kjøperåd kompresjonsdriver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    vega65 skrev:
    Sluket takk for svaret.
    Når jeg leser innlegget mitt og svaret ditt forstår jeg hvorfor min elskede av og til klager over kommunikasjonsferdighetene : mine altså !
    Det kom galt ut fra min side.
    Jeg mente ikke å spørre etter en oppskrift på krymping av et stort system uten å redusere kvalitetene.

    På sikt ønsker jeg å bygge et eget lytterom, Det er for tidlig , mest grunnet mangel på kunnskaper hva gjelder ht siden.Jeg har tilegnet meg en smule kunnskap og noen ferdigheter hva gjelder konstruksjon og bygging av rørforsterkere , men kommer ikke videre med disse, mest fordi spesielt ht siden ikke henger med.
    Jeg har en rimelig bratt lærekurve og de resursene som trengs for å dra det et godt stykke.Og jeg har tenkt å holde på med dette over år
    Seff skjønner jeg at kompromisser følger en underveis, og derfor var tanken å spørre etter
    -noe å starte med under de gitte forutsetningene, mest for å begynne å lære (har to stk iwata 300 liggende på lur)
    -anbefalt litteratur
    Sorry trådstarter for at jeg blandet meg i tråden din, noen felles spørsmål (skal lage en egen tråd jeg )
    Sjøl har jeg valgt å benytte meg av Klipsch sine hjørnehorn som utgangspunkt. Bassdelen av disse tar seg av området fra bunn til 400-500Hz. Alt over der står en dermed fritt til å prøve ut hva en måtte ønske. ;)
    Ganske så fleksibelt og enkelt synes nå jeg.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.139
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke bort ifra at du er inne på noe BHO.
    Jeg tror jeg må komme å lytte på bassen din jeg ;D

    Håvard
     

    seh

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    36
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    permorten skrev:
    noen som har erfaring med slikt ?;

    Community M4 kompresjonsdriver

    ganske spesielt
    Jeg har et par Community M4 som jeg har spilt med for noen år siden. De spilte ganske bra og er ikke så dårlige som folk på nettet vil ha det til.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    seh: gav av du opp horn-driver eller byttet du til andre , bedre ting enn m4 ?
     

    seh

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    36
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    permorten skrev:
    seh: gav av du opp horn-driver eller byttet du til andre , bedre ting enn m4 ?
    Ja i midtbassen (150-800 Hz) spiller jeg ikke med kompresjonsdrivere. Der bruker jeg for tiden Fane Studio 8M elementer. Jeg har spilt med andre elementer slik som JBL D216. Grunnen til at jeg spiller med Fane elementene er at det var de som sto i da jeg sluttet å eksperimentere med ulike drivere for noen år siden. Jeg har fortsatt et par M4 liggende hvis du vil forsøke dem.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Takk for tilbudet, jeg må søke litt rundt før jeg gjør praktiske forsøk, fikk jo generelt råd her på sentralen om 4" jbl, ser det ligger endel info om denne m4 på nett, attraktivt å kunne dele lavere, men den får jo som du sier veldig varierende kritikk. Kunne kansje vært et objekt for modifikasjoner , ser det også er forsøkt tidligere.
    Mulig å karakterisere lyden, bruksområdet ?

    mvh
     

    seh

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    36
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Bruksområdet til M4 vil jeg si er fra ca 100 Hz og opp til 1 kHz. Den kan nok gå lavere også. Hvis du skal starte med horn ville jeg starte med et 300 Hz horn. Enten LeCleach hvis du skal ha ett horn eller Tractrix hvis du senere skal sette sammen flere horn for ulike frekvenser. Et 300 Hz horn vil du bestandig ha bruk for i alle ulike variasjoner av et horn system. Det kan du bruke fra 500 Hz og oppover. Avhengig av hvilken driver du velger kan du legge til et diskant horn og bruke resten av tiden til å lure på hva du skal bruke i bassen.

    Jeg kan for øvrig anbefale Altec 288C driveren. Den spiller meget bra og kostet ikke mye for noen år siden. Vet ikke hva prisen er i dag. Den spiller fra 500 Hz til ca 12 kHz. Jeg har aldri brukt JBL kompresjonsdrivere bare TD4001 som er laget av samme person som laget JBL 2440/2441 driverene.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    kikket på tegningen av m4 og dette er ganske store saker, kan for en utenforstående virke veldig spesielt når det skal brukes ned mot 100hz og ingen bakkammer ?!.
    Er det samme mann som står bak jbl 2440 og tad 4001 ! dette er vel da gamle konstruksjoner, som har bevisst sin posisjon - sikkert kjøp. Utrolig at en på alle disse årene ikke har klart å hoste opp ting som entydig er bedre

    BMS 4590 og 4592nd ser også ut for meg som flotte ting , smart med en slik coax løsning. du slipper faseproblematikk og diffraksjonsproblemer som lett kan oppstå med flere horn ved siden av hverandre, ett horn og du skulle i teorien være imål 300/500- 20khz. Spredning helt der oppe blir vel trolig veldig begrenset så du ville kansje uansett ha behov for supertweeter ?
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Ser at JBL 2440 (2") er 16ohm. Analoge passive filtre er ikke my strong side. Hvilken konsekvens vil dette ha for et passivt filter hvor resten av elemntene er 8ohm? Har det noen betydning for aktive analoge filtre?
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    ^
    For et passivt filter betyr dette alt: et filter beregnet for 8 ohms drivere vil ikke funke for en driver på 16 ohm.
    For aktive filtre betyr det derimot ingenting.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    grelv skrev:
    ^
    For et passivt filter betyr dette alt: et filter beregnet for 8 ohms drivere vil ikke funke for en driver på 16 ohm.
    For aktive filtre betyr det derimot ingenting.
    Var vel det jeg trodde. Greit å få det bekreftet. Takk!
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    hei

    riktig som grelv skriver, du kan ikke endre impedanse på enheten - uten å gjøre endringer i filter,

    men det er selvsagt ikke problem å mikse forskjellige impedanser , hvis filteret er justert deretter.

    16 ohm vil spille 2-3 db lavere enn 8 ohm, men det virker som 2440 har høy nok følsomhet for alle..
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Ser at det ikke er mulig å endre på selve impedansen, men det du sier at det altså er mulig å konstruere et passivt filter ved å tilpasse driverene til hverandre? Problemet oppstår vel uansett ved at denne driveren er 118db. Skal godt la seg gjøre å finne en superdiskant med specs høyere enn denne. Hmmm...høres litt lettere ut med aktiv drift...
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Å bruke enheter med forskjellig impedans er jo en helt vanlig ting, det vanlige er jo også å dempe de som spiller høyest ( mellomtonen ?) slik at nivåene kommer i balanse.
    Du får lete opp en diskant med høyest mulig følsomhet/kvalitet ( fostex t500am mkll ? - 110 db ?) og kansje dele passivt her .
    Under mellomtonen må en kansje gå aktivt ? satt og lekte meg med hornberegningsprogrammet hornresp. hvis det som kommer opp på skjermen her har rot i virkeligheten kan en jo relativt greit (dream on !) lave en full passiv løsning med 110 + db.


    At aktiv drift har sine fordeler er vel udiskutabelt.

    mvh
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    SannaX skrev:
    Ser at det ikke er mulig å endre på selve impedansen, men det du sier at det altså er mulig å konstruere et passivt filter ved å tilpasse driverene til hverandre? Problemet oppstår vel uansett ved at denne driveren er 118db. Skal godt la seg gjøre å finne en superdiskant med specs høyere enn denne. Hmmm...høres litt lettere ut med aktiv drift...
    Det går helt fint å lage et passivt filter til 2440 - 16 ohm spiller ingen rolle - (selv om jeg vil hevde at aktivt alltid er bedre/mer praktisk). Du må dempe den med passive serie/paralell-motstander. Litt avhengig av hvilket horn du monterer den på: 118dB/W får du ikke ut av den. Den målingen er på Plain Wave Tube (og det er neppe noe du vil ønske å bruke i anlegget ditt....Mer sannsynlig er i størrelsesorden 110dB.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    grelv skrev:
    Det går helt fint å lage et passivt filter til 2440 - 16 ohm spiller ingen rolle - (selv om jeg vil hevde at aktivt alltid er bedre/mer praktisk). Du må dempe den med passive serie/paralell-motstander. Litt avhengig av hvilket horn du monterer den på: 118dB/W får du ikke ut av den. Den målingen er på Plain Wave Tube (og det er neppe noe du vil ønske å bruke i anlegget ditt....Mer sannsynlig er i størrelsesorden 110dB.
    Så på JBL-papiret nå, og overså at det stod "coupled to a terminated tube". Høres lovende ut dette. Vil nok gå for aktiv drift, men vil gjerne ha en "åpen" løsning, slik at det går å fikle med passivt. Forøvrig en av de få kompresjonsdriverene jeg finner som ser ut til å fungere ned mot 400hz? Har ikke hørt denne modellen, men den får jo bra tilbakemeldinger der ute, spesielt i mid-området. Noen av dere som har erfaring med den?
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    2440 er en flott driver, men har en tendens til å gå for litt høye priser pga sitt "vintage"-preg. ("Consumer"-versjonen heter 375, og går ofte for astronomiske summer, men er helt identisk med 2440).
    2441 er samme driver, med med ett annet standardmembran.
    2445 er "prinsipielt samme" driver, men med ferrittmagnet og titanmembran.
    2446 har en endret faseplugg (og går derfor høyere i frekvens), men er ellers identisk med 2445.

    Under like betingenser (delefilter, horn og membrantype) klarer ikke jeg å høre forskjell på disse 4.

    Du kan fritt benytte alle JBLs 4" membraner i hvilken som helst av 4" driverene - bortsett fra 2482.

    Generelt kan sies (NB: min personlige oppfatning) at de eldste aluminiumsmembranene (d16r2440) låter "mykest" og "glattest" - kanskje litt på bekostning av oppløsning. Det nyere d16r2441 har en annen surround, og går høyere i frekvens - men du vil trenge en supertweeter uansett. De fleste vil mene at titanmembranene d16r2445 (finnes også i 8 ohms versjon: d8r2445) låter hardere. Radian lager et aluminium/mylar-membran som også er interessant. Andre tredjeparts membraner er som regel billig trash.

    Best av de originale JBL-membranene låter IMO titan/aquaplas-membranen d8r2452sl.
    Med såpass gamle drivere det her er snakk om, må du regne med å bytte membraner. Pris: 200-300 $ /stk.

    400 Hz mener jeg er mulig, men kanskje litt i laveste laget. Du vil i allefall trenge er digert horn. Selv bruker jeg 2445-kjerner med d8r2452sl på 2360-horn, og deler ved 500 Hz. Selv om mange membran/driver/horn-kombinasjoner har output opp mot 18-20kHz låter de IMO ikke bra i det frekvensområdet, og (litt avhengig av horn, såklart) vil de beame endel. Supertweeter fra 7-8 kHz er nødvendig.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hjertelig takk grelv! Meget matnyttig dette her. Har forsåvidt lest om skifte av membraner og flere mener at erstatningsmembranet fra Radian fungerer meget bra.
    Ser at prisene på 2440 ligger vel høyt, men får bare følge med litt. Ser at flere mener den bør deles mot en superdiskant rundt 7K pga fallende respons etter dette.
    Hvilke drivere der ute kan i det hele tatt deles ned mot 400hz per i dag? Ser Sluket vel har prøvd/deler ved rundt 400hz med en GPA-288. Tydeligvis "no free lunch" med disse driverene. Hornet som vil bli prøvd blir trolig et LeCleach 200hz.
     

    yggdrasill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    10
    Disse store JBL driverne vil tåle å bli delt ved 400Hz, med bratt deling. JBL delte selv ved 500Hz på f.eks. Olympus med det korte hornet H93/2311, selv om de senere kom til at dette hornet ikke var brukbart under 1600Hz.

    2490 (3" exit) og 2482 er driverne som er beregnet på lavere deling, til gjengjeld når de ikke høyere en 5-6KHz.

    Alle disse driverne bruker som nevnt 4" membran. Det er ikke mye når du kommer nedover i frekvens, og det må kompenseres med slaglengde. Eneste driveren jeg har sett oppgitt XMax på er 2435. Den har XMax på 0,5mm, som er avstand til fasepluggen.

    Titan er mer robust enn aluminium og dermed et mer naturlig valg ved lav deling, helst d8r2452sl som grelv nevner.

    Vær oppmerksom på at hornet betyr mye for det endelige resultatet, og at det er nesten uendelig med design-valg. Jeg sitter ikke på noen fasit mht hornvalg, men slår fast at jeg gjerne liker større horn sammenlignet med mindre og trehorn sammenlignet med metallhorn.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    SannaX skrev:
    Hvilke drivere der ute kan i det hele tatt deles ned mot 400hz per i dag? Ser Sluket vel har prøvd/deler ved rundt 400hz med en GPA-288. Tydeligvis "no free lunch" med disse driverene. Hornet som vil bli prøvd blir trolig et LeCleach 200hz.
    Vil nok tro at JBLs 4" drivere tåler mer enn Altecs 2,88" drivere, ja. Med et så stort horn som JMLC 200 kan 400 Hz være mulig. Ser du en typisk kurve fra et slikt horn, vil du se at responsen faller med ca 12dB/oktav fra ca 400 Hz. Et 12dB/oktav filter vil da gi en 24dB/oktav avrulling (filterets egen + avrullingen fra driver/horn), som er omtrent passe.

    Alle JBL's 4" drivere trenger IMO supertweeter. Fordi de er såpass effektive kan du gjerne lage et frekvenskompenserende delefilter som gir lineær respons opp til 18-20kKz og samtidig beholde tilfredsstillende følsomhet. For eksempel på filtre/frekvenskurver som viser dette, se http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55797.msg1073855.html#msg1073855. Men IMO låter disse driverene ikke bra når de brukes slik: trolig fordi den øverste oktaven består mest av kantresonanser og oppbrytninger. (Dessuten vil du få endel beaming).
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    yggdrasill skrev:
    Vær oppmerksom på at hornet betyr mye for det endelige resultatet, og at det er nesten uendelig med design-valg. Jeg sitter ikke på noen fasit mht hornvalg, men slår fast at jeg gjerne liker større horn sammenlignet med mindre og trehorn sammenlignet med metallhorn.
    Enig! :)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hornet er vel essensiellt ja. Meningen er å bruke denne/disse driverene som mid. En supertweeter er nærmest en selvfølge på denne komboen. Det er meningen. Har sjekket litt rundt, og de vokser ikke på trær, disse driverene. Relativt dyre er de også. Skal følge med litt fremover.Takk for innspill yggdrasill og grelv.
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    SannaX skrev:
    Hvilke drivere der ute kan i det hele tatt deles ned mot 400hz per i dag?
    BMS har vel flere modeller.

    Frode
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    grelv skrev:
    Best av de originale JBL-membranene låter IMO titan/aquaplas-membranen d8r2452sl.
    Med såpass gamle drivere det her er snakk om, må du regne med å bytte membraner. Pris: 200-300 $ /stk.
    Er det noe f.eks. Dalens utfører, eller er det såpass greit at man (uten nevneverdig erfaring) kan utføre selv? Har et par 2445H som har noen år på baken. Syntes dine JBLer var så kule, at jeg nå har skaffet meg et par 2360-horn. ;D
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.983
    Antall liker
    1.056
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    RojohII skrev:
    grelv skrev:
    Best av de originale JBL-membranene låter IMO titan/aquaplas-membranen d8r2452sl.
    Med såpass gamle drivere det her er snakk om, må du regne med å bytte membraner. Pris: 200-300 $ /stk.
    Er det noe f.eks. Dalens utfører, eller er det såpass greit at man (uten nevneverdig erfaring) kan utføre selv? Har et par 2445H som har noen år på baken. Syntes dine JBLer var så kule, at jeg nå har skaffet meg et par 2360-horn. ;D
    Når halvfulle lydteknikere kan...klarer du fint dette ;)

    Arne K
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    RojohII skrev:
    Syntes dine JBLer var så kule, at jeg nå har skaffet meg et par 2360-horn. ;D
    Wow!! ;D ;D
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    SannaX skrev:
    Hjertelig takk grelv! Meget matnyttig dette her. Har forsåvidt lest om skifte av membraner og flere mener at erstatningsmembranet fra Radian fungerer meget bra.
    Ser at prisene på 2440 ligger vel høyt, men får bare følge med litt. Ser at flere mener den bør deles mot en superdiskant rundt 7K pga fallende respons etter dette.
    Hvilke drivere der ute kan i det hele tatt deles ned mot 400hz per i dag? Ser Sluket vel har prøvd/deler ved rundt 400hz med en GPA-288. Tydeligvis "no free lunch" med disse driverene. Hornet som vil bli prøvd blir trolig et LeCleach 200hz.
    Jeg bruker JBL 2470 drivere. Disse er etter hva jeg skjønner omtrent som 1" versjoner av 2440.
    2470 har orginalt phenolic membraner (hvilket jeg har i mine også) og etter hva jeg har lest meg til er disse av det bedre når det gjelder de laveste hz.
    Jeg hører om jeg presser de for langt ned i frekvens, men jeg deler for tiden ved ca.500hz 6db og det går fint.
     

    yggdrasill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    10
    Et par tips:
    - Det er sterke magneter, så hold skrutrekker med minst to hender...
    -kjør responstest før du skrur alt helt til. Det kan være tildels mye å hente på å få optimal plassering. (Det får du ikke mange proffer til å gjøre for deg uten oppfordring)
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    BHO skrev:
    Jeg bruker JBL 2470 drivere. Disse er etter hva jeg skjønner omtrent som 1" versjoner av 2440.
    2470 har orginalt phenolic membraner (hvilket jeg har i mine også) og etter hva jeg har lest meg til er disse av det bedre når det gjelder de laveste hz.
    Ja, phenolic-driverene (2470 med 2" membran og 2482 med 4") er betydelig mer robuste de tilsvarende driverene med aluminium- eller titanmembraner, og kan deles en del lavere.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.983
    Antall liker
    1.056
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    grelv skrev:
    BHO skrev:
    Jeg bruker JBL 2470 drivere. Disse er etter hva jeg skjønner omtrent som 1" versjoner av 2440.
    2470 har orginalt phenolic membraner (hvilket jeg har i mine også) og etter hva jeg har lest meg til er disse av det bedre når det gjelder de laveste hz.
    Ja, phenolic-driverene (2470 med 2" membran og 2482 med 4") er betydelig mer robuste de tilsvarende driverene med aluminium- eller titanmembraner, og kan deles en del lavere.
    Men så ruller de av mye tideligere også, (og noen mener de har "tammere" transient/puls-respons)

    Arne K
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Kjører Fostex T500AmkII fra 10-11k og opp ;)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Ser at JBL 2440 kun er blitt levert i 16ohm. Likevel leveres det 8ohm's erstatningsmembraner. Kanskje et sært spørsmål, men er det slik å forstå at det bare er å bytte disse for at driveren blir en 8ohm's driver?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.538
    Antall liker
    106.635
    Torget vurderinger
    23
    Ja. Vanskeligere er det ikke. Mange vintage CD ble levert primært med 16 ohm, gjerne pga. at det ble benyttet rørforsterkere samt at det ofte ble benyttet to i parallell. Men det er bare å skifte til 8 ohms erstatningsmembran. Ikke noe annet som trengs for å få en 8 ohms driver.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    spolen er en integrert del av membranet du bytter ut
    mvh
    Leif
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Takker! Det gjør kanskje livet enda litt lettere :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.538
    Antall liker
    106.635
    Torget vurderinger
    23
    Betinget JA, noen CD er notorisk køddete å skifte membraner på, eks. TAD. Små klaringer serru...
    Altec er en drøm, de har styrepinner som smetter på plass nesten av seg selv..

    GOTO sender du til fabrikken - ingen diskusjon. SIgarettpapirtynne membraner og helt annen (motsatt ) konstruksjon i forhold til PA-drivere
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Har faktisk ikke tenkt på at det er køddent å bytte membraner. Hadde et par Radian en gang, og der var det planke. Vurderer å anskaffe et par 2440 eller 2441 for å teste deling ned mot 400hz, men har også tittet en del på Altec/GPA. Ikke noe ulempe at membranene kan byttes lett.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    SannaX skrev:
    Har faktisk ikke tenkt på at det er køddent å bytte membraner. Hadde et par Radian en gang, og der var det planke. Vurderer å anskaffe et par 2440 eller 2441 for å teste deling ned mot 400hz, men har også tittet en del på Altec/GPA. Ikke noe ulempe at membranene kan byttes lett.
    På JBL (iaf på de seriøse) er det og greit å skifte membraner. Styrepinner her og. ;)
    Men som sluket nevner.....trange klaringer og kraftige magneter. 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn