kjøperåd kompresjonsdriver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Etter en hifi pause har jeg begynt og følge med på forumet igjen, ser at det er kjempeaktivitet på hornfronten, som diy`er ser jeg jo at endel benytter komresjonsdrivere , mens andre benytter dedikerte høyttalerenheter - ihvertfall til litt lavere frekvenser.

    må jo innrømme at i de beste anleggene jeg har hørt, var det horn involvert.

    begynner jo og sysle med tanken om det var mulig å få til noe morsomt, nå er det jo også mulig å få kjøpt flotte horn ferdig så veien ligger åpen.

    Dette er upløyd mark for undertegnede , registrerer at det er både altec , jbl og andre merker i både 1, 1,5 og 2", noen har vel gjort seg erfaringer her ? alternativt god mt. enhet med waveguide ? er 110 db.+ et must ?

    på forhånd takk
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.455
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    Welcome to the jungle, baby. We'll take you for a ride 8) 8)

    Hva får herligheten lov å koste??
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.661
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kit type ting eller totalt diy?

    PS: Har lite erfaring med kompresjonsdrivere selv. Men endel erfaring med Oris (www.bd-design.nl) som leverer orphean med modifisert bms driver. Folk sier orphean låter bra....

    Du får sikkert mange fine råd og vink :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    takk for respons, jeg har en grei samling basser og mt enheter( altec, jbl, pd , seas) liggende, ting som nok kan dekke området opptil 300-400, så kostnaden vll jo ligge i driveren/horn , pluss evt diskant ( har også ettpar beyma amt - 99 db?) liggende .

    Har ingen hensikt å kaste seg ut noe som bare blir greit, grei lyd får jeg uten å måtte ty til horn.

    i utgangspunktet var det da kansje en løsning i mellomtonen, veldig usikker på hva som skal til får og få et godt resultat, og hvor stor vekt en må legge på følsomhet .

    Dynamisk sett er jo driver/horn i en annen liga enn tradisjonelle enheter, men fravær av farginger er også et krav - hva skulle en forsøke seg på ?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    for bedre å kunne komme meg til unnsetning, kan jeg forklare hvor jeg står.

    Har bygget en del ht. ,men så vel " lyset " med ankomst av seas sine magnesium elem. Det har blitt flere varianter i stort og smått, fant etterhvert ut at det var ett eller annet med stive membraner som tiltalte meg, seas sine alu i nedre hz. er helt ok.
    I siste prosjekt ( se hjemmeside 4 år siden ? ) , kom det inn accuton c79/6 i mt. et element jeg også umiddelbart likte, ( oppleves kansje som mindre macro dynamjsk enn seas sine 4,5 og 5, selvom det har 4-5 db mer følsomhet, men har mange andre kvaliteter), tanken var i dette prosjektet og få opp følsomheten noe og kjøre nedre mt/bass aktivt. Satte ut slik ; lot mt bestemme følsomheten, dvs udempet, diskanten ble litt dempet og justert inntil, seas 7 og 8 magnesium ble delt opptil mt og hadde allerede ved 220 - 250 hz for lite nivå.

    Dette var forsåvidt etter planen fordi her hadde jeg montert to stive membraner fra focal 10k6411 og 13 kx , dette er elem. som lett skulle fungere til 220 hz. 13 KX kommer jo fra jm.lab sin utopia og er et meget påkostet element ( ikke foveksles med 33kx - bilstereo) . 10 k6411 - ja sjekk ut selv.

    Men NEI ! etter å ha benyttet magnesium i nedre mt/bass tidligere ble focal for grøtete og lite definert ! dele hz ble flyttet til ca 100 hz ved at hele høyttaleren måtte dempes. Tapte selvsagt både dynamikk og slagkraft, men orket ikke graut lyden.


    Har tatt konsekvensen av dette, og planlagt nye høyttalere med 6 stk 7 " magn linesource på hver side - som da får en eller annen bassløsning under. mt. var tenkt som 2 stk acuton 79 i paralell som burde gi en spenningsfølsomhet på ca 96 , men er jo da 4 ohm. dvs 93. Det er klart at med en liten waveguide på disse kunne en kansje få ting til å møtes til diskantens naturlige nivå 97 - 99 ? ( beyma amt)

    Tankene som kommer sigende er jo ; hvorfor starte opp et prosjekt hvis det finnes måter som gir bedre resultat ?hver gang jeg her hørt ag. trio ( ikke bare lmc sitt ) blir jeg overbevist. Her har en klart å ikke gå i fella med å svelge farginger, men bare lave godlyd. Ett sted må en jo begynne og tenkte kansje at selvom jeg fullførte planen med 6 stk 7" magn. og bass under - kunne en fortsatt gjort seg erfaringer med horn kontra tradisjonelle løsninger. Poenget er bare at elendige løsninger er uinteressante !

    tankene har vært inne på quasi løsninger som å montere waveguides på f.eks c79/6, men som sagt ; upløyd mark..
    mvh
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er vel akkurat i samme båt som deg når det gjelder å være middels fornøyd med vanlige hifikonstruksjoner. Og, jeg er strengt tatt heller ikke komt så mye lengre enn deg når det gjelder realisering av noe i retning horn (har et påbegynt prosjekt http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/193717-build-thread-obeos.html som jeg håper å få litt fortgang i utover høstkveldene).

    Horn eller ikke - jeg er overbevist om at mye av hemmeligheten til godlyden ligger i spredningskontroll, voicing, dynamikk og kapasitet - resten er finjustering om man velger fornuftige komponenter.

    Det hjelper så lite med en superoppløst og forvrengningsfri diskant og mellomtone, når rommet sudler det til eller om man ligger helt på eller over kapasitetsgrensen til elementene. Eller for den del, en grisefet 8"-er som spiller hele veien til kjelleren når den i praksis leverer kun brøkdelen av behovet. Nå skal det sies at jeg har et rimelig livat rom som i tillegg spiser bass til frokost. Mitt kriterium har også vært at det MÅ passe inn i dagligstuen, siden jeg ikke har dedikert gutterom.

    Jeg tror det er mange av oss som synes at våre høyttalerne spiller helt akseptabelt opp til 80-85dB - og over det så begynner det å låte anstrengt og/eller komprimert (joda det er mange som foretrekker å spille på lave volum). For meg blir det liksom ikke helt den feelingen jeg søker med lyden.

    Skal lyden leveres med realisme (oppløst og uanstrengt på litt volum) så må det size til, i alle fall er det den konklusjonen jeg er komt til.

    Jeg tror de overnevnte punktene er noen av grunnene til at de med horn stort sett er så fornøyd - liksom aldri en klage å høre fra den kanten. Og så mistanker jeg at "hornfolket" liker å mate på litt mer enn de som foretrekker Quader f.eks :)

    På min evige tur til lydnirvana (jeg er nok ikke ferdig etter at det nevnte projektet er i mål nei...) så har jeg landet på 1" kompresjonsdriver som skal dekke 800Hz oppover, montert i en ca. 15" elliptisk waveguide. Denne deles over mot en 12" mellomtone hvor målet er cardioid spredning ned til subbene (med tiden kommer det nok et par røslige hjemmebrygg i hus ala Sluket sitt siste... eller et par Trioer med heftig bassystem :p). Planen er 4 subber distribuert i rommet... får jeg ikke det til så stables to og to i høyden. Faktisk usikker på om de fire vil være nok :-\

    I mitt prosjekt så sikter jeg ikke aller høyest i prissegmentet - føler fallhøyden blir litt for stor for første forsøk. Siden min erfaring med typiske PA-drivere er next to null så har jeg måttet hente erfaring fra andre. I den forbindelse har jeg fått anbefaling om å bruke BMS4550, Beyma CP380M, B&C DE250 og Radian 475PB. Jeg har vel så langt konkludert med, uten å ha hørt de, at jeg lander på Beymaen.

    Tja... det var litt høyttenking.
     

    bia

    Men momentnøklene mine får du aldri!
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.148
    Antall liker
    3.829
    Torget vurderinger
    9
    Har ikke spesiellt god greie på dette, men hva er det disse driverene har som Altec ikke har? Bare tenker litt på pris/kvalitet. Mye bra på brukten for tiden...

    mvh
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    Høres ut som et Geddes oppsett Tytte71.
    Tja, ikke helt 100% enig i det. Tankene var mest en lufting av erfaringer med diverse selvskading og lytting til andre mer vellykede oppsett :) Desverre har jeg til gode å få høre et "ekte" hornoppsett.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tytte71 skrev:
    Tja, ikke helt 100% enig i det. Tankene var mest en lufting av erfaringer med diverse selvskading og lytting til andre mer vellykede oppsett :) Desverre har jeg til gode å få høre et "ekte" hornoppsett.
    Synes det var et meget bra innlegg med tanker du deler. Og høyttaler systemet du skisserer virker til å ha klare likhets trekk med Earl Geddes sine høyttalere. Bortsett fra at du går for en treveis løsning med kardioide i tillegg til kompresjons driver og waveguide. Høres veldig spennende ut!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.455
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    Permorten:

    - hvor skal lista legges mht. kvalitetsnivå? Klarer du å definere dette?
    - hvor mye plass kan du avse - tenker da både til selve høytt. og også totalt område for lytting
    - Har du gjort deg opp en mening om budsjett? Før eller siden kommer spørsmålet uvergelig opp.
    Kompresjonsdrivere får du fra 1.000,- og oppover til en halv mill. - take your pick. Horna like så.
    - Hva med øvrig utstyr? Kompresjonsdrivere = 105 dB og OPPOVER ref. følsomhet. Dette legger
    visse føringer, bl.a. kan det være aktuelt med multiamping etc. Er det med i regnestykket?

