Etter diverse oppfordringer her og på PM, kommer følgende:
Min PMC-reise begynte med at jeg lånte med meg et par twenty 21 av NAT-Morten etter SOEDALS inspirerende PMC-anmeldelser i våres.
Det første jeg bet meg i merke da jeg testet Twenty 21, var den imponerende spredningsgraden. Har ikke vært borti det på kassekonstruksjoner før. Jeg er en sucker for stort lydbilde, og det var det til gagns her. Dernest den utrolige åpne mellomtonen og instrumentseparasjon, som følge transmisjonlinjekonstruksjonens lave forvregningsgrad og trekoloritt. Det oste studiomonitorbakgrunn lang vei. Og ditto gledelig oppdagelse: lite romintegrasjonsproblematikk og stående bølger i øvre bassområdet, som jeg har strevd med. For ikke å snakke om den deilige knusktørre bassen. Jeg får hissig kløe av boomy bass.
I utgangspunktet så jeg for meg twenty 23 som den mest aktuelle modellen, for å få en noe dypere bassgjengivelse. Men så begynte jeg å tenke i retning av Twenty 22, som jo har en hel tomme større element ift. 23, som ville gi mer dynamisk overskudd, med mer lydtrykk og opplevelse av fysiskhet. Jeg antok at 23 utelukkende var en lengre variant 21, ingenting annet.
I sommer hadde jeg imidlertid anledning til å teste 22 og 23 mot hverandre i Lydbutikken i København. Ganske raskt forstod jeg at 23 var en heeeelt annen høyttaler enn 21. Ja, det er samme bestykning, men det større kabinettet med lengre transmisjonslinjen gjorde et hav av forskjell. Natt og dag. Tidligere antagelse om at 23 vil falle mellom to stoler var rent ut tøv. Jeg er faktisk tilbøyelig til å hevde at de med sin kroppslighet og fundament er bedre enn 22 til samme pris (inkl. stativer). Mer sammenheng. De spiller i tillegg en halv oktav dypere og det merktes godt. Kompromisset ligger selvsagt i at en høyttaler med ett element for mellomtone og bass på 5.5" har det litt besværlig når eksempelvis en vegg av metallgitarer skal gjengis på et veldig høyt lydnivå. Dette er uansett en tradeoff jeg er villig til å akseptere mht mine nåværende lytteforhold. Twenty 23 vil jeg dessuten tro i så måte har mindre begrensninger enn andre tilsvarende bestykket høyttalere.