Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 98
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,356
    Torget
    1

    Dynamisk VTF - Hva er fordelen?

    Jeg har muligens lurt på dette før. Vet at det i alle fall er nevnt i Jelco-tråden.

    Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvorfor "dynamisk VTF" (regulere stifttrykket med en fjær) skal ha noen fordeler over det å la tyngdekraften ta seg av saken ("statisk VTF").

    Er det noen som har noen innspill til hvorfor det skulle være tilfelle?

    Jelco TK-950L vs TK-850L f.eks. Eller SME V vs SME IV (mulig det er flere forskjeller på disse, altså.)

    Men, som sagt: Hva er vitsen med "dynamisk VTF/balanse"?
    Siste redigert av Dazed; 07.09.2018 kl. 16:22.

  2. #2
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jan 2008
    Sted
    Jar
    Innlegg
    160
    Hei. Jeg tror dynamisk VTF vil gi et mer stabilt stifttrykk når plata ikke er helt flat, enn det statisk vil gjøre (altså i det pick-upen er på vei opp eller ned en ujevnhet). Pdas. forutsetter dynamisk VTF et fjærsystem ikke langt unna armlageret, noe som kan skape uheldige resonanser. Så her er det vel ikke helt entydig hva som er best. Den amerikanske importøren av SME foretrakk visstnok å selge spillerne med en spesialutgave av Series IV, fordi han mente statisk VTF var bedre enn dynamisk (som på Series V).

  3. #3
    Her er jeg på linje med Dazed.
    "Ballancen" over rilletoppe bør (kan) findes med den rigtige ballance imellem nåle-elasticitet og armmasse.
    Følsomheden i vertikal plan har mye mindre betydning end i "azimuth"-plan, og med for mange "nye" ubekendte (som fjedereffekt til vta), risikerer/bliver der nye hurdler i stedet.

  4. #4
    PS.

    En af hurdlerne man risikerer i stedet,
    kunne være defekt eller upassende fjeder, kompenserer FOR meget, med mindre lyd til følge.

  5. #5
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,356
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra TomVen Se Innlegg
    Hei. Jeg tror dynamisk VTF vil gi et mer stabilt stifttrykk når plata ikke er helt flat, enn det statisk vil gjøre (altså i det pick-upen er på vei opp eller ned en ujevnhet). Pdas. forutsetter dynamisk VTF et fjærsystem ikke langt unna armlageret, noe som kan skape uheldige resonanser. Så her er det vel ikke helt entydig hva som er best. Den amerikanske importøren av SME foretrakk visstnok å selge spillerne med en spesialutgave av Series IV, fordi han mente statisk VTF var bedre enn dynamisk (som på Series V).
    Jeg har også hørt dette, men ser ikke helt hvorfor det skulle være tilfelle. Hvis noe, er gravitasjonskraften på pickupen helt konstant mens fjærkraften vil øke med armens rotasjon om lageret, og altså bli marginalt større når plata løfter pickupen oppover.

    ...noe jeg også har hørt som argument for at dynamisk VTF gir pickupen bedre kontakt med plata over ujevnheter, men jeg er mildt sagt ikke overbevist om det heller. Et kast i plata som løfter pickupen 1-2mm vil rotere armen under en halv grad, og bare stramme fjæra/øke kraften helt minimalt. ...hvis det hadde økt kraften så mye at det fikk noen betydning, ville det dessuten bety at en 130g plate og en 200g plate ville spilles av med merkbart forskjellig VTF. Det er neppe tilfelle.

    Ellers er det jo slik at gravitasjonskraften alltid virker vertikalt mens med en dynamisk belastet arm vil fjærkraften alltid virke normalt på armen. Noe som vil gi en bitteliten kraftkomponent fra stiften og bakover når plata løfter seg fra tallerkenen. ...men igjen: Disse effektene er så mikroskopiske at de neppe betyr noe som helst.

    Jeg ser at med dynamisk VTF vil bakloddet kunne henge litt lengre bak og øke armens effektive masse bittelittegrann, men det er heller ikke automatisk noen fordel.

    Jeg ser ingen annen effekt av dynamisk VTF enn at det gjør armen litt mer komplisert, så hvis noen kan forklare det ytterligere....
    Siste redigert av Dazed; 07.09.2018 kl. 23:48.

  6. #6
    Det normale med dynamisk VTF er vel at fjæren skal trekka PU ned i plata tilsvarende VTF ? Dvs at motvekten brukes til å balansere ut armen med PU, og resten av jobben gjøres med fjærsystemet. Det inne bærer også at kraften øker bittelitt (mer enn treghetsmomentet i armen) når PU treffer en bulk i plata, og fjærsystemet gjør kanskje at PU følger bedre med i rillene i bakkanten av bulken på vei ned igjen.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  7. #7
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,356
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra KJ Se Innlegg
    Det normale med dynamisk VTF er vel at fjæren skal trekka PU ned i plata tilsvarende VTF ? Dvs at motvekten brukes til å balansere ut armen med PU, og resten av jobben gjøres med fjærsystemet. Det inne bærer også at kraften øker bittelitt (mer enn treghetsmomentet i armen) når PU treffer en bulk i plata, og fjærsystemet gjør kanskje at PU følger bedre med i rillene i bakkanten av bulken på vei ned igjen.

    mvh
    KJ
    Jepp.

    Se svaret mitt i innlegg #5.

  8. #8
    Jeg leste litt for fort og hengte meg opp i det nest siste avsnittet : «Jeg ser at med dynamisk VTF bakhodet kunne henge litt nærmere lageret og senke armens effektive masse bittelittegrann, men det er heller ikke automatisk noen fordel.» og poenget som forsvant er :

    Med dynamisk VTF er motvekten lengre fra omdreiningspunktet og følgelig er den effektive massen bittelitt større enn med statisk VTF.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  9. #9
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,356
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra KJ Se Innlegg
    Jeg leste litt for fort og hengte meg opp i det nest siste avsnittet : «Jeg ser at med dynamisk VTF bakhodet kunne henge litt nærmere lageret og senke armens effektive masse bittelittegrann, men det er heller ikke automatisk noen fordel.» og poenget som forsvant er :

    Med dynamisk VTF er motvekten lengre fra omdreiningspunktet og følgelig er den effektive massen bittelitt større enn med statisk VTF.

    mvh
    KJ
    Der hadde autocorrect tullet ser jeg. Ja, det har du helt rett i. Poenget blir dog det samme. Fikser .

  10. #10
    Det andre poenget som forsvant er at med Dynamisk VTF så er sporingskraften bestemt av strekket i fjæra og ved vertikale kast i plata er VTF da litt mindre påvirket av armens rotasjonsmoment. Poenget her er ikke at det økte strekket i fjæra ved bulker har så mye å si, som at det er ei fjær som trekker PU ned med VTF i stedet for at VTF er kun bestemt av massefordelingen på ei roterende vektstang (dvs tonearmen).

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  11. #11
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    18,761
    SME har dynamisk på V og V-12 om jeg ikke tar feil. Sjekka om de sier noe om saken?

    Ellers mener jeg å huske at en del brukere har valgt å ikke bruke fjøra på disse, og mener at dette er vedre på IV. Men det er langt bak i minnet.
    “Although your world wonders me,
    with your superior cackling hen
    Your people I do not understand,
    so to you I shall put an end
    And you'll never hear
    surf music again”
    Hendrix.

  12. #12
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,356
    Torget
    1
    En kraft på 0,02N er en kraft på 0,02N uansett om den er skapt av gravitasjonskraften eller en fjærkraft. En kraft som dytter pickupen oppover vil måtte overvinne nøyaktig det samme treghetsmomentet i armen i begge tilfeller. Jeg er ikke med på at en fjærkraft holder pickupen bedre i rillene enn tyngdekraften, selv om den øker lineært med bevegelsen i fjæra. Den økningen vil være mikroskopisk.

    Jeg er ikke med på konklusjonen og ser fremdeles ikke poenget.

  13. #13
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,356
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Zomby_Woof Se Innlegg
    SME har dynamisk på V og V-12 om jeg ikke tar feil. Sjekka om de sier noe om saken?

    Ellers mener jeg å huske at en del brukere har valgt å ikke bruke fjøra på disse, og mener at dette er vedre på IV. Men det er langt bak i minnet.
    Det stemmer. Nei, har ikke gravd dypere enn produktbeskrivelsen.

  14. #14
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    18,761
    Men om jeg resonnerer fornuftig nå. Vil man ikke få hårfint høyere effektiv masse med de samme armkomponentene, rør, motvekt, osv. om man balanserer og deretter tilfører VTF via fjær?

    Stikk imot forresten, med Rega. hvor fjæra drar opp. Maks spent fjær er på 0g VTF, balanser der, og reduser 'opptrekk' for å gi VTF.

    Det mest interessante/potensielt problematiske med fjær er kanskje at den har en resonans, som muligens også varierer med hvor spent den er?
    “Although your world wonders me,
    with your superior cackling hen
    Your people I do not understand,
    so to you I shall put an end
    And you'll never hear
    surf music again”
    Hendrix.

  15. #15
    Sitat Sitat fra Dazed Se Innlegg
    En kraft på 0,02N er en kraft på 0,02N uansett om den er skapt av gravitasjonskraften eller en fjærkraft. En kraft som dytter pickupen oppover vil måtte overvinne nøyaktig det samme treghetsmomentet i armen i begge tilfeller. Jeg er ikke med på at en fjærkraft holder pickupen bedre i rillene enn tyngdekraften, selv om den øker lineært med bevegelsen i fjæra. Den økningen vil være mikroskopisk.

    Jeg er ikke med på konklusjonen og ser fremdeles ikke poenget.
    Det blir vel ikke helt det samme når armen akselerer (roterer) vertikalt over en bulk ?

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  16. #16
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,356
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Zomby_Woof Se Innlegg
    Men om jeg resonnerer fornuftig nå. Vil man ikke få hårfint høyere effektiv masse med de samme armkomponentene, rør, motvekt, osv. om man balanserer og deretter tilfører VTF via fjær?

    Stikk imot forresten, med Rega. hvor fjæra drar opp. Maks spent fjær er på 0g VTF, balanser der, og reduser 'opptrekk' for å gi VTF.

    Det mest interessante/potensielt problematiske med fjær er kanskje at den har en resonans, som muligens også varierer med hvor spent den er?
    Jo, dette stemmer. Jeg skrev vel om det (og fikk det rett vei etter en redigering jeg fikk påpekt av KJ) i innlegg #5.

  17. #17
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,356
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra KJ Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Dazed Se Innlegg
    En kraft på 0,02N er en kraft på 0,02N uansett om den er skapt av gravitasjonskraften eller en fjærkraft. En kraft som dytter pickupen oppover vil måtte overvinne nøyaktig det samme treghetsmomentet i armen i begge tilfeller. Jeg er ikke med på at en fjærkraft holder pickupen bedre i rillene enn tyngdekraften, selv om den øker lineært med bevegelsen i fjæra. Den økningen vil være mikroskopisk.

    Jeg er ikke med på konklusjonen og ser fremdeles ikke poenget.
    Det blir vel ikke helt det samme når armen akselerer (roterer) vertikalt over en bulk ?

    mvh
    KJ
    Hva er forskjellen?

  18. #18
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    4,065
    Torget
    1
    Wtf <=> What the fuck?

  19. #19
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,356
    Torget
    1
    Det er litt søkt, men selvsagt finnes denne effekten, at fjærkraften og dermed VTF øker når pickupen løftes. Men: vi må kunne anta at den økningen er mikroskopisk, og at det å ha identisk VTF på alle relevante platetykkelser har blitt prioritert. En torsjonsfjær som skal skape en VTF på 0,02N i enden av en 300mm lang arm må kunne opprettholde et moment på 0,006Nm. Ikke svære greiene altså.

    Så ja. I teorien vil armen med fjærkraft til VTF spore en mikroskopisk anelse bedre over humper i plata, men jeg tror ikke dette er i nærheten av merkbart i praksis.

    Videre synes jeg det er pussig hvis den eneste forskjellen mellom nr. 1 og nr. 2 på ranglista til produsenter som Jelco og SME er at toppmodellen spiller defekte plater en bitteliten margin bedre. ....eller rettere sagt klarer å kjøre over humper i plata som er en mikrometer eller tre større før den hopper ut av rillene.

    Hvis det nå er sånn at dette er den eneste forskjellen på statisk og dynamisk VTF, så synes jeg ikke det er noe som helst poeng i å kjøpe Jelco TK-950 fremfor 850. De 3-4000 kronene den koster ekstra, virker da som ganske bortkastede penger.

    ,,,,så jeg håper nesten at det er noe mer jeg ikke ser enda.

  20. #20
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,356
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Drossel Se Innlegg
    Wtf <=> What the fuck?
    Ja?

    Og VTF = Vertical Tracking Force.

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •