Yamamoto

B.Andersson

Medlem
Ble medlem
25.06.2022
Antall liker
4
Sted
Gnosjö , Sverige
Hej! Håller på att bygga 2 monoblock med Elrog 300B
Har jagat efter 2 st Yamamoto 100ma Dc panel meter men de verkar tydligen lagt ned tillverkningen enligt de svar jag fått. Fick tag i ett alternativ som var kinesiska. Nu är jag i slutfasen och skall bygga ihop förstärkarna och upptäcker att de skickat 2 olika utförande på mätarna :0(
Tillbaka på ruta 1 och gör nu ett försök på detta utsökta forum. Hoppas det finns ngn som ligger på ett par mätare eller vet var man får tag i analoga vintage mätare.
Mvh Bosse

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
2.931
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Hei
Yamamoto meterene produseres ikke lenger. Prøv å legge ut en annonse på www.diyaudio.com eller sjekk feks dette:

Siden du skal bruke Elrog rør vil sikkert Thomas Mayer kunne gi deg noen forslag.
Lykke til!

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.192
Sted
'
Har du sjekket på Ebay?

B.Andersson

Medlem
Ble medlem
25.06.2022
Antall liker
4
Sted
Gnosjö , Sverige
God kväll på er!
Jodå, nog har jag kollat överallt Ebay med många andra. Men de verkar inte finnas, har ev hittat et par i Holland men de mäter bara 50 ma men det går ju att fixa förståss.
Tack för allas hjälp hittills, mottager gärna fler tips och förslag.

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
1.315
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Hej! Håller på att bygga 2 monoblock med Elrog 300B
Har jagat efter 2 st Yamamoto 100ma Dc panel meter men de verkar tydligen lagt ned tillverkningen enligt de svar jag fått. Fick tag i ett alternativ som var kinesiska. Nu är jag i slutfasen och skall bygga ihop förstärkarna och upptäcker att de skickat 2 olika utförande på mätarna :0(
Tillbaka på ruta 1 och gör nu ett försök på detta utsökta forum. Hoppas det finns ngn som ligger på ett par mätare eller vet var man får tag i analoga vintage mätare.
Mvh Bosse
Pas nu på med de Eltog rør da de har et dårligt ry angående holdbarhed og manglende garanti
Jeg ville gå efter Emission Lab de holder de lyder godt og der er bedst garanti lykke til

B.Andersson

Medlem
Ble medlem
25.06.2022
Antall liker
4
Sted
Gnosjö , Sverige
Pas nu på med de Eltog rør da de har et dårligt ry angående holdbarhed og manglende garanti
Jeg ville gå efter Emission Lab de holder de lyder godt og der er bedst garanti lykke til
Mmm, precis som du säger så har de fått ett dåligt men historiskt rykte, efter ha läst på så var det grundaren av Elrog som fick problem med 300B. Men efter att Thomas Mayer 2016 gått in och taget över skall det blivit ordning på konstruktionen. Jag hopp att det hela stämmer då jag anpassat transformatorer (Monolith) till dessa rör som skiljer sig mot traditionella 300B rör. Den hifi leverantör jag använder har tidigare sålt dessa rör och även Takatsuki och enligt dem så höll de Elrog 300B högst av dem alla. Det skall bli mkt intressant att höra vad stegen presterar och jag hoppas innerligt att rören nu fungerar, men det får jag återkomma till.

B.Andersson

Medlem
Ble medlem
25.06.2022
Antall liker
4
Sted
Gnosjö , Sverige
240724 Elrog 300B
Då har det hänt det som inte fick hända! Precis som zinkraaudio beskrev så gick ett rör sönder härom dagen. Det har hållt precis 1år och nu är jag kluven vad jag skall göra, fortsätta med Elrog 300B, eller välja ngt annat? Jag har för avsikt att kontakta T Mayer och informera vad som hänt, har jag tur så kanske jag kan få rören utbytta då det förmodligen är ifrån de batcher som var ifrån den tidiga tillverningen.
Har lusläst tester där de jämför Elrog, We, Takasuki. De gillar samtliga rör men oftast vinner Elrog i ljudkvalitet, men det kanske inte är riktigt rättvist att jämföra andra 300B med Elrog då det inte är ett renodlat rör.

Jag har kikat på Emission Lab, Sophia Electric, Kroon Audio sedan har ju även det nya Kinesiska Linlai fått både gott betyg och rykte. Återkoppla gärna med kommentarer, förslag på alternativ. Beskriv gärna era intryck av rör och vad ni tycker som är bra och mindre bra.

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.426
Kan du fortelle litt om monoblokkene du har bygget? Hvilken type konstruksjon?

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
1.315
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Har gennem snart 40 år bygget rørforstærkere og der igennem prøvet alt
WE virker altid samen med Takatsuki men jeg syntes faktisk Emission Lab lyder bedst og de holder
har mindst købt 100+ rør over de sidste 4 år og der har ikke været et eneste defekt rør
Linlai som er kopi af Psvane lyder godt i 3 måneder derefter begynder de at lyde dårligere
Kroon Audio har lavet bedre rør her på det sidste men kvaliteten swinger så for man et godt eksemplar
lyder de faktisk bedst af dem alle meeeeeen sandsynligheden for de brænder af er pænt stor over tid

hygge og god jagt

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hej @zikraaudio
Køber du EML fra Jacmusic?
Han har fået rykte på seg for dårlig service på diyaudio osv

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Altid ringe og skælde ham ud for at han skal sende varene 🤣 Det høres ud som en noget speciel måde at drive butik på @zikraaudio

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
1.315
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
har flere gange handlet med ham og betalt forud og rigtig mange gange sender han bare ikke
For et år side ca stod jeg og skulle bruge varende og rykkede flere gange på mail til sidst ringede jeg og gav ham en sviner
Så sagde han at hvis jeg ville have mine vare hurtigt skulle jeg betale ekstra
Jeg sagde så til han at jeg havde ventet i en måned og hvis de vare ikke var på min adresse i løbet af ugen var det penge tilbage og min sidste ordre
sjovt nok de var der dagen efter :ROFLMAO::LOL::ROFLMAO:

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Høres ut som det er best å handle EML fra en annen forhandler

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
12.936
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Og hvem skal det så være? (jeg har et par 300b xls derfra, som jeg liker svært godt)
Har funnet flere forhandlerne utenom jacmusic. Fx:

Jeg antar disse bare er videreforhandlere, JACmusic har worldwide distribution.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
2.931
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Jeg har handlet endel med Jac , dog stort sett bare et par EML rør av gangen, jeg har fått rørene i løpet av en til to uker hver eneste gang. Aldri hatt problemer med Jac.
EML rørene holder høy kvalitet og varer lenge

Topp Bunn