Musikkmannen
Musikk i fokus
Med "litt" drahjelp fra oss (staten) så kan muligens SAS bli like gode som deres konkurrenter, så klart vi vil redde SAS, stakkars ledere må jo få god lønn...
Synes det er greit å slippe og betale for andre sin frokost, særlig hvis jeg ikke har lyst på frokost selv. Har jeg lyst på frokost selv kan jeg kjøpe én, men jeg liker uansett å ha muligheten til å slippe.Jeg foretrekker helt klart SAS fremfor Norwegian de gangene jeg ikke betaler selv. Service, frokost og mindre mas er stikkordene som taler til SAS sin fordel.
Har noen gjort det? Jeg synest bare det er morsomt at en AP-politiker sier at de (stort sett organsierte) ansatte må ned i lønn, ellers vil ikke de stille opp.SAS konsern går dårlig og har gjort det lenge. Det blir alt for tabloid enkelt å kun skylde på fagforeningene. Årsakene til SAS sine problemer er både mange, sammensatte og kompliserte.
Hør hør! Førstnevnte har jeg flere eksempler på. Noen som forresten husker "askefast" ?Håper i allefall at SAS overlever som "full service" selskap og at de ikke kaster seg på "point to point" trenden. Vi som reiser mye og ikke nødvendigvis kun mellom Oslo og en annen by, vi ønsker at SAS overlever. Det at selskapet tar vare på deg hvis du mister en forbindelse er gull verd. SAS er faktisk ikke et dårlig selskap å fly med og de har voksne erfarne damer i kabinen! "When the going gets tuff, the tuff gets going!" Flyvertinnes jobb ombord er å få deg som pax ut av flyet hvis et slik behov skulle oppstå. Jeg tror SAS damene kan jobben sin og vil "trø paxen ut" og vente med nervesammenbruddet til etter at jobben er gjort! Har sett mange nok eksempler på søte små deiliglekre ungmøer som var de første som fikk panikk når noe begynte å gå galt ombord. Derfor bør man takke SAS ledelsen for at de beholder de voksne damene ombord!
Denne kommentaren kan nok mange si seg enige i, beklageligvis. Hvorfor foretrekker du SAS de gangene du ikke betaler selv? Hvorfor er det ikke så nøye med dyre materialer eller dyre reparasjoner, så lenge forsikringsselskapet betaler...osv. osv.?? Det er vi eller de som ikke har alternativer som betaler gildet, uansett. For det må jo betales - til slutt. Hvis ikke går det galt, før eller siden. Den delen som ikke har andre alternativer enn Widerøe, har betalt dyre flybiletter i årevis - og hva er Widerøe? En SAS-eidd pengemaskin, enn så lenge. 20 min flyreise over Vestfjorden, koster mer enn dere på Østlandet betaler for en sydentur!!Jeg foretrekker helt klart SAS fremfor Norwegian de gangene jeg ikke betaler selv. Service, frokost og mindre mas er stikkordene som taler til SAS sin fordel.
Utsagnet ditt faller på sin egen urimelighet. Hvis man reiser mye og periodevis pendler (ukependlet 3 måneder til nord-norge senest forrige vinter) så vil man ha det mest mulig smertefritt. Hva man gjør med sine 1-4 flyreiser folk flest har i løpet av et år er en annen sak og det er ikke relevant å sammenligne jobb og privat.Denne kommentaren kan nok mange si seg enige i, beklageligvis. Hvorfor foretrekker du SAS de gangene du ikke betaler selv? Hvorfor er det ikke så nøye med dyre materialer eller dyre reparasjoner, så lenge forsikringsselskapet betaler...osv. osv.?? Det er vi eller de som ikke har alternativer som betaler gildet, uansett. For det må jo betales - til slutt. Hvis ikke går det galt, før eller siden. Den delen som ikke har andre alternativer enn Widerøe, har betalt dyre flybiletter i årevis - og hva er Widerøe? En SAS-eidd pengemaskin, enn så lenge. 20 min flyreise over Vestfjorden, koster mer enn dere på Østlandet betaler for en sydentur!!Jeg foretrekker helt klart SAS fremfor Norwegian de gangene jeg ikke betaler selv. Service, frokost og mindre mas er stikkordene som taler til SAS sin fordel.
Snakk for deg selv. For oss som bor på Vestlandet er Gardermoen totalt irrelevant. Direktefly til Kastrup, Schiphol eller Frankfurt er en helt overlegent for Europaturer.Uansett hvor god frokost, det er kjipt å mellomlande på kastrup.
du har ikke fått med deg poengetSnakk for deg selv. For oss som bor på Vestlandet er Gardermoen totalt irrelevant. Direktefly til Kastrup, Schiphol eller Frankfurt er en helt overlegent for Europaturer.Uansett hvor god frokost, det er kjipt å mellomlande på kastrup.
Jada Deph, dette har du virkelig greie på!Jeg er jo glad for at SAS finnes, men forsvinner de vil det komme nye aktører og så lenge det gis konsesjoner for rutene og det ikke er fritt frem for hvem som helst å kun ta de beste så vil det komme alternativer etterhvert, og sikkert like gode også.
Ak.. ok. Jeg dette var jeg ikke klar over. Jeg trodde man måtte søke om å få lov til å fly f.eks. Olso - Bergen.Jada Deph, dette har du virkelig greie på!Jeg er jo glad for at SAS finnes, men forsvinner de vil det komme nye aktører og så lenge det gis konsesjoner for rutene og det ikke er fritt frem for hvem som helst å kun ta de beste så vil det komme alternativer etterhvert, og sikkert like gode også.
Litt pussig er det nå da, at det er lettere å lage flyselskap og sette opp en slik rute enn det er å få lage et taxibyrå.
Opplys meg da.... Det er kanskje ikke åpenbart for Oslos innbyggere, men Gardermoen er en dårlig hub for store deler av norges befolkning som bor i og rundt de større byene utenfor østlandet. Når man kommer inn i landet på Gardermoen må bagasjen tas ut og gjennom tollen før den må sjekkes inn på innenriksflight. Da er det for en betydelig del av Norges befolkning like greit å ta SAS sitt fly til København og bytte fly der, eller heller fly med KLM, Lufthansa og Norwegian. Så hvis SAS skal basere seg ytterligere på Gardermoen mister de et fortrinn i mine øyne.du har ikke fått med deg poengetSnakk for deg selv. For oss som bor på Vestlandet er Gardermoen totalt irrelevant. Direktefly til Kastrup, Schiphol eller Frankfurt er en helt overlegent for Europaturer.Uansett hvor god frokost, det er kjipt å mellomlande på kastrup.
Presis. Å komme fra utlandet og lande på Gardermoen før man skal videre er et stress og et slit uten like. Bagasjen må ut, og sjekkes inn på nytt. Man alt må fortolles. Mye slit, tull, sløsing med tid, ny sikkerhetskontroll og bare et sant ork.Opplys meg da.... Det er kanskje ikke åpenbart for Oslos innbyggere, men Gardermoen er en dårlig hub for store deler av norges befolkning som bor i og rundt de større byene utenfor østlandet. Når man kommer inn i landet på Gardermoen må bagasjen tas ut og gjennom tollen før den må sjekkes inn på innenriksflight. Da er det for en betydelig del av Norges befolkning like greit å ta SAS sitt fly til København og bytte fly der, eller heller fly med KLM, Lufthansa og Norwegian. Så hvis SAS skal basere seg ytterligere på Gardermoen mister de et fortrinn i mine øyne.
hvor stor del av markedet i norge sogner til Gardemoen. Tipper det er mange nok til at det blir hovedknutepunktet. poenget mitt er at de fleste utenlandsavgangene til SAS fra gardemoen går via Kastrup. Også til de fleste europeiske hovedsteder. Norwegian går stort sett direkte. Med andre ord du sparer et par timer å fly med norwegian. ikke noe veien å kjøre direkte ruter fra f.eks Bergen hvis trafikkgrunnlaget er tilstrekkelig. Et annet poeng er at hvis SAS splittes i nasjonale selskaper er det ting som tyder på at Det norske selskapet overlever. Det kan innebære en betydelig trafikk fra Sverige via Gardemoen.Presis. Å komme fra utlandet og lande på Gardermoen før man skal videre er et stress og et slit uten like. Bagasjen må ut, og sjekkes inn på nytt. Man alt må fortolles. Mye slit, tull, sløsing med tid, ny sikkerhetskontroll og bare et sant ork.Opplys meg da.... Det er kanskje ikke åpenbart for Oslos innbyggere, men Gardermoen er en dårlig hub for store deler av norges befolkning som bor i og rundt de større byene utenfor østlandet. Når man kommer inn i landet på Gardermoen må bagasjen tas ut og gjennom tollen før den må sjekkes inn på innenriksflight. Da er det for en betydelig del av Norges befolkning like greit å ta SAS sitt fly til København og bytte fly der, eller heller fly med KLM, Lufthansa og Norwegian. Så hvis SAS skal basere seg ytterligere på Gardermoen mister de et fortrinn i mine øyne.
Det er 100 ganger bedre å mellomlande på Kastrup eller Schiphol! I alle fall om man reiser innen Schengen.
Så Gardermoen som hovedhub vil være et mareritt for alle som skal videre.
Enten direktefly eller en av de to nevnte over som hub er absolutt å foretrekke. Gardermoen er en sump. Aldri aldri må det få bli en hovedhub for SAS.
Her var det litt av hvert.....hvor stor del av markedet i norge sogner til Gardemoen. Tipper det er mange nok til at det blir hovedknutepunktet. poenget mitt er at de fleste utenlandsavgangene til SAS fra gardemoen går via Kastrup. Også til de fleste europeiske hovedsteder. Norwegian går stort sett direkte. Med andre ord du sparer et par timer å fly med norwegian. ikke noe veien å kjøre direkte ruter fra f.eks Bergen hvis trafikkgrunnlaget er tilstrekkelig. Et annet poeng er at hvis SAS splittes i nasjonale selskaper er det ting som tyder på at Det norske selskapet overlever. Det kan innebære en betydelig trafikk fra Sverige via Gardemoen.
såvidt jeg har lest er detn norske delen av selskapet levedyktig. det står verre til med den svenske biten. Det der med hub blir litt fjernt men i dag går en stor del av utenlandsflyvningene via kastrup. SAS må uansett tilpasse seg konkurransesituasjonen og det innebærer flest mulig direkteruter. I de tilfellene det er lønnsomt å fly innom en Hub er gardemoen det soleklare alternativet.Her var det litt av hvert.....hvor stor del av markedet i norge sogner til Gardemoen. Tipper det er mange nok til at det blir hovedknutepunktet. poenget mitt er at de fleste utenlandsavgangene til SAS fra gardemoen går via Kastrup. Også til de fleste europeiske hovedsteder. Norwegian går stort sett direkte. Med andre ord du sparer et par timer å fly med norwegian. ikke noe veien å kjøre direkte ruter fra f.eks Bergen hvis trafikkgrunnlaget er tilstrekkelig. Et annet poeng er at hvis SAS splittes i nasjonale selskaper er det ting som tyder på at Det norske selskapet overlever. Det kan innebære en betydelig trafikk fra Sverige via Gardemoen.
OSL er allerede SAS' hovedknutepunkt i Norge.
Det er bare å sjekke her http://www.sas.no/reise/
(velg rutekart og "show all routes" for f.eks Europe)
SAS har et betydelig antall direkteruter fra OSL og ut i verden, men de har signalisert enda flere - også fra andre byer.
Siste linjen din er litt ubegripelig. Det ligger ikke noe naturlig i at svenskene ønsker å bytte fly i Oslo; like lite som at Bergenserne ønsker det, eller Rogalendingene.
Hvorfor skulle ikke en evt. oppsplitting føre til et rent svensk selskap med direkteruter fra Stockholm og Gøteborg?
Ekte flypassasjerer kjøper vel ikke mat og drikke på en flyplass - de har billettyper eller kortstatus som gir gratis adgang til lounger og mat/drikkeProblemet med Gardermoen som hub er at det koster hundre kroner for en pils, eller to hundre for et smørbrød og en juicekartong. Prisene på Kastrup er under det halve, utvalget er mye bedre og man kan spise på restaurantene uten å ta opp forbrukslån. Dette er selvsagt resultatet av en absurd norsk avgifts- og alkoholpolitikk, men Gardermoen er uansett den siste flyplassen jeg vil mellomlande på. Om det tar en halvtime mer eller koster en hundrings ekstra, så velger jeg lett en flyrute med mellomlanding på Kastrup i stedet for Gardermoen.