L
larkus
Gjest
Det er delte meninger om blindtester er egnet til å bevise om det er hørbar forskjell på kabler.
Her er en prosedyre som jeg mener bør holde mål:
4 stk. kabler, kabel A,B,C og D i vidt forskjellige prisklasser plukkes ut til testen.
Lyttepanelet som består av garvete og entusiastiske kabeltilhengere får ikke vite noe om kablene på forhånd, og heller ikke se kablene.
I første del av lyttingen spilles det med kablene i rekkefølge A, B, C og D. Lyttepanelet noterer ned sine inntrykk av hver kabel på hvert sitt skjema.
Musikksnutten som spilles er nøye utvalgt/sammensatt med tanke på å avsløre eventuelle forskjeller på kablene
Deltakerene har ikke lov å diskutere seg imellom under seansen.
I del to av lyttingen spilles den samme musikken f. eks 12 ganger, men nå med kablene i en tilfeldig rekkefølge som deltakerene ikke kjenner til.
Nå skal deltakerene prøve å kjenne igjen kabel A,B,C og D ut fra sine notater som ble gjort i første del av testen.
Det heller ikke nå lov å diskutere seg imellom under lyttingen.
Etterpå sammenlignes deltakerenes notater fra første del av testen for å se om inntrykkene er noenlunde sammenfallende eller om de spriker i alle retninger.
Og så ser man naturligvis på del to av testen for å kontrollere hvordan deltakerene har greid å identifisere kablene ut fra sine notater fra testens første del.
Noen som har motforestillinger mot denne fremgangsmåten? Er en slik test holdbar?
mvh
larkus
Her er en prosedyre som jeg mener bør holde mål:
4 stk. kabler, kabel A,B,C og D i vidt forskjellige prisklasser plukkes ut til testen.
Lyttepanelet som består av garvete og entusiastiske kabeltilhengere får ikke vite noe om kablene på forhånd, og heller ikke se kablene.
I første del av lyttingen spilles det med kablene i rekkefølge A, B, C og D. Lyttepanelet noterer ned sine inntrykk av hver kabel på hvert sitt skjema.
Musikksnutten som spilles er nøye utvalgt/sammensatt med tanke på å avsløre eventuelle forskjeller på kablene
Deltakerene har ikke lov å diskutere seg imellom under seansen.
I del to av lyttingen spilles den samme musikken f. eks 12 ganger, men nå med kablene i en tilfeldig rekkefølge som deltakerene ikke kjenner til.
Nå skal deltakerene prøve å kjenne igjen kabel A,B,C og D ut fra sine notater som ble gjort i første del av testen.
Det heller ikke nå lov å diskutere seg imellom under lyttingen.
Etterpå sammenlignes deltakerenes notater fra første del av testen for å se om inntrykkene er noenlunde sammenfallende eller om de spriker i alle retninger.
Og så ser man naturligvis på del to av testen for å kontrollere hvordan deltakerene har greid å identifisere kablene ut fra sine notater fra testens første del.
Noen som har motforestillinger mot denne fremgangsmåten? Er en slik test holdbar?
mvh
larkus
Sist redigert: