T
Tittentei
Gjest
Dette er en forespørsel til bransjeaktører som selger hodetelefoner om hvordan de tolker forbrukerkjøpsloven §27 annet ledd.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. [min utheving] Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
Loven konstaterer altså at man har 2 års reklamasjonstid, men 5 år dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre. Dette blir med andre ord et tolkningsspørsmål om hvorvidt et par hodetelefoner er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. I såfall konstaterer loven at forbrukeren har 5 års reklamasjonstid på tingen.
Men hva er hodetelefoner? De kommer jo i forskjellige varianter. Noen hodetelefoner er laget for portabel bruk, mens andre for stasjonær bruk. Jeg vil f.eks. hevde at man ikke kan påstå 5 års reklamasjonstid på et par Koss Porta Pro, mens for et par LCD2 vil det kunne argumenteres for at tingen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, og at den derfor er underlagt 5 års reklamasjonstid.
Et videre problemområde melder seg f.eks. om man ser på hodetelefoner laget for studiobruk og DJing. Hodetelefoner som markedsføres og er ment å benyttes til slike applikasjoner benyttes mye og får hard medfart. Er det da rimelig å hevde at de er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år? I slike tilfeller kan man vel hevde at kjøperen ikke opptrer som en forbruker, men en profesjonell motpart, og at det derfor er kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven som regulerer forholdet?
Jeg vil gjerne at bransjeaktørene kommenterer dette og uttrykker hvordan de tolker loven. Én av grunnene til at mange velger å handle med norske forhandlere, er fordi man da er beskyttet av forbrukerkjøpsloven. Men om reklamasjonstiden kun er 2 år så vil fabrikkgaranti, dersom den er lengre enn 2 år, faktisk gjøre reklamasjonsretten redundant etter fkjl. §27 annet ledd, tredje punktum. Det finnes også muligheter for å kjøpe forsikringer og utvidede garantier i utlandet, der man har valgt å gjøre garantier og avhjelpsrettigheter mer fleksible enn her hjemme.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. [min utheving] Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
Loven konstaterer altså at man har 2 års reklamasjonstid, men 5 år dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre. Dette blir med andre ord et tolkningsspørsmål om hvorvidt et par hodetelefoner er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. I såfall konstaterer loven at forbrukeren har 5 års reklamasjonstid på tingen.
Men hva er hodetelefoner? De kommer jo i forskjellige varianter. Noen hodetelefoner er laget for portabel bruk, mens andre for stasjonær bruk. Jeg vil f.eks. hevde at man ikke kan påstå 5 års reklamasjonstid på et par Koss Porta Pro, mens for et par LCD2 vil det kunne argumenteres for at tingen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, og at den derfor er underlagt 5 års reklamasjonstid.
Et videre problemområde melder seg f.eks. om man ser på hodetelefoner laget for studiobruk og DJing. Hodetelefoner som markedsføres og er ment å benyttes til slike applikasjoner benyttes mye og får hard medfart. Er det da rimelig å hevde at de er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år? I slike tilfeller kan man vel hevde at kjøperen ikke opptrer som en forbruker, men en profesjonell motpart, og at det derfor er kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven som regulerer forholdet?
Jeg vil gjerne at bransjeaktørene kommenterer dette og uttrykker hvordan de tolker loven. Én av grunnene til at mange velger å handle med norske forhandlere, er fordi man da er beskyttet av forbrukerkjøpsloven. Men om reklamasjonstiden kun er 2 år så vil fabrikkgaranti, dersom den er lengre enn 2 år, faktisk gjøre reklamasjonsretten redundant etter fkjl. §27 annet ledd, tredje punktum. Det finnes også muligheter for å kjøpe forsikringer og utvidede garantier i utlandet, der man har valgt å gjøre garantier og avhjelpsrettigheter mer fleksible enn her hjemme.
Sist redigert: