Ny bil, en stor en med sittekomfort

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ....
    Jeg er ikke fremmed for å kjøpe Audi eller BMW, men disse komfortsetene med forlenger i seteputen koster 50k i tillegg, og når jeg kryssser ønskelisten med navigasjon, xenonlys, hifi m DAB, tlhengerfeste og automatgir ryker bare ekstrautstyret fort i 150k...
    Det var da voldsomt, iflg prislisten så koster komfortsetene i BMW 5-serie Touring ikke 50k men kr.18.600,- (kode 456 i lista under)

    http://www.bilia.no/EPiUpload/NO/Prislister/BMW/BMW 5-serie Touring_F11.pdf
    Sånn kan det se ut ja, men når jeg spør selger viser det seg at komfortsetene kun er tilgjengelig med kostbart skinn i tillegg, og da kommer prisen på mellom 40 og 50tusen.
    Sportssete er en annen, rimeligere variant.

    Ingen hemmelighet at BMW står høyt på ønskelista, skal ut og prøve et par 5ere denne uken. Jeg er ingen racer, heller en sedat cruiser, har aldri vært bortskjemt med akselerasjon, og er nysgjerrig på hvordan nye 520i kjennes med automat. Forbausende dreiemoment visstnok på den 2literen på lavt turtall sies det, kan bli bra med 8trinns automat.

    Heller ingen hemmelighet at Audi A6 Avant er hovedkonkurrent i den pris/størrelse-klassen, hvis det først skal svi såpass i lomma.
     
    Sist redigert:

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jo må ha skinn ja, men det vil du vel ha uansett i en slik bil? Det er så lekkert dette dakotaskinnet, løfter hele interiøret, vel anvendte 22k imo!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ..........men det vil du vel ha uansett i en slik bil? Det er så lekkert dette ...........!
    Vet at du ikke tuller her, og tar det som et godt og ærlig råd.

    Men det er også slik enkelte selgere svarer på mange (de fleste) spørsmålene om ekstrautstyr, og det skremmer lett vekk sånne kjøpere som meg.
    Det generelle nivået hos selgere og serviceorganisasjon lokalt er like viktig som selve bilen.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    7
    Hei.
    Har ikke lest hele strengen, så det er mulig mitt "svar" allerede er foreslått tidligere.

    Trådstarter får, etter min mening så godt som alle krav til bil tilfredsstillet i Citroen C5 Tourer Exclusive:
    160 hk bensin, Zenon, Skinn seter, Elektrisk justerbare forseter med minne og Massasje. Webasto, Hydroactiv III+ fjæring. Nypris er i flg Citroens lister ca 426.000,-
    Setene er supre. Har de samme i egen bil (C4) og min slitne rygg sitter meget godt.
    Mine siste 2 Citroener kan dessuten skilte med meget god kvalitet og så og si feilfrihet i tre åre fram til salg.
    Komforten til Citroen er det vel ingen som betviler.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du har rett i at det blir en viss kostnad. Eller utgift er kanskje rettere ord, fordi dette er veldig lett realiserbare biler på annenhåndsmarkedet, og vil beholde mye av sin verdi veldig lenge.

    Her har jeg vært på BMW-modeller: Nettstedet til BMW AG sin konfigurator (Bygg din BMW) og valgt en bil noe ala det du beskriver; har valgt Comfort-pakke, og alt du sier men i tillegg skinn, komfortseter, panoramasoltak, velourdørk og etpar andre tiing jeg synes er temmelig vesentlige for egen del med denne bilen f.eks Professional Audio som er svinebillig for fantastisk ytelse, docking til telefon i midtkonsoll for alle vanlige telefoner for å bruke ekstern antenne etc, største navi som gi den store flotte skjermen, sportsautomaten som er bedre enn standard imo (har en bil med hver, og sport er mye flottere bygd, og mye mer levende å kjøre) osv.

    Så da fyker man fort opp imot 700k ny etter rabatter. Jo, det koster, heldigvis smaker det også. Og når neste bilbytte skal skje, etter all sannsynlighet når neste generasjon 5-serie kommer, så har du da et solid innbytte og det blir mer en formalitet heller enn et stort løft.

    Selv den minste 520i biturboen er en helt herlig motor, og det fins ikke den diesel i verden jeg heller ville hatt.

    Skjermbilde 2012-08-20 kl. 16.49.53.jpg

    Skjermbilde 2012-08-20 kl. 16.50.06.jpg

    Skjermbilde 2012-08-20 kl. 16.50.16.jpg


    ..........men det vil du vel ha uansett i en slik bil? Det er så lekkert dette ...........!
    Vet at du ikke tuller her, og tar det som et godt og ærlig råd.

    Men det er også slik enkelte selgere svarer på mange (de fleste) spørsmålene om ekstrautstyr, og det skremmer lett vekk sånne kjøpere som meg.
    Det generelle nivået hos selgere og serviceorganisasjon lokalt er like viktig som selve bilen.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.535
    Antall liker
    1.122
    27 590,- for navi, DAB og iPodtilkobling??? Betaler folk virkelig slike priser?
     
    Sist redigert:

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Ein kompis betalte 3500,- for å få ein overgang til sin gamle ipod i sin nye BMW. Ein ny ipod koster 2000,-
    Så ja, folk betaler virkelig.
     
    N

    nb

    Gjest
    27 590,- for navi, DAB og iPodtilkobling Betaler folk virkelig slike priser?
    Noe skal de tjene penger på. Forskjellen i variable produksjonskostnad på en Fiat 500 og en Audi Q7 er ca 10.000 Euro (de faste kostnadene er ca de samme). Do the maths.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Var det medregnet utviklingskostnader nb? Og, hva skal man slutte av dette? At man som sluttkjøper får en bortimot like bra bil i Fiat 500 som en Q7?
     
    N

    nb

    Gjest
    Var det medregnet utviklingskostnader nb? Og, hva skal man slutte av dette? At man som sluttkjøper får en bortimot like bra bil i Fiat 500 som en Q7?
    Nei, variable kostnader (dvs hva det koster å bygge en bil) har en diff på 10.000 Euro. Faste kostnader (heri inkl utvikling) er visstnok omtrent de samme uansett hvilken bilmodell det er snakk om. Dette i følge The Economist.

    Hva man skal slutte av det? Egentlig mest at produsentene tjener mye mer på store biler enn på små biler - i Tyskland har disse to bilene en prisforskjell på rundt 30.000 Euro. I Norge blir sammenligningen vanskelig siden særavgiftene gjør bildet rimelig groteskt (prisforskjell på 800k til en mill eller deromkring). Samt at man i noget begrenset grad får hva man betaler for om man ser på hva greine koster å produsere.

    Og det sier noe om hvor høyt ekstrautstyr er priset. Problemet er at det ikke er veldig mye å gjøre med det om man vil ha bestemte saker på kjøredoningen sin, så da er det bare å punge ut eller droppe det.

    Saken kan leses her:
    The car industry: Small isn't beautiful | The Economist

    To understand the importance of the mix, says Max Warburton of Bernstein Research, compare the cost of producing a small car such as the popular Fiat 500 with that of making a hulking sport-utility vehicle such as the Audi Q7. Mr Warburton calculates that the fixed costs are nearly identical, whereas the variable costs of making the Q7 (labour, raw materials and so on) are only about €10,000 ($14,700) higher for the Audi. Yet the Fiat sells for as little as €10,000, compared with a sticker price of at least €40,000 for the Audi. So a permanent shift toward smaller cars would devastate industry profits.

    Temaet er dabattert på HFS her - vredensgang har noen interessante betraktninger
    http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/35653-morro-om-biler-og-prising.html
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei.
    Har ikke lest hele strengen, så det er mulig mitt "svar" allerede er foreslått tidligere.

    Trådstarter får, etter min mening så godt som alle krav til bil tilfredsstillet i Citroen C5 Tourer Exclusive:
    160 hk bensin, Zenon, Skinn seter, Elektrisk justerbare forseter med minne og Massasje. Webasto, Hydroactiv III+ fjæring. Nypris er i flg Citroens lister ca 426.000,-
    Setene er supre. Har de samme i egen bil (C4) og min slitne rygg sitter meget godt.
    Mine siste 2 Citroener kan dessuten skilte med meget god kvalitet og så og si feilfrihet i tre åre fram til salg.
    Komforten til Citroen er det vel ingen som betviler.
    C5 er nå sjekket ut. Fin bil, og et godt kjøp. Men desverre, den er for liten. Spesielt er beinplassen i førersetet for liten, og setene er for korte. Og den leveres kun med diesel.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Var det medregnet utviklingskostnader nb? Og, hva skal man slutte av dette? At man som sluttkjøper får en bortimot like bra bil i Fiat 500 som en Q7?
    Nei, variable kostnader (dvs hva det koster å bygge en bil) har en diff på 10.000 Euro. Faste kostnader (heri inkl utvikling) er visstnok omtrent de samme uansett hvilken bilmodell det er snakk om. Dette i følge The Economist.

    Hva man skal slutte av det? Egentlig mest at produsentene tjener mye mer på store biler enn på små biler - i Tyskland har disse to bilene en prisforskjell på rundt 30.000 Euro. I Norge blir sammenligningen vanskelig siden særavgiftene gjør bildet rimelig groteskt (prisforskjell på 800k til en mill eller deromkring). Samt at man i noget begrenset grad får hva man betaler for om man ser på hva greine koster å produsere.

    Og det sier noe om hvor høyt ekstrautstyr er priset. Problemet er at det ikke er veldig mye å gjøre med det om man vil ha bestemte saker på kjøredoningen sin, så da er det bare å punge ut eller droppe det.

    Saken kan leses her:
    The car industry: Small isn't beautiful | The Economist

    To understand the importance of the mix, says Max Warburton of Bernstein Research, compare the cost of producing a small car such as the popular Fiat 500 with that of making a hulking sport-utility vehicle such as the Audi Q7. Mr Warburton calculates that the fixed costs are nearly identical, whereas the variable costs of making the Q7 (labour, raw materials and so on) are only about €10,000 ($14,700) higher for the Audi. Yet the Fiat sells for as little as €10,000, compared with a sticker price of at least €40,000 for the Audi. So a permanent shift toward smaller cars would devastate industry profits.

    Temaet er dabattert på HFS her - vredensgang har noen interessante betraktninger
    http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/35653-morro-om-biler-og-prising.html
    Segmentering, segmentering, segmentering. Hvordan skal man selge mer når det meste blir mer og mer likt, markedsførerens evige spørsmål. Ikke dermed sagt at Q7 og Fiat 500 er sammenlignbare biler, men om man ser på hva en bil gjør, kommer man rimelig samtidig fram til målet, med rimelig lik sikkerhet og rimelig grei komfort, med biler i prisklasse fra 300.000 og nærmest ubegrenset oppover. Tallrike undersøkelser viser også at det ikke er vesentlige sammnehenger mellom pris og driftssikkerhet Resten dreier seg om å spille på menneskets nesten ubegrensete behov for å tro at man er noe, og behovet for å vise det.

    Edit: Noen av oss er lengre enn andre, noen trenger plass til 3 i baksetet, og noen trenger mer bagasjeplass, så noe forskjeller i behov er det selvsagt, men i all hovedsak dreier det seg i stor grad om det jeg skriver over. Jeg har fortsatt en Mercedes S-klasse 99 modell i garasjen, og kjøpte nylig en relativt topp spekket Focus til godt under 1/3 av Mercedesprisen (og da sammenlikner jeg Focusprisen i 2012 med Mercedesprisen i 1999). Det er klart det er ting Mercen gjør komfortmessig som Focusen ikke handler, og det er klart den er noe større (men ikke så mye som man skulle tro), men det er også ting Focusen gjør (på svingete veier feks) som Mercen ikke er i nærheten av. QPR messig er det enda latterligere enn på HiFifronten om man bare gidder å ta av seg statusbrillene. Mercedesen er en flott bil som jeg har vært veldig glad i, men let's face it; det er noen som tjener grove penger på vår trang til å stikke oss ut, og noen gjenstander har som viktigste egenskap at naboen ikke har råd til en (vi kan i hvert fall late som det, ofte er det vel bare at naboen har prioritert annerledes).
     
    Sist redigert:

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.780
    Antall liker
    4.444
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Du har rett i at det blir en viss kostnad. Eller utgift er kanskje rettere ord, fordi dette er veldig lett realiserbare biler på annenhåndsmarkedet, og vil beholde mye av sin verdi veldig lenge.

    Her har jeg vært på BMW-modeller: Nettstedet til BMW AG sin konfigurator (Bygg din BMW) og valgt en bil noe ala det du beskriver; har valgt Comfort-pakke, og alt du sier men i tillegg skinn, komfortseter, panoramasoltak, velourdørk og etpar andre tiing jeg synes er temmelig vesentlige for egen del med denne bilen f.eks Professional Audio som er svinebillig for fantastisk ytelse, docking til telefon i midtkonsoll for alle vanlige telefoner for å bruke ekstern antenne etc, største navi som gi den store flotte skjermen, sportsautomaten som er bedre enn standard imo (har en bil med hver, og sport er mye flottere bygd, og mye mer levende å kjøre) osv.

    Så da fyker man fort opp imot 700k ny etter rabatter. Jo, det koster, heldigvis smaker det også. Og når neste bilbytte skal skje, etter all sannsynlighet når neste generasjon 5-serie kommer, så har du da et solid innbytte og det blir mer en formalitet heller enn et stort løft.

    Selv den minste 520i biturboen er en helt herlig motor, og det fins ikke den diesel i verden jeg heller ville hatt.

    Vis vedlegget 149963

    Vis vedlegget 149964

    Vis vedlegget 149965


    ..........men det vil du vel ha uansett i en slik bil? Det er så lekkert dette ...........!
    Vet at du ikke tuller her, og tar det som et godt og ærlig råd.

    Men det er også slik enkelte selgere svarer på mange (de fleste) spørsmålene om ekstrautstyr, og det skremmer lett vekk sånne kjøpere som meg.
    Det generelle nivået hos selgere og serviceorganisasjon lokalt er like viktig som selve bilen.
    Ni måste ha bra löner i Norge med såna bilpriser, kostar under 500000:-SEK i Sverige.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Dvs under 450.000 i Nkr. Litt forskjell..Da koster den muligens under 400 i Tyskland?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Norge har alltid hatt mye høyrere bilavgifter enn Sverige, det har ingenting med oljeinntekter å gjøre.
    I Danmark er biler like dyre som i Norge, og lønningene lavere.
    Sverige har egen bilproduksjon, og det ser ut som land som har egen bilproduksjon finner det best å holde avgiftsnivået nede for å stimulere salget på hjemmemarkedet. Tror jeg.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det nytter ikke å gi seg over pga avgiftene her til lands. De er bare slik de er. Sverige har tilnærmede tyske priser på f.eks BMW, mens Danmark er enda dyrere enn Norge på de minste motorene (de har ikke like mye hopp til de bedre motorene).

    Man får bare ta det som en del av prisen ved å leve i Norge, og heller bare akseptere at gjensalgsverdien da vil være desto høyere. Greit nok. Selv om jeg er enig med vår svenske venn at avgiftene på biler i dette landet er noe tullete.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Vidar P her. Men pussig nok er det den såkalte luksusavgiften (som i vår tid er videreført i vekt og hestekraftavgift osv) som mer enn noe annet har bidratt til å gjøre biler (som definitivt ikke burde være et luksusprodukt) til et luksusprodukt i Norge. Det er avgiftene på noe som en gang var en luksus, som har ført til at bil fortsatt er et luksusprodukt.

    Når det er sagt, lavere bilavgifter tror jeg bare vil føre til at mange av de som er interessert i å vise seg frem i en bil til en million i stor grad vil fortsette å gjøre det, men under et nytt avgiftsregime bare i enda mer luksuriøse doninger. Slik tror jeg mange av oss er.

    Så hvor stor reell rolle det spiller i dette segmentet er jeg sterkt i tvil om, selv om det sikkert føles surt å nøye seg med en påkostet og oppmotorisert BMW 5 klasse (eller A6) til 800.000 når de samme pengene kunne kjøpt en 7-klasse (eller en A8) under et annet avgiftsregime. Enkelt og greitt tror jeg mange hadde brukt like mye penger på bil, uansett.

    Det som virkelig er synd i dette landet, er at en komfortabel, romslig og trygg familiebil som burde ha kostet 300.000, koster 450.000 og dermed knekker budsjettet til de familiene som hadde hatt mest bruk for en slik bil i en fase av livet hvor man virkelig er avhengig av god, pålitelig og trygg transport.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    7
    Hei.
    Har ikke lest hele strengen, så det er mulig mitt "svar" allerede er foreslått tidligere.

    Trådstarter får, etter min mening så godt som alle krav til bil tilfredsstillet i Citroen C5 Tourer Exclusive:
    160 hk bensin, Zenon, Skinn seter, Elektrisk justerbare forseter med minne og Massasje. Webasto, Hydroactiv III+ fjæring. Nypris er i flg Citroens lister ca 426.000,-
    Setene er supre. Har de samme i egen bil (C4) og min slitne rygg sitter meget godt.
    Mine siste 2 Citroener kan dessuten skilte med meget god kvalitet og så og si feilfrihet i tre åre fram til salg.
    Komforten til Citroen er det vel ingen som betviler.
    C5 er nå sjekket ut. Fin bil, og et godt kjøp. Men desverre, den er for liten. Spesielt er beinplassen i førersetet for liten, og setene er for korte. Og den leveres kun med diesel.
    Dumt av Citroen å ikke ha diverse bensin motorer iblandt opsjonene i disse dager. Mistenker Citroen for fade ut C5 med full satsing på DS 5.
    DS modellene er utrolig lekre synes jeg, men takhøyden er ikke den beste da de har stappet mye greier i forkant av taket - som på et fly.
    Vedr. Setene; Prøvde du de elektrisk justerte skinnsetene? De beste setene jeg har vært borti og jeg har kjørt det meste (leier bil i CPH - jobb regelmessig året rundt). Jeg er riktignok ikke høyere enn 175, så det er mulig jeg ikke har testert ytterlighetene.
    Uansett. Godt valg videre.
    Morty
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er avgiftene på noe som en gang var en luksus, som har ført til at bil fortsatt er et luksusprodukt.
    Men avgiften er vel progressiv? Hvis man velger den minste motoren, som vanligvis er fullt ut tilstrekkelig for norske forhold, så er vel en ny bil en overkommelig investering? Selv en BMW kan være overkommelig med minste motor og standardkonfigurasjon, men det er jo ikke en bil som en småbarnsfamilie trenger å ha. Det er vel heller ingenting i veien for å kjøpe en velholdt fem år gammel bil som ble ansett for å være sikker i sin tid. Den er ikke blitt livsfarlig på de årene (hvor mange dødsfall av de rundt 200 i året skyldes at bilen ikke hadde 2012-standard?).
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.535
    Antall liker
    1.122
    Nei, NY bil er ingen nødvendighet. Min 2002-modell har 5 EuroNCAP-stjerner, er proppfull av utstyr, komfortabel så det ljomer og kostet på toppen av det hele mindre enn utstyrspakken med navi, DAB og iPod i VidarPs bilforslag...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.577
    Antall liker
    9.919
    Torget vurderinger
    2
    Iflg trådstarter er det viktig med sittekomfort---.. Skjønner derfor ikke snakket om BMW og Audi.? Har de endret setedesign siste 2 år?
    Jeg har en Prinsesse-på-erten-rygg og da jeg så på nybil i 2010 så fant jeg ut at BWM 3/5 og Audi 4/6 hadde det til felles at setene var harde og ubehagelige i værste tyske tradisjon. Dermed var de helt utelukket, for min magre kropp.

    Volvo V70 derimot , der er setene en drøm...
    Smaken er som baken...

    Balle.
     
    Sist redigert:

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Greit og fint ePi, men det var ikke mitt bilforslag. Det var noe jeg satt sammen i konfiguratoren som en moro ting, ut ifra hva trådstarter sa han ville snuse på (5-serie Touring, bensin, slik-og-slik utstyr).
    Jeg ville aldri ha funnet på å foreslå bil for noen på den måten, det er en smule optimistisk. Enhver får velge sitt eget, gjøre egne valg.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.704
    Antall liker
    1.306
    Iflg trådstarter er det viktig med sittekomfort---.. Skjønner derfor ikke snakket om BMW og Audi.? Har de endret setedesign siste 2 år?
    Jeg har en Prinsesse-på-erten-rygg og da jeg så på nybil i 2010 så fant jeg ut at BWM 3/5 og Audi 4/6 hadde det til felles at setene var harde og ubehagelige i værste tyske tradisjon. Dermed var de helt utelukket, for min magre kropp.

    Volvo V70 derimot , der er setene en drøm...
    Smaken er som baken...

    Balle.
    Tja, kanskje BMW setene er blitt bedre?
    Jeg har hatt en V70 i 5 år nå, suveren sittekomfort, men når jeg nå prøvde ny 5'er med standard seter, så føltes de like gode som de i Volvoen.
    Så jeg bestilte ny 5'er.
    Er 192 cm, og kjenner godt om setene ikke er gode og plassen stor nok.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ch; synes også standard 5-serie seter er bedre enn i V70; biler jeg kjører hele tiden det der, og selv om ting er smak og behag så er ikke V70 på høyde med 5-serie seter for min (aparte) kropp iallefall. Gratulerer med nybestilling forresten! Får man detaljer om bestillingen (i en annen tråd kanskje)?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Nei, NY bil er ingen nødvendighet. Min 2002-modell har 5 EuroNCAP-stjerner, er proppfull av utstyr, komfortabel så det ljomer og kostet på toppen av det hele mindre enn utstyrspakken med navi, DAB og iPod i VidarPs bilforslag...
    Kravene til stjernene i EuroNCAP er ikke faste så en bil med 5 stjerner i 2002 er ikke sammenlignbar med en 2012 modell.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville ikke brydd meg så veldig med dette sikkerhetshysteriet. Det er fryktmarkedsføring som kjøperne gladelig svelger for å kunne rasjonalisere nybilkjøp. Risikoen for å dø i trafikken er svært lav, og for mange vil billige tiltak som å stumpe røyken og legge om livsstilen være langt mer positivt for overlevelssannsynligheten enn å bruke en halv million++ på ny bil.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Prøvekjørte BMW 5-serie idag. Både med standard- og komfort-seter. Standardsetene er gode, helt på nivå med Volvo sine, men fremdeles litt korte for å gi optimal støtte for min lange lår, akkurat som alle standardseter. BMW komfortsetene er det beste jeg har sittet i, ganske enkelt.
    520i med automatikk er en deilig kombinasjon, jeg kjørte både den og en toppspekket svær diesel idag, og bensinmotoren innfrir så til de grader. Jeg skjønner egentlig ikke at noen kan foretrekke diesel-utgavene av disse bilene.
    Subjektivt syns jeg at BMW 5 er mye større enn den ser ut. En Audi A6 ser større og tyngre ut, men disse er faktisk like romslige.
    Det er lang leveringstid på 520i nå, motoren er etterspurt, og det skjønner jeg godt. Jeg trenger tid på å fordøye pristilbudet på denne....
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.204
    Antall liker
    2.794
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Har gått noen runder med leiebil (siden jeg kjører et gammelt vrak til daglig) og kan kanskje komme med litt input.

    Leide nylig Mitsubishi Outlander, men horrible seter for min to meter lange kropp. Her har ikke setene justering for
    støtte i korsryggen så dette ble ubehaglig i lengden. Korte sitteputer. Dessuten mye vindstøy (som alle SUVer?) og
    simpel (plastikk) følelse på alt av kontroller. Dette er i hvert fall en bil jeg ikke skal ha...

    Skoda Superb har jeg leid ved to anledninger (sedan og stv.) og liker disse godt. Fantastisk god plass både foran
    og bak i markedets største stasjonsvogn. En ting som det dog er verdt å merke seg er at midtkonsollen er ganske
    bred med "skarp" kant så dette kan oppleves som ubehagelig i lengden. Høyrebenet mitt "sovnet" på grunn av
    dette etter lengere tids kjøring. Dette må du eventuelt prøve for å se om det er et problem for deg...

    Hadde jeg hatt pengene så hadde mitt førstevalg av bil i dag vært Volvo V60 PlugInHybrid. Se presentasjonen på
    Volvos nettside: DRIVe - CO2 Lavutslippsprogram
    Her får du (som alltid med Volvo) veldig gode (skinn) seter, 4-hjulstrekk, automatgir, topp sikkerhet og høyt utstyrs-
    nivå (Summum) samtidig som du får den unike hybridløsningen med Power opp til 280 electro/dieselhester når det
    trengs (0-100 på 6,8 sek!) , Hybrid med forbruk på 0,19 l diesel/mil eller Pure for ren elektrisk drift (kun i 50 km).
    Denne har god førerplass men kanskje litt mindre plass bakover enn det du tenkte deg. Vi får håpe det kommer en
    V-70 PlugInHybrid på sikt. Den er dessuten ikke bensindrevet slik du ønsket deg. Men, men. Pris; Kr. 656.000,-

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    L

    leser1

    Gjest
    Hadde jeg hatt pengene så hadde mitt førstevalg av bil i dag vært Volvo V60 PlugInHybrid. Se presentasjonen på
    Volvos nettside: DRIVe - CO2 Lavutslippsprogram
    Her får du (som alltid med Volvo) veldig gode (skinn) seter, 4-hjulstrekk, automatgir, topp sikkerhet og høyt utstyrs-
    nivå (Summum) samtidig som du får den unike hybridløsningen med Power opp til 280 electro/dieselhester når det
    trengs (0-100 på 6,8 sek!) , Hybrid med forbruk på 0,19 l diesel/mil eller Pure for ren elektrisk drift (kun i 50 km).
    Denne har god førerplass men kanskje litt mindre plass bakover enn det du tenkte deg. Vi får håpe det kommer en
    V-70 PlugInHybrid på sikt. Den er dessuten ikke bensindrevet slik du ønsket deg. Men, men. Pris; Kr. 656.000,-

    mvh
    Gunnar Brekke
    Har du en link som viser testkjøring av denne bilen foretatt av uavhengige. Jeg stiller litt spørsmålstegn ved sannhetsgehalten i oppgitt forbruk på 0,19 l/mil.....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Med en plug-in hybrid kan forbruket like gjerne bli lavere enn oppgitt. Det avhenger av kombinasjonen by og langkjøring.

    Med Volvoen som blir nevnt vil jo drivstofforbruket være tilnærmet 0 dersom man aldri kjører mer enn 3-4 mil om dagen så for min del og mange andre er det et utrolig bra konsept. Det som er dumt er at de ikke får avgiftsfritak på plug-in hybrider.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Greit og fint ePi, men det var ikke mitt bilforslag. Det var noe jeg satt sammen i konfiguratoren som en moro ting, ut ifra hva trådstarter sa han ville snuse på (5-serie Touring, bensin, slik-og-slik utstyr).
    Jeg ville aldri ha funnet på å foreslå bil for noen på den måten, det er en smule optimistisk. Enhver får velge sitt eget, gjøre egne valg.
    Syns alternativet er godt, jeg. Tar du vekk velourmatter, metallic lakk, takluke, og velger sportsseter, så er vi der.
    bmw.jpg
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Alt er jo personlig. Synes velourmattene er utrolig deilige, de gir en helt annen følelse i bilen. Bedre på vinteren også, uten dannelse av små sølepytter. Glasstaket er jo mest for den luftige, åpne deilige følelsen av blå himmel, fjell osv på turen. Metallic er jeg enig, det er ikke påkrevd. Bare vær klar over forskjellen mellom sportsseter og komfortseter, man må prøve selv før evt kjøp.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valg av bil er personlig, helt klart, og sittekomfort er veldig individuelt.
    Store folk trenger store seter for å sitte godt. Store folk er tyngre enn små folk, og trenger strammere setestopp.

    Noen har dårlig rygg, og dårlig rygg kan være så mye forskjellig. Folk av samme størrelse opplever forskjellig komfort i de samme setene, det ser vi av beskrivelsene i denne tråden. Ting som støtte under lårene er kritisk for noen, andre skjønner ikke problemet i det hele tatt. Min kropp er (har blitt) sånn at jeg unngår isjias-symptomer hvis jeg har veldig solid støtte under lårene langt fram mot knehasene, og kan hvile og strekke bena ganske fritt. Lange kjøreturer i "normale" bilseter kan gi isjias-smerter i ukevis, akkurat som lange flyturer på turistklasse. Langtidseffekten er permanent, godt merkbare tegn som redusert motorikk og sensorisk følsomhet i beina, og det er ikke til å spøke med.

    Selv små biler kan (kunne) være gode for lange folk, hvis skinnene for setefeste var lange nok, eller montert langt bak på golvet. Og hvis setet kunne heves og vippes høyt nok opp i forkant kunne man få god støtte under lårene. For noen tiår siden kunne man finne små bilmodeller der man kunne skyve førersetet helt bak i baksetet, og 2m lang sjåfør kunne strekke venstrefoten og vifte med tåspissen. Og man kunne ettermontere stramme Recaro-seter med allverdens justeringer og dimensjoner.
    Men realiteten idag er at ingen små eller mellomstore biler har slik montering og dimensjonering av seter, fordi bare 5% av kundene har nytte av det. For resten av folket blir sånn montering feil bruk av plass, og en dårligere bil!

    Da blir det sånn at det er bare de største og dyreste bilene som er virkelig gode å sitte i, for noen få av oss. For resten av dere er 50% av personbilene dimensjonert sånn at dere finner fullgod (ikke skadelig) sittestilling uten problemer.
    Korte folk har selvføglelig tilsvarende problemer, bare at de sparer hundretusenvis på det, i motsetning til sånne som meg.

    Trist, men sant.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.429
    Antall liker
    9.851
    Ikke helt sant, Ottone. C30 er en liten bil, men jeg med mine 182 kan ikke ha setet i bakre stilling. Da når jeg ikke pedalene. Selv med setet i bakre er det mulig for en voksen å sitte bak meg. Bagasjeplassen snakker vi ikke om............
     

    JOhan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    112
    Antall liker
    0
    Hvorfor helt ny bil?

    Var og hentet en 2012-modell E-klasse hos Mercedes i Tyskland nylig.
    Gått rundt 2000km, kjørt av en ansatt og med alt som er av utstyr.

    Med moms og avgifter kom den på et betydelig antall hundre tusener mindre enn en ny i Norge.
    Vel verdt en 12-timers kjøretur.
    Synes dette høres interessant ut. Hvor anbefaler du at man handler? Jeg tenker på utvalg, pris og tilgjengelighet f.eks.

    mvh
    JOhan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn