Høyttenkte tanker og refleksjoner om førsteinntrykk av Audiolense:
Har vært heldig og fått to ganske lange sessioner med lytting i dag. I mellomtiden har jeg laget nye filtre til den senere, så er vel oppe i 15 filtre nå.
Har ikke eksprimentert så mye med antall tapper og er ikke sikker på om jeg har skjønt hva alle mulighetene betyr. Det kommer...
Hva er bra og hva er mindre bra:
- Det beste med AudioLense prosessen synes jeg kanskje at jeg møter "lydhobbyen" naken og ærlig uten at lyden kan gjemme seg bak noe.

Jeg synes at jeg har sortert mange uløste gåter de siste dagene, men så flytter gåtene seg bare til et nytt nivå. Gåtene blir litt færre og mindre betydelige.
- Man møter faktisk i større grad en noen gang før sitt eget utstyrs begrensning tror jeg. Forskjeller som man tidligere ikke hørte så tydelig kommer veldig tydelig frem nå. For eksempel forskjellen på "Less is more" modusen og ikke på PureMusic. Dårlig oppløsning og utstyrets forvrengning blir faktisk sett på med sterkere briller en tidligere. Om utstyret man skal velge seg for at AudioLense skal spille optimalt er det samme som tidligere er det for tidlig å mene noe om. Jeg har helt klart varmtlydende utstyr her og det er jeg glad for.
- At AudioPro trådløse dacen er en flaskehals i dette selskapet hører jeg tydelig nå, men jeg er glad jeg ikke har kjøpt ny dac før AL kom i hus. Sammen med mitt eget utstyr ønsker jeg meg nå et høyoppløst vidunder uten digitalklang. Jeg lurer faktisk på om jeg ikke hører den lange høyttalerkabelen min også for første gang. Om det er lengden eller kvaliteten på kabelen mener jeg ingenting om.
Hva skjer når lydbildet blir rensket opp i?
Alle snakker om bassforbedringer. Jeg har ikke helt skjønt hvordan jeg skrur av korreksjonen effektivt oppover i frekvens så jeg har kjørt fasekorrigering oppover også.
Det må jeg si er ganske vanedannende. Når man switcher tilbake igjen fra AudioLense modusen så høres lyden bare helt skjev ut til hjernen har vendt seg til igjen.
Det er visstnok dette at hjernen "rekalkulerer" som skaper lyttetretthet (noe mitt anlegg er ganske godt på). Med AudioLense inne er det rett og slett mer avslappende å lytte til og det er mye lettere å skru lyden høyere enn man tror. For meg er det som skjer oppover en større forbedring enn det som skjer i bassen.
Hull gjennom: For å gi motstanderne av romkorreksjon LITT mat, så er det en ting jeg sliter litt med å få til 100% er det danskene kaller hull gjennom. Det jeg mener er at det ikke er en "vegg" av lyd mellom høyttalerene, men flere lag og sort luft mellom. Jeg eksprimenterte litt i dag med å lage en "target" kurve som var ganske lik min egen frekvensresponskuve.
Siden dette hjalp på dette lurer jeg på om dette med "hull gjennom" er en illusjon skapt av peaker og dipper i frekvensresponsen slik at når frekvensresponsen er tilnærmet flat så oppleves lyden fyldigere og mer ugjennomtrengbar fordi musikken stort sett er tatt opp av mikrofoner som står ganske nære.
Denne teorien slår jeg meg ikke helt til ro med fordi forskjellig kilder kan gi forskjellig opplevelse av "hull gjennom" og kanskje mer hvis oppløsningen er god.
En annen teori er at den samlete oppløsningen på annlegget blir avslørt når frekvensgangen henger sammen uten diper og peaker.
En siste teori som jeg ikke helt liker er at det rett og slett er forvrengning fra høyttalerene som er høyere ved romkorreksjonen enn uten. BX mener at lyden er ganske jevnt fordelt mellom dipper og peaker så headroomet utjevner seg slik at det ikke vil ta betydelig mer headroom fra høyttalerene å bli korrigert.
Etter en kikk på kurvene er jeg nok enig det, dessuten forsøker jeg å lage targetkurver som IKKE stjeler headroom.
Sum a sumarum så er lyden med AudioLense veldig mye bedre enn uten. I mitt nåværende modus er man ekstremt kritisk og ikke så flink til å se de positive elementene. Jeg hørte noen spor fra siste episode StarWars med orkester, kor og øs pøs. Jeg fant noen instrumenter jeg syntes låt bedre før, men det er bare det at disse låter klarere på bekostning av andre instrumenter som blir skjult i dippene. Når AL er tilkoblet hører man plutselig alt som ligger i skyggene også.
I morgen kommer en hifiinteressert musikerkollega. Blir spennende å høre hva han synes.
Konklusjonen på dagen er at lyden har bedret seg enormt, men med forandringen forsvinner også noe av illusjonen jeg har blitt vant til.
Håper denne teksten ikke er altfor langtekkelig.
God natt!