Zulu vingler avgårde!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Tenkte med dette innlegget å presentere meg, min hifi-story og mitt hifi-oppsett.

    Jeg er da en kar i begynnelsen av 40-åra. Har vært lidenskapelig opptatt av musikk så lenge jeg kan huske. Har hatt en del ymse stereoanlegg opp gjennom åra, men min tidsregning med seriøs hifi-interesse begynte først mitt på 90-tallet da jeg begynte å lese Audio nr 18. Fra da av var det ingen vei tilbake 

    Det begynte smått med en Sony CD-spiller med variabel lydutgang koblet direkte til et effektrinn av typen Doxa 70SE, koblet til et par gamle høyttalere.

    Doxa 70SE.jpg



    Har prøvd å finne bilder av gamle oppsett, så langt uten resultat :)

    Fortsettelse følger..
     
    Sist redigert:

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Her kommer litt av fortsettelsen... :)


    Begynte fort å jakte etter noen litt mer “seriøse” høyttalere. Prøvde bl.a Snell K, Dynaudio Audience 5, Mirage 595 og en 3-veis JBL gulvstående som jeg ikke husker navnet på. Den hadde muligens 8 eller 10 tommers basselement. Prøvde også Sound Dynamics R616 før jeg endte opp med NHT 2.5.

    Da ble det andre boller :) Etter at høyttalerne var på plass hoppet jeg på surroundbølgen. Mener jeg tok kontakt med Tor Aamot på T.AA Import (eller Lyric HIFI) høsten 1996. Ble til at jeg kjøpte en Chiro C800 surround prosessor.

    6682-6.jpg

    I påsken 97 fikk jeg besøk av Tor Aamot og reperatøren hans og de hadde med seg noen “godsaker” jeg skulle få prøve. Det besto av Theta Pearl drivverk, Theta DS Pro Prime II dac,

    download.jpg

    Chiro C500 5-kanals effektrinn,

    978555-chiro-by-kinergetics-c500-5-channel-amplifier.jpg

    Wireworld digitalkabel. Wireworld Polaris ht- og signalkabler. Jeg husker at det låt veldig bra. T.o.m reperatøren, som hentet utstyret, var imponert over lyden som jeg fikk til i mitt lille lytterom på ca 10 kvadrat.

    Det ble dog ikke noe kjøp, noe som jeg angrer på I ettertid. Jeg husker ikke hva pakkeprisen lå på, men det var sikkert en veldig bra pris som Tor ga meg.

    Det ble hvertfall til at jeg kjøpte en Chiro C200 2-kanals effektrinn av Tor før jeg endret “hifipusher”til Andre og HIFI-Huset I Bærum.

    Chiro-C-200-475-B.jpg


    Fortsettelse følger snart... :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Here goes.. :)

    I mellomtiden, var vel høsten 98, kjøpte jeg en sonefri Pioneer DV-717 med oppgradert klokke fra Akers Mic. Må si at det var en bra investering. Lyden var betraktelig bedre enn den gamle Sony’n. Pioneer’en er fortsatt I live og står I skapet til min far.

    download (1).jpg

    Da jeg skiftet leverandør ble Chiro C800 prosessoren byttet ut med en TAGMc Laren AV32R prosessor.

    a.jpg

    Flere av dere husker kanskje at McLaren Technology Group kjøpte opp den gamle britiske produsenten Audiolab. De startet bra og kom ut med masse spennende utstyr, men de måtte trekke inn årene I 2004 p.g.a en dårlig verdensøkonomi. Vel vel det var dagens historietime.

    Tilbake til utstyret som jeg hadde. Chiro C200 og Doxa 70SE ble byttet ut med en femkanals TAGMc Laren 100x5R, igjen med bedre lyd I mine ører.

    tag_mclaren_100x5r_1.jpg

    Så i ca 2002 meldte interessen seg for et eget dedikert musikkrom/hjemmekino. Dette ble da resultatet

    kino.jpg

    Mange av dere har sikkert sett den i det andre forumet :)

    Byttet til slutt TAGMc Laren utstyret i en Meridian G68XXV prosessor og NHT 2.5 ble byttet ut med Blue Sky 6.5 studiomonitorer og Velodyne DD18 sub.

    Parallelt med kinoen så hadde jeg et headfi system bestående av en Vacuumstate Level 2 modifisert Sony SCD-XB940QS SACD-spiller,

    cdp-xb940qs_1.jpg.afb673f32883d6e8e40168a9cfc86a9b.jpg

    Harmonic Tech Truth Link signalkabler, Musical Fidelity X-CAN V3 hodetelefonforsterker, Sennheiser HD600 og JM Lab Cobalt SW800 sub.

    Prøvde etter hvert forskjellige kabler til HD600. Første kabelen var en knall rød Clou Cable fra Sverige. Følte at lyden ble en tanke bedre, problemet var bare at kabelen var fryktelig stiv og upraktisk. Jeg valgre da å prøve en hodetelefonkabel fra Cardas Cable. Det var et bedre valg. Ikke minst p.g.a mindre stivhet men også I følge mine ører bedre lyd.

    Så i januar 2006 solgte jeg så og si alt fordi hifi-interessen var helt fraværende. Først i 2008 våknet litt av lydinteressen igjen. Da kjøpte jeg en Wavelength Audio Proton USB-Dac/hodetelefonforsterker

    IMG_0200.jpg

    Da begynte jeg å komme ut av dvalen igjen. Kan si at jeg hadde et øye åpent :)

    Endret p.g.a bildefeil
     
    Sist redigert:

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    And the story continues...

    ...som jeg brukte sammen med PC og mine Sennheiser HD600. Det ble også innkjøpt en Furutech GT-2 USB-kabel. I Oktober 2009 ble det nok en endring, da ble HD600 pensjonert etter ca 10 års bruk. Erstatningen ble en Sennheiser HD650.

    Våren 2011 var tiden inne for igjen å kjøpe høyttalere. Valget falt da på et par Adam Audio A5X aktive studiomonitorer. Disse ble da brukt som nærfeltsmonitorer. Disse beholdt jeg frem til April 2016.

    1.jpg

    Neste store oppgradering var et par Event Opal aktive monitorer. Jeg må si at det ga et enormt løft på lyden. Alt var bedre. Rett og slett klasseforskjell.

    2.jpg

    Ca 8 mnd.etter at Event Opal kom i hus handlet jeg inn en Electrocompaniet EC 4.5 forforsterker og et par Nordost Heimdall XLR signalkabler. EC 4.5 ble solgt etter litt over en måned. Den svarte ikke til forventningene da den låt for mørkt og lukket.

    3.jpg

    Først i oktober I fjor kjøpte jeg en erstatning for EC 4.5. Valget falt da på BAT VK3i som jeg hadde siklet etter noen år. Med rørforforsterker falt lyden mer på plass. Samtidig med kjøp av ny pre kjøpte jeg også en Arcam irDAC. Den DAC’en var ikke noe spesiell. I tilegg så hadde den en veldig irriterende klikkelyd som kom hver gang samplingsfrekvensen ble endret...


    To be continued..
     
    Sist redigert:

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Her kommer fortsettelsen på sagaen:

    Nov 13 2017 Salg av Arcam IrDac
    Nov 15 2017 Kjøp av PS Audio DAC Link III m. Cullen IV mod.
    Nov 16 2017 Kjøp av M2Tech Hiface Evo USB til S/Pdif converter
    Nov 27 2017 Kjøp av Apollo Mezzo Soprano hifi-rack

    20171214_204603.jpg

    Beklager dårlig bildekvalitet. Det var det eneste jeg fant.

    Som dere ser så har jeg her kommet enda et steg ut av dvalen. Databordet ble fjernet og erstattet med et skikkelig stereomøbel. Opalene ble satt på hjemmelagde stativ ("arvet" av Bergfinn her på sentralen. Må sende en takk igjen til Bergfinn.) Men fortsatt var det ekstrem nærfeltslytting med et nokså lavt lydbilde. Dette var langt fra optimalt. Det skulle gå rundt 6 måneder til før jeg endelig kom helt ut av dvalen.


    Det kunne ikke fortsette slik med en så dårlig plassering av høyttalere. Så det tok ikke lange tiden før jeg bestemte meg for å flytte om i stua. Men innen den tid valgte jeg å selge mine Event Opal og forforsterkeren fra BAT. Dette for å finansiere en liten integrert rørforsterker med hodetelefonuttak og et par Klipsch RF63. Det ble dog hverken integrert rørforsterker eller Klipsch. Kommer tilbake til dette litt senere.

    Mars 26 BAT VK3i selges

    Var egentlig ikke så mye vits i å selge den da jeg endte opp med rør-pre til slutt. Men på den positive siden fikk jeg prøvd andre løsninger og utstyr.

    Mai 20 Event Opal selges
    Mai 31 APL DAC-S kjøpes

    I de siste årene har jeg hørt mye snakk om APL. Leste også en del bra tester fra både inn- og utland. Når jeg så en APL som var ute for salg slo jeg kjapt til. Planen var å bruke den koblet direkte til effektrinnet. Dette da den DAC’en har en variabel utgang i høy kvalitet. Men som vanlig fikk jeg nye ideer. Har dog bare lovord å si om den DAC’en.

    Juni 9 PS Audio DAC selges

    Dette var nok en tabbe fra min side. Var egentlig veldig fornøyd med klangen fra den DAC’en.

    Juni 22 Tannoy DC8T kjøpes

    Jeg ble ikke fornøyd med Tannoy DC8T i det hele tatt. Makan til innesluttet og trang lyd. Lyden slapp aldri ut av kabinettet.

    20180626_155839.jpeg


    Før jeg solgte Tannoy’ene kontaktet jeg Hallvar Rostad hos Audioaktøren for å finne ut om jeg kunne bedre lyden på de. Han kom da på befaring, samtidig hadde han med seg noe utstyr som jeg kunne få prøve. Det var et par Spendor A4, en Sugden A21 Signature, en Exposure integrert forsterker samt noen forskjellige kabler. Men lyden i Tannoy’ene ble ikke mye bedre. Når jeg så fikk koblet opp Spendor A4 merket jeg virkelig hvor innestengt og trang lyden var i Tannoy. Med Spendor A4 ble det totalforandring. Da ble det luft og rom rundt utøverne. Syntes også at bassen var litt penere i de. Eneste problemet var at det låt litt lyst. Men mye av det skyldes nok stua mi som har/hadde mange udempede flater. I tillegg sto det et stort akvarium ved førsterefleksjonen til den venstre høyttaleren. Det ble ikke noe kjøp fra Audioaktøren i denne omgang.

    Juli 22 Tannoy selges

    Var inne på tanken å kjøpe bl.a Impulse H6, Impulse Ta’Us, JBL Array, Focal Micro Utopia BE, Response Baby Grand og diverse andre høyttalere. Endte dog opp med Dynaudio Focus 160. Det var egentlig greit også med tanke på at jeg ikke hadde en passende forsterker til så bra høyttalere.

    August 7 Kjøp av Dynaudio Focus 160

    IMG_0625.jpg


    Etter at jeg hadde Dynaudio Audience 5 på hjemlån midt på nittitallet så har jeg alltid hatt lyst til å få tak i Dynaudio igjen. Etter å ha lest hele Dynaudio-vennetråden her på sentralen samt lest x antall tester, falt valget på Focus 160. De passet bra til min stue og min lommebok. Fant fort ut at en lånt Electrocompaniet ECI-2 ikke hadde futt nok til å få skikkelig liv i de.

    August 10 APL DAC-S selges.

    Solgte da APL DAC-S for å frigjøre midler til bra forterkeri som kunne få skikkelig liv i Focus 160.

    August 26 Hegel H300 kjøpes
    September 1 Hegel H300 selges

    Mottok altså Hegel H300 Fredag 31. August og solgte den dagen etter. I mine ører var ikke Hegel H300 og Dynaudio Focus 160 en bra match. Dette er helt motsatt av hva andre mener. Bassen var stram og kontant, bevares. Det hjelper dog ikke når resten av lyden var tam og kjedelig. Det er mulig at det er den innebygde dac’en som var synderen. Uansett førte dette til at jeg slo fra meg alle tanker om en integrert løsning. Tenkte med meg selv at jeg aldri kom til å bli fornøyd med et slikt oppsett. Måtte derfor gå for separate komponenter.

    Da blir det en pause i fra sagaen. Er store ting på gang i morgen :)
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.897
    Antall liker
    4.380
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    tipper også proAc d38 :) Gratulerer i såfall burde vel ikke få innestengt lyd nå ;)
    kjenner godt til den evigsnurrende karusellen gitt :p
    Mvh
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.010
    Antall liker
    2.059
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Var det noen Impulse H6 til salgs i fjor da?
    Står et par her nå, klar til levering hos kjøper
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Helt riktig karer. ProAc D38.

    D38.jpg


    Helt klart de beste høyttalerne jeg har hatt i hus. Dette er voksen lyd. Kunne ønsket meg litt mer bass. Mulig jeg må flytte de nærmere frontveggen.

    Er en evig rundans det med oppgraderinger og utskiftinger. Er så mye utstyr man har lyst til å prøve :)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    5.782
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med skikkelig høyttalere. ProAc er på min liste over skal ha en gang:)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    12.791
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ProAc blir sjelden feil.
    Jeg hadde forskjellige modeller av de tidligere oppover 90-tallet.
    Høy kvalitet på både lyd og håndtverk. :)

    Gremmes litt når jeg ser de stativene jeg lagde dukker opp igjen her. Føler lite stolthet av de byggverkene, men de gjorde tross alt nytta si. :p

    Tipper D38 spiller godt. Kanskje teste ut en kvalitets sub som støtter opp i bunnen.

    Jeg hadde Response 3 en gang tida, og det trøkka ikke alt for mye i bunnen på de.


    838466-proac-response-3.jpg
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    ProAc blir sjelden feil.
    Jeg hadde forskjellige modeller av de tidligere oppover 90-tallet.
    Høy kvalitet på både lyd og håndtverk. :)

    Gremmes litt når jeg ser de stativene jeg lagde dukker opp igjen her. Føler lite stolthet av de byggverkene, men de gjorde tross alt nytta si. :p

    Tipper D38 spiller godt. Kanskje teste ut en kvalitets sub som støtter opp i bunnen.

    Jeg hadde Response 3 en gang tida, og det trøkka ikke alt for mye i bunnen på de.


    Vis vedlegget 521268
    Ja, er veldig fornøyd med de. Som du sier så mangler det litt trykk i bunn. Hadde vært ålreit å hørt de sammen med en bra musikalsk sub. Tror det hadde blitt veldig bra.

    Gjorde nytten sin de stativene. Nå er de nedgradert til hagen som blomsterpotte-stativ. Fikk ikke lov av kona å fjerne de helt. He he :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Trodde jeg hadde funnet drømmehøyttalerne I ProAc D38. Men nå er jeg ikke så sikker likevel. Det meste med de er bra. Problemet mitt er at jeg blir veldig lyttetrett etter få timer. I tillegg er det mye sibilanter samt at de er veldig avslørende på dårlige opptak. Jeg vet at stua mi ikke er optimal med mange nakne vegger og lite demping. Men igjen så meldte ikke lyttetrettheten seg med Dynaudio Focus 160.

    Det er ca 180 cm mellom høyttalerne. De står ca 120 ut fra frontvegg og ca 75 cm fra sideveggene. Jeg sitter omtrent 250 cm unna de. De er også vinklet inn så mye at jeg ikke ser sideveggene på kabinettet.

    Av kabler bruker jeg Tara Labs RSC Prime mellom DAC og Pre. Harmonic Technology Pro Silway II mellom Pre og effektrinn. Til slutt har jeg Kimber Kable 8VS til ht. Har et par single wire Black Magic Revelation SP liggende som jeg ikke får brukt enda fordi jeg hverken har de biwire pinnene som følger med ht eller jumpere.

    Kan også tenke meg at kina-DAC’en jeg bruker gjør litt ugang. Synes den har en liten hardhet eller flising i diskanten. Det låter litt metallisk uansett om jeg bruker rør eller transistorutgangen på den.

    Jeg vet at det er mange faktorer som spiller inn.

    Innspill eller tips til hva jeg bør gjøre mottas med takk. :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.238
    Antall liker
    3.169
    Torget vurderinger
    49
    Vet kabler er fy fy, men prøv og bytte ut Pro Silway kabelen, hvis du har andre liggende.
    Veldig bra kabler Harmonic Tech, men jeg likte ikke Pro Silway, for slitsom i diskanten.
    Foretrakk Truth Link som hadde like mye detaljer bare mer harmonisk i lyden.

    ProAc er på godt og vondt avslørende, hos meg spillet D38 stort og behagelig med veldig bunndrag i en stue på 48m2.
    Siden jeg har hatt mye rart innom husker jeg ikke nøyaktig hva jeg brukte, antagelig Bryston eller Accuphase.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Vet kabler er fy fy, men prøv og bytte ut Pro Silway kabelen, hvis du har andre liggende.
    Veldig bra kabler Harmonic Tech, men jeg likte ikke Pro Silway, for slitsom i diskanten.
    Foretrakk Truth Link som hadde like mye detaljer bare mer harmonisk i lyden.

    ProAc er på godt og vondt avslørende, hos meg spillet D38 stort og behagelig med veldig bunndrag i en stue på 48m2.
    Siden jeg har hatt mye rart innom husker jeg ikke nøyaktig hva jeg brukte, antagelig Bryston eller Accuphase.
    Takk for tips. Kan få lånt et par Truth Link så får jeg se om det blir noe merkbar forskjell. Har i grunn lite trøkk og bånndrag i min stue på 25 kvadrat.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    5.782
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Vil tro lite trykk er pga plassering.
    Regner med at det derfor du opplever de som for frempå.
    Og ville byttet ut både silway og kimber. Begge er lit krasse i toppen.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Vil tro lite trykk er pga plassering.
    Regner med at det derfor du opplever de som for frempå.
    Og ville byttet ut både silway og kimber. Begge er lit krasse i toppen.
    Takk for tips. Er egentlig litt låst når det kommer til plassering. Liten stue med store møbler samt at kona har litt og si :)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    5.782
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Da er det ikke så enkelt om du er låst på plassering. Er jo knal gode høyttalere du har fått tak i. Håper du finner ut av det, mulig du og kona kommer opp med en annen mulighet for møblering og plassering.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Da er det ikke så enkelt om du er låst på plassering. Er jo knal gode høyttalere du har fått tak i. Håper du finner ut av det, mulig du og kona kommer opp med en annen mulighet for møblering og plassering.
    Er mulig at jeg kan bytte plass på de to møblene du ser på bildet av oppsettet mitt. Kan da få flyttet ht rundt 20 cm nærmere frontveggen.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    5.782
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er vel av den oppfatning av at man må ha avstand på under 1m eller over 2m til front på høyttaler fra front vegg. Du har nå en avstand på 1.2m og det skal etter hva jeg kan huske ikke være idielt pga utfasing eller stående bølger i bass.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Tenker jeg må prøve alt som prøves kan for å få de til å spille best mulig i min stue og for mine ører. :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.238
    Antall liker
    3.169
    Torget vurderinger
    49
    Vet kabler er fy fy, men prøv og bytte ut Pro Silway kabelen, hvis du har andre liggende.
    Veldig bra kabler Harmonic Tech, men jeg likte ikke Pro Silway, for slitsom i diskanten.
    Foretrakk Truth Link som hadde like mye detaljer bare mer harmonisk i lyden.

    ProAc er på godt og vondt avslørende, hos meg spillet D38 stort og behagelig med veldig bunndrag i en stue på 48m2.
    Siden jeg har hatt mye rart innom husker jeg ikke nøyaktig hva jeg brukte, antagelig Bryston eller Accuphase.
    Takk for tips. Kan få lånt et par Truth Link så får jeg se om det blir noe merkbar forskjell. Har i grunn lite trøkk og bånndrag i min stue på 25 kvadrat.
    Ser at du også kjører biwire, liker selv singlewire og jumper, har du en lednings stump kan du prøve det mellom terminalene (selv om du bruker biwire kabel).
    2x 6,5" gir nok ikke allverden trøkk, men D38 graver dypt og skal gi mye bass, jeg fikk ofte litt i overkant, eksperimenter med plassering.
    Kabel fra kilde til pre har ofte størst effekt, prøv Truth link også her, jeg kjenner ikke Tara Labs.
    Spent på tilbake melding:)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Lys topp kan dempes en god del med et stort teppe på gulvet, har hatt samme problemet da jeg hadde Dali Helicon 400, for meg hjalp ikke noe med de og de ble solgt. Jeg har et stort teppe på 260x200 cm med lang lugg (det til 999,- på rusta) og det hjelper på diskanten hos meg, har også hatt inn lange gardiner og diverse tepper osv. for å dempe lys topp (da det er det verste jeg veit).
    Ellers aner ikke jeg noe om Proac, men hvis de er noe i samma gata som Helicon så kan du prøve spikes+hardt underlag for å få rydda opp i mellomtone/bass, ville også ha dytta de nærmere frontvegg 0,6-0,8 meter ut og helst lenger unna sidevegg 0,75 meter fra sidevegg (eller nærmere) har gitt meg noe problemer, hvis du har bass-oppbygning i et av hjørnene, så blir det enda værre, dette er du sikkert klar over. ;)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Lys topp kan dempes en god del med et stort teppe på gulvet, har hatt samme problemet da jeg hadde Dali Helicon 400, for meg hjalp ikke noe med de og de ble solgt. Jeg har et stort teppe på 260x200 cm med lang lugg (det til 999,- på rusta) og det hjelper på diskanten hos meg, har også hatt inn lange gardiner og diverse tepper osv. for å dempe lys topp (da det er det verste jeg veit).
    Ellers aner ikke jeg noe om Proac, men hvis de er noe i samma gata som Helicon så kan du prøve spikes+hardt underlag for å få rydda opp i mellomtone/bass, ville også ha dytta de nærmere frontvegg 0,6-0,8 meter ut og helst lenger unna sidevegg 0,75 meter fra sidevegg (eller nærmere) har gitt meg noe problemer, hvis du har bass-oppbygning i et av hjørnene, så blir det enda værre, dette er du sikkert klar over. ;)
    Takk for tips. Har ullteppe mellom høyttalere og lytteposisjon. Funker litt hvertfall. Har faktist ikke problemer med for mye bass, heller tvert i mot. :) Joda, er klar over dette :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Fikk prøvd mine Black Magic REVELATION SP høyttalerkabler uten at det hjalp noe. Venter bare på å prøvd andre signalkabler, uten at jeg tror det hjelper nevneverdig. I.o.m at de er så avslørende på dårlige opptak så vil ingen tiltak motvirke det.

    Må nok se meg om etter andre alternativ på høyttalerfronten. Har tenkt på Harberth eller Living Voice, evt Sonus Faber. Harbeth er vel kanskje litt mindre avslørende og mer behagelige å lytte til. Er det noen andre alternativer som kan anbefales å ta en lytt til? Har meget variert musikksmak med alt fra metal til jazz. Men de to siste åra har det gått mer mot prog rock, soul og jazz. :)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    5.782
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tror du ikke vil oppnå lyden du søker før du får plassert anlegg anderledes eller gjort noe med rom. Er redd du kommer til og gå på skuffelse etter skuffelse.
    Om du er helt låst på rom og plassering ville jeg gått for stativ høyttalere og en sub med dsp. Da vil du mulig komme i nærhet av målet ditt.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Jeg tror du ikke vil oppnå lyden du søker før du får plassert anlegg anderledes eller gjort noe med rom. Er redd du kommer til og gå på skuffelse etter skuffelse.
    Om du er helt låst på rom og plassering ville jeg gått for stativ høyttalere og en sub med dsp. Da vil du mulig komme i nærhet av målet ditt.
    Var egentlig ganske fornøyd med klangen i Dynaudio Focus 160 på tross av rom og plassering. Men problemet der var for mye og unyansert bass.

    Har tenkt i de baner også. Stativhøyttalere med sub. Tror det kan være lettere å integrere i den stua jeg har nå. Men hvis alt går etter planen så blir det huskjøp til høsten igjen. Da vil jeg forhåpentligvis få en større stue med mer spillerom m.t.p plassering og akustiske tiltak.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.238
    Antall liker
    3.169
    Torget vurderinger
    49
    Fikk prøvd mine Black Magic REVELATION SP høyttalerkabler uten at det hjalp noe. Venter bare på å prøvd andre signalkabler, uten at jeg tror det hjelper nevneverdig. I.o.m at de er så avslørende på dårlige opptak så vil ingen tiltak motvirke det.

    Må nok se meg om etter andre alternativ på høyttalerfronten. Har tenkt på Harberth eller Living Voice, evt Sonus Faber. Harbeth er vel kanskje litt mindre avslørende og mer behagelige å lytte til. Er det noen andre alternativer som kan anbefales å ta en lytt til? Har meget variert musikksmak med alt fra metal til jazz. Men de to siste åra har det gått mer mot prog rock, soul og jazz. :)
    Hvis du sliter med diskanten med D38 tror jeg Harbeth 7ES3 er det beste valget, som den du hadde (F160) er den ikke så gjennomsiktig som D38.
    High end høyttalere avslører oftere problemer i kjeden, da de er konstruert for og slippe mer informasjon igjennom.
    Tipper "problemet" sitter her en plass "PC USB til Spdif konverter: M2Tech Hiface Evo DAC: Xindak DAC-5", lån en cd spiller el. bare for og eliminere det, før du havner på byttekjøret (i beste mening).
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Tror jeg, som E.I.A. er inne på, ville prøvd noen endringer på kildesiden. Hadde selv en Hi Face som SPDIF konverter. Lenger ned på stigen enn din EVO men subjektivt mye krassere enn Berkeley Alpha USB.

    Har ikke hørt Xindac, men enkelte rør DACer jeg har hørt har hatt mye «personlighet» og lagt til mye knust glass i toppen. Vil tro Pro AC ene ikke gir kildeskarphet noe sted å gjemme seg. Du hører feil du ikke visste om. Det blir tydeligere dårlig. Sånn er HIFI.

    Ellers er gulvteppe foran høyttalerene effektfullt. Et smart alternativ er å redusere toe inn. Litt mer off axis låter HT mørkere. Da kan du få litt mer refleksjon fra sidevegg. Sist men ikke minst er bokhyller ned bøker i ekstremt effektivt til å dempe uønsket skarphet.

    Lykke til
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    5.782
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Kilde er nok ikke grunnen til dinne problemer, selv om den kan nok kan bidra til og forværre. Mangel på fundament i bunnen skyldes nok rom og plassering. Og er ikke fundamentet på plass vil det uansett høres lyst ut.
    At Dynaudio spilte bedre skyldes nok at det er stativ høyttalere og at de er noe mørkere i klang.

    2 forskjellige høyttalerkostruksjoner vil sjelden fungere likt i et rom og på samme plassering.

    Prøv og dytt høyttalere så langt bak du kan for og se om du får mer bass. Og om lydbildet blir bedre balansert. Gratis og prøve selv om de ikke kan stå sånn til daglig.

    Jeg kjenner meg godt igjen i din frustrasjon. Problemene som følger gode hifi produkter når de skal settes opp i en vanlig stue. Det krever en del kjennskap til hvordan lyd opptrer i et rom.

    Om du kunne fått en som bor i ditt omeråde med litt god kunnskap og hjelpe deg. Og få en som kan dette på besøk så kan det spare deg mye frustrasjon og bytting.

    Finnes sider på nett har filer hvor man kjører frekvens sveip. Du kan da finne ut om du har kansellering i noen frekvenser og hvilke.

    Mvh
    roeng2
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Roeng2 har noen valide poenger. Flytting av HT nærmere frontvegg gir betydelig mer bass.

    Sibilanter forsvinner imidlertid ikke ved det grepet, da er det orden på kilde og demping av refleksjoner i rommet som gjelder.

    Mine HT står nå i et bibliotek og forskjellen er signifikant. Det samme må sies om DAC med forsvinnende lite Jitter og distortion.
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    5.782
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Som Final skriver så krever og få orden på siblanter tiltak i rom og-/eller elektronik. Det jeg mente var at siblianter vil ikke bli så dominerende om bassfundament kommer på plass:)
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Lys topp kan dempes en god del med et stort teppe på gulvet, har hatt samme problemet da jeg hadde Dali Helicon 400, for meg hjalp ikke noe med de og de ble solgt. Jeg har et stort teppe på 260x200 cm med lang lugg (det til 999,- på rusta) og det hjelper på diskanten hos meg, har også hatt inn lange gardiner og diverse tepper osv. for å dempe lys topp (da det er det verste jeg veit).
    Ellers aner ikke jeg noe om Proac, men hvis de er noe i samma gata som Helicon så kan du prøve spikes+hardt underlag for å få rydda opp i mellomtone/bass, ville også ha dytta de nærmere frontvegg 0,6-0,8 meter ut og helst lenger unna sidevegg 0,75 meter fra sidevegg (eller nærmere) har gitt meg noe problemer, hvis du har bass-oppbygning i et av hjørnene, så blir det enda værre, dette er du sikkert klar over. ;)
    Takk for tips. Har ullteppe mellom høyttalere og lytteposisjon. Funker litt hvertfall. Har faktist ikke problemer med for mye bass, heller tvert i mot. :) Joda, er klar over dette :)
    Tror du misforstod meg litt, rydde opp i mellomtone/bass var at du kan få mer presis bass og mellomtone med spikes+hardt underlag under (steinhelle eller ei stor flis). ;)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Tror du misforstod meg litt, rydde opp i mellomtone/bass var at du kan få mer presis bass og mellomtone med spikes+hardt underlag under (steinhelle eller ei stor flis). ;)
    Neida, skjønner hva du mener :)
     
    Sist redigert:

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Som Final skriver så krever og få orden på siblanter tiltak i rom og-/eller elektronik. Det jeg mente var at siblianter vil ikke bli så dominerende om bassfundament kommer på plass:)
    Ser ut som at jeg kan fjerne et vitrineskap. Da er det fritt frem for å flytte ht nærmere frontvegg :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn