Zulu vingler avgårde!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.932
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Gratulerer så mye, dette så vakkert ut :) spendt på hvordan dette vil låte?

    mvh
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ojojojojoj... 😱 Grattis!

    Ser knallfete ut!
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    gratulerer, flotte, alnico magnet ?
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.194
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Etter flere ukers tålmodig venting ankom endelig Lii Audio Crystal 10 i dag. Paret kom på pall i hver sin trekasse. Samlet vekt var rundt 150 kg. På innsiden var de pakket inn i polstring som var teipet. Høyttalerne var helt uskadet og strøkne.



    De ruver i landskapet med sine nesten 120 cm. Bredden er 60 cm, mens dybden er på 49.5 cm. De er ganske dominerende i min lille stue på drøye 25 kvadrat. Kan tenkes at de ikke blir like dominerende i stuen på ca 45 kvadrat i det nye huset. Vekten på de er på rundt 55 kg. Finishen på høyttalerne er veldig bra, med unntak av en liten ujevnhet øverst på kanten foran på den ene høyttaleren. Nå skal det sies at jeg er ganske pirkete når kommer til slikt. Men til en pris på rundt 45k forventer jeg top notch finish.



    Så til lyden. Det første jeg merker meg er det utrolig detaljerte lydbildet. Her hører du alt på opptaket på både godt og vondt. De skiller også veldig mye mellom ulike innspillinger. Lyden er også veldig direkte og naken. Bassen er dyp og kontant. For å pirke litt så låter det litt for lyst for meg. Det kunne godt vært litt mer fylde i den nedre mellomtonen. En annen ting er på noen opptak låter vokalen litt boksete og metallisk. Men dette tror jeg kommer av at de ikke er innspilt enda. Har allerede bedret seg etter 5 timer. Skal ikke utdype lyden så mye mer da de trenger mer tid på å spilles inn. Men det lover veldig godt.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Veldig spennende høyttalere. Gratulerer! ser frem til lytteinntrykk.

    Edit. Hadde jeg fått med meg siste siden i tråden hadde jeg fått med meg det første lytteinntrykket 😊
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, sir!
    Ellers enig med det rama forfekter. Tålamod, min gode mann.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.384
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Congrats Mr endelig ☺ friskt valg, ser Knall ut,
    ser og for meg som dem andre at dette er skikkelig Set mat :)
    Mvh Krazy
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fortsatt for lyst i klangbilde ? Tipper rom og forsterker har mye av skylden der. Rama sitt forslag er godt når det gjelder EL34, men sikkert lurt å vente med forsterker kjøp til du har kommet deg på plass i det nye rommet :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.194
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Fortsatt for lyst i klangbilde ? Tipper rom og forsterker har mye av skylden der. Rama sitt forslag er godt når det gjelder EL34, men sikkert lurt å vente med forsterker kjøp til du har kommet deg på plass i det nye rommet :)
    Ja, er nok fortsatt litt lyst. Men ørene trenger litt tilvenning til den "nye" lyden de også. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lav dempefaktor er viktigere enn spesifikke rørtyper.
    unity eller enda lavere (ja, det finnes).
    sånne elementer/høyttalere trenger ikke mye bremsekraft, og tjener på en forsterker med «våt» og romslig bass - noe som vil påvirke det som skjer oppover også.
    forhåpentligvis vil du få dem til å spille like bra som toppmodeller fra swissonor , musical affairs og andre beslektede saker.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...og om det på sikt ikke bir slik lyd du ønsker, går det jo an å teste ut en EQ løsning også.
    Men det er ikke gitt at det er rette løsning.

    Jeg har hatt positive erfaringer med EQ på div. bredbånds elementer.
    ...men ikke alltid. ;)

    Frekvensresponsen på selve elementet som sitter i dine talere ser jo veldig jevn og fin ut, men hvordan responsen ser ut i kassene og ikke minst i rommet kan jo fravike dette betraktelig.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Selge allerede?
    Hvorfor?
    Jeg forstår ikke.
    Har du snudd alle steiner, eller snudd kun de steinene andre sier du skal gjøre?

    Jeg aner jo ikke selv hva slags potensiale disse flotte skulpturene av noe høyttalere innehar, men jeg har sans for fulltonekonsept som dette ser ut som, både på papiret, specs, og ikke minst den fysiske fremtoningen. Hva i alle dager er så galt at de må ut så raskt?
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Selge allerede?
    Hvorfor?
    Jeg forstår ikke.
    Har du snudd alle steiner, eller snudd kun de steinene andre sier du skal gjøre?

    Jeg aner jo ikke selv hva slags potensiale disse flotte skulpturene av noe høyttalere innehar, men jeg har sans for fulltonekonsept som dette ser ut som, både på papiret, specs, og ikke minst den fysiske fremtoningen. Hva i alle dager er så galt at de må ut så raskt?
    Vel, jeg skjønner det godt, å sitte og se ( høre!) på noe så svært spille (litt) for lyst er jo ikke en ønskesituasjon ;)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.194
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Selge allerede?
    Hvorfor?
    Jeg forstår ikke.
    Har du snudd alle steiner, eller snudd kun de steinene andre sier du skal gjøre?

    Jeg aner jo ikke selv hva slags potensiale disse flotte skulpturene av noe høyttalere innehar, men jeg har sans for fulltonekonsept som dette ser ut som, både på papiret, specs, og ikke minst den fysiske fremtoningen. Hva i alle dager er så galt at de må ut så raskt?
    Ikke noe galt med de. Føler bare at de blir litt lyse og for detaljerte for mine ører. Det er nok en kombinasjon av rommet og utstyret. De er også meget avslørende når det kommer til kildemateriell. Lyttetrettheten melder seg raskt på. Crystal 10 kan heller ikke betegnes å være allroundere. Ettersom jeg hører på det meste må de takle de fleste sjangre.

    Jeg burde sikkert ikke være så utålmodig. Men ettersom de er ganske ukjente tar det sikkert litt tid å selge de. Kanskje jeg ombestemmer meg innen den tid. :) Får se hvordan de låter når jeg kommer i nytt hus med dobbelt så stor stue. Kanskje en rørforsterker kan hjelpe litt på.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja.
    Jeg ville venta til de får nye akustiske omgivelser.
    Lyden vil sannsynligvis bli veldig annerledes.
    Bedre eller verre.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Vel, jeg skjønner det godt, å sitte og se ( høre!) på noe så svært spille (litt) for lyst er jo ikke en ønskesituasjon ;)
    Vel, om de spiller for lyst, det være seg nå, eller i nye omgivelser, så kan det da kanskje være noe man kan forsøke å rette på, og på en eller flere måter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn