Zaph audio waveguide TMM

lwin

Medlem
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
Hei!

Hva tror dere om denne DIY høyttaleren? : http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html

Jeg har et spørsmål ang. delefilteret. Han har oppgitt R2 og R6 som DCR motstanden i spolene. Er disse verdiene kritiske?. Jeg finner ikke de samme spolene han har brukt her i Norge. Hvilke følger vil det eventuelt få ved å benytte spoler med annen motstand?.

Han har også brukt et spesielt dempemateriale kalt "Sonic barrier" som selges i USA. Finnes det et tilsvarende produkt å få tak i her i Norge?. Hvilke andre alternative dempematerialer vil funke bra?.

Jeg har også kikket litt på Elteks kommende 2,5S modell. Er det noen som har sett på denne?.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Hei!

Hva tror dere om denne DIY høyttaleren? : http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html

Jeg har et spørsmål ang. delefilteret. Han har oppgitt R2 og R6 som DCR motstanden i spolene. Er disse verdiene kritiske?. Jeg finner ikke de samme spolene han har brukt her i Norge. Hvilke følger vil det eventuelt få ved å benytte spoler med annen motstand?.

Han har også brukt et spesielt dempemateriale kalt "Sonic barrier" som selges i USA. Finnes det et tilsvarende produkt å få tak i her i Norge?. Hvilke andre alternative dempematerialer vil funke bra?.

Jeg har også kikket litt på Elteks kommende 2,5S modell. Er det noen som har sett på denne?.
Jeg har hørt 2.5s, og ble "forelska". Men har dog ikke hørt den andre du ser på. Men anbefaler dynaBel! Og er du misfornøyd, kan jeg kjøpe av deg for kostpris ;) For du bygger alt selv eller?

PK

PS: Velkommen til forumet!

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Det er ikke kritisk at dc-motstanden i spolene er nøyaktig like som spesifisert i filteret hans, men de bør være så like som mulig (heller lavere enn høyere).

Jeg har ikke hørt høyttaleren (verken Krutke eller Steen sin TMM) så jeg kan ikke uttale meg om den biten, men begge to er veldig kompetente konstruktører :)

lwin

Medlem
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
Hei!

Takk for svar.

Da blir det nok dynabel 2,5S kit + kabinett. ;)

Jeg vil helst slippe tre-arbeid da jeg verken har plass eller serlig egnet verktøy. Pluss jeg har aldrig fått tilfredstillende finish på de prosjektene jeg har hatt. Veldig utålmodig når det kommer til sparkling/pussing :) . Hadde planer om pianolakk, men det koster jo en del å få utført dette profft.

Kabinettet til 2,5S virker dessuten ganske gjennomført.

PS: Takk for velkomsten!

Topp Bunn