Regner med at alle her inne har en noenlunde fri vilje, så hvis de ikke trives så kan en jo bare kikke andre steder, og hvis ikke kan en jo også bidra med innspill slik at det igjen skal bli trivelig her inne...!Det er i alle fall ikke vanskelig å skjønne hvorfor folk synes hfs har blitt et utrivelig sted.
Hvorfor mener du det er arrogant å påpeke at voodoohifi-bransjen bevisst misbruker og tåkelegger definerte begreper som frekvens, fase eller jitter? Eller å påpeke at dette er akkurat det samme som alternativbransjen gjør når de legger ut om kroppens energifelter og pH-balanse? Det er å påpeke et faktum; å tilegne seg kunnskap om jitter, fase eller frekvensanalyse fra hifi-brosjyrer/blader bilr som å tilegne seg kunnskap om odontologi fra Torbjørn Egner.Du har tydeliggjort poenget ditt med analogien til alternativbransjene mange ganger, I_L. Det er ikke rart vi sivinger generelt blir oppfattet som arrogante.
Repetisjon er et undervurdert pedagogisk virkemiddel.Du har tydeliggjort poenget ditt med analogien til alternativbransjene mange ganger, I_L. Det er ikke rart vi sivinger generelt blir oppfattet som arrogante.
Repetisjon er et undervurdert pedagogisk virkemiddel.Du har tydeliggjort poenget ditt med analogien til alternativbransjene mange ganger, I_L. Det er ikke rart vi sivinger generelt blir oppfattet som arrogante.
Hør, hør.Hva med å oppgradere på høytalersiden istedenfor på kabelsiden? Selv jeg som "tror" på kabler ville gjort det før en 100k invistering i kabler
Arrogant II: Å påstå at de som ikke forstår (eller har en feil forståelse av) nevnte begreper og tilsvarende er dumme; det ville vært arrogant. Det er naturlig at "folk flest" ikke forstår dem siden de er fagbegreper, som fordrer studering av elektronikk, fysikk, matematikk eller lignende. Selvsagt er ingen dumme fordi de ikke kan elektronikk. Problemet er at begrepene blir tåkelagt og forvrengt til det ugjenkjennelige av en bransje som pumper ut usannsynlige mengder svada, og at dette ikke gjennomskues som en bevisst markedsføringsteknikk. Hvis man bruker det som for de fleste er fremmedord kan man tilskrive dem nesten enhver absurd betydning, og dette er en teknikk som i stor grad deles av nevnte bransjer. Hvis noen vil lære mer om frekvensanalyse eller jitter bør de lese lærebøker, selv om de for de fleste vil fremstå som fryktelig tørre. Det er tørt stoff og på ingen måte noe mystisk. Å gi blaffen i sånt er veldig forståelig, endog fornuftig (bruk heller ørene); det siste man bør gjøre er å prøve og tilegne seg forståelse av slike begreper fra prosaiske kabelomtaler.Hvorfor mener du det er arrogant å påpeke at voodoohifi-bransjen bevisst misbruker og tåkelegger definerte begreper som frekvens, fase eller jitter? Eller å påpeke at dette er akkurat det samme som alternativbransjen gjør når de legger ut om kroppens energifelter og pH-balanse? Det er å påpeke et faktum; å tilegne seg kunnskap om jitter, fase eller frekvensanalyse fra hifi-brosjyrer/blader bilr som å tilegne seg kunnskap om odontologi fra Torbjørn Egner.
Det mener jeg slettes ikke. Jeg mener det er arrogant å hele tiden sammenligne med voodoo etc gjennom det jeg oppfatter som en skjult fordummende holdning. Selv om det ikke er det du mener (hva vet jeg?) så er det slik jeg oppfatter deg.Hvorfor mener du det er arrogant å påpeke at voodoohifi-bransjen bevisst misbruker og tåkelegger definerte begreper som frekvens, fase eller jitter? Eller å påpeke at dette er akkurat det samme som alternativbransjen gjør når de legger ut om kroppens energifelter og pH-balanse? Det er å påpeke et faktum; å tilegne seg kunnskap om jitter, fase eller frekvensanalyse fra hifi-brosjyrer/blader bilr som å tilegne seg kunnskap om odontologi fra Torbjørn Egner.Du har tydeliggjort poenget ditt med analogien til alternativbransjene mange ganger, I_L. Det er ikke rart vi sivinger generelt blir oppfattet som arrogante.
Det er som I_L skrev for noen innlegg siden: De aller fleste lyder består av mange frekvenser samtidig. Det er ikke noe vanskeligere for et høyttalerelement å lage en sammensatt bølgeform enn det er for trommehinnen din å registrere den, selv om det er mange frekvenser samtidig.Kunne Asbjørn forresten forklare hvordan et par høyttalere med et par- tre elementer hver kan produsere så vidt komplekse lydbilder som de faktisk gjør? Disse membranene må jo produsere veldig mange lyder/ frekvenser samtidig, hvordan klarer de det? Membranen kan vel bare bevege seg med en frekvens om gangen, eller?
Å oppfordre til kritisk tenkning er bra, men det er dårlig pedagogikk i min bok å rakke ned de man skal opplyse, tilsiktet eller ei. Da fungerer læringen som belæring og mot sin hensikt. Slik som jeg demonstrerte nå..... Hvis hensikten er å oppfordre til kritisk tenkning må metoden som benyttes være egnet.^ Henviser i så fall til overstående innlegg. Å oppfordre til kritisk tenkning er noe ganske annet enn å påstå at folk er dumme.
Det gjør det ikke, til tross for mange iherdige forsøk på å påvise det. Det er ingen fysiske mekanismer som kan få det til å skje, annet enn irrede kontaktflater i hver ende av kabelen. I en sammenhengende kobberleder skjer det bare ikke.Det er altså dette jeg mener finnes i kabler..Uharmonisk forvrengning blir enda verre, fordi den ikke har noe musikalsk forhold til signalet og stikker subjektivt ut som en verkefinger i det musikalske landskapet. Da kan så små endringer i mengden uharmonisk forvrengning at det ikke gjør noen synlig forskjell i den summerte THD-verdien likevel gjøre stor hørbar forskjell. Ingen overraskelser der, egentlig.
Det var det med praksis ja, du sier noe...Vitenskapen er i sitt vesen innrettet mot selvkritikk og åpent sinn. Det ligger i dets begrep, om ikke alltid i dens mangeslungne praksis;
Jeg sa mer:Det var det med praksis ja, du sier noe...Vitenskapen er i sitt vesen innrettet mot selvkritikk og åpent sinn. Det ligger i dets begrep, om ikke alltid i dens mangeslungne praksis;
mvh
Hvordan kan elementet multitaske slik? Hvordan kan det vibrere med flere ulike frekvenser samtidig? Er det sånn at elementet rekker å lage høyfrekventlyder innimellom basstonene? Vil ikke det å lage "andre frekvenser" påvirke bølgeformen av for eksempel en basstone?Det er som I_L skrev for noen innlegg siden: De aller fleste lyder består av mange frekvenser samtidig. Det er ikke noe vanskeligere for et høyttalerelement å lage en sammensatt bølgeform enn det er for trommehinnen din å registrere den, selv om det er mange frekvenser samtidig.Kunne Asbjørn forresten forklare hvordan et par høyttalere med et par- tre elementer hver kan produsere så vidt komplekse lydbilder som de faktisk gjør? Disse membranene må jo produsere veldig mange lyder/ frekvenser samtidig, hvordan klarer de det? Membranen kan vel bare bevege seg med en frekvens om gangen, eller?
Knut Vadseth har skrevet at høyttalere er oppskrytt. Er enig. De er ikke bedre enn det de blir foret med.Hør, hør.Hva med å oppgradere på høytalersiden istedenfor på kabelsiden? Selv jeg som "tror" på kabler ville gjort det før en 100k invistering i kabler
Du avslører vel en litt dårlig forståelse av hva som skjer med et høyttalerelement ved avspilling av musikk?Hvordan kan elementet multitaske slik? Hvordan kan det vibrere med flere ulike frekvenser samtidig? Er det sånn at elementet rekker å lage høyfrekventlyder innimellom basstonene? Vil ikke det å lage "andre frekvenser" påvirke bølgeformen av for eksempel en basstone?
Helt sant.Knut Vadseth har skrevet at høyttalere er oppskrytt. Er enig. De er ikke bedre enn det de blir foret med.
Hvordan kan elementet multitaske slik? Hvordan kan det vibrere med flere ulike frekvenser samtidig? Er det sånn at elementet rekker å lage høyfrekventlyder innimellom basstonene? Vil ikke det å lage "andre frekvenser" påvirke bølgeformen av for eksempel en basstone?
Ok jeg kunne kanskje prøvd å undersøke dette litt bedre, men selv om jeg bommet mht innfesting av membranen på resten av elementet, så er jo prinsippet i argumentet mitt det samme. Og jeg skjønner at det er disse elektriske strømmene gjennom spolen som setter opp et magnetfelt vinkelrett på lederen, og at dette feltet følger høyrehåndsregelen mht retning (krummer man fingrene om tommelen, så viser fingrene retningen på feltet, mens tommelen viser strømretningen, som antagelig er retningen en positiv ladning ville bevege seg og dermed motsatt av den retningen elektronene beveger seg i), og at disse magnetfeltene summerer seg til et ensrettet felt inni spolen, og et motsatt felt utenfor spolen, felt som er indusert av strømmen som går gjennom spolen, og at magneten inni spolen beveger seg i en retning avhengig av hvilken vei strømmen går i spolen, og så får membranen til å bevege seg...puhNewsflash: Det er ikke kantopphenget som driver et høyttalerelement. Kantopphenget er bare fjæring.
Men jeg regner med at høyttalerfabrikantene har full kontroll på dette, sånn at jeg kan konsentrere min ekspertise om kabler.
(Ignorance er en mer riktig betegnelse enn willfull ignorance angående mitt forhold til høyttalerelementer)
Tenk "musikkurven" i rillene på vinyl. Når vinylen avspilles konverteres lydnivået som rillene representerer til spenning. I et gitt øyeblikk er det kun akkurat det aktuelle spenningsnivået på det ene punktet i "musikkurven" som settes opp som en spenning over høyttalerterminalene. Elementet vil da flytte seg til den posisjonen spenningen ber om i henhold til kurven.Hvordan kan elementet multitaske slik? Hvordan kan det vibrere med flere ulike frekvenser samtidig? Er det sånn at elementet rekker å lage høyfrekventlyder innimellom basstonene? Vil ikke det å lage "andre frekvenser" påvirke bølgeformen av for eksempel en basstone?Det er som I_L skrev for noen innlegg siden: De aller fleste lyder består av mange frekvenser samtidig. Det er ikke noe vanskeligere for et høyttalerelement å lage en sammensatt bølgeform enn det er for trommehinnen din å registrere den, selv om det er mange frekvenser samtidig.Kunne Asbjørn forresten forklare hvordan et par høyttalere med et par- tre elementer hver kan produsere så vidt komplekse lydbilder som de faktisk gjør? Disse membranene må jo produsere veldig mange lyder/ frekvenser samtidig, hvordan klarer de det? Membranen kan vel bare bevege seg med en frekvens om gangen, eller?
Priceless!Ja, rett før Ari ropte: Lysfontene! Kjære nå vet jeg hva du er!! En lysfontene!!!!
Dette må jeg fortelle til alle!
Martha: Ari, må du drikke opp all sjampisen? slutt å sveive på de de stjerneskudda! Ser du ikke att Marius blir svimmel!
Heh...
Dr Dong, dette er viktig for meg å få frem! Jeg har ett behov, skjønneru..
Noen må si til dumdumboys att det heter ikke jeg går i bane, det heter, jeg går i spiral...
mvh
At høyttalere er oppskrytt?? Jøsses. Tror jeg må ta meg en prat med mannen.Knut Vadseth har skrevet at høyttalere er oppskrytt. Er enig. De er ikke bedre enn det de blir foret med.Hør, hør.Hva med å oppgradere på høytalersiden istedenfor på kabelsiden? Selv jeg som "tror" på kabler ville gjort det før en 100k invistering i kabler
Elementet bryr seg derfor ikke om "frekvenser" slik du tenker på det. Den får bare en gitt spenning i et gitt øyeblikk som i praksis er "musikkurven" i rillene.
Du mener ikke alvor med dette spørsmålet? Dette blir vel omtrent som å si at en fiolinstreng bare kan produsere en tone om gangen. Hørt om overtoner (for ikke å snakke om de transiente overtonene som genereres ved anslag mot strengen). Eller som å si at hver gang du dunker borti noe så produseres en ren sinustone. En hver bevegelse av et fysisk objekt inneholder et spekter av frekvenser. Ved resonans kan tonen være relativt ren. Nettopp derfor prøver man å unngå resonanser.Kunne Asbjørn forresten forklare hvordan et par høyttalere med et par- tre elementer hver kan produsere så vidt komplekse lydbilder som de faktisk gjør? Disse membranene må jo produsere veldig mange lyder/ frekvenser samtidig, hvordan klarer de det? Membranen kan vel bare bevege seg med en frekvens om gangen, eller?
Korriger meg for all del. Dette var et forsøk på å forklare dette på en enkel måte uten å basere forklaringen på at mottakeren har en forståelse for konseptene bak fourierKule Trygves spørsmål om flere frekvenser samtidig er litt uvant, men egentlig ikke dårlig. Som et supplement til marsboers forklaring kan det legges til at de ulike frekvensene kan spilles samtidig fordi de er ukorrelerte. Dvs at de blander seg ikke sammen hvis avspillingssystemet er lineært og tidsinvariant.
Men jeg er ikke overbevist om at det følgende er helt riktig:
Elementet bryr seg derfor ikke om "frekvenser" slik du tenker på det. Den får bare en gitt spenning i et gitt øyeblikk som i praksis er "musikkurven" i rillene.