Diverse Du dør, hva så ??

Deng1

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
71
Antall liker
117
Sted
VestBredden

Vi har hele livet til og forberede oss til døden, allikevel så kommer det som en overraskelse.
Vi har hifi-utstyr (ofte svært kostbart), og mange har store fysiske samlinger med musikk.
Men vet din kone, samboer eller barn om den faktiske summen av dette?
Og bryr du deg nok til og fortelle dette, i tilfelle død ?
Koster den lille PU bare 5k ( når den koster 10 x) ?
Vet mange sniker sine dyre innkjøp inn på den mest mulige diskrete måten, og ofte sammenfaller dette med mumling om den faktiske kjøpesummen.

Så hva tror du skjer ved din plutselige død ?
Har du en avtale med en kompis om salg?
(som vet summer og hva det dreier seg om)
Har kone/samboer fulgt såpass med at h*n vet hvem og kontakte ?

Hva skjer ?

Har dere eventuelle forslag på hva/hvordan ?​
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.186
Antall liker
2.701
Når jeg dør kan det være det samme, ingenting spiller noen rolle lengre. Omså alt av mine plater og musikkutstyr ble malt opp til støv, hva så? 🙂
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.463
Antall liker
2.053
Torget vurderinger
8
Er 100% ærlig mot samboer og hun støtter meg så anlegget blir nok stående skulle jeg forsvinne i morgen
 

Focal

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
1.870
Antall liker
3.993
Torget vurderinger
1
Både kona å barna vet hva anlegget å plater har kostet så det blir stående og delt mellom barna når vi begge er borte.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.383
Antall liker
9.653
Torget vurderinger
2
Har nå ikke sneket inn noe, vi har felles bankkonto , og kona har vært med på alle kjøp og vet hva det kostet. Det havner vel på Finn om jeg blir borte , eller går til barnebarn ? Har en jeg leser Stereophile sammen med, han er opptatt av platespillere.
Dessuten håper jeg å leve mange år til, håper jeg ligner på min mor på 87 som har levd i 30 år etter trippel bypass , og far nå snart 90 som fortsatt går dagevis fjellet hvert år. Følger jeg mine foreldres løp har jeg minst 25 år igjen..så dette tenker jeg lite på..

Anlegget blir nok stående her , akkurat som konas flygel. Verdien er nokså lik også
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.896
Antall liker
86.337
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Har snakket med sønnen min og kompisen min om dette og har avtalt om hvem som bør kontaktes ved bortgang. Jeg har ikke så veldig dyrt utstyr eller stor platesamling, men jeg ønsker jo at det skal evt skal videreselges for hva markedet vi gi og ikke gis bort. Selvfølgelig skal vedkommende som påtar seg oppgaven ved salg, berømmes med en grei andel av salgsbeløpet.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.830
Antall liker
10.881
Sted
London
Her i kåken er det enkelt. Går jeg bort forandres ingenting. Fruen liker og spiller vinyl like ofte som jeg gjør. Så kan vedde på at alt blir som det er nå (og ja, jeg har den beste kjerringa som jeg kunne klart å fange 😂)
 

Deng1

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
71
Antall liker
117
Sted
VestBredden
Det ser ut til at folk har et labert forhold til dette, og er ikke forundret, gitt det samfunnet vi lever i.
 

PeterDa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2020
Innlegg
236
Antall liker
319
Sted
Minhus
Etter meg kommer stor flommen!
Resirkuler meg og etterlate har to gode stereoanlegg.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Døden lurer alltid rundt neste sving. Samme med alvorlig sykdom. Det som er viktig for meg, er at etterlatte/kjære sitter igjen med full råderett og mest mulig verdier. Greit da å vite verdier på saker og ting, ink. HiFi, selv om det under normale dager er helt uinteressant for mange. Fremtidsfullmakt og noen notater om verdier man har, I say.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.097
Antall liker
3.124
Torget vurderinger
2
Da jeg arvet min mor måtte jeg gjøre en del research på billekunst, keramikk og forskjellige møbler for å finne ut hva som skulle til Blomqvist, og hva som kunne selges på Finn, og til hvilke priser. Jeg regner med at mine arvinger ikke er idioter, og vil gjøre det samme, uansett om det er platespillere eller skinnsofaer det er snakk om. Platesamlingen er mye jobb selvsagt, men jeg har startet et langtidsprosjekt med å logge hele greia i Discogs, det kan jo hjelpe.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.755
Antall liker
103.812
Torget vurderinger
23
Problemstillingen er høyst relevant. Er man i besittelse av substansielle samlinger - det være seg hifiutstyr, musikk, kunst, antikviteter, klokker... whatever - så er det ikke noe annet enn ren og skjær ansvarlighet å ha en oversikt over dette, med verdianslag og relevante avhendingskanaler med oppdaterte navn/kontaktinfo. Spesielt dersom de rundt en ikke har interesse for eller greie på disse sakene. Jeg er selv i en slik situasjon og har full "katalog" over saker og ting. Skulle jeg falle fra så finnes det instrukser både på PC og papir. Som en god samlervenn en gang sa; vi eier jo egentlig ikke disse sakene - vi bare forvalter de på vegne av neste besitter!
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.195
Antall liker
4.418
Torget vurderinger
1
Hva med et HIFI-mausoleum ?

Mvh
KJ
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.830
Antall liker
10.881
Sted
London
Moelven Limtre bygger stor nok kiste til at du kan få med deg det meste.
En høyttaler ved hvert øre og fjernkontroll enkelt tilgjengelig :)
Hmmm - strømtilknytning eller batteripakke (ekstra for solpanel over bakken :))
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.398
Antall liker
8.528
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det er desverre ikke lommer i likfrakken!
Ta kontakt med Bentzen begravelse i Moss, de fikser sikkert en skjorte og kiste som er stor nok ;=)
de sydde skjorter og hadde kistefabrikk før i tiden.
En så spesiell sak tar de sikkert på strak arm.
Men de har vel lagt ned den produksjonen ved ettertanke.
Synes vel dette er ganske spesielt, men tror sønnen i huset liker rommet godt, og att det får bli.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.398
Antall liker
8.528
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har også skrevet ett testament som ligger trygt.
Som er gjort hos en advokat og tinglyst.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.581
Antall liker
3.181
Sted
Oslo
Familien vet at det er store nok verdier til at det lønner seg å sjekke Finn og lignende før de selger. Jeg har en del gamle ting som er gammelt eller sjeldent nok til å ha samlerverdi og jeg er sånn delvis igang med å merke dem.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.973
Antall liker
1.305
Sted
Nadadouro, Portugal
Må fortsatt skrive en del opp, testamente, instrukser osv men om jeg ikke rekker det tro jeg kona vil være fornøyd med "første man til mølla", den der kommer først med varebil får alt, gratis! Ikke verdt mye penger uansett og da er hun kvitt det!
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.723
Antall liker
1.210
Sted
Siggerud
Ikke mange hemmeligheter her heller, men den ene av mine to juniorer tar nok gjerne over tingene. Den andre virker ikke å bry seg om noe av det og kunne like gjerne kjørt alt sammen på dynga. Tror jeg.
 
Topp Bunn