Jeg kjøpte en Lyra Titan mono fordi jeg fant ut at jeg har endel mono plater. Den er spesielt oppbygget for avspilling av monoplater. Platene jeg har er repressinger av 1950-60 LPer, hovedsakelig spilt inn etter RIIA standarden. Andre phonotrinn som tar hensyn til andre kurver, har jeg vurdert, men kommet fram til at jeg klarer meg med det jeg har.
Jeg har et fullt justerbart stereo phonotrinn som er dedikert til Lyraen. Bruker i tillegg mono knappen på linjepreampen.
Men er lyden bedre fra en mono kontra stereo (Clearaudio) PU? Tja....siden Lyraen kan spilles på en last mellom 100 og 47kohm kan jeg justere så mye jeg vil, og forskjeller i lyden er det. Jeg er i alle fall fornøyd med lydensignaturen på det hele og angrer ikke på Lyraen.
mvh Ole
Vis vedlegget 155019
Jeg har selv overveid en Kleos Mono fordi jeg har en stereo versjon jeg er veldig godt fornøyd med. Jeg ser det er fire pinner på din Titan. Vet du hvordan Lyra får det til å bli mono?
Puma
Skal prøve å forklare litt ved å oversette fra bruksanvisningen: Det er brukt 2 separate coiler som er viklet slik at lyd blir produsert bare når det er horisontale bevegelser i nålen, da den vertikale aksen i sporet ikke inneholder musikk fra mono plater. I tillegg er coiler og magnet orientert 90* til hverandre. Stereo har 45*. Ved å bruke 2 coiler skal det vistnok også eliminere jordingstøy og brom. To pinner er for minus og to for pluss signal.
Vet ikke om du ble noe klokere. Jeg er slett ingen ekspert på pickuper. Det er sikkert mer info på nettet et sted.
mvh
Tja, dette svaret blir sikkert slettet men for de som rekker å lese det :
Først til Audiomix,noen forenklede svar :
Nei, en stereo pickup vil ikke gjøre samme nytten som en ekte mono pickup. Men ja, du kan bruke en stereo pickup til å spille av mono plater og det kommer lyd.
I samme situasjon kan du ikke bruke en ekte mono pickup til å spille av stereo plater.
Nei, DSP vil ikke funke.
Nei, mono er ikke en japansk trend. Selv om stereo ble først introdusert i 1881 og filmselskaper aktivt startet med flerkanal allerede på 1930 tallet, så stoppet ikke de største plateselskapene å produsere mono plater før i 1968. Stereo ble prøvd lansert som avspillingsprodukt/hjemmesystem sent 1930 tallet - tidlig 1940 tallet. Problemet var at kostnaden for et stereo system vs mono var dobbel : man måtte ha to høyttalere, to forforsterkere, to effektforsterkere.
Dette er en VELDIG krympet historikk, men poenget er at det er svært mange og veldig gode mono plater. Mange av de ble faktisk også spillt inn i stereo og så mikset til mono.
Svært mange ønsker å spille sine mono plater med best mulig gjengivelse av lyd og velger derfor en mono pickup, på samme måte som svært mange ønsker å ha et best mulig stereo anlegg.
Til Ollie : Lyra Titan/Kleos Mono er bygget for avspilling av monoplater gjennom et stereoanlegg. Tankegangen er at de aller fleste idag har et stereo anlegg og Lyra ønsket å gi ut en pickup for å kunne avspille monoplater gjennom et stereoanlegg på en best mulig måte uten å måtte ha mono opsjon på phonotrinn/forforsterker. Bruker man en ekte mono pickup,
kan det skje at det forekommer brum ved bruk i et stereo anlegg dersom man ikke har mulighet for mono opsjon på selve phono trinnet eller forforsterker. Har man mono opsjon skal det ikke blir problemer.
Ang de gradene du tenker på : litt dårlig engelsk på Lyra sidene, men best mulig oversatt av det jeg leser er at coil systemet er satt på en firkantet gjennomtrengelig plate som er satt
parallelt til overflaten på vinylplaten, istedenfor som ved vanlige Lyra stereo pickuper hvor coil systemet sitter i en 45 graders posisjon i forhold til overflaten på vinylplaten.
Om noen ønsker hjelp til valg av mono pickup'er er det bare å ta kontakt.
Til de som vil ha kjapt svar anbefaler jeg epost. Er svartid ikke så nøye kan man bruke melding her på sentralen.
Mvh
Hifi Stasjonen