Det går seg til, Zomby. Om noen hundre kilometer er førsteklikket mykere (Campagnolo wears
in, som de sier), og tommelbevegelsen innlært. Øv også på å bruke begge tomlene samtidig, slik at du treffer riktig gir i overgangen fra store- til lilleskiva perfekt i kupert terreng (og merk hvor mye SRAMaNO-folket klikker).
Jeg forsøkte kryssing på fruens Colnago ved siste kabelbytte, men syntes det ikke ble mer elegant, heller mindre. Smak og behag, kanskje?
A propos Toscana: er det noen her som har syklet L'Eroica? Har som prosjekt å delta i 2013 har jeg tenkt. Var en tur og inspiserte en liten del av ruten i går med bil, fra Pianella, til Vagliaggi og til Radda (før jeg og reisefølget fortsatte videre til Volterra, men det er en annen historie).
Det slo meg - kraftig - hvor utfordrende det vil bli med grusveiene, og begynte å tenke på hva slags dekk som vil passe.
Har ikke syklet rittet, men lekt meg litt på veiene.
Åpne dekk eller parisere på klenodiet?
Åpne:
Challenge Paris-Roubaix (27mm)
Vittoria Open Evo Pavé CG (24mm)
Conti GP 4season (25mm)
Michelin Pro4 Endurance (25mm)
Pariser:
Challenge Paris-Roubaix (27mm)
FMB Roubaix (25, 27mm)
Vittoria Evo Pavé (24, 27mm)
Veloflex Roubaix (25mm)
Har ikke tatt hensyn til farge på dekksidene her, men du bør vel velge dekk med lyse sider på L'Eroica. Og ulltrøye og lærhårnett.