... Bær over om dette blir for teknisk ...
...
(inkludert KJ, som fremdeles etter ørten år på HFS, fortsatt ikke forstår hva fullbalansert betyr) ...
Som nevnt er det vanskelig å forstå hva «full balansert» egentlig betyr. I den tekniske litteraturen jeg har lest er det vanskelig å finne gode henvisninger til hva det er eller innebærer.
Et apparat med f.eks. trafo-balanserte inn og utganger får jeg f.eks. ikke til å rime med «full balansert», da slikt utstyr som regel er ubalansert internt (i mellom trafoene). Det er mange eksempler på at slike apparater kan gi framifrå ytelse, spesielt med balansert signaltransmisjon. Trafobalanserte inn-/utganger er ofte (elektrisk sett) direkte kompatible med ubalanserte kilder og mottakere. Dvs i motsetning til noen (ikke alle) «elektronisk balanserte utganger» som ikke tåler å drive en halvdel av signalet direkte til jord (kortslutning av signalhalvdelen til jord).
Som nevnt tidligere: «Balansert» viser først og fremst til ut- og inngangsimpedansen i tilsluttet utstyr, jf.
Balanced line - Wikipedia, the free encyclopedia og det er et relevant begrep i signaltransmisjonen.
Med hensyn til forsterking så gir «balansert» imidlertid liten mening, og det er mer relevant å snakke om
differensiell forsterking evt med differensiell utgang. jf.
Differential amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia (merk at det i linken ikke er vist til eksempler med differensiell utgang, merk også at OPAMPER er differensielle forsterkere men med enkel utgang referert til jord). Suksessen i en differensiell forsterker/balansert inngang uttrykkes teknisk i begrepet «common mode rejection ratio» (aka. CMRR), dvs i hvilken grad forsterkingen undertrykker signaler som opptrer med samme nivå og polaritet/fase på de to inngangene. En undertrykking på 40 dB er middelmådig og kan indikere at den er begrenset av motstander med 1% toleranse. 60 dB i CMRR er «OK» og kan indikere motstander med toleranser på 0,1%. 80 dB er godt over gjennomsnittlig og kan indikere motstander med toleranser på 0,01%. Som regel er CMRR ganske frekvensavhengig slik at den kan være god ved frekvenser f.eks. opp til 100 Hz, mens den faller fort over dette (f.eks. i takt med fallende open loop forsterking i OPAMPene som brukes). Dersom det skal oppnås CMRR på 60 dB eller bedre ved høye frekvenser 1-10 kHz så bør man benytte OPAMPer med høy båndbredde, evt bruke «aktive» teknikker for å dempe «common mode» signalet (ulik impedans og forsterking for differenttial vs common mode).
Måten «full balansert» beskrives på så får jeg inntrykk av at det kan omfatte et design med
separate forsterkerkretser til hver del av signalparret. Dette er imidlertid en helt tullete måte å gjøre det på, da kretsen vil gi lik forsterking av signalet om «common mode». «Full balansert» brukes også for å antyde/implisere «kvalitet», noe jeg mener er noe naivt uten helt konkret kjennskap til kretsdesignet og spec.
mvh
KJ