringen. Som AD brukte jeg stort sett Adat, eller en Tascam DAT når jeg kun trengte et eller to spor. Tascam hadde glimrende 16 bit AD-konvertere i sine DAT-spillere. Den ble brukt som mastermaskin da vi kjørte 2xAdat før vi gikk over til DAW/HDD. Jeg må derfor innrømme at jeg brukte den innebygde AD-konverteren ganske lite. Den var ikke bedre enn Tascam i 16 bit, og å jobbe i 20 bit var uaktuelt av flere grunner. Men lyden ut gikk rett inn i et par Genelec 1031A, og den var det ingen grunn til å gremmes over. Det kunne jeg fortsatt brukt som kilde til hifi-en. Kanskje jeg kan få lurt min gamle kollega til å selge det til meg...

    Nei, glem det. Hjelp meg heller med å rydde opp i forvirringen rundt NS. Yamaha har ikke mange venner her inne, så dere andre må jo ha følt dere litt ensomme. Nå som jeg har meldt min interesse bør det jo være av vennetrådens beste at en av dere tilbyr meg et par NS-500 eller større for en høvding. ;D
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    baluba skrev:
    Å, jeg får faktisk mer og mer lyst på NS-1000. NS-500 og 2000 har jeg aldri hørt, men jeg antar de er gode kandidater de også. Er det noen som har hatt NS-500 her på bruket? Det hadde vært hyggelig å lese noen beskrivelser fra folk som kjenner ht. Som de fleste vet så drives ht fortrinnsvis av EL-34 her i huset.

    Jeg antar at bruktprisene på de er litt lavere enn for NS-1000 og 2000, og hvis lyden er i riktig klasse gjør det modellen attraktiv for meg. Hva må jeg ut med for et (gjerne ikke-mint) par NS-500 og NS-1000? Et svært overfladisk søk gikk til en Finn-annonse der en selger ville ha 7000 for et sett NS-1000, som hevdes å ha tilhørt Sveriges Radio. :eek:
    Så forbanna gode er de ikke, selv om denne modellen hadde raffe saker for veggmontering på sidene. Ps: Jeg ble ikke "imponert" av SR. Nesten "alle" som selges har visstnok tilhørt SR eller NRK, eller et kjent lydstudio i Oslo, Gøteborg etc. ::)

    Jeg mener å ha hørt priser fra 3-4500 for en tid tilbake. NS-500 har jeg aldri fått noe tilbud på eller hørt noen pris på før. Er det noen som kan rydde opp i rotet av opplysninger jeg sitter inne med, for noen Yamaha-ekspert kan jeg ikke hevde å være? Det er først etter at jeg fikk meg rørforsterker at jeg har hatt begjær etter Yamaha NS utenfor studio. NS-10 låter glimrende på Xindak MT-3. :-*

    Men de er for lette for meg. Kult i en periode, men neppe noe jeg ville levd med som hovedhøyttaler over tid. De større modellene derimot, de kan være en kandidat til slik bruk. Jeg er litt usikker på hvordan det vil være å leve med de i hjemmet, og med rør. Derfor er jeg kanskje primært på utkikk etter noen som ikke har "samleverdi", og som gjerne har slitt finer/overflate. Så kan jeg heller se fram til litt husarbeid med å pusse opp finishen hvis jeg forelsker meg. Kanskje jeg blir en ekte Yamaha-venn også til slutt? :)

    Når jeg tenker meg om så kunne jeg godt tenkt meg å vite prisen på ditto NS-10 eller 20. Til rett pris så kunne jeg også tenkt meg å leve med noe slikt i en periode for å høre noen av platene på en annen måte. Det er også de riktige ht å ha bakerst i skapet for en rørmann. For femten år siden fikk du dem på salg for rundt 100 pund ut fra det jeg husker av annonser i Future Music.

    Edit: Når jeg tenker meg om så er jeg faktisk en Yamaha-venn. I studio brukte jeg et kort i hele perioden vi eksisterte, Yamaha DSP Factory. Jeg likte det kortet veldig godt. Eneste lille innvending må eventuelt være at de dynamiske effektprosessorene var litt nervøse. Mest fremtredende egenskap var ultraclean lyd i internprosesseringen. Som AD brukte jeg stort sett Adat, eller en Tascam DAT når jeg kun trengte et eller to spor. Tascam hadde glimrende 16 bit AD-konvertere i sine DAT-spillere. Den ble brukt som mastermaskin da vi kjørte 2xAdat før vi gikk over til DAW/HDD. Jeg må derfor innrømme at jeg brukte den innebygde AD-konverteren ganske lite. Den var ikke bedre enn Tascam i 16 bit, og å jobbe i 20 bit var uaktuelt av flere grunner. Men lyden ut gikk rett inn i et par Genelec 1031A, og den var det ingen grunn til å gremmes over. Det kunne jeg fortsatt brukt som kilde til hifi-en. Kanskje jeg kan få lurt min gamle kollega til å selge det til meg...

    Nei, glem det. Hjelp meg heller med å rydde opp i forvirringen rundt NS. Yamaha har ikke mange venner her inne, så dere andre må jo ha følt dere litt ensomme. Nå som jeg har meldt min interesse bør det jo være av vennetrådens beste at en av dere tilbyr meg et par NS-500 eller større for en høvding. ;D
    Bare å fome om bass

    http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_NS_590_med_berylliumdiskanter_29216328.htm?ca=15&w=1

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn