Er dette alvor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    En liten ledningsstump kan ikke gjøre dette, og eksisterer kun som et symbol på menneskelig dårskap.
    Det er bare å betrakte som et forfengelighetsmarked det krever null kompetanse eller forståelse for å delta i. Eneste man trenger er en riktig mengde penger å bruke. Vannskillet går på om man tweaker på selve apparatene eller kun forholder seg til det utenfor. Å leke litt med ledningsstumper kan hvemsomhelst gjøre og det er en enkel, om enn kostbar og ganske lite fruktbar måte å regne seg blant de innvidde på. Husk på at vi tross alt snakker om en hobby der en grunnleggende forståelse for hvordan ting funker kan ses på som et alvorlig handicap for utøvelse av hobbyen.

    Så hjelper det selvsagt at dekningsbidraget for de involverte, bortsett fra sluttkunde, er skyhøyt.
     

    Evelen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    68
    Sted
    Vest-Agder/Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Hvis denne kabelen er så mye bedre en alle andre billigkablertil max et par hundrelapper, hvorfor er det aldri avslørt i en blindtest?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Neimen.. her fant jeg jo godklumpene igjen på Highendcable.co.uk :D

    Acoustic Systems Resonators at Highend Cable

    6 enkle steg til magisk lyd:

    Acoustic Systems Resonators step by step at High End Cable

    Og bare 1830£ pr. stk i platinum, og det må vi jo ha:cool:

    Sitat : Sound character: very clear over all frequencies, no compression.
    Jepps, en no-brainer der der... og flaks at de ikke går på strøm da. Det sparer man inn ganske store summer på. (som man kan bruke til å kjøpe musikk).
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Neimen.. her fant jeg jo godklumpene igjen på Highendcable.co.uk :D

    Acoustic Systems Resonators at Highend Cable

    6 enkle steg til magisk lyd:

    Acoustic Systems Resonators step by step at High End Cable

    Og bare 1830£ pr. stk i platinum, og det må vi jo ha:cool:

    Sitat : Sound character: very clear over all frequencies, no compression.
    Vet ikke om de fortsatt selges i Norge, men et sett kostet 25.000 da jeg så dem på nettsiden til importøren.

    For 55.000 får man 8,5kg rent sølv.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    More information

    The resonators are activated by sound waves in the room and produce overtones – subtle overtones, which also define the sound colour. This colouring is often lost during the recording process, and when replaced always improves, and never worsens, the sound experience. Every listening room affects the music with its own specific audio characterics, and from this point of view it can be said that the resonators by Acoustic System simply modify the acoustic properties of the listening room. In a very sophisticated way, of course.

    Also of importance is the well seasoned wood employed in the manufacture of the pedestals. As in the case of musical instruments it is the skilled combination of materials which leads to perfection, and depending on the type of resonator metal, a harder or softer variety of maple is used for the base.

    The resonator elements are fixed to walls or furniture using a permanently elastic material, which allows residue-free removal from practically all surfaces.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.870
    Antall liker
    20.622
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Noen er tydeligvis her inne kun for å briljere på off topic eller servere sine sarkasmer på kabeltrådene. Beundringsverdig.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Kontaktene brukt på Odin er så langt jeg skjønner kontakter fra Furutech (de dyreste i rhodium) som vil koste forbruker ca. 4000.- fra leverandør her hjemme.

    Da sitter vi igjen med selve lederen og skjerming og denne treklossen da og det koster en da ca. 100K ekstra.
    Og terminering med disse furutechkontaktene er ikke vanskelig, de er fine i så henseende.

    Da kan jo videre diskusjon bl.a. omhandle hvorvidt denne treklossen skjuler noe som er koblet inn på selve lederen eller ikke eller om det bare er pynt?

    Noen som vet?

    Noen som eventuelt har noe å bidra med om selve skjermen og hva som skal til for å skjerme godt nok for hva som in worst case skulle kunne virke degraderende på lyden.

    Jeg har noen svært godt skjermede netkabler, hvorav den best skjermede har tre lag med skjerm hvorav det ene laget er skjerm med innbygget ferrit i hele kabelens lengde, odin ser slettes ikke like godt skjermet ut i mine øyne, men har tro på at mine er godt nok skjermet i lange baner.

    Hva slags ledermateriale er det den inneholder, jeg slo opp på produktinformasjon på et par Nordost strømkabler men fant bare lengde valg.

    Er det også her slik at de anbefaler en viss lengde for å få med seg mest mulig av "godene" den bidrar med?

    Den siste setningen kan jeg se kan oppfattes som litt flåsete, men nå har jo en viss person sagt at det ikke være så alvorlig her inne, så jeg lar det stå til.

    Men alvorlig er det i mine øyne at en strømkabel hvor pluggene ganske sikkert koster produsenten ca. halvparten (sannsynlig mindre) av de nevnte 4K inn, skal ha en utpris på 100K, selv om ingen blir tvunget til å kjøpe en strømleder med et slikt etter min mening vannvittig påslag.

    Her er info om de brukte kontaktene, men jeg skulle ikke forundre meg om det eventuelt hevdes at de er ytterligere forbedret for produsenten (noe jeg tillater meg å tvile på i så fall).

    1Piezo keramisk kropp / "indre" hus der koplingene er - inneholder keramiske partikler i nano-størrelse, carbonpulver, nylon og glassfiber.

    2 Multilags umagnetisk syrefast stål og karbonfiber "ytre" hus som inneholder en spesial isolasjonsdemping av "acetal copolymer"

    3 Metall kabel-klamp (bøyle ) med økt grep på kabelen og som reduserer mekanisk og elektrisk indusert forvregning ( Venter Patentgodkjenning )

    4 Spesielt solid press-plate ( kontakt ) (Venter på Patentgodkjenning )

    5 Superenkel termineringsprosess
    KRAFTIGE termineringsklemmer / plater der man kan skru til så hardt som det er behov for.

    6 Det er ingen spesiell tilrettelegging av lederne. Det er bare å kutte lederne på bestemt lengde og stikke dem rett fram og på plass mellom koplingsplatene.


    7 Bedre og enklere er det ikke mulig å gjøre det.

    Koplingsanvisning følger med.


    Et gjennombrudd innen ekstrem kontakt / signaloverføring og konstruksjonsteknologi.

    5 og 6 kan jeg bekrefte er tilfelle, da jeg regner med at det er likt som de jeg har.
    3. stiller jeg meg litt tvilende til kan ha særlig hørbar om noen betydning (om den er av plast eller metall) med nevnte begrunnelse.

    Mvh.KW som nå slukker lyset.......................................kanskje
    ;)


     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Noen er tydeligvis her inne kun for å briljere på off topic eller servere sine sarkasmer på kabeltrådene. Beundringsverdig.
    lars_erik; på et tidspunkt i denne debatten hadde du et innlegg som fikk meg til å tenke at kanskje, kanskje, ville det komme noe som nærmet seg konstruktivt fra den kanten. Dette ble også bemerket av Erato.
    Men så har du falt tilbake til gamle synder. Og tro meg; i denne tråden er det ingen mangel på innlegg fra deg av samme karakter som den jeg siterer her. Synes du selv at slike intetsigende innlegg tilfører debatten noe, utover å øke produksjonen av surmagede innlegg fra kreti og pleti (som f.eks. dette innlegget?:)). Kan det være nettopp dét som er målet ditt? Jeg begynner av og til å lure.
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    363
    Antall liker
    351
    Sted
    South of heaven
    For meg er dette med kabler mer en forbruker vs produsent sak enn om det faktisk er forskjeller i mellom dem. De fleste ønsker vel å kjøpe utstyr som er best mulig til lavest mulig pris. Og produsenten vil selvfølgelig selge med så stor avanse som folk er villig til å betale. Jeg forstår at det koster en god del penger å lage en bil eller å bygge et hus. Jeg forstår at det koster å bygge en forsterker og høyttalere. Jeg forstår til med å det koster penger å produsere en kabel. MEN jeg har problemer med å se at kabler selges for prisen av en ny bil eller hva en leilighet på Majorstuen kostet på 1990- tallet. Da tenker jeg som forbruker at her er det en feil et sted. En produsent har vel lov til å prise produktene sine slik de selv vil, men som forbrukere skulle det bare mangle at det enkelte ganger ringer en bjelle. Synes det derfor er viktig at slike debatter tas. Selv kan folk gjerne kjøpe kabler til 200 000 for min del. Kanskje det er forskjeller på kabler også? Jeg har ikke klart å høre mer enn nyanseforskjeller i beste fall på de kablene jeg har testet, men kanskje ikke min hørsel strekker til. Greit for meg så slipper jeg å selge bilen for å kjøpte den ledningsstumpen.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Neimen.. her fant jeg jo godklumpene igjen på Highendcable.co.uk :D

    Acoustic Systems Resonators at Highend Cable

    6 enkle steg til magisk lyd:

    Acoustic Systems Resonators step by step at High End Cable

    Og bare 1830£ pr. stk i platinum, og det må vi jo ha:cool:

    Sitat : Sound character: very clear over all frequencies, no compression.
    Vet ikke om de fortsatt selges i Norge, men et sett kostet 25.000 da jeg så dem på nettsiden til importøren.

    For 55.000 får man 8,5kg rent sølv.




    DERSOM den veier 8.5 Kg og rent sølv koster ca.3700 Kr Kg blir det ca.31000 Kr + tilvirking til kabel + støpsler
    + arbeid + fortjeneste til produsent,importør og butikk....100 0000 Kr,dyrt men ikke urimeligt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Det har skjedd en del ting på kabel (strøm) siden de siste par årene også!
    Der vil jeg gjerne høre om. Det største jeg har sett som har skjedd er at støyen øker i nettet pga crappy strømforsyninger som støyer og andre støysendere av ymse slag. Superlederen for romtemperatur lar fremdeles vente på seg. Men så jobber jeg i elektrobransjen også.
    Hvis tidsrommet økes litt så har det jo kommet 420kV PEX sjøkabler :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Neimen.. her fant jeg jo godklumpene igjen på Highendcable.co.uk :D

    Acoustic Systems Resonators at Highend Cable

    6 enkle steg til magisk lyd:

    Acoustic Systems Resonators step by step at High End Cable

    Og bare 1830£ pr. stk i platinum, og det må vi jo ha:cool:

    Sitat : Sound character: very clear over all frequencies, no compression.
    Vet ikke om de fortsatt selges i Norge, men et sett kostet 25.000 da jeg så dem på nettsiden til importøren.

    For 55.000 får man 8,5kg rent sølv.




    DERSOM den veier 8.5 Kg og rent sølv koster ca.3700 Kr Kg blir det ca.31000 Kr + tilvirking til kabel + støpsler
    + arbeid + fortjeneste til produsent,importør og butikk....100 0000 Kr,dyrt men ikke urimeligt.
    Det er nok referert til søvbarrer her. Den omtalte ledningen er laget i kobber med et miktotynt belegg med sølvplett. Det er neppe mer enn noen milligram med sølv i en Odin. Så skal man se på materialkostnader så er nok kobberprisene mer relevante.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    8.327
    Torget vurderinger
    12
    Det har skjedd en del ting på kabel (strøm) siden de siste par årene også!
    Der vil jeg gjerne høre om. Det største jeg har sett som har skjedd er at støyen øker i nettet pga crappy strømforsyninger som støyer og andre støysendere av ymse slag. Superlederen for romtemperatur lar fremdeles vente på seg. Men så jobber jeg i elektrobransjen også.
    Hvis tidsrommet økes litt så har det jo kommet 420kV PEX sjøkabler :)
    Det er vel ikke veldig relevant for nettkabler lavspent ..... Uansett hvor høyteknologisk dette er ...
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.875
    Antall liker
    10.374
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det store, store paradokset er jo at for å lokke frem instrumentenes korrekte overtonestruktur (ref tidligere poster) trenger vi slike kable på en meter eller to, dog det etter at den samme overtonestrukturen har vært gjennom hundrevis av meter av kabel av den kvalitet som Stenstadvold nevner og som er rimelig standard i de fleste lydstudioer. Gitt at dyre HiFi kabler gjengir instrumentenes egenskaper mer korrekt enn andre, hvordan i alle dager kan de gjengi noe som sannsynligvis ikke er der, gitt at vi tror at dyre kabler er mer korrekte enn billige kabler (i så fall må jo lyden være endret i studioet med de billige kablene)? i det hele tatt, kabeldiskusjonen er så fulle av paradokser......
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Det store, store paradokset er jo at for å lokke frem instrumentenes korrekte overtonestruktur (ref tidligere poster) trenger vi slike kable på en meter eller to, dog det etter at den samme overtonestrukturen har vært gjennom hundrevis av meter av kabel av den kvalitet som Stenstadvold nevner og som er rimelig standard i de fleste lydstudioer. Gitt at dyre HiFi kabler gjengir instrumentenes egenskaper mer korrekt enn andre, hvordan i alle dager kan de gjengi noe som sannsynligvis ikke er der, gitt at vi tror at dyre kabler er mer korrekte enn billige kabler (i så fall må jo lyden være endret i studioet med de billige kablene)? i det hele tatt, kabeldiskusjonen er så fulle av paradokser......
    Erato,

    Dette er ikke noe paradoks i det hele tatt. Dersom lydstudioene hadde benyttet bedre kabler kan det også være at innspillingene hadde blitt bedre. Når vi skal gjengi det som ligger på innspillingen så blir gjengivelsen bedre med bedre kabler uavehengig av hva som ligger på innspillingen. Jeg forstår ikke paradokset ditt. De lydstudioene som lager de aller beste innspillingene er gjerne de som også kjæler med detaljene i opptaksrommet slik som f.eks. kabler.

    Forøvrig er det veldig lett å evaluere om Stenstadvold har noe i det han skriver eller ikke. Man kan bare sammenligne lyden på hans produksjoner og lyden fra studioer som legger vekt på gode kabler. Jeg er 99% sikker på at jeg vet svaret på forhånd. Feilen han gjør er at han først og fremst fokuserer på prisen. Vi som er opptatt av kabler har ikke prisen som fanen vi henger øverst som fasit på kvaliteten på kabler. Dette er det største problemet med debatten. Kabeltilhengerne snakker om lydkvaliteten på kabler og synergien til komponentene. Kabelfornekterne snakker om prisen på kabler de ikke mener kablene ikke kan være verdt.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Når NRK-folk kom på TV/Radio utstyrsmesser gned leverandører seg i hendene. Suverent utstyr som gikk rett i studio i andre land, måtte modifiseres og forbedres for himeavla bruk i rundt monn. Med gode budsjetter, og tilleggsbevilgning til installasjon om nødvendig, behøvde ikke NRK/-gutta snu på ørene.
    Hadde de ment slike kabler var nødvendige, ville de blitt lagt inn på begge sider av kabinettveggen, og ikke bare som morostrekk mellom komponenter.

    Men la oss heller bli enige om at han Stenstadvold, som bygger studioer, ikke har filla peiling!
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Som en slags kontrast til prisen på denne brukte kabelen, kan jeg nevne at det ligger en "referanse" projektor ute på børsen til treogtyve kroner.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.870
    Antall liker
    20.622
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Noen er tydeligvis her inne kun for å briljere på off topic eller servere sine sarkasmer på kabeltrådene. Beundringsverdig.
    lars_erik; på et tidspunkt i denne debatten hadde du et innlegg som fikk meg til å tenke at kanskje, kanskje, ville det komme noe som nærmet seg konstruktivt fra den kanten. Dette ble også bemerket av Erato.
    Men så har du falt tilbake til gamle synder. Og tro meg; i denne tråden er det ingen mangel på innlegg fra deg av samme karakter som den jeg siterer her. Synes du selv at slike intetsigende innlegg tilfører debatten noe, utover å øke produksjonen av surmagede innlegg fra kreti og pleti (som f.eks. dette innlegget?:)). Kan det være nettopp dét som er målet ditt? Jeg begynner av og til å lure.
    At du velger å skrive et innlegg om meg, i stedet for f.eks. Dephs tøv, sier vel at jeg ikke skal ta det så veldig tungt. Hvilket jeg heller ikke gjør.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.875
    Antall liker
    10.374
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan en dyr kabel på 2 meter kan rette opp det en billig kabel i opptakskjeden på flere titall meter, eller enda mer, har ødelagt, er for meg et paradoks uansett hva du (Roy) mener. Tror man at en dyr kabel gjør lyden bedre, må nødvendigvis en dårlig kabel gjøre den verre? Og vil ikke da en svært billig kabel på særdeles mange meter i så fall degradere lyden såpass dramatisk (hvis man da tror at kablene spiller noen rolle) at det lille strekket i stua da i verste fall da bare spiller en svært marginal rolle? Og hvordan kan man snakke om å reprodusere den "originale instrumentklangen" gjennom en dyr kabel etter at signalet fra det opprinnelige instrumentet har vært gjennom mengder av rimelig kabel? Gitt at den dyre kabelen påvirker lyden, ser jeg ingen som helst logisk årsak tilat denne påvirk ningen skal kompnesere for det som skjedde tidligere i kjeden. Skal liksom kabelen "vite" hvordan dette er ment å låte?

    Dette er et paradoks uansett hvor mye kabelprodusenter og andre med interesse i produktene prøver å snakke seg fra det.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Når NRK-folk kom på TV/Radio utstyrsmesser gned leverandører seg i hendene. Suverent utstyr som gikk rett i studio i andre land, måtte modifiseres og forbedres for himeavla bruk i rundt monn. Med gode budsjetter, og tilleggsbevilgning til installasjon om nødvendig, behøvde ikke NRK/-gutta snu på ørene.
    Hadde de ment slike kabler var nødvendige, ville de blitt lagt inn på begge sider av kabinettveggen, og ikke bare som morostrekk mellom komponenter.

    Men la oss heller bli enige om at han Stenstadvold, som bygger studioer, ikke har filla peiling!
    Fasiten ligger i resultatet og ikke i hva de påstår at de kan eller vet.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    I går hørte jeg på Sting sin "Fields of Gold" samleplate. Typisk en plate der jeg hører på noen spor og skipper resten. Forøvrig er det litt ullen lyd på denne sammenlignet med de beste innspillinger. Kanskje de har brukt simple kabler i studio?
    Likevel vil gode kabler i ens hifianlegg få frem det beste fra innspillingen. Så dette er ikke noe argument.
    En ting er forøvrig å kritisere Nordost Odin strømkabel, som godt kan være forferdelig overpriset for det jeg vet, men de som kritiserer her er stort sett de som skjærer alle kabler over en kam, og mener simpleste sort duger også som signal/ høyt.- kabel. Da er det en ting eller to eller tre de ikke har opplevd innen hifi ennå.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Hvordan en dyr kabel på 2 meter kan rette opp det en billig kabel i opptakskjeden på flere titall meter, eller enda mer, har ødelagt, er for meg et paradoks uansett hva du (Roy) mener. Tror man at en dyr kabel gjør lyden bedre, må nødvendigvis en dårlig kabel gjøre den verre? Og vil ikke da en svært billig kabel på særdeles mange meter i så fall degradere lyden såpass dramatisk (hvis man da tror at kablene spiller noen rolle) at det lille strekket i stua da i verste fall da bare spiller en svært marginal rolle? Og hvordan kan man snakke om å reprodusere den "originale instrumentklangen" gjennom en dyr kabel etter at signalet fra det opprinnelige instrumentet har vært gjennom mengder av rimelig kabel? Gitt at den dyre kabelen påvirker lyden, ser jeg ingen som helst logisk årsak tilat denne påvirk ningen skal kompnesere for det som skjedde tidligere i kjeden. Skal liksom kabelen "vite" hvordan dette er ment å låte?

    Dette er et paradoks uansett hvor mye kabelprodusenter og andre med interesse i produktene prøver å snakke seg fra det.
    Hvor har du det fra at en lang dårlig kabel degraderer mer enn en kort dårlig kabel eller at mange dårlige kabler degraderer mer enn en dårlig kabel. Det er vel ikke nødvendigvis slik det foregår. En dårlig kabel først i signalkjeden kan være den som degraderer og at alle de påfølgende ikke degraderer ytterligere. Ingen har vel skrevet eller sagt at noen kabel kan rettet opp eller tillegge noe som allerede er borte i inspillingen. Jeg forstår ikke helt hvorfor dette kommer inn i debatten. Det er snakk om at man ikke skal fjerne eller degradere det som allerede ligger i innspillingen. Så nei, fremdeles intet paradoks. Forøvrig ser jeg ikke at noen her argumenterer for dyre kabler, men gode kabler. Kabelen tråden handler om er god. Om den er verdt pengene er en individuell vurdering.

    Vi snakker om små forskjeller. Jeg påstår ikke annet. Disse forskjellene er imidlertid viktige for de som er opptatt av å oppnå en så realistisk opplevelse som mulig.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg vil tro at en lang, dårlig kabel forringer mer enn en kort, dårlig kabel. Ditto at flere dårlige kabler i serie har en akkumulerende "forverrende" effekt. (For eks i studio)
    Likevel vil de 4- 5 meterne med signal/ høyttalerkabel i stuen ha stor betydning, hvis man tester i praksis. På samme måte som en kilde eller forforsterker til 100 K har betydning selv om elektronikken i studio ikke er like gjennomført eksklusiv.
    Selv om høyttalerne mine er kablet med simplere kabel, så vil disse 4-5 meterne ha avgjørende betydning. Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men i praksis er det slik.
    Skulle jeg skaffe meg enda bedre og dyrere høyttalere, ville de antagelig inneholde enda mer eksklusiv kabling. Som igjen ville ha hørbar effekt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det store, store paradokset er jo at for å lokke frem instrumentenes korrekte overtonestruktur (ref tidligere poster) trenger vi slike kable på en meter eller to, dog det etter at den samme overtonestrukturen har vært gjennom hundrevis av meter av kabel av den kvalitet som Stenstadvold nevner og som er rimelig standard i de fleste lydstudioer. Gitt at dyre HiFi kabler gjengir instrumentenes egenskaper mer korrekt enn andre, hvordan i alle dager kan de gjengi noe som sannsynligvis ikke er der, gitt at vi tror at dyre kabler er mer korrekte enn billige kabler (i så fall må jo lyden være endret i studioet med de billige kablene)? i det hele tatt, kabeldiskusjonen er så fulle av paradokser......
    Erato,

    Dette er ikke noe paradoks i det hele tatt. Dersom lydstudioene hadde benyttet bedre kabler kan det også være at innspillingene hadde blitt bedre. Når vi skal gjengi det som ligger på innspillingen så blir gjengivelsen bedre med bedre kabler uavehengig av hva som ligger på innspillingen. Jeg forstår ikke paradokset ditt. De lydstudioene som lager de aller beste innspillingene er gjerne de som også kjæler med detaljene i opptaksrommet slik som f.eks. kabler.
    Dette er en grei tilnærming til problemstillingen.

    Det hadde vært svært interessant å se hva de aller beste lydstudioene bruker av ledninger til signal og strømtilførsel. Det burde være fullt mulig å finne ut. De er jo faktisk opptatt av god lyd og er ikke så mye påvirket av andre faktorer.

    Bruker de gode lydstudionene esoteriske strømledninger og "high-end" signalbabler så er det er godt nok tegn for meg at det har noe for deg, og motsatt hvis de ikke gjør det tar jeg det som et sikkert tegn på at det ikke er noen lydforbedring å hente på å bruke dem og styrker min mistanke om at det er helt andre ting som får privatpersoner til å kjøpe slike. De beste lydstudioene sparer jo ikke på det tekniske utstyret når de skal ha det beste, men de har trente ører og er ikke så lett å bløffe når det kommer til lydmessige endringer og forbedringer.

    Så la oss prøve å finne ut av hva de bruker. Det vil gi oss et entydig og endelig svar på hele denne problemstillingen.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.660
    Antall liker
    846
    Torget vurderinger
    8
    Når NRK-folk kom på TV/Radio utstyrsmesser gned leverandører seg i hendene. Suverent utstyr som gikk rett i studio i andre land, måtte modifiseres og forbedres for himeavla bruk i rundt monn. Med gode budsjetter, og tilleggsbevilgning til installasjon om nødvendig, behøvde ikke NRK/-gutta snu på ørene.
    Hadde de ment slike kabler var nødvendige, ville de blitt lagt inn på begge sider av kabinettveggen, og ikke bare som morostrekk mellom komponenter.

    Men la oss heller bli enige om at han Stenstadvold, som bygger studioer, ikke har filla peiling!
    Skal vi ta utgangspunkt i hva som blir produsert av lydkvalitet fra studioene der 99,9% av produksjonene er nesten uspillelige untatt på boomblastere....Ja da kan vi vel på en måte anta at Stenstadvold ikke har filla peiling...... Slik som produsentene og tydligvis hørselsskadde lydteknikkerene som jobber der....For en gjeng....
    Hadde sikkert ikke skadet å hatt litt fokus på kabler, for stort verre enn det meste som blir produsert i våre dager er det ikke mulig å få det...
    Heldigvis er den bransjen snart død......
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Det store, store paradokset er jo at for å lokke frem instrumentenes korrekte overtonestruktur (ref tidligere poster) trenger vi slike kable på en meter eller to, dog det etter at den samme overtonestrukturen har vært gjennom hundrevis av meter av kabel av den kvalitet som Stenstadvold nevner og som er rimelig standard i de fleste lydstudioer. Gitt at dyre HiFi kabler gjengir instrumentenes egenskaper mer korrekt enn andre, hvordan i alle dager kan de gjengi noe som sannsynligvis ikke er der, gitt at vi tror at dyre kabler er mer korrekte enn billige kabler (i så fall må jo lyden være endret i studioet med de billige kablene)? i det hele tatt, kabeldiskusjonen er så fulle av paradokser......
    Erato,

    Dette er ikke noe paradoks i det hele tatt. Dersom lydstudioene hadde benyttet bedre kabler kan det også være at innspillingene hadde blitt bedre. Når vi skal gjengi det som ligger på innspillingen så blir gjengivelsen bedre med bedre kabler uavehengig av hva som ligger på innspillingen. Jeg forstår ikke paradokset ditt. De lydstudioene som lager de aller beste innspillingene er gjerne de som også kjæler med detaljene i opptaksrommet slik som f.eks. kabler.
    Dette er en grei tilnærming til problemstillingen.

    Det hadde vært svært interessant å se hva de aller beste lydstudioene bruker av ledninger til signal og strømtilførsel. Det burde være fullt mulig å finne ut. De er jo faktisk opptatt av god lyd og er ikke så mye påvirket av andre faktorer.

    Bruker de gode lydstudionene esoteriske strømledninger og "high-end" signalbabler så er det er godt nok tegn for meg at det har noe for deg, og motsatt hvis de ikke gjør det tar jeg det som et sikkert tegn på at det ikke er noen lydforbedring å hente på å bruke dem og styrker min mistanke om at det er helt andre ting som får privatpersoner til å kjøpe slike. De beste lydstudioene sparer jo ikke på det tekniske utstyret når de skal ha det beste, men de har trente ører og er ikke så lett å bløffe når det kommer til lydmessige endringer og forbedringer.

    Så la oss prøve å finne ut av hva de bruker. Det vil gi oss et entydig og endelig svar på hele denne problemstillingen.
    Vel, noe mer komplisert enn det du fremstiller det som her er det nok. Et lydstudio som selger innspillinger er mest opptatt av overskudd (som alle andre komersielle selskaper), så det avhenger av hvordan lydstudioet definerer seg i markedet og hvilken kundegruppe de retter seg inn mot. Et lydstudio som produserer innspillinger som først og fremst spilles på radio og som komprimerer i hjel mastringen for å få best mulig mp3 og radio lyd vil nok ikke være så opptatt av at kabelkvaliteten er optimal.

    Et lydstudio som derimot produserer innspillinger for det audiofile markedet (eller de som ønsker best mulig lydkvalitet om du vil) er nok mer opptatt av slike detaljer.

    Mvh
    Roysen
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    462
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag;1413301 Vet ikke om de fortsatt selges i Norge skrev:
    DERSOM den veier 8.5 Kg og rent sølv koster ca.3700 Kr Kg blir det ca.31000 Kr + tilvirking til kabel + støpsler
    + arbeid + fortjeneste til produsent,importør og butikk....100 0000 Kr,dyrt men ikke urimeligt.
    For et lavt volum produkt er den produktkalkylen en ganske sikker vei til ruin :) evt bare et signal produkt.
    For rimeligere, høy volum produkter er vel råvarekosten sjelden over 30% men oftere nærmere 10% i forhold til utsalgspris. Kalkyler jeg regnet på lå ofte nærmere 5%. Mange som skal ha sitt selv om du har store volum.

    Mvh
    Boden9
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Noen er tydeligvis her inne kun for å briljere på off topic eller servere sine sarkasmer på kabeltrådene. Beundringsverdig.
    lars_erik; på et tidspunkt i denne debatten hadde du et innlegg som fikk meg til å tenke at kanskje, kanskje, ville det komme noe som nærmet seg konstruktivt fra den kanten. Dette ble også bemerket av Erato.
    Men så har du falt tilbake til gamle synder. Og tro meg; i denne tråden er det ingen mangel på innlegg fra deg av samme karakter som den jeg siterer her. Synes du selv at slike intetsigende innlegg tilfører debatten noe, utover å øke produksjonen av surmagede innlegg fra kreti og pleti (som f.eks. dette innlegget?:)). Kan det være nettopp dét som er målet ditt? Jeg begynner av og til å lure.
    At du velger å skrive et innlegg om meg, i stedet for f.eks. Dephs tøv, sier vel at jeg ikke skal ta det så veldig tungt. Hvilket jeg heller ikke gjør.
    Greit nok det. La meg bare avslutningsvis spørre deg om jeg etter din mening heller burde skrevet om "Dephs tøv" enn om ditt?

    Forøvrig understreker dette seneste innlegget ditt bare mitt poeng. Akkurat like lite konstruktivt som mitt. Men nå skal Lund trekke seg tilbake fra denne tråden - jeg har gjort mine egne erfaringer, og meninger, om kabler og pris, og har, i likhet med ganske mange her, ikke noe noe matnyttig å kommer med når det gjelder det tråden til å begynne med handlet om.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det store, store paradokset er jo at for å lokke frem instrumentenes korrekte overtonestruktur (ref tidligere poster) trenger vi slike kable på en meter eller to, dog det etter at den samme overtonestrukturen har vært gjennom hundrevis av meter av kabel av den kvalitet som Stenstadvold nevner og som er rimelig standard i de fleste lydstudioer. Gitt at dyre HiFi kabler gjengir instrumentenes egenskaper mer korrekt enn andre, hvordan i alle dager kan de gjengi noe som sannsynligvis ikke er der, gitt at vi tror at dyre kabler er mer korrekte enn billige kabler (i så fall må jo lyden være endret i studioet med de billige kablene)? i det hele tatt, kabeldiskusjonen er så fulle av paradokser......

    Erato,

    Dette er ikke noe paradoks i det hele tatt. Dersom lydstudioene hadde benyttet bedre kabler kan det også være at innspillingene hadde blitt bedre. Når vi skal gjengi det som ligger på innspillingen så blir gjengivelsen bedre med bedre kabler uavehengig av hva som ligger på innspillingen. Jeg forstår ikke paradokset ditt. De lydstudioene som lager de aller beste innspillingene er gjerne de som også kjæler med detaljene i opptaksrommet slik som f.eks. kabler.
    Dette er en grei tilnærming til problemstillingen.

    Det hadde vært svært interessant å se hva de aller beste lydstudioene bruker av ledninger til signal og strømtilførsel. Det burde være fullt mulig å finne ut. De er jo faktisk opptatt av god lyd og er ikke så mye påvirket av andre faktorer.

    Bruker de gode lydstudionene esoteriske strømledninger og "high-end" signalbabler så er det er godt nok tegn for meg at det har noe for deg, og motsatt hvis de ikke gjør det tar jeg det som et sikkert tegn på at det ikke er noen lydforbedring å hente på å bruke dem og styrker min mistanke om at det er helt andre ting som får privatpersoner til å kjøpe slike. De beste lydstudioene sparer jo ikke på det tekniske utstyret når de skal ha det beste, men de har trente ører og er ikke så lett å bløffe når det kommer til lydmessige endringer og forbedringer.

    Så la oss prøve å finne ut av hva de bruker. Det vil gi oss et entydig og endelig svar på hele denne problemstillingen.
    Vel, noe mer komplisert enn det du fremstiller det som her er det nok. Et lydstudio som selger innspillinger er mest opptatt av overskudd (som alle andre komersielle selskaper), så det avhenger av hvordan lydstudioet definerer seg i markedet og hvilken kundegruppe de retter seg inn mot. Et lydstudio som produserer innspillinger som først og fremst spilles på radio og som komprimerer i hjel mastringen for å få best mulig mp3 og radio lyd vil nok ikke være så opptatt av at kabelkvaliteten er optimal.

    Et lydstudio som derimot produserer innspillinger for det audiofile markedet (eller de som ønsker best mulig lydkvalitet om du vil) er nok mer opptatt av slike detaljer.

    Mvh
    Roysen

    Her er jeg enig. Vi må se på de lydstudioene som er kjent for å gi ut musikk med god lyd, og som har de beste lydteknikerne. De beste innspillingene av klassisk, jazz og akustisk musikk. Det er ikke noe poeng i å se til rent kommersielle studioer som kun gir ut ødelagte utgivelser beregnet på nærradioer og halvdøve tenåringer.

    I Norge kanskje Lindberg Lyd, Rainbow Studios, NRK, Operaen, Konserthusene der opptakene foregår? De bruker svært kostbar elektronikk og har kompetente teknikere så hvis de bruker 100.000 på en komponent i kjeden er det urimelig å tro at de ikke vil spandere 5-10K på en strømledning hvis det påvirker lydkvaliteten. (Vi kan se helt bort i fra 100K klassen på ledninger og holde oss til kanskje 1/10. Det er jo godt innenfor budgettrammene til dem som vil ha best mulig resultat.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    587
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    1
    Men studioene selger en tjeneste som skal tilfredsstille kundene.
    Det finnes kunder som mener kabler har noe å si og det skader vel ikke å bruke litt penger på det for å ikke miste de kundene som mener det er viktig,selv om studioet selv egentlig mener det har ingenting å si.

    Kablene mine er ikke gratis, men det er ikke fordi jeg mener det lydmessig blir bedre.
    Jeg synes det ser tøft ut og ingen kan ta meg og si hvorfor bruker du de lissene der.


    Det store, store paradokset er jo at for å lokke frem instrumentenes korrekte overtonestruktur (ref tidligere poster) trenger vi slike kable på en meter eller to, dog det etter at den samme overtonestrukturen har vært gjennom hundrevis av meter av kabel av den kvalitet som Stenstadvold nevner og som er rimelig standard i de fleste lydstudioer. Gitt at dyre HiFi kabler gjengir instrumentenes egenskaper mer korrekt enn andre, hvordan i alle dager kan de gjengi noe som sannsynligvis ikke er der, gitt at vi tror at dyre kabler er mer korrekte enn billige kabler (i så fall må jo lyden være endret i studioet med de billige kablene)? i det hele tatt, kabeldiskusjonen er så fulle av paradokser......

    Erato,

    Dette er ikke noe paradoks i det hele tatt. Dersom lydstudioene hadde benyttet bedre kabler kan det også være at innspillingene hadde blitt bedre. Når vi skal gjengi det som ligger på innspillingen så blir gjengivelsen bedre med bedre kabler uavehengig av hva som ligger på innspillingen. Jeg forstår ikke paradokset ditt. De lydstudioene som lager de aller beste innspillingene er gjerne de som også kjæler med detaljene i opptaksrommet slik som f.eks. kabler.
    Dette er en grei tilnærming til problemstillingen.

    Det hadde vært svært interessant å se hva de aller beste lydstudioene bruker av ledninger til signal og strømtilførsel. Det burde være fullt mulig å finne ut. De er jo faktisk opptatt av god lyd og er ikke så mye påvirket av andre faktorer.

    Bruker de gode lydstudionene esoteriske strømledninger og "high-end" signalbabler så er det er godt nok tegn for meg at det har noe for deg, og motsatt hvis de ikke gjør det tar jeg det som et sikkert tegn på at det ikke er noen lydforbedring å hente på å bruke dem og styrker min mistanke om at det er helt andre ting som får privatpersoner til å kjøpe slike. De beste lydstudioene sparer jo ikke på det tekniske utstyret når de skal ha det beste, men de har trente ører og er ikke så lett å bløffe når det kommer til lydmessige endringer og forbedringer.

    Så la oss prøve å finne ut av hva de bruker. Det vil gi oss et entydig og endelig svar på hele denne problemstillingen.
    Vel, noe mer komplisert enn det du fremstiller det som her er det nok. Et lydstudio som selger innspillinger er mest opptatt av overskudd (som alle andre komersielle selskaper), så det avhenger av hvordan lydstudioet definerer seg i markedet og hvilken kundegruppe de retter seg inn mot. Et lydstudio som produserer innspillinger som først og fremst spilles på radio og som komprimerer i hjel mastringen for å få best mulig mp3 og radio lyd vil nok ikke være så opptatt av at kabelkvaliteten er optimal.

    Et lydstudio som derimot produserer innspillinger for det audiofile markedet (eller de som ønsker best mulig lydkvalitet om du vil) er nok mer opptatt av slike detaljer.

    Mvh
    Roysen

    Her er jeg enig. Vi må se på de lydstudioene som er kjent for å gi ut musikk med god lyd, og som har de beste lydteknikerne. De beste innspillingene av klassisk, jazz og akustisk musikk. Det er ikke noe poeng i å se til rent kommersielle studioer som kun gir ut ødelagte utgivelser beregnet på nærradioer og halvdøve tenåringer.

    I Norge kanskje Lindberg Lyd, Rainbow Studios, NRK, Operaen, Konserthusene der opptakene foregår? De bruker svært kostbar elektronikk og har kompetente teknikere så hvis de bruker 100.000 på en komponent i kjeden er det urimelig å tro at de ikke vil spandere 5-10K på en strømledning hvis det påvirker lydkvaliteten. (Vi kan se helt bort i fra 100K klassen på ledninger og holde oss til kanskje 1/10. Det er jo godt innenfor budgettrammene til dem som vil ha best mulig resultat.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Om det nå medfører riktighet at kontaktene brukt er de nevnte Furutech:

    FI-50 (R) Pm Audio

    FI-E50 (R ) Pm Audio

    Følger det med nummererte sertifikater på omtalte kabel eller annen form for "bevis" på at de er ekte?

    Litt rart at ikke noen ser for seg muligheten for kinesiske piratkopier av denne, de er jo rimelig flinke til det, selv om de skulle ta seg bryet/omkostningen med å anskaffe de ekte kontaktene:cool:

    Men for de som hører veldig godt, så ville vel de neppe bli lurt av noe slikt som ikke er ekte tvers igjennom...............eller?

    Mvh.KW
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her er utstyrlisten fra Rainbow Studios. Står ingenting om ledningene der... sikkert bare en forglemmelse. (For her inne er det jo ingen som glemmer slikt). Ser ut til at de fleste er ganske glemske, for når jeg søker på sidene på konserthus, lydstudio og kringkasterer .. så er det ingen av dem så langt som nevner ledningene. .. sikkert bare en forglemmelse.

    Studio ? RainbowStudio

    Control Room

    Harrison GLW Series Twelve 104 channel analog mixer with total recall and automation
    ProTools|HD Accel with Apogee, Prism, Mytek and
    Digidesign converters. Dynaudio Acoustics M2
    and Bowers & Wilkins 802 monitoring
    Lexicon 960L reverb, dbx 160SL dynamics
    tc electronic System 6000 reverb & dynamics
    Bricasti M7 reverb, Eventide H-3000 SE
    Sony 42″ plasma screen for syncronized picture
    Dynamic Precision dpA1b power amplifier


    Microphones

    AKG 414EB, 451,D112, D3500, C460B,
    C-1000S, C5600, SolidTube
    Audix SCX-25, D6
    Crown PZM-30 GPB
    Curtis Technology AL-1
    Neumann M-149, U-87, U-47
    Røde K2
    Sanken CU-41
    Schoeps CMC-5, CMC-3 stereo
    Sennheiser MD-421
    Shure SM-7, M-81, SM-57, 330, 98 ILP-1
    Sony C-800 G
    Sontronics Sigma, Helios, Omega, Orpheus

    Foldback

    The Aviom A-16 II foldback system give each musician a personal mixer for setting their own monitor mix, selecting what they want to hear from up to 16 sources.


    Grand Piano

    We have a 2005 Steinway model d-274 grand piano. It is very well cared for, and the rent includes tuning before each session.


    ----------
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.012
    Antall liker
    38.574
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...derimot var det mye snadder blant mikrofonene. Kanskje de tross alt er litt viktigere?
     
    N

    nb

    Gjest
    ...derimot var det mye snadder blant mikrofonene. Kanskje de tross alt er litt viktigere?
    Gjennom en teknikerkompis havnet jeg på fylla med to av teknikerene fra Rainbow Studios for en del år tilbake. Dersom noen som liker dyre ledninger skulle leve i den villfarelse at enkelte medlemmer på dette forum er slemme med de, så skulle de hørt de gutta der. Det var tydligvis et yndet tema - var ikke jeg som brakte det opp en gang. De pleide å besøke dette forum om de ønsket å le seg halvt ihel.

    Kriteriene for en dugandes ledning var først og fremst tre ting
    - at den har riktige plugger for formålet
    - at den er lang nok
    - at den ikke er knekt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.012
    Antall liker
    38.574
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For et lavt volum produkt er den produktkalkylen en ganske sikker vei til ruin :) evt bare et signal produkt.
    For rimeligere, høy volum produkter er vel råvarekosten sjelden over 30% men oftere nærmere 10% i forhold til utsalgspris. Kalkyler jeg regnet på lå ofte nærmere 5%. Mange som skal ha sitt selv om du har store volum.
    Helt annet produkt, men likevel instruktivt: Jeg skulle kjøpe en humbucker pickup til et gitarprosjekt, en Duncan Distortion. Listepris i Norge kr 1400. I USA er butikkprisen $72, omregnet ca kr 430. Produktet består av en magnet, to spoler, noen skruer og jernkjerner, en stanset metallbit og et par plaststykker. Teknisk er det 1950-talls teknologi med minimale utviklingskostnader. Jeg anslår at selvkost er 4-5 dollar for delene og kanskje det samme for arbeidet. La oss si $10, sånn ca, og da tror jeg vi tar i så det rekker.

    Jeg vet ikke hvordan fortjenesten fordeler seg i kjeden, men tipper at produsenten tar det grøvste av den amerikanske utsalgsprisen. Kanskje $50 fra fabrikk, pluss et par dollar for frakt og altså $20 til forhandler i USA. Hvis vi legger på frakt, toll og moms på den antatte fabrikkprisen så koster dingsen kanskje ca 400 kr levert til importør i Norge. Den ekstra tusenlappen fordeles mellom importør og forhandler, og jeg vil tippe at importøren tar størsteparten. Uansett er det noen heftige påslag i den kjeden. Sånn omtrent 2300 % på produksjonskostnaden, eller at produksjonskostnaden er ca 4 % av utsalgsprisen i Norge.

    Man kan bli DIY'er av mindre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn