Steprespons og dynamikk har relativt lite med hverandre å gjøre. Man kan ha massive mengder 3. harmonisk forvrengning (dynamisk kompresjon) og samtidig ha en perfekt steprespons.Men der er intet som sige bang og så er der fuldt tryk på, som eksempelvis en steprespons, hvor Avantgarde Acoustic jo gør sig bemærket ved have den dårligste steprespons jeg kan mindes at have set, men ok sådanne situationer forekommer ikke i normal musik.
Men sagen er vil, kan et lo-eff system gengive instrumenter realistisk og naturtroet, så må dette system vil have den fonødende hurtighed, det er vil ikke meningen at det skal "være hurtigere end virkeligheden"
Alnico har lite med høyttalerens følsomhet å gjøre. Alle de tre vanlige magnetmaterialene kan fint dimensjoneres til å bringe nær sagt et hvert magnetsystem i metning, og da er det heller ikke mer å hente. Det er BH-kurvene som i størst grad skiller de ulike materialene. Her er Alnico bedre enn Ferrit og også noe bedre enn Neodym, men så finnes det heldigvis enkelte varianter av Neodym som gir meget god BH-kurve til en overkommelig penge.Lo-eff high power er et utslag av mange ting; først og fremst tilgjengeligheten av store effektsterke transistorforsterkere til en billig penge, deretter endringer i møbleringsmønster i hjemmene (de store radio/tv kabinettene forsvant), deretter noe så banalt som at Alnico i en periode ikke var særlig tilgjengelig for produsentene av høyttaler; ferritt ble erstatningen, billig og "bra nok" og man kunne lage svære sluttrinn som banket liv i disse nye mindre effektive konstruksjonene.
Jeg føler på mange måter at det har vært litt motsatt. Man har hatt teknologien for å avsløre hvor feil man tar tilgjengelig, men så har man valgt å "stole på ørene" og fortsatt å gjøre den samme feilen. Det kan høres ulogisk ut, men smak på denne:Industrien selv fulgte selvsagt opp trenden; enklere med mindre ht og mer effekt, lettere å selge inn et slikt konsept til flertallet. Flertallet bestemmer som kjent, selv om de aldri har rett... - dermed var de kabinettstore lettdrevne høyttalere nærmest en saga blott rent kommersielt. Samtidig oppstod trenden med separate subwoofere (mye takket være fremveksten av surre-anlegg) og da hadde man jo ihvertfall IKKE bruk for store høyttalerbeist. Simulerings- og måleprogrammer av relativt avansert karakter ble tilgjengelig for produsentene, og det gikk inflasjon i å lansere "nye prinsipper" og alskens lure måter å unngå fysiske lover på, alt i miniatyriseringens tjeneste. På toppen av det hele så ble PC etter hvert allemannseie, og hver mann fikk sitt måleutstyr (sterkt forenklet og generalisert dette her, selvsagt) og man kunne verifisere hvor flott dagens konstrusjoner måler. Ørene ble lagt på hylla for det meste. Resten er jo historie.
Ofte når jeg lytter til fremmede oppsett og kjent musikk så vet jeg hva jeg har i vente. Det kan få meg til å sitte på nåler og grue meg til crescendoet som kommer, fordi jeg tror at det kommer til å falle totalt gjennom. Det er ikke uvanlig at denne forventningen blir fullstendig innfridd, noe som var min første tanke da jeg leste hvordan han hadde uttrykt seg.Hadde en gang en garvet hifiveteran på besøk - selvutnevnt hornskeptiker forøvrig. Han syntes det "smalt så fælt" og det var generelt ubehagelig å høre på. Han hadde forøvrig ikke fordommer mot noe, egentlig, dette var bare hans umiddelbare respons når jeg spurte HVORFOR han ikke likte lyden. Jeg har tenkt mye på dette i etterkant, og svaret kan ligge i ubehagsfølelse ved adrenalinrush. Mennesket er skapt til å reagere på plutselige endringer i lys, lyd og bevegelse, vi tolker normalt dette som faresignaler og kroppen svarer med å produsere adrenalin. Noe av egenskapene til horn bl.a. er nettopp denne evnen til å "eksplodere", fra 0-100 på en helt annen måte enn andre prinsipper - i tillegg mindre etterslep da det ikke er kasseresonanser osv. som smoother ut peaker og lever sitt eget liv etter at signalet er opphørt. Har du itillegg et anlegg som er TYST så blir det fort helt andre maks/min. dB utskeielser, og dette oppleves da som mer ooprivende og "ubehagelig" for enkelte.
Stort sett enig med deg her, men vi må jo ikke glemme JBL som har noen morsomme hi-eff konstruksjoner. Jeg er enig med deg i at det er trist at markedskreftene råder, men ofte lurer jeg på om det ikke er mangel på kreativitet hos konstruktørene snarere enn dumme kunder som er feilen her. Gjentilhørigheten er også et kjempeproblem og her står såvisst ikke horn og rør utenfor på noen som helst måte.Markedet har i lang tid fått lov til å styre produktutviklingen i denne retningen - lo eff / high power, først og fremst flagget av USA hvor større, mere, voldsommere alltid har vært ledetråden. Heldigvis finnes det andre land (spes. Japan men også Frankrike og Tyskland skal krediteres) hvor dette ikke er fullt så påaktet, og hvor det finnes produsenter som går motsatt vei. Men USA har lenge vært en ledestjerne, og det skaper preferanser hos kundene som i tillegg til å kjøpe med øynene også handler ut i fra "gjengtilhørighet" og hva som gjr cred i merkehoreverdenen. Trist som faen, som riksklovnen ville sagt.
Enig her, men samtidig har jo dette medført at flere har tilgang på rimelig god lyd. Jeg føler ikke at high end-markedet er så veldig berørt annet enn at markedet selvsagt er oversvømt av komprimert musikk.Folks generelle vaner og interesser spiller selvsagt en stor rolle dersom en betrakter det store hvermansenmarkedet for lyd. Miniatyrisering er det som gjelder, og musikk har blitt en forbruksvare av de store, og da må verktøyet være tilsvarende hendig. Altså Mp3 og annet slik at man kan bli tutet ørene fulle kontinuerlig. Med slike vaner kommer selvsagt spørsmålet om hvorfor et stueanleg behøver å være så veldig stort (les høyttalerne) - og det trenger det selvsagt ikke lenger. Full circle.
Adrenalinet er neppe problemet her. Ville du latt meg spille hva jeg ville på oppsettet ditt Sluket? Jeg opplever at "etablerte hornentusiaster" ofte er de med størst motforestillinger mot "medbragt". Jeg føler også ofte at hornkonstruksjoner er svært selektive på hva de gjengir "perfekt" og hva de gjengir med mindre overbevisning. Kategorisk uttrykt så klart, men du forstår sikkert hva jeg mener. Det er så avgjort mitt største ankepunkt mot horn.Vi er en liten gjeng, vi som driver med slike ekstreme high eff installasjoner. Men vi takler sannheten, og er ikke redd for litt adrenalin! Virkeligheten er jo nettopp slik.
Noen ganger er det faktisk ikke størrelsen eller antall utøvere det kommer an på, og slik oppfatter jeg denne delen av hobbyen vår også. Jeg er ingen misjonær. Jeg er fullt klar over at "horn til alle" ikke er realistisk, og heller ikke nødvendig for min personlige tilfredsstillelse. Folk velger selv. Men det jeg IKKE ser på med noen særlig grad av overbærenhet, det er dommedagsprofetene som på liv og død skal skremme, fraråde, demonisere nærmest dette med hieffsystemer, særlig når deres erfaringsgrunnlag i beste fall er begrenset til teoretiske kunnskaper og enkeltstående praktiske øvelser. 300 timer med dissekrering av to SEAS og ScanSpeak dome tweetere gjør deg ikke til universalekspert på diskantgjengivelse. Kom dere ut i verden (og da mener jeg ikke idiotiske messer osv) -til folk som har gode installasjoner og sunn fornuft parret med erfaring og teft. Dere vil bli overrasket. Men faren for at enkelte vil dø av adrenalinsjokk er jo alltids der...
Hva du føler er min naivitetsterskel er ikke så farlig for mitt vedkommende, men jeg har da aldri beskyldt vedkommende for å ikke forstå??Når det er sagt følte jeg det var på grensen til naivt å anta at han rett og slett ikke forstod at det han hørte var bra dynamikk, uten å vurdere andre muligheter.
Ja Ja, skal du have den perfekte højtaler måle-mæssigt så er det nok noget som ligner denne Quad Reference ESL-2805 loudspeaker Measurements | Stereophile.com eller dens forgænger (86 db) evt med en lille sub på.Jeg vet ikke, men jeg tipper fortsatt at den "plutseligheten" som får folk til å gå i fosterstilling foran hornmunningene har noe med fravær av forvrengning i transienten å gjøre. Hjernen har noen ultrakjappe kretser som trigger "fight or flight"-responsen, og de kretsene har bestemt seg for om noe er virkelig eller ikke lenge før bevisstheten begynner å registrere det signalet som en lyd. Spørsmålet er mer hvilken type og hvor mye forvrengning som skal til før de kretsene signalerer "nah, humbug" i stedet.
En høyttalermotor som slenger utenfor lineær slaglengde i anslaget av perkusjonsinstrumenter (og derfor genererer store mengder kompressiv tredjeordens forvrengning i noen millisekunder) og en slapp høyttalermembran som hverken greier å henge med i rivstarten eller stoppe igjen (og fortsatt blafrer i vei på egenhånd lenge etter at motoren står bom stille igjen) er nok ikke måten å skremme vannet av folk på, trur eg.
Lesverdig:
Linear distortion is transient distortion
Why distortion matters
Nonlinear distortion testing of loudspeaker driver units
Jeg trodde det var derfor keramiske magneter var fysisk større ?Ferrit kan slet ikke opmagnetiseres tilnærmelsesvist som alnico eller neodymium,så med ferrit ender man med komparativt svage magneter.
Og hvad kan man så bruge dette billige mangelfulde materiale til?
Jo når nu markedet alligevel er oversvømmet med kraftfulde amps der ikke tåler afslørende enheder - ja DER kan vi sgu skabe en afsætning!
Uanset fysisk størrelse,mættes ferrit længe før tilsvarende alnico og neodymium magneter.Jeg trodde det var derfor keramiske magneter var fysisk større ?Ferrit kan slet ikke opmagnetiseres tilnærmelsesvist som alnico eller neodymium,så med ferrit ender man med komparativt svage magneter.
Og hvad kan man så bruge dette billige mangelfulde materiale til?
Jo når nu markedet alligevel er oversvømmet med kraftfulde amps der ikke tåler afslørende enheder - ja DER kan vi sgu skabe en afsætning!
Poenget er vel å oppnå et magnetsystem med ønsket bl faktor ? derfor må man med keramisk magnet benytte en større magnet ?Uanset fysisk størrelse,mættes ferrit længe før tilsvarende alnico og neodymium magneter.Jeg trodde det var derfor keramiske magneter var fysisk større ?Ferrit kan slet ikke opmagnetiseres tilnærmelsesvist som alnico eller neodymium,så med ferrit ender man med komparativt svage magneter.
Og hvad kan man så bruge dette billige mangelfulde materiale til?
Jo når nu markedet alligevel er oversvømmet med kraftfulde amps der ikke tåler afslørende enheder - ja DER kan vi sgu skabe en afsætning!
Tjek fx Lowthers hjemmeside
Poenget er vel å oppnå et magnetsystem med ønsket bl faktor ? derfor må man med keramisk magnet benytte en større magnet ?Uanset fysisk størrelse,mættes ferrit længe før tilsvarende alnico og neodymium magneter.Jeg trodde det var derfor keramiske magneter var fysisk større ?Ferrit kan slet ikke opmagnetiseres tilnærmelsesvist som alnico eller neodymium,så med ferrit ender man med komparativt svage magneter.
Og hvad kan man så bruge dette billige mangelfulde materiale til?
Jo når nu markedet alligevel er oversvømmet med kraftfulde amps der ikke tåler afslørende enheder - ja DER kan vi sgu skabe en afsætning!
Tjek fx Lowthers hjemmeside
Hvis man har kompensert med større keramisk magnet, slik at bl.faktoren er lik, hvorfor kommer det store spoler og større effektavsesætning ??Poenget er vel å oppnå et magnetsystem med ønsket bl faktor ? derfor må man med keramisk magnet benytte en større magnet ?Uanset fysisk størrelse,mættes ferrit længe før tilsvarende alnico og neodymium magneter.Jeg trodde det var derfor keramiske magneter var fysisk større ?Ferrit kan slet ikke opmagnetiseres tilnærmelsesvist som alnico eller neodymium,så med ferrit ender man med komparativt svage magneter.
Og hvad kan man så bruge dette billige mangelfulde materiale til?
Jo når nu markedet alligevel er oversvømmet med kraftfulde amps der ikke tåler afslørende enheder - ja DER kan vi sgu skabe en afsætning!
Tjek fx Lowthers hjemmeside
Jeg har ikke lyst til at forsvare producenters brug af kompromisser,men kan konstatere prisen stiger voldsomt med anvendelsen af bedre materialer og tekniske tiltag i retning af at fokusere magnetismen hvor den gør gavn.
Det er klart billigere at sætte store spoler foran billigt magnetmateriale,og forlade sig på højere effektafsætning delvist kompenserer,men dette kompromis har iboende konsekvenser som flere her i tråden har belyst.
Jeg datt LITT ut her... bare meg ?Man kan spørge sig selv hvem der profiterer mest af positivt rettede målinger og teorier omkring anvendelsen af nemme og billige løsninger.
Det ønskelige svar vil naturligvis være forbrugeren,men det korrekte svar er formentlig producenter som betaler for de ønskede måleresultater i håb om gunstig indflydelse på afsætningen.
Jeg kan kun konstatere at selv billige højtalere lyder bedre i takt med kvaliteten af de forspændte amps,og da meget effektstærke amps imo,primært har sin force i netop effekt og dæmpningsfaktor - ikke i kvalitativ lydgengivelse,ender vi nemt i diskussioner som tråden her.
Faktum er at GODE effektive højtalere i langt højere grad end ineffektive,profiterer af vellydende amps som igen er dyre pr w,og dermed indskrænkes antallet af folk med økonomisk formåen,samt følgelig udbredelsen af disse bekostelige systemer - hvilket igen medfører at kun et fåtal kan udtale sig om resultaterne af investeringerne!
jeg har ikke nevnt at Alnico er noen betingelse for en høyttalers følsomhet
Ok, så Alnico er ikke en forutsetningn for høy virkningsgrad, men Ferrit gir lavere følsomhet... Hva er den vesentlige forskjellen?Lo-eff high power er et utslag av mange ting...
...noe så banalt som at Alnico i en periode ikke var særlig tilgjengelig for produsentene av høyttaler; ferritt ble erstatningen, billig og "bra nok" og man kunne lage svære sluttrinn som banket liv i disse nye mindre effektive konstruksjonene.
Eh, ok. Men hva er det du har sagt når du sa at man trengte massive transistorforsterkere for å riste liv i høyttalerelementer med ferrritmagnet?2. Følgelig har jeg heller ikke koblet en høyttalers virkningsgrad opp mot hverken Ferrit eller Alnico som prinsipp.
Du skrev:3. Du føler på mange måter at det er motsatt, når jeg redegjør for at markedet i noen tiår generelt har gått mot mindre ht. og mer effekt?? Interessant.
Jeg mener at de kommersielle kreftene har latt faget vike til fordel for utdaterte metoder. Det man har hatt tilgang på gjennom disse programmene har man i fint liten grad utnyttet til å utvikle noe som helst nytt.Simulerings- og måleprogrammer av relativt avansert karakter ble tilgjengelig for produsentene, og det gikk inflasjon i å lansere "nye prinsipper" og alskens lure måter å unngå fysiske lover på, alt i miniatyriseringens tjeneste.
Jeg følte jo ikke at din beskrivelse av hornenes fravær av ymse tidsdomeneartefakter og din beskrivelse av hvordan de "eksploderer fra 0-100" åpner for at det kan være svakheter i oppsettet som gjorde at han ikke likte det han hørte.4.Hva du føler er min naivitetsterskel er ikke så farlig for mitt vedkommende, men jeg har da aldri beskyldt vedkommende for å ikke forstå??Når det er sagt følte jeg det var på grensen til naivt å anta at han rett og slett ikke forstod at det han hørte var bra dynamikk, uten å vurdere andre muligheter.
Nu må man spørge sig selv hvad man har brug for større magnetkraft til . Det er vel ik altid ønskværdigt . I dette eks. går det tydeligvis ud over evnen til at gå dybt.Hva med en elektromagnet 215 EXC SUPRAVOX ser iøvrigt ud til at serie 2000 med alnico magnet har noget mere stigende tendens med hensyn til frekvens end elektromagnet og almindelig magnet.
Snakker du om fluxtettheten eller kvaliteten her?Ferrit kan slet ikke opmagnetiseres tilnærmelsesvist som alnico eller neodymium,så med ferrit ender man med komparativt svage magneter.
Og hvad kan man så bruge dette billige mangelfulde materiale til?
Jo når nu markedet alligevel er oversvømmet med kraftfulde amps der ikke tåler afslørende enheder - ja DER kan vi sgu skabe en afsætning!
Hva? Liker du ikke konspirasjonsteorier?Jeg datt LITT ut her... bare meg ?Man kan spørge sig selv hvem der profiterer mest af positivt rettede målinger og teorier omkring anvendelsen af nemme og billige løsninger.
Det ønskelige svar vil naturligvis være forbrugeren,men det korrekte svar er formentlig producenter som betaler for de ønskede måleresultater i håb om gunstig indflydelse på afsætningen.
Jeg kan kun konstatere at selv billige højtalere lyder bedre i takt med kvaliteten af de forspændte amps,og da meget effektstærke amps imo,primært har sin force i netop effekt og dæmpningsfaktor - ikke i kvalitativ lydgengivelse,ender vi nemt i diskussioner som tråden her.
Faktum er at GODE effektive højtalere i langt højere grad end ineffektive,profiterer af vellydende amps som igen er dyre pr w,og dermed indskrænkes antallet af folk med økonomisk formåen,samt følgelig udbredelsen af disse bekostelige systemer - hvilket igen medfører at kun et fåtal kan udtale sig om resultaterne af investeringerne!
Trodde vi var på magnet typer
Men hvis det ikke var noen sammenheng mellom følsomhet og magnetmateriale, hvorfor var man da avhengig av kraftigere forsterker?Jeg har heller ALDRI sagt at FERRIT som sådan borger for lav følsomhet; jeg prøvde på en rask måte å rekapitulere historiens gang - hvor jo en endeløs rekke av lo-eff ht. gjerne var og ER utstyrt med ferit magneter.
Ja, dette er godt kjent. Både neodym og alnico har relativt høyt metningspunkt. Derfor kan man ikke bygge like høye magneter med ferrit som har et lavere metningspunkt. Dermed bygger man i bredden i stedet for i høyden. Neodym er det mest fleksible materialet om man har behov for å gi det en spesiell form. For eksempel i kompresjonsdrivere er det en stor ulempe med alnico at throaten blir så lang. Med neodym kan man gjøre den veldig kort. Men det som bestemmer hvor mye kraft man får ut av systemet er ikke metningspunktet til magnetmaterialet, men hvor mye magnetmateriale man har og eventuelt metningspunkt i polstykket og andre begrensninger.Uanset fysisk størrelse,mættes ferrit længe før tilsvarende alnico og neodymium magneter.
Tjek fx Lowthers hjemmeside
Det å gi et høyttalerelement høy virkningsgrad er jo et stort kompromiss i seg selv.Jeg har ikke lyst til at forsvare producenters brug af kompromisser
Det eneste du kan konstatere er at prisen stiger ved anvendelsen av dyrere materialer. Det er ikke gitt at de er bedre.men kan konstatere prisen stiger voldsomt med anvendelsen af bedre materialer
Jeg kan ikke huske å ha sett et høyttalerelement med et magnetsystem som fokuserer magnetismen et sted den ikke gjør gavn.tekniske tiltag i retning af at fokusere magnetismen hvor den gør gavn.
Ja, med tanke på hvor billig kobber er kan det ikke være særlig tvil om det. Enda billigere ville det blitt om man brukte en 8-lags sølvspole. En annen ulempe som oppstår med en større spole er at effekttåligheten går opp. Man kan eventuelt kompensere for dette ved å montere en 1W effektmotstand i serie med elementet for å øke den termiske kompresjonen.Det er klart billigere at sætte store spoler foran billigt magnetmateriale
Ja, den nye metoden din drar med seg uante effekter.og forlade sig på højere effektafsætning delvist kompenserer
Eksakt hvilket kompromiss?men dette kompromis har iboende konsekvenser som flere her i tråden har belyst.
Har hatt den før, og har faktisk vært med på å utforme de reglene....Trakassering og terping på ting som er tydelig redegjort for, opptil flere ganger.... det anser jeg som aldeles unødvendig. Gratulerer med moderatorjobben forresten.
Hva skal du med mer enn 2,4 tesla når den teoretiske grensen for perfekt rent jern er 2,01, og man konsentrerer magnetfeltet betydelig inn mot magnetgapet? Normalt vil man ikke kunne utnytte en fluxtetthet i magneten som ligger særlig over 1.0T uansett hvor mye man ønsker det.Man finder ingen ferritmagneter med 2,4 tesla uanset fysisk størrelse.
Jeg var ikke klar over blødtjern til tider skulle være dyrere end neodym eller alnico!!
Det er et viktig poeng i horn som forsterker lyden oppover i frekvens. En mer åpen variant (vanligvis kategorisert som waveguide) unngår denne resonante karakteren og får derfor en avtagende forsterkning oppover i frekvens.problemet som jeg ser det er grundlægende at med horn ringer det mere
Disse avrullingene er jeg mindre bekymret for. Altså, resonant karakter er ikke bra, men avrullingen nedover henger som regel alltid utelukkende sammen med overgang i spredningsmønsteret og er altså ikke en følge av noe som skjer i tidsdomenet og vil derfor heller ikke ha noen innvirkning på impulsresponsen.og har skabere/kraftige af-rulninger, skabe af-rulninger og pludselige og kraftige udsving er aldrig godt i forbindelse med Hi-Fi. Jævne forløb JA TAK.
Hva skal du med mer enn 2,4 tesla når den teoretiske grensen for perfekt rent jern er 2,01, og man konsentrerer magnetfeltet betydelig inn mot magnetgapet? Normalt vil man ikke kunne utnytte en fluxtetthet i magneten som ligger særlig over 1.0T uansett hvor mye man ønsker det.Man finder ingen ferritmagneter med 2,4 tesla uanset fysisk størrelse.
Jeg var ikke klar over blødtjern til tider skulle være dyrere end neodym eller alnico!!
Det er det nok delte meninger om. F.eks Altec prøvde seg på kort throat og ferritt under utvikling av 299, noe som ble forkastet umiddelbart. Etter sigende gadd de ikke å måle driveren når de hørte hvordan det lød. Den endelige modellen ble mer eller mindre en kopi av de gamle 288 alnico driverene.For eksempel i kompresjonsdrivere er det en stor ulempe med alnico at throaten blir så lang.
Et meget godt innlegg, men jeg synes nå at du roter en del da du blander inn et marked som absolutt ikke har noe som helst med high-end å gjøre. Ja ting har blitt mindre og mindre. Men vi snakker da om så lite og uanselig at vi er helt utenfor diskusjoner om high.eff kontro lo.eff. Vi snakker faktisk om den generelle mann i gatas dødsdom over det generelle stueanlegg.Lo-eff high power er et utslag av mange ting; først og fremst tilgjengeligheten av store effektsterke transistorforsterkere til en billig penge, deretter endringer i møbleringsmønster i hjemmene (de store radio/tv kabinettene forsvant), deretter noe så banalt som at Alnico i en periode ikke var særlig tilgjengelig for produsentene av høyttaler; ferritt ble erstatningen, billig og "bra nok" og man kunne lage svære sluttrinn som banket liv i disse nye mindre effektive konstruksjonene.
Industrien selv fulgte selvsagt opp trenden; enklere med mindre ht og mer effekt, lettere å selge inn et slikt konsept til flertallet. Flertallet bestemmer som kjent, selv om de aldri har rett... - dermed var de kabinettstore lettdrevne høyttalere nærmest en saga blott rent kommersielt. Samtidig oppstod trenden med separate subwoofere (mye takket være fremveksten av surre-anlegg) og da hadde man jo ihvertfall IKKE bruk for store høyttalerbeist. Simulerings- og måleprogrammer av relativt avansert karakter ble tilgjengelig for produsentene, og det gikk inflasjon i å lansere "nye prinsipper" og alskens lure måter å unngå fysiske lover på, alt i miniatyriseringens tjeneste. På toppen av det hele så ble PC etter hvert allemannseie, og hver mann fikk sitt måleutstyr (sterkt forenklet og generalisert dette her, selvsagt) og man kunne verifisere hvor flott dagens konstrusjoner måler. Ørene ble lagt på hylla for det meste. Resten er jo historie.
Hadde en gang en garvet hifiveteran på besøk - selvutnevnt hornskeptiker forøvrig. Han syntes det "smalt så fælt" og det var generelt ubehagelig å høre på. Han hadde forøvrig ikke fordommer mot noe, egentlig, dette var bare hans umiddelbare respons når jeg spurte HVORFOR han ikke likte lyden. Jeg har tenkt mye på dette i etterkant, og svaret kan ligge i ubehagsfølelse ved adrenalinrush. Mennesket er skapt til å reagere på plutselige endringer i lys, lyd og bevegelse, vi tolker normalt dette som faresignaler og kroppen svarer med å produsere adrenalin. Noe av egenskapene til horn bl.a. er nettopp denne evnen til å "eksplodere", fra 0-100 på en helt annen måte enn andre prinsipper - i tillegg mindre etterslep da det ikke er kasseresonanser osv. som smoother ut peaker og lever sitt eget liv etter at signalet er opphørt. Har du itillegg et anlegg som er TYST så blir det fort helt andre maks/min. dB utskeielser, og dette oppleves da som mer ooprivende og "ubehagelig" for enkelte.
Markedet har i lang tid fått lov til å styre produktutviklingen i denne retningen - lo eff / high power, først og fremst flagget av USA hvor større, mere, voldsommere alltid har vært ledetråden. Heldigvis finnes det andre land (spes. Japan men også Frankrike og Tyskland skal krediteres) hvor dette ikke er fullt så påaktet, og hvor det finnes produsenter som går motsatt vei. Men USA har lenge vært en ledestjerne, og det skaper preferanser hos kundene som i tillegg til å kjøpe med øynene også handler ut i fra "gjengtilhørighet" og hva som gjr cred i merkehoreverdenen. Trist som faen, som riksklovnen ville sagt.
Folks generelle vaner og interesser spiller selvsagt en stor rolle dersom en betrakter det store hvermansenmarkedet for lyd. Miniatyrisering er det som gjelder, og musikk har blitt en forbruksvare av de store, og da må verktøyet være tilsvarende hendig. Altså Mp3 og annet slik at man kan bli tutet ørene fulle kontinuerlig. Med slike vaner kommer selvsagt spørsmålet om hvorfor et stueanleg behøver å være så veldig stort (les høyttalerne) - og det trenger det selvsagt ikke lenger. Full circle.
Vi er en liten gjeng, vi som driver med slike ekstreme high eff installasjoner. Men vi takler sannheten, og er ikke redd for litt adrenalin! Virkeligheten er jo nettopp slik.
Noen ganger er det faktisk ikke størrelsen eller antall utøvere det kommer an på, og slik oppfatter jeg denne delen av hobbyen vår også. Jeg er ingen misjonær. Jeg er fullt klar over at "horn til alle" ikke er realistisk, og heller ikke nødvendig for min personlige tilfredsstillelse. Folk velger selv. Men det jeg IKKE ser på med noen særlig grad av overbærenhet, det er dommedagsprofetene som på liv og død skal skremme, fraråde, demonisere nærmest dette med hieffsystemer, særlig når deres erfaringsgrunnlag i beste fall er begrenset til teoretiske kunnskaper og enkeltstående praktiske øvelser. 300 timer med dissekrering av to SEAS og ScanSpeak dome tweetere gjør deg ikke til universalekspert på diskantgjengivelse. Kom dere ut i verden (og da mener jeg ikke idiotiske messer osv) -til folk som har gode installasjoner og sunn fornuft parret med erfaring og teft. Dere vil bli overrasket. Men faren for at enkelte vil dø av adrenalinsjokk er jo alltids der...
Permendur er kjempespennende. Spesielt om man vil lage ekstreme underhengte motorer.Det er et viktig punkt, Snickers - det hjelper ikke med pervers magnetstyrke hvis den ikke kommer ned i spolegapet. Og da er det Permendur som gjelder, som finnes i enkelte toppmodeller fra Lowther, Feastrex, GOTO og ALE drivere.