Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.088
    Antall liker
    22.333
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fruen synes at min, som har det enkle «britiske» plintet og løst sotet lokk uten hengsler er himla massiv allerede. Jenter…
    Innkledd passer den ikke sammen med:
    1709989313413.jpeg
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.060
    Antall liker
    5.729
    Sted
    Holmestrand
    Smak og behag det der med innkledning av fronten. Den mister mye av den typiske 70 talls looken , men jeg synes den er finere sånn. Gir mere tyngde og soliditet.
    Du har laget den selv?
    Ser veldig bra ut.
    Jeg har et prosjekt og vurderer noe lignende.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.208
    Antall liker
    34.532
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Du har laget den selv?
    Ser veldig bra ut.
    Jeg har et prosjekt og vurderer noe lignende.
    Plinthet er kjøpt fra Das Acoustic og laget i massivt kirsebærtre. Hadde en TD 126 med maken Plinth også. Her er Plinth før den ble montert !


    125c.jpg


    Og noen flere ferdig montert :

    t9.jpg t8.jpg t5.jpg t6.jpg
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.060
    Antall liker
    5.729
    Sted
    Holmestrand
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.708
    Antall liker
    3.848
    Sted
    Sunnmøre
    Er 521 ein slags oppgradert 125?

    (og eg såg ikkje samanhengen i modellnamnet før eg skreiv det)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.088
    Antall liker
    22.333
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @Tweedjakke TD 521 Professional er etterfølgeren til 125 LB og 127 (en bred 126), men bygget på samme lest som 321, dvs. med blad- i stedet for springfjærer og chassiser i mdf i stedet for støpe- og plategods som skal inn i en eller annen kasse. Monocoque!

    At 521 er 125 baklengs har ikke jeg tenkt på før! "BMW-serien" besto av 316 (8 mm spindel, innertallerken i kompositt, manuell), 318 (+halvauto), 320 (+10 mm spindel og innertallerken i metall), 321 (ingen arm), 520 (bred, men utstyrt som 320, +78 o/min). 521 (ingen arm). 5-erene jeg har sett har hatt underchassis i MDF, mens 3-erene har hatt presset stålplate. Alle hadde ombordgenerert AC til motoren.
     
    Sist redigert:

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.235
    Antall liker
    33.214
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hvor/hvem/hvordan gjorde du den omfineringen på din, @united?
    Etter noen famlende mislykkete forsøk på å valnøttfinere både triller og høyttalere selv, ble det (heldigvis) tilslutt Thomas på Elektronisk Byrå som måtte ta jobben. Han gjorde også en veldig god jobb med høyttalerne.

    20240424_171302.jpg
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    5.569
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Tok den opp fra lagertilværelsen i kjeller etter jobb. Vurdert i lang tid på om jeg skal bli en dårlig venn av Thorens og avhende, bruker den ikke lengre men…. blir bare mer ambivalent av å stelle den.
    IMG_2602.jpeg
    IMG_2604.jpeg IMG_2601.jpeg IMG_2598.jpeg
    Forøvrig ble det mye større ro i lydbildet etter denne anskaffelsen, anbefales!
    IMG_2617.jpeg

    IMG_2616.jpeg IMG_2621.jpeg
    Et lite delelager er alltid kjekt å ha for hånd.
    IMG_2610.jpeg
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.235
    Antall liker
    33.214
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken strømforsyning er det,hvor kommer den fra? @lurvis ?
    ville ikke avhendt den da, man trenger reserver?
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    5.569
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Kjøpte den på tysk eBay for 8-9 år siden, er en slags variant av Thorens TPN-2000 strømforsyning. Made In Germany på alle komponenter og chassis er identisk, pirat? Utro tjener? Vet ikke, men en tydlig hørbar oppgradering fra veggvorte i mine ører. Hva nå de ørene er verdt da, av gull er de nå slettes ikke.
    Er ikke så sikker på om jeg virkelig trenger en personlig reservespiller, finnes et par i familien om nødvendig. Noe jeg ikke tror, nesten ny spiller her.
    Men liker Thorens godt, eneste bakdel er spilling av sjutommere, mye stopp og stans som tar tid i forhold til direktedrift.
    Men jeg klarer nok ikke å planlegge et salg, her i gården går treghet kontra over stokk og stein hånd i hånd.😀
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.915
    Antall liker
    17.591
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Thorens TD124. Vater.
    hvordan får jeg ut vateret uten å ødelegge det? Har vurdert rå makt fra undersiden og evt dynamitt. Begge deler vil antagelig herpe vateret :)
    IMG_3315.jpeg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.915
    Antall liker
    17.591
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, får prøve det. Kanskje kjøre på med litt varme fra undersiden i tillegg…
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    426
    Antall liker
    516
    Sted
    Brøttum
    Hvor bra kan egentlig en gammel Thorens TD160 Super bli?
    Har så langt ikke gjort noe spesielt med min, men jeg vurderer et nytt og tyngre plinth. Armen blir vel sannsynligvis sittende på den, som er en SME 3009 Improved (aner ikke hvilken versjon det er utover det). Sitter på en Grado Black MM, har en ny Grado Gold 3 liggende som jeg snart burde fått satt på, men kunne egentlig tenkt meg noe langt dyrere/bedre enn den pickupen.
    Hva kan man ellers gjøre med denne platespilleren? Er det noen oppgraderinger til drivverk, arm osv som gjør at den blir noe særlig bedre? :unsure: Den har litt affeksjonsverdi så jeg ønsker ikke å selge den for å kjøpe noe annet, men jeg kunne tenke meg at lyden fra den hadde blitt noen hakk bedre, sånn på sikt. ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.530
    Antall liker
    17.350
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tykkere bunnplate, dempet m/bitumen. Gjerne også med 3 justerbare føtter.
    Subchassiet kan også «dempes» med tynn, lett «neoprene».
    Subplatter kan innvendig «dempes» med å kutte til skumgummi.
    En bit skummgummi kan også kuttes til rundt deler av lagerhuset.

    Nye fjærer og nye skumbiter i fjærene kan vurderes.
    Nytt plinth finnes det flere som produserer.

    Så kan man jo vurdere ny motor og ny motorstyring. Det er flere produsenter som leverer slike - f.eks Origin Live. Fullt reverserbart er det også.

    Pick-up er jo litt smak/behag mht ønsker karakteristikk, men du må ta hensyn til compliance (stivhet) i forhold til armens effektive masse. Det finnes kalkulatorer på nett (f.eks vinyl engine) for å beregne det.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.088
    Antall liker
    22.333
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En TD 160 Super har allerede en kraftigere kasse enn en TD 160, og dempemateriale klistret på metallchassiset.
    En bedre TD 160 Super heter TD 125, men du kan jo alltids forbedre pakken ved å bytte ut din SME 3009 Improved med en Korf TA-SF9.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.530
    Antall liker
    17.350
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Hvor mange aksjer (og/eller andre interesser) har du egentlig i Korf?
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    426
    Antall liker
    516
    Sted
    Brøttum
    Er en TD125 bedre enn TD160 Super som er "forbedret"? Hvordan er det evt med armer og pickuper man kan bruke på TD125?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.088
    Antall liker
    22.333
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^ Hvor mange aksjer (og/eller andre interesser) har du egentlig i Korf?
    Tusener på tusener! Neida. Jeg har kjøpt ett produkt derfra til fullpris, og hadde jeg hatt interesser hadde jeg meldt fra.

    Armbordet er romsligere på en 125 enn en 160. Er faktisk usikker på om Korf-armen jeg nevnte kommer under lokket på en 160. Lang endestubb på den.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    426
    Antall liker
    516
    Sted
    Brøttum
    Jeg skjønner at grublingen kan fortsette, men noe må skje hvis jeg skal snurre sorte plater kontra sølvplater og streaming i alle fall, usikker på om jeg kan få den kvaliteten fra den platespilleren jeg har. :unsure:
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.088
    Antall liker
    22.333
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den åpenbare kandidaten til å gjøre noe med spilleren du har er armen. En SME 3009R vil være en flott oppgradering.
    Kandidat 2 er en ekstern strømforsyning fordi 160 Supers hastighet styres av lysnettets 50 Hz. Pro-Ject hadde en Speed Box (II) som leverte ombordgenerert 16 VAC med elektronisk hastighetsskift (33/45) perfekt passende motoren på spilleren din.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.530
    Antall liker
    17.350
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ En platespiller består (i korte trekk) av 3 hovedelementer, som hver for seg skal ivareta ulike oppgaver på best mulig måte.
    a) Motor m/PSU som sammen med lager og tallerken sørge for så jevn gange som mulig.
    b) Chassis/plinth som skal motvirke/kanselere vibrasjoner.
    c) Tonearm som skal sørge for at kun nålen beveger seg - uten å tilføre noe annet.

    Det som umiddelbart vil utgjøre størst hørbar forskjell, dersom det ovennevnte nevnte er omtrentlig på stell er (min mening) ulike pick-up’s.
    Utover det, så er jo Valentino’s tips gode - motor/styring - arm.

    Så har man ulike RIAA’s - og det stor forskjell fra de rimeligste til de litt opp i pris. Vet ikke hva du har i dag, så det kan kanskje være der du skal/bør starte.
     
    Sist redigert:

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    426
    Antall liker
    516
    Sted
    Brøttum
    Det er større endringer i vente hos meg, der det planlegges en total overhaling på de fleste områder. Planen er at jeg skal fortsette med god kvalitet for både cd, vinyl og streaming, der sistnevnte vil få størst "oppgradering". Har snakket med flere som mener at jeg må høyt opp i pris for å finne et riaa-trinn som er bedre enn det som sitter i Classe Audio 4 forforsterkeren min, jeg aner ikke.
    Forforsterkeren skal byttes bort, samt nåværende streamer og dac, cd spiller og dsp blir værende ellers blir det meste oppgradert et par hakk. ;)
    Spørsmålet er om jeg i det hele tatt kommer til å bli fornøyd med den platespilleren jeg har i dag eller om jeg "må" oppgradere uansett .... Cd-spilleren er en Consonance CDP5.0 (Opera, droplet er det vel også noen som kaller den), ikke en billig sak. Platespilleren må helst minst opp på det detaljnivået. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn