Karma
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 28.05.2009
- Innlegg
- 2.036
- Antall liker
- 160
Hvordan klarer rommet ditt å ta i mot denne enorme basskapasitet fra høyttalerne?
Eros, du er skummelt nære sannheten....alle seriøse bassystemer har en bassflufferDen armen som stikker ut på siden der, er det en del av designet?
Hehe... du var lettere bekymret der et øyeblikk da mor ikke ville ut av godstolen; ehh.... vi får vel begynne å tenke på hjemturen vel...... Cool dame!Speller bra de der, og da gjør det ikke noe at de ser bra ut heller.
Gratulerer med vel gjennomført prosjekt sluket!
Min bedre halvdel var mektig imponert og digga lyden i slukets hule.
Vi er vel på feil side av 150 lakser, foreløpig...OMG, hvor mye koster det å lage noe sånt?
Siterer meg selv her.Hvordan klarer rommet ditt å ta i mot denne enorme basskapasitet fra høyttalerne?
Rune"Mellom sidene" Den skjønner jeg ikke.. Dessuten så er ikke dette en push-pull konstruksjon, det er en push-push. PPLSLOB er en ganske annen konstruksjon, hvor et element skyver på det andre bakfrakanontøft!
bare et teknisk spørsmål:
hvorfor er de ikke koblet i push-pull mellom "sidene"?
mvh
Leif
Sjekk f.eks. denne tråden A Thread for those interested in PPSL enclosures - diyAudio
Hvorfor fikk du ikke tak i et par sånne norrøne strømkabler i stedet? Det hadde jo blitt enda bedre.Vi er vel på feil side av 150 lakser, foreløpig...OMG, hvor mye koster det å lage noe sånt?
Ohoh... I am going blindRune"Mellom sidene" Den skjønner jeg ikke.. Dessuten så er ikke dette en push-pull konstruksjon, det er en push-push. PPLSLOB er en ganske annen konstruksjon, hvor et element skyver på det andre bakfrakanontøft!
bare et teknisk spørsmål:
hvorfor er de ikke koblet i push-pull mellom "sidene"?
mvh
Leif
Sjekk f.eks. denne tråden A Thread for those interested in PPSL enclosures - diyAudio
/jan
Jeg har nå jordet omtrent rett utenfor her jeg også da... men jeg skjønner hva du mener. Det er to hovedleire i denne hobbyen; de som blindt stoler på at markedskreftene regulerer alt (inkl. kost/nytteverdiene) og de som ikke har noe forhold til hva dingsbomsene heter, HVEM som har produsert de og/eller hva prisen er bare yelsen står i et nogenlunde forhold. Jeg er personlig redd for at de to leire aldri kan forenes. Og de må gjerne leve side by side, jeg har ikke noe problemer med det. PEOPLE BUY FOR DIFFERENT REASONS er det en læresetning i salg som sier - og det gjelder selvsagt også for vår hobby.Jeg tipper bassystemet til sluket har kostet minst like mye som et par nettkabler fra Odinvarianten av Nordost. Så er det jo fritt frem å filsosofere over hvilken komponent som gir mest slam. Eller trøkk. Eller fot.
Denne tråden og dette prosjektet dokumenterer på en brillefin måte hvor fullstendig og totalt på jordet enkelte er.
Som sagt så godkjenner jeg prinsippet og tenkemåte samt viljen din til å gå for en relativt uvanlig høyttalerløsning, men i og med at jeg ikke har hørt de selv så kan jeg umulig si noe om selve lyden. Du er overlatt til deg selv i akkrat det spørsmålet. Stol aldri på hva andre sier om lyd; deres personlige preferanser, erfaring, definisjon, evne til å forklare lyd, dagsform osv osv. - alt dette kan være milevis utenfor din egen oppfatning.Så du godkjenner hawthorne med tanke på design, element og delefilter, samt baffel størrelse osv? (tenker på de ferdigbygde høyttalerne, solo og duet)Har fulgt konseptet gjennom flere år, med de forskjellige utgavene, med og uten forsterkende 15" bass osv, men jeg har aldri kjøpt/eid/hørt produktet. Prismessig så ser det jo fornuftig ut, og jeg er ikke i tvil om at VFM (value for money) er god.Hva mener jesuset om hawthorne?
Systemet speiler eieren!!!!Mildt sagt imponert over at du har greid å samle noe så voldsomt inn i en så elegant løsning Sluket.
Vis vedlegget 158399
At dette er potent til 'nte potens, skjønner jeg jo, men du og du som jeg gleder meg til å høre det en dag.
Vis vedlegget 158400
/ Morten
Kort innpå; Jeg har spilt med bass dipolsystemer i over 10 år og som sådan hatt en forkjærlighet for den spesielle kvaliteten dette KAN gi. Forrige system (ren OB med 5 x 16") var som sådan en suksess; av flere årsaker. Få suksesser her i livet skyldes kun en enkelt faktor, og slik var det her også. Det hele begynte med at jeg var på vei fra 4 x 15" dipol inn i et system med 30 Hz basshorn integrert i rommet, en løsning a la den som Johann Dreyer i Sør-Afrika har laget (samt fler andre). Etter å ha hørt noen slike installasjoner ble dette dog skrinlagt. Så satt vi en dag og drodlet litt (jeg, Fingers og Raymond) hvorpå Raymond spør "hvor mange elementer har du plass til - klarer du 5 i høyden? Joda - det var fullt mulig om enn noe trangt. Poenget med ulikt antall elementer er utnyttet i den koblingen sm Raymond foreslo, for å forbedre de lavfrekvente egenskapene som jo ofte er et ankepunkt ved dipoler. Det var da jeg også for alvor begynte å lese meg opp på line-source og effekten av refleksjoner, og tanken på en slags hybridkonstruksjon hvor flere prinsipper blir kombinert, man prøver å hente ut det gode ved hver av de, og samtidig eliminere eventuelle problemer og ulemper. Det ene tok det andre, og en dag så sto de der og spilte aldeles forrykende selv med innledningsvis midlertidig og forenklet oppkobling. Strøkent ble det ikke før Raymond dukket opp og vi monterte de endelige "eq" komponenter, Zobel's og justerte/målte inn systemet til FLATT ned til 31,5 Hz! Den kvelden spilte vi i fire stive klokketimer helt til 0200 selv om vi skulle opp neste dag kl. 0500 og avlevere den godeste Celius til Rygge flyplass for deportering..orso har fått med seg dette før. Tøffe greier. De basstårnene er vel ikke mulig å verken å få ut av rommet eller legge ned?
Det jeg ikke har fått med meg er årsaken til oppgraderingen. Skyldes dette at du tross alt savnet noe fra dipolene eller utelukkende om å strekke stringen lengre?
Har dere mot formodning tatt vare på noen målinger denne gangen, så skulle det vært svært interessant å se. Spesielt vannfall av bassen.
Det er der DU kommer inn, Raymond. Dette er midt i blinken for deg. Det finnes også noen russiske SIT varianter som er å få tak i, BTW. Vet ikke hvor egnet de er for audio, eller om det kun passer til radarteknologi.Vis vedlegget 158433
Alternativet er å få matchet SemiSouth SiC JFET med de parametre som passer til å bygge balanserte forsterkere med lav utgangsimpedans og kondensator løs utgang
Hvordan vil din løsning spre forover og bakover?Simulering og måling av OB er mye annerledes og nok mer innviklet enn regulære løsninger, SLOB enda mere så. Målinger har kun relevans når de utføres i lytteposisjon, dette gjelder særlig for slot-loading som er mer direktiv enn ren OB.
Her kan du lese litt om det grunnleggende prinsippet;Hehe, vent til du spikesene til søylene... Ellers enigJeg tipper bassystemet til sluket har kostet minst like mye som et par nettkabler fra Odinvarianten av Nordost. Så er det jo fritt frem å filsosofere over hvilken komponent som gir mest slam. Eller trøkk. Eller fot.
Denne tråden og dette prosjektet dokumenterer på en brillefin måte hvor fullstendig og totalt på jordet enkelte er.
Nok om vår alles beundring: Nå synes jeg herr Pengesluk skal berette litt om tårnenes innhold og virkemåte.
Det går bra , rommet er i utgangspunktet bygget riktig, i betong med utlekting/isolering og stående panel. Ingen svikt i vegger, gulv eller tak. Dessuten må du huske på at for OB bass så gjelder helt andre regler enn for tradisjonelle kaseløsninger, og selv om 10 stk. 16" pr. kanal høres voldsomt ut så tilsvarer det knapt nok 2 x 16" i en vanlig refleksløsning.Hvordan klarer rommet ditt å ta i mot denne enorme basskapasitet fra høyttalerne?
Det er hele poenget - kansellasjonen av de lave frekvenser blir MINDRE når du har en SLOT som skyter lyden retningsbestemt forover. På baflene til vist hos Pass er frontene bredere; denne har vi valgt å brette 90 grader bakover, av to årsaker - for det første så blir fysiske mål til å leve med, og for det andre så kan det bidra noe til at motfase signalet fra elementets bakside også blir noe mer retningsbestemt, ikke minst i 10 grader i forhold til output fra slot'en. En slags dobbelt U-profil OB om du vil.Hvordan vil din løsning spre forover og bakover?Simulering og måling av OB er mye annerledes og nok mer innviklet enn regulære løsninger, SLOB enda mere så. Målinger har kun relevans når de utføres i lytteposisjon, dette gjelder særlig for slot-loading som er mer direktiv enn ren OB.
Du har så vidt jeg kan se en ganske smal slot foran,
mens det er ganske åpent bakover?
Det er utrolig spennende å lese om desse tingene Jan!Det er hele poenget - kansellasjonen av de lave frekvenser blir MINDRE når du har en SLOT som skyter lyden retningsbestemt forover. På baflene til vist hos Pass er frontene bredere; denne har vi valgt å brette 90 grader bakover, av to årsaker - for det første så blir fysiske mål til å leve med, og for det andre så kan det bidra noe til at motfase signalet fra elementets bakside også blir noe mer retningsbestemt, ikke minst i 10 grader i forhold til output fra slot'en. En slags dobbelt U-profil OB om du vil.Hvordan vil din løsning spre forover og bakover?Simulering og måling av OB er mye annerledes og nok mer innviklet enn regulære løsninger, SLOB enda mere så. Målinger har kun relevans når de utføres i lytteposisjon, dette gjelder særlig for slot-loading som er mer direktiv enn ren OB.
Du har så vidt jeg kan se en ganske smal slot foran,
mens det er ganske åpent bakover?
Frontene kan enkelt demonteres og erstattes med sidevanger, ev med justerbare hengsler, for å teste ut om dette har noen lydmessig konsekvens.
Nelson er litt kylling og nevner et omsetningsforhold mellom slotareal/elementer på i fra 1:3 - 1:5 - vi gutser litt mer og kjører med opp til 1:10 da det prinsipielt ikke skulle være noe i veien for det, Fs senkes ytterligere og elementene er teknisk gode nok til å takle dette. I og med at det er så mange elementer så er det knapt nok bevegelse i membranene på 100 dB.
Alt dette er med på å gjøre den klassiske kansellasjonsproblematikken med OB mye mindre, og det skal bli skikkelig morro når Raymond kommer for å måle frekvensrespons både oppover og nedover.
Det er hele poenget - kansellasjonen av de lave frekvenser blir MINDRE når du har en SLOT som skyter lyden retningsbestemt forover. På baflene til vist hos Pass er frontene bredere; denne har vi valgt å brette 90 grader bakover, av to årsaker - for det første så blir fysiske mål til å leve med, og for det andre så kan det bidra noe til at motfase signalet fra elementets bakside også blir noe mer retningsbestemt, ikke minst i 10 grader i forhold til output fra slot'en. En slags dobbelt U-profil OB om du vil.
Egentlig vanskelig å vite HVOR det som er av kansellering skjer, fordi det er asymmetri inne i bldet - dertil rommets påvirkning og det faktum at frekvensgangen ikke er lik langs slot'en. I en vanlig OB er det veldig enkelt.Det er hele poenget - kansellasjonen av de lave frekvenser blir MINDRE når du har en SLOT som skyter lyden retningsbestemt forover. På baflene til vist hos Pass er frontene bredere; denne har vi valgt å brette 90 grader bakover, av to årsaker - for det første så blir fysiske mål til å leve med, og for det andre så kan det bidra noe til at motfase signalet fra elementets bakside også blir noe mer retningsbestemt, ikke minst i 10 grader i forhold til output fra slot'en. En slags dobbelt U-profil OB om du vil.
Blir det ikke en slags dråpeformet spredning i og med at all kanselering skjer på baksiden og er delingen lagt slik at alt som skal gjengis av tårnet opplever dette?
Lurer også på om det blir noen blåselyder med så heftig bestykning og det som på bildene ser ut som en forholdsvis smal spalte?
I følge teori så skal det ikke ha så stor innvirkning på følsomheten, men den drar Fs nedover, noe som selvsagt er gunstig. Fs på elementene er i utgangspunktet på drøye 27 Hz, håpet er å få den ned med 2-3 Hz til.Det er utrolig spennende å lese om desse tingene Jan!Det er hele poenget - kansellasjonen av de lave frekvenser blir MINDRE når du har en SLOT som skyter lyden retningsbestemt forover. På baflene til vist hos Pass er frontene bredere; denne har vi valgt å brette 90 grader bakover, av to årsaker - for det første så blir fysiske mål til å leve med, og for det andre så kan det bidra noe til at motfase signalet fra elementets bakside også blir noe mer retningsbestemt, ikke minst i 10 grader i forhold til output fra slot'en. En slags dobbelt U-profil OB om du vil.Hvordan vil din løsning spre forover og bakover?Simulering og måling av OB er mye annerledes og nok mer innviklet enn regulære løsninger, SLOB enda mere så. Målinger har kun relevans når de utføres i lytteposisjon, dette gjelder særlig for slot-loading som er mer direktiv enn ren OB.
Du har så vidt jeg kan se en ganske smal slot foran,
mens det er ganske åpent bakover?
Frontene kan enkelt demonteres og erstattes med sidevanger, ev med justerbare hengsler, for å teste ut om dette har noen lydmessig konsekvens.
Nelson er litt kylling og nevner et omsetningsforhold mellom slotareal/elementer på i fra 1:3 - 1:5 - vi gutser litt mer og kjører med opp til 1:10 da det prinsipielt ikke skulle være noe i veien for det, Fs senkes ytterligere og elementene er teknisk gode nok til å takle dette. I og med at det er så mange elementer så er det knapt nok bevegelse i membranene på 100 dB.
Alt dette er med på å gjøre den klassiske kansellasjonsproblematikken med OB mye mindre, og det skal bli skikkelig morro når Raymond kommer for å måle frekvensrespons både oppover og nedover.
Hva vil et omsetningsforhold på 1:10 tilsvare i økt følsomhet i dB?
Som en tidlig observatør sa det; " Ser jo ut som et møbel - reagerer ikke på størrelsen egentlig"De ble jo ikke så ruvende som en kunne frykte ( ihverfall ikke på bilde) med 10 x 16 pr.side. En ting er jo og lese/forstå Pass sin løsning , men og kline til med 10:1 i kompresjon og i denne kompromissløse utgaven står det respekt av - gratulerer !
Morsomt og inpirerende for alle oss andre at noen er modige nok til å virkelig " gå veien".
mvh per morten
Jeg forsøker å tre hjernen min rundt dette med spredning forover og bakover i det gjeldende frekvensområdet osv.
Bølgelengden fra 80Hz og ned ( hvis jeg har forstått det riktig er det omtrent i det frekvensområdet du bruker dem? ) er jo ganske stor i forhold til 5 cm.
I og med at SLOB virker som linesource vil du vel i utgangspunktet få stor horisontal spredning og liten horisontal spredning?
Det hadde vært veldig morsomt å se målinger hvis/når de blir utført.
ok, greit nok. Jeg synes det hadde vært interessant å se målinger på spredning foran og bak,Tror ikke det blir så voldsomt med målinger - det er hvordan de spiller som er det interessante. Lett å høre forskjell på spredning med dete systemet kontra den forrige vanlige OB, og det er også lett å høre forskjellen på spredningen fra forside kontra bakside nå.
Ingen ting som slår egen personlig erfaring! Bare å kaste seg ut idet. Folk klarer jo forøvrig ikke alltid å bli enige om hvordan en skal tolke måledata en gang - langt mindre hvordan lyden påvirkes av de. O g nederste enden av skalaen er det enda mer ullent.ok, greit nok. Jeg synes det hadde vært interessant å se målinger på spredning foran og bak,Tror ikke det blir så voldsomt med målinger - det er hvordan de spiller som er det interessante. Lett å høre forskjell på spredning med dete systemet kontra den forrige vanlige OB, og det er også lett å høre forskjellen på spredningen fra forside kontra bakside nå.
men det er bare nysgjerrighet fra min side. Jeg er selv i den situasjon at jeg etterhvert skal til å lage et
basssystem som skal virker fra ca 80Hz og ned, og det kommer også til å være åpent bak.
Om jeg ender med vanlig åpen baffel, H-baffel eller slot vil fremtiden vise.
Du har jo vært borti en god del, så jeg følger denne tråden med interesse.
Helt som om jeg skulle sagt de selv - du får selvsagten ØKNING i følsomheten under der du ellers ville sett cut-off. Det er litt av poenget med SLOB. elementet i seg selv får ikke økt følsomhet. Og at bassen oppleves utrolig homogen rundt i rommet det er det ingen tvil om, det var det første vi merket umiddelbart da vi fyret de opp første gangen. Ingen forsterkninger i hjørnene, ingen endringer når vi flyttet oss rundt i rommet.Akustisk får en ca. 9dB høyere nivå (i lytte posisjon) i den / de dypeste oktavene på grunn av slot loading (10:1) og koblings metode / filter.
Dette fungerer i praksis på den måten at SLOB går linjært i nivå en til to oktaver dypere enn element spesifikasjonene ville tilsi i et normal system.
SLOBs representerer en nærmest linjær last uten store impedans topper og bunner.
Det elektro akustiske resultat "kan" ikke så lett kan beskrives eller måles på tradisjonell måte - derfor tror jeg dette systemet må oppleves.
Konseptet fungerer blant annet fordi lufthastigheten / trykk bølgen i front er mye høyere / kraftigere enn bak.
Slik total konstruksjonen fungerer så får en i lytte posisjon ca. 9dB høyere nivå i den / de dypeste oktavene,
og trykket bakover og til sidene er mye lavere, og om en tar en tur rundt i rommet vil en ikke finne de normale utfasingene og trykk punktene.