    Før du har noen linjer her er det jo nærmest håpløst å foreslå alternativer, er jo uendelig mange muligheter selvsagt.

    Vær også oppmerksom på at kompresjonsdrivere er merkelige rasedyr, himmel & helvete er innen rekkevidde og balansegangen er ikke enkel. Vær klar til å gå med parykk, det er lett å rive av seg håret i desperasjon over ikke å få ting til å stemme.. På den annen side, belønningen NÅR det sitter, den er definitivt avhengighetsskapende.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Skal forsøke å besvare - etter beste evne...

    kvalitetsnivå henger unektelig sammen med pris såpass har jeg forstått, tilnærmingen er å følge med på brukt markedet, registrerer at du kan få tak på dyre jbl/ tad saker til under 10 000,- japansk goto er utopi. er det ting mellom her ?

    plassen lytterom er mitt største problem, men ting er i endring, så en forandring her kommer, erfaringene jeg gjør meg her vil jeg ta med meg videre.. begrenset plass, men skulle vel kunne få inn større ting, blir sittende for nærme så 3d vil jeg sansynligvis ikke få med horn - tror jeg

    budsjett har jeg aldri hatt, og hadde jeg ,ville jeg vel funnet en annen hobby, har imidlertid god erfaring med bruktmarkedet og ofte kan ting omsettes igjen uten vesentlig tap, har blitt latere og latere og derfor forspørsler som denne, arbeidet og energien du legger i er ikke betalt. Dukker det opp spesielle anledninger til å gjøre røverkjøp graver vi vel alle i lommeboka .

    har idag en tact millennium - ikke noe opplagt valg til horn, tre stk crown xti amper med innebygd dsp- de fungerer overraskende bra i nedre området, har valgt å benytte trafo fra ht. terminalene på tact og får her ett passende linjesignal . det fine med denne løsnigen er at jeg kan bytte hovedamp og høyttaler/bass amp fortsetter uforandret.

    tilnærmingen blir vel en slags flørting med temaet, men gidder ikke legge tid i ting som i utgangspunktet er håpløst

    Har endel høytalerelementer liggende så ser først på en løsning fra 300 - 400 og opp, har jobbet som modellbygger og snekker så har mulighet til å produsere ting selv hvis det skulle bli nødvendig - les over - latskap.

    har drevet med høytt, endel år og det som slo meg var; ofte er målingene ofte lineære og fine ned til rundt 500 for så og begynne ett berg og dal landskap, det virker jo utfra det at det var fra 400 og NED at man skulle ha begrenst spredning- horn. Kansje jeg skulle revurdere ?

    noe som er uklart ?
     

    bia

    Men momentnøklene mine får du aldri!
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.148
    Antall liker
    3.829
    Torget vurderinger
    9
    Har holdt på en del hjemme i et rom som ikke er noe bra. Mitt inntrykk er at å kontrollere spredningen over hele regsteret blir viktigere hvis du ikke har optimale forhold. Har brukt et billig Behringer filter og delt aktivt. Et meget nyttig vektøy for å finne ut av hva som funker av delefrekvenser og bratthet på delingen. Får du det til å funke har du holografi så det holder.

    mvh
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.455
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    Ja. Det meste er foreløpig uklart. Flørting holder ikke. Er du på dass så får du drite eller komme deg ut (pardon francaise). Slik er det med horn også - enten eller. Det er vanskelig å gjøre det halvveis, og så drar det ene det andre med seg. Men sånn first things first; BRA drivere fra JBL eller TAD koster nok mer enn 10' - regn med min. det dobbelte ++. Been there. Anstendige horn til disse vil ligge på 6-7' og oppover. Men fortvil ikke, det må ikke være TAD eller JBL. Eks. Altec eller Fostex. Da kan du få driver/hornkombinasjon ned i rundt 10'

    Et anstendig TAD oppset med 12" mellomtone (verdens beste) fra 200 - 1.000 Hz., deretter kombinasjonen TD-4001/TH-4001 med ET-703 i toppen vil sette deg tilbake rundt regnet 100' pluss litt filter og egeninsats med tanke på kabinett/stativ. Og du trenger fortsatt en bassløsning fra 200 og ned - tør jeg anbefale min egen.. ::) ::). Dette er drivere som benyttes bla. i Westlake monitorer som koster i størrelsesorden 150.000,- US Dollar, that is.

    Legger du på 100' til så har du et bra begynner-oppsett med GOTO. Fortsatt uten bass, selvsagt.


    Der har du spennvidden. I mellom dette finnes selvsagt mange varianter, men som i mange andre settinger så er det oså her slik at en liten tørn på kvalitetsskruen representerer uendelig mange tørn på prisskruen etter et visst punkt. 30-40' = virkelig bra lyd, vesentlig bedre = 3-400'

    Veien til lykken med horn går via et kapabelt bassystem, hvor kvantitet kan skaleres , kvalitet ikke. Det MÅ matche hornene, ellers får du ikke glede av noen ting. Bassens innvirkning på lyden oppover i registeret er MYE større enn de fleste tror. Det samme gjelder fra toppen og nedover, forsåvidt.

    Ready to rumble??
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.455
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    BTW, sitter for tiden ca. 2,7 m. fra to store horn på nesten 1 m. i diameter, med bassene utenfor disse, og supertweetere over horna. Har 3D og holografi i BØTTER - jeg kan single ut de forskjellige trompet- og trombonestemmenes plasseringer i blåserekka på store orkestre, uten problemer.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.455
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    bia skrev:
    Har holdt på en del hjemme i et rom som ikke er noe bra. Mitt inntrykk er at å kontrollere spredningen over hele regsteret blir viktigere hvis du ikke har optimale forhold. Har brukt et billig Behringer filter og delt aktivt. Et meget nyttig vektøy for å finne ut av hva som funker av delefrekvenser og bratthet på delingen. Får du det til å funke har du holografi så det holder.

    mvh
    Ganz genau. Skal du begunne å lefle med horn og flerveiskonstruksjoner er elektroniske delefiltre et meget hendig og ikke minst tidsbesparende verktøy. Variable slopes, delefrekvenser, fase og gain for hvert element er uvurderlige saker. Gjerne litt målinger for sjekk underveis også.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    hei igjen

    Et frodig språk har du ihvertfall pengesluk, må si jeg satt her og smålo, dette var drøyt !

    jeg har vel heller ikke blitt klokere, ser jo i annonsen over ; jbl 2452 h med waveguides 7500,- og ;"JBL 2435HPL inkl P.audio horn PH316. 1,5" driver. Berylium membran. Sitter i array 1400, K2 ; 4500,- , for en uinvidd trodde jeg at hvis jbl puttet det i k2 , måtte det være på et visst nivå.

    Inn på sidelinjen her kommer det også inn tradisjonelle enheter i horn ? eller er det problemer, tilbake til utgangspunktet ; er 110 db, et must.

    Jeg forstår at dette er subjektivt og vanskelig å anbefale ting, men hvis jeg sier jeg kan leve med 99 db/w og ønsker heller frihet for resonanser og farging, hva ville du/ dere forslå .

    takk for engasjementet !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    jeg er såpass fornøyd med min tact, er usikker på hvordan denne vil funger på 110 db osv, vi forsøkte engang med en millennium mkll på ag.uno - det var IKKE bra.

    Det er klart hvis man føler at forsterkeren blir proppen i systemet går den ut, syntes accuphase transistor fungerte utrolig bra på trio på messa 2 år siden
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.986
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    permorten skrev:
    ...
    jeg har vel heller ikke blitt klokere, ser jo i annonsen over ; jbl 2452 h med waveguides 7500,- og ;"JBL 2435HPL inkl P.audio horn PH316. 1,5" driver. Berylium membran. Sitter i array 1400, K2 ; 4500,- , for en uinvidd trodde jeg at hvis jbl puttet det i k2 , måtte det være på et visst nivå.
    ....
    Du har aldri tenkt at K2 skulle være så dyr at en måtte putte inn noe "high-dollar-shit" som kunne "forsvare" prisen ?
    (ikke at jeg skal si noe om K2 , eller driverne, men, av og til styrer markedsavdelingen over R & D (research & development))

    Arne K
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    permorten skrev:
    1. JBL 2452H-SL er JBL's siste (og antagelig beste) storformat kompresjonsdriver med neodym-magnet og 4" membran (med 1,5" åpning). PT-F95HF waveguiden er et "lite" horn, som neppe bør deles lavere enn ca 1 kHz, og som derfor neppe utnytter 2452 skikkelig. Jeg har erfaring med 2452SL membraner, men montert i 2445-driveren. Disse membranene gir meget godt resultat i 2445, men kan nok ikke helt måle seg med berylliym Truextent-membraner. (Etter min erfaring betyr riktig valg av membranmateriale mer enn designet på selve driveren.) Truextent-membraner koster 600 USD/stk - pluss (selvsagt) transport og avgifter. 2445-drivere er ofte mulig å kjøpe relativt billig, men frakten blir dyr (de veier omtrent 15 kg/stk).

    2. JBL 2435 er en 3" driver (også med 1,5" åpning) med beryllium membran og neodym-magnet. Det er ikke den som sitter i K2 (den heter 435Nd). 2435 er likevel en svært god driver. Fås på eBay for USD 350-500/stk. P.audio horn PH316 er en billigkopi av JBL's klassiker 2344, men betydelig dårligere utført og uten den jevne spredningen som 2344 har.

    Dersom du mener alvor med horn, ville jeg uten tvil anbefale å gå for en storformat (dvs 4") driver med 1,5" eller 2" åpning. Disse låter nesten alltid glattere og renere enn 2" drivere (som har 1" åpning), tåler mer effekt og kan deles lavere (med det riktige hornet). Til gjengjeld vil du trenge en supertweeter.

    Som flere er inne på og som jeg er enig i: JBL og TAD lager (for alle praktiske formål) de beste storformat-driverne. Men aller viktigst er selve hornet. Ta en titt på http://www.horns.pl/ for noen interessante horn for drivere med 2" åpning. Eller kikk på de nydelige TAD TH-4001 hornene, som ikke lages mer, men som innimellom er å finne på eBay.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Cobra2 skrev:
    Du har aldri tenkt at K2 skulle være så dyr at en måtte putte inn noe "high-dollar-shit" som kunne "forsvare" prisen ?
    (ikke at jeg skal si noe om K2 , eller driverne, men, av og til styrer markedsavdelingen over R & D (research & development))

    Arne K
    Hvis du antyder at K2 ikke er helt som den burde være så er jeg enig. Man bør sikte høyere enn som så.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    takk for særdeles informativt innlegg grelv ! her er tydeligvis mer enn bare driver, men membraner osv, har vært inne på den horns/pl - var den som trigget meg littpå temaet nå - flotte produkter.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Du kan også vurdere fulltone i et slikt horn som Pengesluk har. Et par brukere her inne som til nå er strålende fornøyd med denne løsningen.
    Er du en diy'er så tipper jeg du kommer til å prøve forskjellige løsninger etterhvert som tiden går. Både 2" drivere (4" membran) og fulltoner. Da er det lurt å tenke litt på delefrekvenser du ønsker samtidig med hornets cut-off. Pengesluk har som sagt et LeCleach basert horn med cut-off på 200hz, dvs at delefrekvensen bør ligge på rundt 350-400hz med kompresjonsdriver, noe lavere kanskje med en fulltone. Ser at Autotech anbefaler 250hz som laveste delefrekvens med en 8" i 200hz hornet.
    En god ide er da å enten lage flere horn selv for å teste, eller kjøpe inn flere horn fra Autotech.
    Så er det bass systemet i bunn. Det er et annet kapittel.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.455
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    Du kommer ved flere anledninger inn på om 110 dB er nødvendig. Da må jeg igjen spørre: Hvor legger du lista? De virkelig gode kompresjonsdriverne (dersom det er det du er interessert i) har gjerne minimum 110 dB følsomhet, det henger sammen med selve prinsippet, godhet/nøyaktighet i spole/magnetgap og ikke minst selve motoren (permanent magnet eller field-coil). Poenget med høy følsomhet er bl.a. overhead, uanstrengthet og detaljer/oppløsning. Dette er jo nettopp litt av greia med horn, og det er der prinsippet skiller seg ut fra vanlige dynamiske høyttalersystemer, som du sier du ikke er fornøyd med..

    Hornverdenen generelt (og kompresjonsdrivere spesielt) er smekkfull av hindringer og fallgruber, og ønsker du et virkelig bra system så er det et par veier å gå; enten kjøpe/lage et system umiddelbart, som du har hørt og mener du kan bli fornøyd med, eller gå den lange veien om kunnskapsoppbygging, market research og uttesting av egne løsninger.

    Hva membrantyper angår, så er det nesten like mange oppfatninger og personlige preferanser. Noen liker aluminium, andre sverger til titan, old-school gutta vil kanskje si at kunststoffmembraner er greia mens noen vil hevde at alt annet enn beryllium er bortkastet. Jeg har alle varianter her, og har fortsatt ikke funnet NOEN entydige svar. I virkelighetens kompliserte verden så er det gjerne slik at de forskjellige løsninger har fordeler og ulemper, og disse forandrer seg i forskjellige settinger. Jeg skal ikke gjøre det kjedelig her ved å ramse opp alle mulighetene, bare gjøre deg oppmerksom på at dette er komplekst og at det koker ned til din subjektive oppfatning til slutt, ganske sikkert.

    Gå bare ikke i den fella som en del har gjort; kjøpe på seg et par billige drivere med et par tilsvarende rimelige plasthorn, kombinere dette med bass som ikke egner seg/matcher, med et sluttresultat som ikke er i nærheten av den "referansehøyttaleren" de trodde de skulle få. Så enkelt er det desverre ikke. Dersom så var tilfelle ville vi sett en hærskare av hornsystemer på markedet!

    Et annet apropos: Jo mer som kastes på av komponenter type filter, romkorreksjon, eq osv. osv., jo mer mister du av den finkornete magien en kan oppnå ved et godt designet hornsystem.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    takk for tålmodigheten

    Jeg legger lista høyt , faktisk veldig høyt, men det er jo slik i den virkelige verden at noen systemtyper/ prisipper har fordeler/ ulemper , nå har jeg ikke bragt mye tid foran hornsystemer , men de få jeg har hørt har fungert utrolig bra på dynamikk, nerven i musikksignalet - musikalitet. Dette var et av spørsmålene mine , mener du at følsomheten er proposjonal med musikaliteten ? Skjønner problemstillingen kan oppleves uvesentlig - iogmed de gode driverne har 110 db. Det er jo som du selv sier, mange fallgruber og her kommer neste; ( husk jeg er uinnvidd på dette området) hvis jeg skulle kjøpe normale mt enheter ville jeg forkastet alle med en så jævlig impedanskurve - les resonanser, som du finner i en kompr.driver. - Tanken ble da ; en god mt med mindre resonanser/farginger i en stor waveguide/horn gir mindre følsomhet, MEN en mer lineær og bedre lyd .
    Kan hende jeg tar feil her.
    Jeg ønsker både pose og sekk, AG. benytter vel "ordinære enheter" i sine konstruksjoner, unntatt diskant. Jeg har vel gjrort det klart over, at jeg ikke ønsker å gå i felle med å satse på ting som i utgangspunktet er dødfødt.
    Det er akkurat samme erfaring jeg har gjort med konvensjonelle konstruksjoner, når det gjelder equ, filter - minst mulig, min tact har innebygd dsp osv. jeg kjører bypass - bedre lyd.
    Vi kan vel konkludere med at jeg er på utkikk etter en av de virkelig gode komp.driverne, eller annet som gir toppklasse lyd, skal ta selvkritikk på området med at jeg kansje er litt hifi vinklet og føler at ting må være veldig glatt,lineært og oppløst, er ikke villig til å svelge kameler for å få musikalitet.

    Når det gjelder økonomien i et slikt prosjekt , frykter jeg nesten mer prisen på gode supertweetere , her det det vel lett å bruke penger, ikke er det mange på bruktmarkedet heller. nok en årsak til mitt mas om 99db, siden jeg hadde ettpar beyma amt liggende.
    mvh
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.455
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    I min verden og med den sølde erfaring jeg har fått etter hvert så er det nesten alltid slik at høy følsomhet er ensbetydende med bedre musikalitet. Grunnen er at høyere følsomhet = bedre komponenter, materialer og presisjon på driveren, som gir bedre dynamikk, mer mikrodetaljer og luft, hurtigere start/stopp ("svartere" bakgrunn om du vil) osv. osv. Summen av dette oppfatter jeg som optimal musikalitet. Her ligger NERVEN i musikken, forskjellen fra et "dødt" hifi-oppsett.

    Hva du eventuelt leser på et datablad vedrørende en drivers frekvenskurve f.eks. er faktisk ikke det avgjørende, det finnes ingen gode standarder for hvordan dette skal måles bl.a. og dessuten så er det sluttresultatet, med det valgte horn, i DITT lytterom med alt inntakt og målt i lytteposisjon som teller. Tygg litt på den.

    At du er hifi-vinklet er greit nok, all den tid du faktisk erkjenner det og har en oppfatning om hva som ligger i akkurat det begrepet. Det er ofte slik at når "hifi" folk hører et førsteklasses hornoppsett for første gang så skjønner de ikke hva de hører - bl.a. en råhet og et adrenalinkick som de ikke er vant til, i tillegg til et vell av detaljer de aldri har hørt tidligere, og som faktisk for mange virker forstyrrende. I hvertfall til å begynne med. Deretter kommer avhengigheten, søvnløsheten som kommer snikende, akkompagnert av angstsvetten ved tanke på ikke å få oppleve dette igjen.. ;D

    Adrenalinkicket skyldes forøvrig den uvante dynamikken, plutseligheten i start/stopp, som av menneskekroppen oppleves som fare, spenning etc. og setter deg i en alert tilstand på samme måte som man reagerer på plutselige endringer i bevegelser, fart, lys osv. På linje med en god "live" musikkopplevelse!
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    ...Hva membrantyper angår, så er det nesten like mange oppfatninger og personlige preferanser. Noen liker aluminium, andre sverger til titan, old-school gutta vil kanskje si at kunststoffmembraner er greia mens noen vil hevde at alt annet enn beryllium er bortkastet. Jeg har alle varianter her, og har fortsatt ikke funnet NOEN entydige svar. I virkelighetens kompliserte verden så er det gjerne slik at de forskjellige løsninger har fordeler og ulemper, og disse forandrer seg i forskjellige settinger. Jeg skal ikke gjøre det kjedelig her ved å ramse opp alle mulighetene, bare gjøre deg oppmerksom på at dette er komplekst og at det koker ned til din subjektive oppfatning til slutt, ganske sikkert....
    Dette er jeg helt enig i. Det er ikke mulig å entydig si noe om hva slags membranmateriale som generelt er "best" - dette inngår som en del av totalkonseptet: driver, horn, delefrekvenser og frekvenskorreksjon. Og til slutt personlige preferanser.

    Når det er sagt, er min erfaring med JBL storformat-drivere (fra 2440 til 2446) denne:

    - det fine med JBL storformat-drivere er at membraner er fritt utbyttbare mellom 2440, 2441, 2445, 2446, 2447, 2450, 2451 og 2452. Du kan teste de originale JBL-membranene aluminium (d16r2440), aluminium med diamond surround (d16r2441), titan (d16r2445), ribbed titan (d16r2450) og aquplas-behandlet titan (d8r2452SL), i tillegg til 3. parts leverandører som Truextent beryllium og Radian aluminium/mylar i hvilken som helst av disse driverene. Det eneste som ikke passer er originale JBL kunststoff-membraner: de går bare inn i driveren 2482.

    - jeg klarer ikke (under like betingelser, dvs samme delefrekvenser/korreksjon, horn og membran) å høre forskjeller mellom driverene 2440, 2441, 2445 og 2446.

    - min foreløpige preferanse (basert på 2445-driveren i JBL 2360 horn og TAD 4001-horn) er aquaplas-dempede titan-membraner av 2452SL-typen. Hos meg (og i mine ører) låter disse bedre enn både aluminium og ubehandlet titan. Beryllium har jeg (dessverre) ikke forsøkt.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.455
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    Hehe - aquaplas-trikset (eller rett og slett smøremembran på godt norsk) funker på den driver/membrankonstruksjonen, ingen tvil. Men mint.cond 2440 med TrueExtent er hakket råere og vel anvendte ekstra penger - i dette gamet for pølse i slaktetida å regne egentlig. TAD TH-4001 har også Beryllium membran, superlett sådan, og låter aldeles besnærende gitt at de benyttes med det originale trehornet TH-4001.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    kikket litt på tad anmeldelser angående 4001 - 4003 ? vedkommende mente har at 4003 var bedre tross i at den trengte superdiskant, ..... skjønner at dette er et minefelt, subjektive lytte opplevelser - god og dårlige dager, men nå har det jo kommet noen facts på "bordet" jbl 4" drivere er jo avertert innimellom, hva var det du kalte det ; elefantrasshøl ? de så jo virkelig flotte ut.

    neste steg skulle vel bli midbasshorn, det er nevnt tad 1201, andre kandidater jbl2020h, eller kansje noe for meg; accuton c220-6-222 !

    Når vi snakker normale hifi enheter kan du lese deg til veldig mye , jeg har forsøkt OG lyttet - tro meg , men alt ligger selvsagt ikke i databladet, det er klart etter en del prøving og feiling finner en ut hva som blir ens egne preferanser , og leter etter enheter med nettop disse, mener du sluket ville ha alnico ? i dine bassere

    utrolig forskjell på f,eks scan sp. 8545 og 8545k - helt like , men forskjellig materiale i svingspoleform - helt forskjellig lyd.

    fint at dere viser interesse og øser av erfaring, unødvending å finne opp kruttet osv.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.455
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    Det med TAD 4001 - kontra 4003 er jeg bare betinget enig i. Dersom du bruker de ORIGINALE trehorna til 4001 så foretrekker jeg de fremfor 4003. Dersom du kobler opp 4001 på et Tractrix eller konisk ettermarkedshorn så spiller 4003 bedre.. synes jeg, da. Men ta ikke det for god latin.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.084
    Antall liker
    2.932
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Noen sitat fra Sluket : "De virkelig gode kompresjonsdriverne (dersom det er det du er interessert i) har gjerne minimum 110 dB følsomhet, det henger sammen med selve prinsippet, godhet/nøyaktighet i spole/magnetgap og ikke minst selve motoren (permanent magnet eller field-coil). Poenget med høy følsomhet er bl.a. overhead, uanstrengthet og detaljer/oppløsning. Dette er jo nettopp litt av greia med horn, og det er der prinsippet skiller seg ut fra vanlige dynamiske høyttalersystemer, som du sier du ikke er fornøyd med.."

    "Et annet apropos: Jo mer som kastes på av komponenter type filter, romkorreksjon, eq osv. osv., jo mer mister du av den finkornete magien en kan oppnå ved et godt designet hornsystem"

    Hornnovise (knapt det) , interessen ble bla vekket av slukets påstand i en eller annen tråd om at han kunne nyte store orkesterverk hjemme. Det er lenge siden jeg sluttet å lytte til slikt annet enn live.

    Spørsmålene står i kø : høy følsomhet oppover, lav nedover.
    hvordan tilpasses disse motsetningene best mulig (sorry jeg vet det er et bredt spørsmål)

    Legger til noen forutsetninger for å avgrense spørsmålet. rør til horna , ikke eq i ferdig konstruksjon.
    ikke en vegg med basselementer for hver kanal.Det kan senere prøves i et eget lytterom , skal "gli inn " i en stue hvor anlegget ikke spiller hovedrollen men hvor det er ønskelig med brukbar lyd.

    Litteraturanbefalinger ?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.455
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    Hei Vega - boken du trenger heter "The Law of Physics and how to change them according to your own impossible needs" ;D ;D

    Forøvrig svært lite litteratur på området, og ingen ting om totale løsninger med store systemer og blanding av prinsipper etc.

    40 års fartstid, tusenvis timer og en neve dollars er ikke lett å overføre i en kommentar på HFS, håper du ser den. Noe av det du spør etter er i prinsipp umulig. Når jeg sier at jeg opplever orkestermusikk på fullt øs i heimen så er det NETTOPP fordi jeg ikke har lagt begrensninger på høytt.

    Jeg HAR store basspaneler, og enda større hornoppsett, det er dette som må til for å klare det jeg skriver om. Se på Oslo Vinylklubb's hjemmesider, fra sommertreffet 2011 så ser du litt av hva jeg mener. Og der er ikke de største horna vist/i bruk engang.

    Alt annet blir kompromiss er jeg redd, men dersom du kan leve med noe redusert output i nederste oktav så kan du vurdere en løsning som de bakladete horna du ser på nevnte sider - de med et 8" fullrange element og supertweeter på toppen. Dette er en konstruksjon som kommer nærme det store systemet men i folkelige dimensjoner. Mindre enn dette blir vanskelig er jeg redd.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.084
    Antall liker
    2.932
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Sluket takk for svaret.
    Når jeg leser innlegget mitt og svaret ditt forstår jeg hvorfor min elskede av og til klager over kommunikasjonsferdighetene : mine altså !
    Det kom galt ut fra min side.
    Jeg mente ikke å spørre etter en oppskrift på krymping av et stort system uten å redusere kvalitetene.

    På sikt ønsker jeg å bygge et eget lytterom, Det er for tidlig , mest grunnet mangel på kunnskaper hva gjelder ht siden.Jeg har tilegnet meg en smule kunnskap og noen ferdigheter hva gjelder konstruksjon og bygging av rørforsterkere , men kommer ikke videre med disse, mest fordi spesielt ht siden ikke henger med.
    Jeg har en rimelig bratt lærekurve og de resursene som trengs for å dra det et godt stykke.Og jeg har tenkt å holde på med dette over år
    Seff skjønner jeg at kompromisser følger en underveis, og derfor var tanken å spørre etter
    -noe å starte med under de gitte forutsetningene, mest for å begynne å lære (har to stk iwata 300 liggende på lur)
    -anbefalt litteratur
    Sorry trådstarter for at jeg blandet meg i tråden din, noen felles spørsmål (skal lage en egen tråd jeg )
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    hei

    Det ble nevnt i teksten tidligere , enten kopiere et system du har hørt eller gå den lange veien om research,osv.er veien å gå, selvsagt ønsker en å samle mest mulig info, før en kaster seg iti.

    jeg bor på østlandet, har hørt fler av Ag. sine ting - veldig bra - unntatt solo- den likte jeg ikke., har hørt Aer fulltone i oris horn- hos madmann, også bra - veldig direktivt i toppen, men tror nesten ikke jeg har hørt store drivere, 4" med gode horn, pengeluket eller andre som kunne avse en liten halvtime i opplysningens ånd ?

    mvh
    per morten
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    noen som har erfaring med slikt ?;

    Community M4 kompresjonsdriver

    ganske spesielt
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn