Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Hei Trompetnerd.

    Spennende å høre om Gaia prosjektet til EHED. Har stående invitasjon om en lytt.
    Etter å ha fulgt tråden din en stund har jeg fått intrykk av at vi ikke har helt forskjellig musikksmak. Derfor vil jeg tipse deg om en CD jeg har kost meg mye med i sommer:

    Takk for plateanbefaling!
    Hørt litt på den og virker lovende.:)

    Jeg hadde nok benyttet meg av invitasjonen hvis jeg var deg.
    Når jeg tenker etter er det ganske oppløftende at det er såpass mange på sentralen med virkelig gode musikkanlegg.

    Hva spiller du på forresten?
    Fint å høre at musikker faller i smak. Jeg liker spesielt de siste kuttene, da er de blitt skikkelig varme og det bobler over av musikkglede og humor:)
    Jeg må nok ta meg en tur til EHED, er jo litt artig å få hørt før og etter han er ferdig med justeringer, multiamping etc.
    Jeg hører nok ikke til gruppen med virkelig gode musikkanlegg. Jeg stiller mere i midfi vintage gruppen:)
    Det nyeste er Squeezebox touch med EQ plugin, den sender videre til Bent Holters (Hegel) første DAC fra 96, videre til en Denon AVR 2310 som forforsterker, til slutt er det en AW100 fra 90 som sender signalet til F3/Lyd Trapez Xi høyttalere (lett modifiert). Har også en sterkt modifiert Micro seki 1500 med luftlagret tangensial arm som spiller nydelig, men som intilvidere bare samler støv. Dette spiller langt fra perfekt, men det har gitt meg veldig mange gode musikkstunder.
    Ser ut som et velspillende musikkanlegg ja.:)
    For meg er høyttalerene ukjent, men virker spennende.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    I dag er dagen:

    Hvor Trompetnerd endelig har kjøpt lisens på Audiolense.
    I Æsobs fabler er det en historie om Haren og skildpadden og jeg føler meg i dag som skilpadden underveis. Så gjennstår det å se om skildpadden vinner i denne fortellingen. I praksis er jeg ikke sikker på om Audiolense er brukbart i det hele tatt (romkorreksjon har mange fiender der ute som snakker høyt), men i teorien er jeg sikker på at det ikke vil være noen vei tilbake etter denne dagen. Spennende blir det uannsett.

    Veien hit har vært kronglete blant annet fordi jeg har gått over til Mac, forsterkeren min liker ikke å spille med lydkort så en god hifidac er tryggere, min gamle pc var for gammel og tid og økonomi har det siste året vært mangelvare.

    Nå er alle mulige konstelasjoner drøvtygget over lang tid, avgjørelser tatt og innkjøpene er gjort.
    Venter på lisensnøkkel og regner med at målinger blir gjort i helga.

    Har brukt sommeren godt synes jeg. Blitt brun, samtidig som nytt lytterom er klart for innflytting. Akustikkprodukter kartlagt (ikke kjøpt inn) og anlegget klart for Audiolense.

    Det kommer fyldige referat når ting har sunket litt.

    Ha en fin helg dere også! :):):)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.219
    Antall liker
    14.199
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bruk romkorreksjonen i Al som siste utvei og med måte imo
    mvh
    Leif
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Takk!:) Noterer meg dine synspunkter Leif.
    Har også fått med meg flere av dine synspunkter om Pedals bruk av AL.

    Det er i utgangspunktet slik jeg har tenkt å bruke det også. Jo mindre, jo bedre, men det blir spennende å se hvor den grensen går.
    Er helt fri i forhold til høyttalerplassering og lytteposisjon i mitt nye lille rom og det vil ikke bli spart på akustikktiltak.

    Det blir spennende å forske på hva man skal "fikse" med høyttalerplassering, akustikktiltak og AL. Hvor går kompromissene.
    Jeg føler meg temmelig fornøyd med utstyret mitt med unntak av DAC og PCløsning som ikke er helt i mål, så da er det bare å sette i gang i mitt vanlige langsomme tempo og prøve å feile.

    Mitt ideal er som tidligere fortalt studio eller mikrofonplassering i konsertsalen så alle forandringer må føles som å "komme nærmere" det. Har liten tro på å måtte "vende meg til" lydbilde.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hallo Trompetnerden, et eller annet sted i bakhodet minnes jeg en norsk svisketrompetist. Fant han på Spotify:

    Finn Eriksen – Golden Tunes

    Minnes de tonene strømte ut av radioen som barn, herlig lyd i hønnet hans!
    Hei, var faktisk innom Finn Eriksen på en måte på s 56 faktisk. :)

    Han er en av de som har gjort mest for statusen til trompeten i Norge selv om mange liker å snakke nedlatende om svisketrompethitene hans.
    Veldig bra musiker etter min mening som får til å "synge" med hornet.

    Det ikke mange kanskje ikke vet er at han i form var en av de beste leadtrompeterene i Basie-stil i Norge. Igjen etter min mening.
    Ting han gjorde med Kjell Karlsens orkester var det veldig høyt nivå på.

    Tusen takk for initiativet "Hifiguru"! Jeg elsker sånne....:):):)

    Kjell Karlsen ja, jobbet på CC Vest i 1995/6 og leverte ny TV til Karlsen, ble mye messingprat da hehehe
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Har du denne da trompeten?

    Har denne på rød vinyl, fantastisk lyd og enormt underholdende!

    wb.jpg


    red.jpg


    red2.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Har du denne da trompeten?

    Har denne på rød vinyl, fantastisk lyd og enormt underholdende!
    TAKK!!:)
    Jeg får si som Ingrid Espelid...... Ikke akkurat Vinyl jeg spiller denne på....:p
    Veldig bra og levende plate.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Oi!! Vet jeg egentlig hva jeg har begitt meg ut på nå......

    Første session med Audiolense er over.

    Det fungerer kjempefint på Macen. Men, jeg tror jeg brukte nærmere 100 timer på å tune lyden da jeg i sin tid fikk tilgang på en grafisk EQ første gang. Audiolense er mye mer avansert og dessuten vanskeligere å høre hva som betyr hva for lyden. Dette kommer til å ta tid å beherske..

    Dette er et rett og slett et veldig kraftig verktøy.
    Her må det leses enda mer og lytte, lytte og lytte.

    Har ganske mange spørsmål, men har tenkt å fundere selv en stund før jeg spør BX og dere andre.

    Jeg har slitt med forskjellig respons fra høyttalerene i stua fordi jeg har entreen bak meg, noe som har resultert i en holografi som flyter litt avhengi av frekvensområde. AL har INGEN problemer med å fikse opp i den saken.

    På mitt fjerde filter begynner jeg å likne noe som ikke lager "kunstige" bieffekter på studiomusikk. På for eksempel klassisk piano gjenstår det litt jobb, men med tanke på at jeg spiller uten akustikktiltak og kun har en kjapp "testmåling" å gå utifra vil jeg si at førsteinntrykket er bedre enn forventet.

    Hvor langt jeg kan dra det gjenstår å se. Et rolig lydbilde uten store faseavvik er ganske behagelig å lytte til.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    En litt morsom tilbakemelding på hva en ryddigere frekvensgang kan gjøre: For å nullstille ørene hører jeg på ofte på Ojda når jeg tester nye ting. Plutselig så synes jeg gitaren hørtes ut som en ukulele på et parti. Det var rart fordi det har jeg aldri hørt før. De negative tankene kom fort før jeg plutselig kom på at vi faktisk la på ukulele i siste sekund i studio. Den er kommet så langt bak i miksen at den aldri egentlig høres.

    Nå, tilbake til søknadskriving..... Rakija skal til London og spille et par konserter i høst. Blir bra!:)
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Ja, spennende å jobbe med et "flatt" utgangspunkt!
    Veldig givende å kunne forme lyden som en vil selv med EQ, når det meste er på plass fra før.
    Tror både Karma og jeg ble ganske positivt overrasket når front og sub plutselig så inn i de grader spilte på lag.
    Forsiktig justering med syv eq-punkter gjorde susen.
    Marcus Miller har sjeldent hørt så bra ut i en naken stue:)

    London ja, det høres veldig lovende ut. Har dere vært noe i utlandet før?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Ja, spennende å jobbe med et "flatt" utgangspunkt!
    Veldig givende å kunne forme lyden som en vil selv med EQ, når det meste er på plass fra før.
    Tror både Karma og jeg ble ganske positivt overrasket når front og sub plutselig så inn i de grader spilte på lag.
    Forsiktig justering med syv eq-punkter gjorde susen.
    Marcus Miller har sjeldent hørt så bra ut i en naken stue:)

    London ja, det høres veldig lovende ut. Har dere vært noe i utlandet før?
    Mye fordommer mot EQ der ute ja, men det tror jeg er ferd med å gå over, takket være sånne som deg selv.
    Men noe av problemet er jo at det er mye lettere å få dårligere lyd med EQ enn omvendt, så det er kanskje ikke så rart det er mange som har brent seg.

    Må si at jeg sendte deg noen gode tanker i dag da oppsettet med det lille lydkortet jeg kjøpte av deg fungerte som det skulle da jeg gjorde målinger.:) For en "dataanalfabet" som meg så frykter man det verste når man skal igang å få i gang AudioLense som jeg ser så mange har hatt litt oppstartsproblemer med.

    Allerede nå har mitt fjerde filter danket ut ren signalvei på 98% av musikken jeg har spilt. Jeg får rett og slett mer av den gode lyden og mindre av den dårlige virker det som.

    Rakija har ikke vært så mye utenlands. Ganske dyrt med 7 manns band på turne i et Europa i finanskrise.... Har vært noen turer i Sveits og Serbia og mange "nestenturer". Skulle for eksempel EGENTLIG vært på en ukes turne i Spania i sommer, men, men .... London blir bra!
    Noen som klarer å gjette hva budsjettet er for 3 dager i London for 7 manns band etter statens regulativer? Når man sitter med det tallet skjønner man hvorfor jeg må søke norske kulturmidler for å kunne dra.
     

    Grace

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    Fordomsfrie Grace


    Sent på natten,- så ingen utdypning;- bare få notert at man hitil har klart seg utmerket uten noen form for manipulering ved hjelp av EQ;- henger meg på Leif, og maner til forsiktighet!


    Grace,- som ønsker god søndag.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.543
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Mye fordommer mot EQ der ute ja, (-).
    Men noe av problemet er jo at det er mye lettere å få dårligere lyd med EQ enn omvendt, så det er kanskje ikke så rart det er mange som har brent seg.
    Mmmmmmmmm, kjent materie... - og vi skal på en måte i gang med noe slikt hjemme og...

    / Morten
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Fordomsfrie Grace


    Sent på natten,- så ingen utdypning;- bare få notert at man hitil har klart seg utmerket uten noen form for manipulering ved hjelp av EQ;- henger meg på Leif, og maner til forsiktighet!


    Grace,- som ønsker god søndag.
    Takk! Håper søndagen har vært god for deg også. Herlig vær i Osloområdet i dag.

    Jeg vil ikke la det være noen tvil om at jeg frem til i går har vært meget fornøyd med måten anlegget mitt spiller musikk på. Det har fått frem sjelen i musikken og har vært underholdende å lytte på uten å bli slitsomt. Styrken har vel vært mikro og makrodynamikk i øvre bass og mellomtonen (som nok er mitt eget prioritetsområde). Komponentene har blitt plukket ut ganske kompromissløst i forhold til min egen smak som prioriterer symfoniske verker uten tanke på rom, akustikktiltak og evt eq. Det tok meg 1 år å finne høyttalerene og 10 år å finne forsterker som matcher.
    En naturlig konsekvens av dette er at jeg alltid liker mitt eget anlegg bedre enn de anleggene jeg har besøkt bortsett fra en gang.

    Elementer jeg har sett forbedringspotensiale på er klangnyanser som jeg har skrevet mye om i tråden. Jeg ønsker blant annet å bruke anlegget for å bygge egen klang i mitt horn ved å høre de store stjernene spille. Problemet med det er at det skal veldig små avik i frekvensresponsen til for at klangen går fra å være akkurat slik som innspilt og til å bli anleggets egen signatur.

    På anleggets forbedringsområder må jeg bare si at AudioLense til nå fremstår som en revolusjon i mitt oppsett. Jeg hører flere klangnyanser enn jeg har gjort tidligere.
    Hvorvidt det drar med seg artefakter er det litt for tidlig å si, forandring fryder osv, men at AL er den mest transparente og kraftigste frekvensmanipuleringen jeg hittil har prøvd er det nok ingen tvil om.
    Uannsett er mitt "gamle" anlegg kun et tastetrykk unna slik det er satt opp nå og det er lett med AB testing i tilfelle jeg trenger en realitysjekk. :)

    Men, jeg bruker hodet underveis og forsøker å forandre så lite som mulig.

    God søndagsavslutning ønskes.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Mye fordommer mot EQ der ute ja, (-).
    Men noe av problemet er jo at det er mye lettere å få dårligere lyd med EQ enn omvendt, så det er kanskje ikke så rart det er mange som har brent seg.
    Mmmmmmmmm, kjent materie... - og vi skal på en måte i gang med noe slikt hjemme og...

    / Morten
    Da er det vel min tur til å mane til forsiktighet, men du har vel fått det med deg nå.;)

    En liten ting.. Er det ikke litt morsomt at din høyttalerguru Reidar Solberg synes å lage meget like høyttalere (på utsiden) som min høyttalerguru med samme navn Reidar Persson.
    Er da ikke så mange der ute som sverger til pyramideformen som disse? Hvorvidt de likner ellers skal jeg være forsiktig med å mene noe om og håper du ikke tar det som en fornærmelse.:)

    Ekstremt fine høyttalere du nettopp har fått inn døra!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.534
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Yiha!!!!! :cool:

    Spennede Trompetnerd. Gleder meg til å lese (høre) mer fra deg.
    Ingen vei tilbake her i allefall ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Yiha!!!!! :cool:

    Spennede Trompetnerd. Gleder meg til å lese (høre) mer fra deg.
    Ingen vei tilbake her i allefall ;)
    Takk!! :)

    Det skal dokumenteres her etterhvert vær trygg.

    Veldig hyggelig å høre om din egen hifirevolusjon der hjemme!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Hjernetrim:

    data.jpg


    Dette er "arbeidsbenken". Samtidig et bilde av sommerens innkjøpsliste som etter min mening har vært lang.

    Målet med det hele var å bruke AudioLense med Macen uten å "ødlegge" den ved å innstalere Windows.
    Så til alle som har skrinlagt AL fordi det ikke støtter Apple: det finnes håp.:)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.543
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Mye fordommer mot EQ der ute ja, (-).
    Men noe av problemet er jo at det er mye lettere å få dårligere lyd med EQ enn omvendt, så det er kanskje ikke så rart det er mange som har brent seg.
    Mmmmmmmmm, kjent materie... - og vi skal på en måte i gang med noe slikt hjemme og...
    Da er det vel min tur til å mane til forsiktighet, men du har vel fått det med deg nå.;)

    En liten ting.. Er det ikke litt morsomt at din høyttalerguru Reidar Solhaug synes å lage meget like høyttalere (på utsiden) som min høyttalerguru med samme navn Reidar Persson.
    Er da ikke så mange der ute som sverger til pyramideformen som disse? Hvorvidt de likner ellers skal jeg være forsiktig med å mene noe om og håper du ikke tar det som en fornærmelse.:)

    Ekstremt fine høyttalere du nettopp har fått inn døra!
    Forsiktighet er forlengst notert Trompetnerd, men det gjør ingenting å få det gjentatt....
    ShineySmileysBlink.jpg


    Når det gjelder form, har de nok begge forlengst erkjent at en kasse med parallelle sider, i utgangspunktet er et feilet design,
    hvis eneste "fortrinn" er stående bølger i kabinettet, med alle de ulemper det medfører.
    Det er noen tiår siden Solhaug begynte å bygge sine asymmetriske designs, og slik er det kanskje med din Persson og?

    Uansett; smarte karer!
    ShineySmileysSmile.jpg


    Ellers; takk! De er virkelig fine, men de er ikke fabrikksfine, de er håndverksmessig fine, med sine tilpassede sider i vinkler, og treplugger
    i skjøtene, eierglede er et ord som passer fint inn her...

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Mye fordommer mot EQ der ute ja, (-).
    Men noe av problemet er jo at det er mye lettere å få dårligere lyd med EQ enn omvendt, så det er kanskje ikke så rart det er mange som har brent seg.
    Mmmmmmmmm, kjent materie... - og vi skal på en måte i gang med noe slikt hjemme og...
    Da er det vel min tur til å mane til forsiktighet, men du har vel fått det med deg nå.;)

    En liten ting.. Er det ikke litt morsomt at din høyttalerguru Reidar Solhaug synes å lage meget like høyttalere (på utsiden) som min høyttalerguru med samme navn Reidar Persson.
    Er da ikke så mange der ute som sverger til pyramideformen som disse? Hvorvidt de likner ellers skal jeg være forsiktig med å mene noe om og håper du ikke tar det som en fornærmelse.:)

    Ekstremt fine høyttalere du nettopp har fått inn døra!
    Forsiktighet er forlengst notert Trompetnerd, men det gjør ingenting å få det gjentatt.... Vis vedlegget 149889

    Når det gjelder form, har de nok begge forlengst erkjent at en kasse med parallelle sider, i utgangspunktet er et feilet design,
    hvis eneste "fortrinn" er stående bølger i kabinettet, med alle de ulemper det medfører.
    Det er noen tiår siden Solhaug begynte å bygge sine asymmetriske designs, og slik er det kanskje med din Persson og?

    Uansett; smarte karer! Vis vedlegget 149891

    Ellers; takk! De er virkelig fine, men de er ikke fabrikksfine, de er håndverksmessig fine, med sine tilpassede sider i vinkler, og treplugger
    i skjøtene, eierglede er et ord som passer fint inn her...

    Vennlig hilsen

    Morten
    Det finnes selvfølgelig mange veier til "Rom", men slike pyramideformer gjør utgangspunktet visstnok lettere. Reidar P sier at det finnes selvfølgelig utforminger av kabinett som er bedre, men da vil kabinettet også koste ufordelsmessig mye mer å produsere.
    De første pyramidene til Reidar P var ferdig i 83, så man kan være trygg på at det ikke er mye tilfeldigheter ved dagens modeller.:)

    Forstår at RS bruker minimalt med dempemateriale inne i høyttaleren, noe som visstnok RP også sverger til selv om jeg ikke har fått det bekreftet. Det er vel ved delefilteret disse to konstruktørene er totalt forskjellige.

    Jeg er en av de som synes at Respons ser veldig fine ut, men de blekner i sammenligning med dine nye.

    respons.PNG
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.543
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Respons ER da pene høyttalere!
    Så får det bli en smakssak derfra...

    Dempemateriale er det null og niks av i RS'ene, det eneste som finnes er diffraktorer
    av RS eget design, og håndlaget av ham, muligens noe av det som tok lengst tid med hele bygget.

    Har vel og sett bilder av tidligere høyttalere fra RS, med andre former og proporsjoner, men det er
    her han har landet nå. Vi diskuterte også i helt i starten forskjellige alternativer, som f.eks. en todelt høyttaler,
    med vridbar topp, noe jeg hadde, i et sett KEF 105.2 for en del år tilbake, men jeg hadde allerede
    forelsket meg i denne formen, så da ble det slik....

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Høyttenkte tanker og refleksjoner om førsteinntrykk av Audiolense:


    Har vært heldig og fått to ganske lange sessioner med lytting i dag. I mellomtiden har jeg laget nye filtre til den senere, så er vel oppe i 15 filtre nå.
    Har ikke eksprimentert så mye med antall tapper og er ikke sikker på om jeg har skjønt hva alle mulighetene betyr. Det kommer...

    Hva er bra og hva er mindre bra:

    - Det beste med AudioLense prosessen synes jeg kanskje at jeg møter "lydhobbyen" naken og ærlig uten at lyden kan gjemme seg bak noe. ;) Jeg synes at jeg har sortert mange uløste gåter de siste dagene, men så flytter gåtene seg bare til et nytt nivå. Gåtene blir litt færre og mindre betydelige.

    - Man møter faktisk i større grad en noen gang før sitt eget utstyrs begrensning tror jeg. Forskjeller som man tidligere ikke hørte så tydelig kommer veldig tydelig frem nå. For eksempel forskjellen på "Less is more" modusen og ikke på PureMusic. Dårlig oppløsning og utstyrets forvrengning blir faktisk sett på med sterkere briller en tidligere. Om utstyret man skal velge seg for at AudioLense skal spille optimalt er det samme som tidligere er det for tidlig å mene noe om. Jeg har helt klart varmtlydende utstyr her og det er jeg glad for.

    - At AudioPro trådløse dacen er en flaskehals i dette selskapet hører jeg tydelig nå, men jeg er glad jeg ikke har kjøpt ny dac før AL kom i hus. Sammen med mitt eget utstyr ønsker jeg meg nå et høyoppløst vidunder uten digitalklang. Jeg lurer faktisk på om jeg ikke hører den lange høyttalerkabelen min også for første gang. Om det er lengden eller kvaliteten på kabelen mener jeg ingenting om.;)


    Hva skjer når lydbildet blir rensket opp i?

    Alle snakker om bassforbedringer. Jeg har ikke helt skjønt hvordan jeg skrur av korreksjonen effektivt oppover i frekvens så jeg har kjørt fasekorrigering oppover også.
    Det må jeg si er ganske vanedannende. Når man switcher tilbake igjen fra AudioLense modusen så høres lyden bare helt skjev ut til hjernen har vendt seg til igjen.
    Det er visstnok dette at hjernen "rekalkulerer" som skaper lyttetretthet (noe mitt anlegg er ganske godt på). Med AudioLense inne er det rett og slett mer avslappende å lytte til og det er mye lettere å skru lyden høyere enn man tror. For meg er det som skjer oppover en større forbedring enn det som skjer i bassen.

    Hull gjennom: For å gi motstanderne av romkorreksjon LITT mat, så er det en ting jeg sliter litt med å få til 100% er det danskene kaller hull gjennom. Det jeg mener er at det ikke er en "vegg" av lyd mellom høyttalerene, men flere lag og sort luft mellom. Jeg eksprimenterte litt i dag med å lage en "target" kurve som var ganske lik min egen frekvensresponskuve.
    Siden dette hjalp på dette lurer jeg på om dette med "hull gjennom" er en illusjon skapt av peaker og dipper i frekvensresponsen slik at når frekvensresponsen er tilnærmet flat så oppleves lyden fyldigere og mer ugjennomtrengbar fordi musikken stort sett er tatt opp av mikrofoner som står ganske nære.
    Denne teorien slår jeg meg ikke helt til ro med fordi forskjellig kilder kan gi forskjellig opplevelse av "hull gjennom" og kanskje mer hvis oppløsningen er god.

    En annen teori er at den samlete oppløsningen på annlegget blir avslørt når frekvensgangen henger sammen uten diper og peaker.

    En siste teori som jeg ikke helt liker er at det rett og slett er forvrengning fra høyttalerene som er høyere ved romkorreksjonen enn uten. BX mener at lyden er ganske jevnt fordelt mellom dipper og peaker så headroomet utjevner seg slik at det ikke vil ta betydelig mer headroom fra høyttalerene å bli korrigert.
    Etter en kikk på kurvene er jeg nok enig det, dessuten forsøker jeg å lage targetkurver som IKKE stjeler headroom.

    Sum a sumarum så er lyden med AudioLense veldig mye bedre enn uten. I mitt nåværende modus er man ekstremt kritisk og ikke så flink til å se de positive elementene. Jeg hørte noen spor fra siste episode StarWars med orkester, kor og øs pøs. Jeg fant noen instrumenter jeg syntes låt bedre før, men det er bare det at disse låter klarere på bekostning av andre instrumenter som blir skjult i dippene. Når AL er tilkoblet hører man plutselig alt som ligger i skyggene også.

    I morgen kommer en hifiinteressert musikerkollega. Blir spennende å høre hva han synes.
    Konklusjonen på dagen er at lyden har bedret seg enormt, men med forandringen forsvinner også noe av illusjonen jeg har blitt vant til.

    Håper denne teksten ikke er altfor langtekkelig.

    God natt!
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.543
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Langt fra langtekkelig, heller meget interessant!
    Det høres ut som flere "pest eller kolera"-valg, om jeg leser deg rett da.

    Samt noen grunnleggende spørsmål om hva vi EGENTLIG ønsker oss fra stereoanlegget vårt...

    Vel, dette følger jeg gjerne med på videre!

    God natt ja.....

    / Morten
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.674
    Spennende lesning, Trompetnerd. Jeg kjenner igjen mye av det du beskriver.

    Apropos korreksjon og forvrengning:

    Jeg gjorde noen simuleringer på ren frekvenskorreksjon og TTD korreksjon en tid tilbake. Relativt normal høyttaler med typiske problemer og normalt korreksjonsbehov. Jeg brukte random signal som input.

    Konklusjonen var 0dB merbelastning ved ren frekvenskorreksjon og ca 1dB merbelastning ved TTD korreksjon. Musikk med kraftige anslag som treffer frekvenser som enten er forsterket eller dempet, vil gjøre en forskjell på belastning, men dette kan slå ut begge veier. Jeg tror det er korrekt å si at musikkens iboende variasjon går langt uten på et korreksjonsfilter hva belastningsvariasjon angår.

    En standard audiolense korreksjon tar typisk en sving på pluss/minus 6 dB, dvs at man krymper forskjellen mellom peak og dipp med maks 12 dB. Dette høres sikkert mye ut, ettersom det ofte manes til forsiktighet blant EQ brukere. Det er Audiolense brukere som kjører tre ganger så mye korreksjon som dette, og jeg har aldri nølt med å anbefale en dobling til de som trenger det. Det eneste man skal være forsiktig med er å heve flankene. Hvis man begynner å tøye utstrekningen nedover i bassen og oppover i diskanten så kan man fort stresse elementene til å produsere betydelig mer forvrengning.

    Hvis man vil forvrengningen til livs så kan man røske ut alle passive delefilterkomponenter og aktivere høyttalerne. Det gir et stort løft i lydkvalitet, og mange betrakter dette som den egentlige hovedgevinsten. Men det er samtidig et mere krevende prosjekt enn å korrigere passivt. Og så må man ha flere kanaler med forsterkeri og da konvertering.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    @Lagga: Takk for at du følger med å kommer med innspill.:) Jeg mener absolutt ikke pest eller kolera, heller pest eller forkjølelse. Mer om dette senere.
    Min prioritering er disse dager: 1. Livet 2. AudioLense 3. Hifisentralen , så det tar litt tid.

    @BX: Takk for nok et godt og forklarende innlegg. Liker at du "holder igjen" slik at jeg kan finne ut ting på egenhånd. ;) I denne tråden kan du sette deg tilbake å nyte, for her kommer det mye ros og forklarende muligheter fra denne kanten fremover. AudioLense er fantastisk uannsett pris og når den i tillegg nesten er den billigste romkorreksjonen man får tak i trenger jeg ikke si mer om din innsats.:)
    Har sovet på problemstillingen om hull gjennom, gått gjennom filteret mitt og funnet en god grunn til hvorfor. Mer om dette også siden.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Her var det mye kjent fra da jeg eksperimenterte med AL. Bruk masse tid på eksperimentere med filter design. Lyden med AL kan være veldig forskjellig avhengig av hvordan du setter opp filtere. Bernt yter utrolig god service og er veldig dyktig så han ville jeg benyttet meg av ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Takk!

    Håper Bernt kan hjelpe med siste prikken over i-en når jeg har knotet meg ferdig.;)

    Nattens soving løste problemet med "hullgjennom" problemet. Hadde min kamerat her og vi testet det gamle filteret og han kom til samme konklusjon som meg. Gleden og overraskelsen var stor da jeg koplet inn mitt nye filter som feide alt
    det andre filteret og uten filter av banen.

    Det er detalj på Ojda jeg kun har hørt en gang før og det var hos SE Tangen. Basstromma sier svup svup og ikke pang pang. Tangen mente at det var Shure-mikrofonens karakter fordi den skaper større trøkk på den måten.
    Nå er Responsene mine blitt like oppløst i bassen som der.:)

    Jeg begynner å bli klar for flytting til det nye rommet nå som jeg har erfart hva AL kan gjøre i stua som jeg er kjent.
    Er ganske høyt oppe nå for de som er i tvil om det:)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Nattens soving løste problemet med "hullgjennom" problemet. Hadde min kamerat her og vi testet det gamle filteret og han kom til samme konklusjon som meg. Gleden og overraskelsen var stor da jeg koplet inn mitt nye filter som feide alt
    det andre filteret og uten filter av banen.
    Nå er jeg spendt på hvordan en "hullgjennom" target kurve ser ut. Er dette noe du kan dele med oss andre;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Nattens soving løste problemet med "hullgjennom" problemet. Hadde min kamerat her og vi testet det gamle filteret og han kom til samme konklusjon som meg. Gleden og overraskelsen var stor da jeg koplet inn mitt nye filter som feide alt
    det andre filteret og uten filter av banen.
    Nå er jeg spendt på hvordan en "hullgjennom" target kurve ser ut. Er dette noe du kan dele med oss andre;)
    He he, du er spent nå.... :cool:

    Tenker å dele konkret etterhvert når jeg har gått av meg barnesykdommene. Target kurven jeg bruker er jevnt fallende 3 db fra 38hz til 10.000hz og så prøver jeg å følge avrullingene som naturlig. I bassen kutter jeg av når bassen er et stykke nede.

    De forskjellene jeg gjorde var kun innstillinger i filtret. Justerte tidsvinduene og maks peak blant annet. Forskjellen ble stor selv om forandringene skulle tilsi det. Kraftig verktøy rett og slett.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    3.694
    8.224144.jpg
    Takker for tilliten fra den garvede garde!:)

    Jeg vet SELVFØLGELIG hvem Palle er, men jeg klarte ikke la være
    å tulle litt med Drossel som virker som en fyr med glimt i øyet. Etter å ha bodd i Danmark noen år
    så vet jeg at de kulturvitende danskene blir fort oppgitt over "dumme" nordmenn.

    Nå må jeg innrømme at jeg hverken har jobbet med eller hørt Mikkelborg live. Noe som er min egen dumhet.
    Jeg var såvidt tørr bak ørene som trompetist før en trompetist i det norske
    toppsjiktet på den rytmiske siden ble helt blank i øynene når han snakket om Palle.
    Har forståelsen av at Palle er helt i verdenstoppen av nålevende jazztrompetister.

    Takk for påminnelsen til Drossel! Skal sjekke ut mer av Palles egne prosjekter som jeg ikke har viet mye oppmerksomhet.
    No no tror jeg er den " dumme" her. Som eksempel på kombination med god lyd anbefaler jeg "A None Of Night My God and my all " . Copenhagen Royal Chapel Choir Dacapo Reecords.
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Nattens soving løste problemet med "hullgjennom" problemet. Hadde min kamerat her og vi testet det gamle filteret og han kom til samme konklusjon som meg. Gleden og overraskelsen var stor da jeg koplet inn mitt nye filter som feide alt
    det andre filteret og uten filter av banen.
    Nå er jeg spendt på hvordan en "hullgjennom" target kurve ser ut. Er dette noe du kan dele med oss andre;)
    He he, du er spent nå.... :cool:

    Tenker å dele konkret etterhvert når jeg har gått av meg barnesykdommene. Target kurven jeg bruker er jevnt fallende 3 db fra 38hz til 10.000hz og så prøver jeg å følge avrullingene som naturlig. I bassen kutter jeg av når bassen er et stykke nede.

    De forskjellene jeg gjorde var kun innstillinger i filtret. Justerte tidsvinduene og maks peak blant annet. Forskjellen ble stor selv om forandringene skulle tilsi det. Kraftig verktøy rett og slett.
    Klart jeg er spendt. Er jo i oppkjøringsfasen for å kalibrere mitt eget oppsett, så det endelig kan blir litt godlyd her hjemme også.
    Da er alt du driver med viktig inputt
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Hvorfor AudioLense:


    Min vei mot AudioLense har vært lang. Jeg lovte meg selv da jeg leste testen til Petter Dahle i Fidelity at dette måtte jeg sjekke ut. Det begynner å bli en stund siden....
    På veien hit har jeg (som vanlig) lest meg opp før jeg vurderer kjøp. AudioLense-tråden i bransjeforumet her på HFS har vært konstruktiv og bra stort sett og så er det et godt forum på Juicehifi.com som KUN omhandler AudioLense brukere. BX forbløffet meg flere ganger i min forrige periode her på sentralen. Husker ikke helt temaet nå, men det var en krangel om noe stort som hadde holdt på lenge hvor denne "BX" rett og slett viste en ny verden. En verden av innsikt på et høyere nivå.

    Når jeg begynte å lese litt igjen på hfs forstod jeg at denne BX hadde kommet med et romkorreksjonsprogram som senere ble testet i Fidelity. Jeg legger meg ofte opp i hvordan mennesker argumenterer for produktene sine. James Tanner har jeg lest mye av, og jeg må si at han har stor troverdighet hos meg. Selvfølgelig er han en selger, men en ærlig en som tror på at produktet sitt selger på kvaliteten det leverer og ikke noe annet.
    BX fremstår på samme måten. Sakelig argumentasjon med masse innsikt bak og ingen markeringsbehov. Lar produktet og kundene finne hverandre.

    Det har ikke manglet på de som advarer mot å prøve dette. Med de siste dagene i bakhodet kan man jo lure litt på hvorfor. 3.700 for en "hifiting" er ikke mye penger. Jeg har fått PMer hvor medlemmer har advart meg mot å gå denne veien. Utenom Pedal er det vel kun en som har anbefalt meg å gå hele veien.

    Så, hva er AudioLense:

    -Det er en avansert EQ med mye høyere oppløsning enn parametrisk EQ. Den kan gjøre akkurat det samme som en parametrisk EQ, men frekvensjusteringen kan også jobbe mye tettere. Er ikke sikker på hvor mye mer avansert, men tror det er 100 gangeren i forhold til vanlig parametrisk EQ. Båndene eller punktene i et frekvensfilter er nærmest ubegrenset.
    Man kan fint velge å kun bruke AL kun som frekvensredskap, men det er kombinasjonen Group Delay, Peak og Fase korreksjon man kan begynne å få til ganske mye med et anlegg.

    Noen har sagt tll meg at det ikke går an å tenke psykoakustikk med AudioLense fordi AudioLense fjerner rommet. Correct me if I`m wrong, men dette kan man da styre helt selv? Hvis man vil fjerne rommet de første 200 ms og så slippe det til igjen så kan man fint gjøre det!? Man kan tilogmed dele opp hvor lenge tidsvinduet skal vare i tre soner. Bass, mellomtone og diskant.
    Jeg går med noen drømmer som jeg håper snart skal bli virkelighet om å dempe de tidlige refleksjonene på det nye rommet mitt med kraftig demping, men forsøke å bevare de så lenge som mulig. Da slipper AudioLense å jobbe så mye med impulsresponsen, men for eksempel gulvet blir vanskelig å dempe hvis det skal se greit ut. Med AudioLense sammen med akustikktiltakene står jeg bare enda friere til å tune lyden akkurat slik jeg vil ha den.

    Hvordan bruke Mac:

    Det var et stor hinder for meg at jeg ikke kunne bruke Mac som avspiller. Jeg hadde akkurat kjøpt Macbook da jeg fant ut at AL er windowsbasert.
    Heldigvis går det an å spille av filtrene som PlugIn i Pure Music. Jeg kjøpte en billig pc som jeg kun skal gjøre målinger og lage filtre med. Når filteret er ferdig kan jeg bare sende det på epost tll Macen. Litt praktisk er det også siden man kan sitte med PCen på fanget å lage filtre mens Macen står i hjørnet å spiller. Dette har fungert problemfritt hittl.

    Hvordan lyd vil man ha:

    Det er liten tvil om at kontroll på rom og frekvensrespons bringer en ganske tett på det som finnes opprinnelig på platene vi spiller.
    Jeg synes jeg hører hifiselgere si at produktene deres er tro mot det som ligger på plata, men når man har muligheten ved for eksempel AL til å faktisk få det ut av høyttalerene så blir bransjen skeptiske. Merkelig, for jeg personlig er ganske sikker på at anlegget MITT aldri har vært nærmere den orginale lydsporet som ligger på platene jeg spiller.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Nattens soving løste problemet med "hullgjennom" problemet. Hadde min kamerat her og vi testet det gamle filteret og han kom til samme konklusjon som meg. Gleden og overraskelsen var stor da jeg koplet inn mitt nye filter som feide alt
    det andre filteret og uten filter av banen.
    Nå er jeg spendt på hvordan en "hullgjennom" target kurve ser ut. Er dette noe du kan dele med oss andre;)
    He he, du er spent nå.... :cool:

    Tenker å dele konkret etterhvert når jeg har gått av meg barnesykdommene. Target kurven jeg bruker er jevnt fallende 3 db fra 38hz til 10.000hz og så prøver jeg å følge avrullingene som naturlig. I bassen kutter jeg av når bassen er et stykke nede.

    De forskjellene jeg gjorde var kun innstillinger i filtret. Justerte tidsvinduene og maks peak blant annet. Forskjellen ble stor selv om forandringene skulle tilsi det. Kraftig verktøy rett og slett.
    Klart jeg er spendt. Er jo i oppkjøringsfasen for å kalibrere mitt eget oppsett, så det endelig kan blir litt godlyd her hjemme også.
    Da er alt du driver med viktig inputt
    Ja, bare bra om vi kan overføre litt til hverandre. Gleder meg ekstremt på dine vegne! :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Beklager:

    Til alle de som følger tråden: Beklager for at jeg kan ha gitt uttrykk for at jeg har god lyd i heimen og at jeg noen ganger har kommet til å fremstå som om jeg har litt peiling på dette her.

    Skal gi noen egenkomponerte (fritt etter mitt eget hode) prosenter i form av hvilken forbedring komponentbytte/tilskudd har bidratt med i min hifihistorie etter min mening.

    - Respons Grand = 40%
    - Bryston 4B SST = 10%
    - Gryphon Diablo = 20 %
    - Pure Music = 3 %
    - Akustikkplater = 10%
    - AudioLense = 30%

    Dagen i dag har vært lærerik. Har tilogmed vært på telefon med Bernt:). Gjennom den samtalen fant jeg to flaskehalser i forhold til oppsettet i går.
    Den ene var kalibreringsfil på mikrofonen (rødme rødme rødme). Trompetnerd trodde at mikken han kjøpte var ferdig kalibrert. :confused:
    Den andre var digitalt signal på grensen til digital klipping. Pure Music og Convolveren kjørte filteret automatisk opp i samme lydstyrke som uten filter. Dvs ca 10 db opp i det digitale domenet.

    Dette resulterte i at de bittesmå ankepunktene (les forkjølelse i innlegget til Lagga lengre opp) helt forsvant og ble erstattet av en ro og glede i kropp og sjel. Det jeg trodde var utstyrets begrensning lå i disse to elementene.
    Jeg er herved overbevist.

    Jeg har ingen god forklaring på at AudioLense virker å være match made in heaven for min smak og i mitt oppsett, men nå tviler jeg rett og slett på at jeg klarer å dra lyden lengre. :):)

    God natt! Her skal man sitte i mørket å nyte musikk i alle genre med alle nyanser og klangfarger til solen står opp.

    Takk skal du Bernt!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    @BX: Har litt lyst til å prøve hvor mye av rommet som kan fjernes med AL. Har du lyst til å skrive hvor store tidsvinduer i bass, mellomtone og diskant jeg kan kjøre uten hørbar preringing?

    Tror jeg kommer til optimalisere flere filtre til ulike stilarter. Klassisk må helt klart ha en egen, mens gammel jazz, ny jazz, popmusikk og ikke minst hifimusikk kan kanskje ha egne filterdesign for å tilfredstille meg. Da har jeg ikke begynt å utforske targetkurver enda. ;)

    For en ekte nerd, så er dette som å sette bukken til havresekken. MORO!:)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.534
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rolig nå.... ;)

    Her har jeg også en kurve for eldre innspillinger ( som bla. hadde lavere gain i nedre mellomone/ hele bassområdet) Dette funker utrolig bra - testet ut på bla. von Webers "Der Freischutz"; Dresden/Kleiber fra -73
    Sitter og hører på dette i skrivende stund.

    Men, lett å rote seg bort. Tror det er lurt å ha så få kurver som mulig.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.674
    Oi! Det der er det ikke lett å svare på.

    Det som er default TTD i Audiolense har ganske lange tidsvinduer i bassen. 5 perioder ved 50 Hz er 100 millisekunder. Dette tilsvarer en lydvandring på ca 34 meter, og dermed dekker i praksis refleksjoner fra alle flater minst en gang, og gjerne noen til. For de fleste vil det nok være mer aktuelt med kortere TTD vinduer enn lengre. Selv en periode i bassen representerer et betydelig tidsrom. Men det kan være greit å prøve seg på lengre også. Noen ganger gir dette en markant forbedring.

    Simuleringen og de ulike analysene i Audiolense vil gi en pekepinn på mulighetene for hørbar pre-ringing.

    Det som er en grei fremgangsmåte når man tester med ekstra mye TTD korreksjon nedover i frekvens er å benytte en "mid frequency" på f.eks. 500 Hz eller 1 kHz. Over denne holder man korte TTD vinduer på, la oss si 1- 5 perioder, og så kan man øke kraftig under slik at man får mye TTD korreksjon i bassen. Jeg har vært borti spesielle tilfeller der en økning til 12-15 perioder i bassen har gitt forbedring. Filterlengden vil da begrense omfanget i de nederste Hz-ene, og der er det mye korreksjon også med default. Så en slik økning i TTD vinduet vil gi størst utslag fra mellombass TOM nedre mellomtone. Jeg ser ikke noe poeng i å benytte svært lange TTD vinduer oppover i frekvens. Og hvis det er et sted der man skal utøve moderasjon når det gjelder korreksjon så er det tidsdomenekorreksjon.

    Det er også et par funksjoner for å håndtere pre-ringing. For enkelte er dette helt nødvendig for å få et optimalt resultat. Andre får det beste resultatet uten å bruke disse funksjonene.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Fanken jeg for skikkelig til å prøve denne Audiolense når jeg leser hva du skriver, Trompeten. :) Hvor vanskelig kan det være ...:\
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn