Ønsker anbefaling Lo power/high eff. - High power/lo eff. hva er best?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.579
    Torget vurderinger
    23
    Er'e så nøye da? EN Permendur bolt på 40 x 100 mm. koster rundt $ 979.00 for tiden, og dette er ca, 1 kg. materiale. Større emner er dyrere pr. kg., og et helsike å maskinere. Mine All-Permendur ALE drivere veier 26 kg.... (svelg)

Feastrex 9" bredbåndselement med Permendur lugger også bra i lommeboka...

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Permandur må man ha i driverene, selv om jeg nok måtte gå for en variant som også har Alnico pga prisen og tilgangen på kroner.
    likefullt, har man ikke hørt hva slike drivere kan gjøre og den realismen som kommer frem så er det vanskelig å forstå hva highend hieff er for noe. Det beste er at jeg kan fylle stua med godlyd, og likevel ikke ha behov for å gå over 60db...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.880
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    min erfaring fra deg er at 6 tallet er snudd
    ellers er jeg 115 danske % enig :rolleyes:

mvh
    Leif

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen forklare meg hvordan en kan spille på 60 dB få det fullfrekvent (altså oppfattes som det) med hensyn til at vi svekkes ganske kraftig i ytterfrekvensene hørselsmessig ved lavere volum.
    Jeg vet om en måte og da må det en viss loudnesskurve til (altså heving av ytterfrekvensene).

Hvordan står da dette (fullfrekvent ved 60dB) seg ved 100 dB +..............flater det ut som ved variabel loudness i så fall?

Nå har jeg nettopp svart i en annen tråd rundt dette med hensyn til god lyd ved lavt volum og nevnte der at ML kan være et godt alternativ om en velger en type med aktiv og regulerbar sub.
    Min lille erfaring med ML og sub på lavt volum indikerte likevel at en måtte kompensere med litt øket volum (på suben) ved lavere volum.

Men dette må en ikke gjøre ved highef altså, selv om subsystemene vel ofte er like fra 100? og ned om ikke annet (ikke horn?)

Mvh.KW

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Leif. 90 da var det med andre drivere. Har ingenting imot å spille høyt, men merker at det skjer sjeldnere og sjeldnere. Noen oppfatter det som irriterende lavt, men passer meg og dessverre så er fjernkontrollen slik at jeg får ikke spilt lavere uten å vri på pot manuelt.

kw, kan ikke forklare hvordan det går ann,men jeg bruker ikke sub. Har derimot stort kassevolum på bassene.kan love deg at det ikke flater ut når man drar på men har ikke fått testet ut med en 100w da mcintoshen ikke har mer krutt, følsomheten er satt til 104db på hele sulamitten. Heldigvis holder jeg meg stort sett mellom 0.01 og 1w.

Målet mitt er å kunne spille så lavt som mulig og alle valg tas med det som formål.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.986
    Sted
    Østfold
    Er'e så nøye da? EN Permendur bolt på 40 x 100 mm. koster rundt $ 979.00 for tiden, og dette er ca, 1 kg. materiale. Større emner er dyrere pr. kg., og et helsike å maskinere. Mine All-Permendur ALE drivere veier 26 kg.... (svelg)

Skal man unne seg litt ekstra er det vel bare å kline til med Holmium motor og Holmium Yttrium permanentmagnet.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.986
    Sted
    Østfold
    Permandur må man ha i driverene, selv om jeg nok måtte gå for en variant som også har Alnico pga prisen og tilgangen på kroner.
    likefullt, har man ikke hørt hva slike drivere kan gjøre og den realismen som kommer frem så er det vanskelig å forstå hva highend hieff er for noe. Det beste er at jeg kan fylle stua med godlyd, og likevel ikke ha behov for å gå over 60db...
    Må og må, de har jo ikke noen finere kurve enn jern, bare ca 20% høyere metningspunkt. Poenget med å bruke Permendur kommer jo først når man ikke oppnår tilstrekkelig kraftfaktor med jern. Men maskineringsegenskapene er heller ikke uvesentlige. Dersom man må gå ned bare 10% på maskineringspresisjonen mister man like mye som man har vunnet på å gå over fra jern til Permendur. Dette fordi alle avvik i magnetgapet vil være eksponensielle.

Permendur er et mykt materiale. Du må jo ha en permanentmagnet i tillegg.

PS: Permandur og Permendur er to veldig forskjellige ting.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.986
    Sted
    Østfold
    Kan noen forklare meg hvordan en kan spille på 60 dB få det fullfrekvent (altså oppfattes som det) med hensyn til at vi svekkes ganske kraftig i ytterfrekvensene hørselsmessig ved lavere volum.
    Jeg vet om en måte og da må det en viss loudnesskurve til (altså heving av ytterfrekvensene).

Hvordan står da dette (fullfrekvent ved 60dB) seg ved 100 dB +..............flater det ut som ved variabel loudness i så fall?

Nå har jeg nettopp svart i en annen tråd rundt dette med hensyn til god lyd ved lavt volum og nevnte der at ML kan være et godt alternativ om en velger en type med aktiv og regulerbar sub.
    Min lille erfaring med ML og sub på lavt volum indikerte likevel at en måtte kompensere med litt øket volum (på suben) ved lavere volum.

Men dette må en ikke gjøre ved highef altså, selv om subsystemene vel ofte er like fra 100? og ned om ikke annet (ikke horn?)

Mvh.KW
    Vi kjenner jo alle dB-skalaen. I tillegg til den har vi noe som kalles Phon-skalaen. Dette er en skala som har til hensikt å følge ørets følsomhet. En tone på for eksempel 60 phon ved en eller annen frekvens høres like høy ut som en tone på 60dB ved 1kHz. Dette er altså en skala som sier noe om hvor høy en tone høres ut.

Her er en representativ kurve:
    Phon.gif

Om vi plukker ut to frekvenser, den ene er 1kHz og den andre er 30Hz så sier vi at lydtrykket tilsvarer 110dB. Dette tilsvarer altså 110 phon ved 1kHz, men ved 30Hz tilsvarer det ca 85 phon. Så senker vi lydtrykket til 90dB. Da er lydtrykket ved 1kHz 90 phon, mens ved 30Hz er vi nede i omkring 52 phon. Vi har altså mistet 20 phon ved 1kHz og 33 phon ved 30Hz.

Som vi ser ligger kurvene ved lave frekvenser tettere enn ved høye frekvenser, så la oss legge inn en feil der høyttaleren har 5dB lavere output i bassen enn den egentlig skulle hatt. Verdiene for 1kHz blir da de samme. Ved 30Hz vil vi imidlertid ha omkring 78 phon ved 110dB, mens ved 90dB faller det til 43 phon.

Dette er en forskjell på 35 phon i stedet for 33. Hørselen bidrar med andre ord til at det opplevde nivået i bassen faller mer om det allerede er i minste laget enn hva vi ville opplevd om nivået var riktig.

En annen interessant faktor er at en del høyttalere er konstruert slik at noen frekvensområder er litt underrepresentert. Det er for eksempel veldig mange høyttalere som har litt lite power i området 100-300Hz. Dette er et område der øret er ganske følsomt. Slike høyttalere har gjerne mer å by på lenger nede i bassen, noe som gjør følelsen av svak nedre mellomtone mindre påfallende. Om vi skrur ned nivået vil imidlertid bassområdet oppleves å avta mer i nivå enn området fra 100-300Hz. Da vil man oppleve at nedre mellomtone avtar ved lave nivåer, men at rytme og tempo kommer når vi skrur opp lyden.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.411
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dette har jau med heile vår måte å oppfatte musikalsk dynamikk på. Har du gode linkar til kvar ein kan lære meir om dette phon-feltet (helst sagt på ein enkel måte. Hugs hifi-journalistar er dei tredje dummaste journalistane (etter sports- og musikkjournalistane....)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.579
    Torget vurderinger
    23

Skal man unne seg litt ekstra er det vel bare å kline til med Holmium motor og Holmium Yttrium permanentmagnet.
    Best å ikke blande obskure svensker inn idette..:cool: Men jeg har et sett Fostex spesialdrivere som har Lanthanum Kobolt magneter, det er det ikke ofte en ser.

Man kan lure på hva en omgang Holmium hadde gått løs på av kr......

V

vinterand

Gjest
    Dette har jau med heile vår måte å oppfatte musikalsk dynamikk på. Har du gode linkar til kvar ein kan lære meir om dette phon-feltet (helst sagt på ein enkel måte. Hugs hifi-journalistar er dei tredje dummaste journalistane (etter sports- og musikkjournalistane....)
    Kurven hedder også Fletcher Munson kurven og viser ørets følsomhed ved forskellige frekvenser afhængig af lydtrykket, som det ses hører vi mere og mere lineart jo højre der spilles, det var den kurve man bl.a. brugte til at lave loudness knappen/kontrol med før i tiden.
    Den knap er vist mere eller mindre død i hi-fi udstyr idag, men en gang var den standart, som tone-kontroller også var det. Et enkelt link her Fletcher–Munson curves - Wikipedia, the free encyclopedia men søg på Fletcher Munson og der er læse stof til lang tid.

Så når horn hornfolket synes det spiller best ved lave lydtryk, må det vil være fordi der er indbygget "loudness knap" det pifter og ringer i toppen og de har skruet for højt op for Subwooferen :)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.579
    Torget vurderinger
    23
    Kurven hedder også Fletcher Munson kurven og viser ørets følsomhed ved forskellige frekvenser afhængig af lydtrykket, som det ses hører vi mere og mere lineart jo højre der spilles, det var den kurve man bl.a. brugte til at lave loudness knappen/kontrol med før i tiden.
    Den knap er vist mere eller mindre død i hi-fi udstyr idag, men en gang var den standart, som tone-kontroller også var det. Et enkelt link her Fletcher–Munson curves - Wikipedia, the free encyclopedia men søg på Fletcher Munson og der er læse stof til lang tid.

Så når horn hornfolket synes det spiller best ved lave lydtryk, må det vil være fordi der er indbygget "loudness knap" det pifter i toppen og de har skruet for højt op for Subwooferen :)
    Subwoofere er for surround-folket; ekte horngutter driver ikke med slike ting!! Forklaringen på hvorfor det låter så bra på lave volum er meget enkel; alle elementene er av ekstrem kvalitet med tilsvarende oppløsning og minimalt med tilført egenstøy - derfor flyttes gulvet for god lyd nedover i dB rekka. Dette er ikke noe nytt, og kjennetegner et virkelig godt bestykket hieff system. Det hører vi HVER gang.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.880
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    DUCK QUACK:
    Så når horn hornfolket synes det spiller best ved lave lydtryk, må det vil være fordi der er indbygget "loudness knap" det pifter og ringer i toppen og de har skruet for højt op for Subwooferen

BS

mvh
    Leif

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Huh? Moi? Jeg ser da ikke så slapp ut!
    (Ikke har jeg Eames-stol heller)

Forøvrig en deilig tråd. Mye moro her, med ender og horn i saftige basketak. I love it!
    Og fryktelig mye kunnskap innimellom.

Personlig gleder jeg meg over at det kommer noen nye, små rør i dag. Ikke noe fryktelig dyrt eller eksotisk,
    men jeg vet jeg vil høre forskjell siden jeg har så effektive høyttalere. Så får vi se om det er en forskjell jeg liker etter
    de har fått noen timer. Små gleder. Stor impact. 2 watt nærmere bestemt. Blir stas.

O.
    Hahahahahaha! Hvor mange tråder og innlegg på HFS er egnet til å rekruttere folk til hobbyen, eller ikke skremme dem vekk? Åh, jeg forstår! Det er de lettkledde damene til Lagga, eller anlegget til LMC som er så svært at det får hunden foran horna til å se ut som en liten hybelkanin. De gærne har det godt ;)
    Det måtte være de trådene der eierne tar så flotte bilder av så pene rom at de kunne vært tatt rett ut av en møbelkatalog eller et designblad, da. ;)

Hehe, flotteste rommet her inne med flotte horn tror jeg er Dog sitt.

Vis vedlegget 182638

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.920
    "...og på optagelses siden med simple idealistiske optagelser, og ikke produktioner designet til god lyd på Ipod, eller hos den gennemsnitlige hi-fi entusiast."

Ojda. Men hva med de tusenvis av plater jeg har, med fenomenal musikk, men desverre middelmådig lyd (opptak). Hvordan låter de på ditt anlegg? Er de ikke til å holde ut, eller lar anlegget ditt deg konsentrere om musikken?

Dette er et av kjernespørsmålene innenfor vår merkelige hobby, IMO.

Hvorfor svarer du ikke på denne, vinterand? Er ikke dette relevant, mener du?

V

vinterand

Gjest
    "...og på optagelses siden med simple idealistiske optagelser, og ikke produktioner designet til god lyd på Ipod, eller hos den gennemsnitlige hi-fi entusiast."

Ojda. Men hva med de tusenvis av plater jeg har, med fenomenal musikk, men desverre middelmådig lyd (opptak). Hvordan låter de på ditt anlegg? Er de ikke til å holde ut, eller lar anlegget ditt deg konsentrere om musikken?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.644

Tjae jeg kender jo din holdning til "dårlige" optagelser og hvordan de skal lyde. :)

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.920
    Et morsomt selvportrett det, i og for seg.

Men jeg vil fortsatt gjerne ha et svar :)

Skjøntte ikke din kommentar helt. FYI så spiller jeg for tiden på 2x2000W og lukkede høyttalere med 82 db følsomhet :)

Min holdning til "dårlige" opptagelser, er det samme som til gode - de skal formidle musikkglede.

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.644
    Nu svarer jeg på egne vegne og det er noget jeg har lært af Vinterand. Der skal være forskel på gode og dårlige optagelser. De dårlige skal stadig formidles så man kan holde dem ud og glædes over musikken. Undtagelsen er meget manipulerede optagelser som Patricia Barber og i værste tilfælde Sara K og Katie Meluha som tilhører kategorien " crap" . Nu svarer jeg mest på egne vegne men er du ik for det meste enig Vinterand ?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.880
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    om du har lært det av ham, er han vel enig....dumt spørsmål! :rolleyes:
    mvh
    Leif

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.644
    om du har lært det av ham, er han vel enig....dumt spørsmål! :rolleyes:
    mvh
    Leif
    Og det ville være endnu dummere at ik lade ham svare for sig selv. Jeg svare bare på egne vegne din kranglefant. :rolleyes:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.880
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    han virker mere enn kapabel til å svare for seg selv
    samme ord på norsk :cool: endelig.....
    har du sett Albert og Herbert? 2 svenske DIY´ere i gamle HAGA i Gøteborg
    de har tilgang til mye byggemateriale:rolleyes:

mvh
    Leif

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Katta kom som et skudd...og virret rundt PC'en etter det kvakket...
    Hva sier det om PC-lyden? eller om katta? HiFi eller sulten?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.644
    han virker mere enn kapabel til å svare for seg selv
    samme ord på norsk :cool: endelig.....
    har du sett Albert og Herbert? 2 svenske DIY´ere i gamle HAGA i Gøteborg
    de har tilgang til mye byggemateriale:rolleyes:

mvh
    Leif
    Aner ik hvad du taler om.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.986
    Sted
    Østfold

Best å ikke blande obskure svensker inn idette..:cool: Men jeg har et sett Fostex spesialdrivere som har Lanthanum Kobolt magneter, det er det ikke ofte en ser.

Man kan lure på hva en omgang Holmium hadde gått løs på av kr......
    Det er omtrent 10-gangen i forhold til Permendur. Men en ulempe med dem er at de er relativt radioaktive. Selv den mest stabile har en halveringstid på mindre enn 5000 år. Den høye prisen skyldes nok at den totale årlige produksjonen er omkring 10 tonn. Prisen på Holmium-Yttrium tør jeg ikke uttale meg om.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.579
    Torget vurderinger
    23
    Nærmer seg nok prisen på Unobtainium vil jeg tro.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.986
    Sted
    Østfold
    Nu svarer jeg på egne vegne og det er noget jeg har lært af Vinterand. Der skal være forskel på gode og dårlige optagelser. De dårlige skal stadig formidles så man kan holde dem ud og glædes over musikken. Undtagelsen er meget manipulerede optagelser som Patricia Barber og i værste tilfælde Sara K og Katie Meluha som tilhører kategorien " crap" . Nu svarer jeg mest på egne vegne men er du ik for det meste enig Vinterand ?
    De artistene du nevner låter ikke crap på riktig gode anlegg. Imidlertid pleier de å gå svært dårlig sammen med normalspredende høyttalere i akustisk ugunstige omgivelser.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.986
    Sted
    Østfold
    Subwoofere er for surround-folket; ekte horngutter driver ikke med slike ting!!
    Du er ikke redd du skal såre LMC nå da?

Forklaringen på hvorfor det låter så bra på lave volum er meget enkel; alle elementene er av ekstrem kvalitet med tilsvarende oppløsning og minimalt med tilført egenstøy - derfor flyttes gulvet for god lyd nedover i dB rekka. Dette er ikke noe nytt, og kjennetegner et virkelig godt bestykket hieff system. Det hører vi HVER gang.
    Systemets støygulv er jo en av de større utfordringene når virkningsgraden øker. Med en følsomhet på 112dB, en forsterkereffekt på 10W og S/N på 90dB ved full effekt (noe som vil være særdeles respektable tall for en rørforsterker) vil anlegget ha et støygulv på ca 32dB pr høyttaler. Ute av fase summerer vel dette til ca 35dB, noe som regnes som relativt lett hørbar støy. Skal man ha virkelig lavt støygulv bør man under 20dB, noe som krever et S/N på minst 105dB.

Når det gjelder elementenes egenstøy så kjenner jeg ikke til at elementer avgir noen grad av egenstøy utover det andre faste stoffer ved romtemperatur avgir. Hva gjelder etterslep og resonanser er jo ikke dette sterke sider ved verken hornkonstruksjoner eller kompresjonsdrivere.

Det eneste jeg kan finne at kan være gunstig ved en hornkonstruksjon ved lave nivåer er spredningsmønsteret, men fordelen med begrenset spredning er langt større ved høyere nivåer.

Når det gjelder høy virkningsgrad generelt kan jeg ikke se at det har noen positiv effekt på ytelsene ved lave nivåer, snarere tvert i mot, bortsett fra en ting, nemlig at i hi eff bassystemer med bassrefleks får man ofte litt tidlig avrulling for å oppnå en håndterbar størrelse. En hornbass har også tildels tidlig avrulling, igjen av størrelseshensyn. Når man tuner et system med litt tidlig avrulling legger man, bevisst eller ubevisst, bassen en tøddel høyere i nivå for å få det til å høres balansert ut. Moderat basstuning og tidlig avrulling låter jo som kjent temmelig blodfattig og uengasjerende. Imidlertid vil en slik tuning være en vesentlig fordel ved lavere nivåer.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.644
    De artistene du nevner låter ikke crap på riktig gode anlegg. Imidlertid pleier de å gå svært dårlig sammen med normalspredende høyttalere i akustisk ugunstige omgivelser.

Sludder de er dybt manipulerede og oppustede i øvre bas. De er lavet for at lyde DEJLIGT. For mig er det VAMMELT.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.579
    Torget vurderinger
    23
    Snickers, de systemene jeg snakker om her er helt andre systemer enn de du legger til grunn for dine uttalelser. For det første, jeg snakker ikke om rørforsterkere, som du automatisk mener er det alle hornfolk benytter. Slik er det ikke nødvendigvis. At LMC tilfeldigvis er rørfiksert betyr ikke at alle andre er det samme. Jeg personlig (og en god del andre jeg kjenner til) benytter utelukkende transistorkonstruksjoner, gjerne spesielt tilpasset høyeffektive ht systemer og følgelig ganske så støysvake.

Mitt lett populistiske uttrykk "elementenes egenstøy" innbefatter elementers resonanser, energietterslep/opplagret energi som nødvendigvis må fristilles, lyd av kabinetters etterslep osv. osv. - og det er NETTOPP her at de riktig gode kompresjonsdrivere (for mellombass, midrange og diskant selvsagt) briljerer med et.minimum. Under ett gram Beryllium kombinert med nok motorkraft gjør noe med elementets evne til å holde fred. For bassens vedkommende, OB o.l. så er det ikke noen oppmagasinering av energi - det er hverken kabinetter eller dempematerialer/andre innretninger som kan absorbere/frigi med etterslep i tid. Hornbass er/har ikke vært noe tema i min betraktning rundt H.R.'s undring. Hans bassreflekssystem er forøvrig IKKE i håndterbar størrelse - nærmere 600 liter, og det betyr at elementene får puste fritt og får bedre arbeidsbetingelser. Nødvendig membranareal, effektivitet og motorsystem sørger for minimale membranutsvingniger.

Igjen tar du et av mine innlegg og tillegger helt andre forutsettinger enn hva jeg gjør - og da blir ting litt feil. Du må gjerne redegjøre for alle tekniske detaljer rundt en mengde forhold, men vær så snill ikke snu opp ned på det andre skriver, for å gjøre dette. Start heller et eget innlegg - det er mye bedre. At du brenner etter å vise hva du kan og vet er fullt forståelig, akseptert og bare fint - det er lærerikt for oss alle! Men jeg tror dine forutintatte meninger for det meste skyldes at du ikke har nok erfaring med disse mer ekstreme tingene, og det er helt akseptabelt og fullt ut forståelig. Vi rekker ikke med alt, alle kan ikke være verdensmestere på alle emner. I det hele tatt virker det som ditt forhold til horn og kompresjonsdrivere generelt er tuftet på gammeldagse erfaringer, myter, antagelser og fordommer - og ikke basert på reel erfaring og kunnskap om hva som vitterligen er mulig i dag. Igjen - ikke noe galt med det, vi kan ikke alle ha fokus på alt samtidig.

Hva LMC skulle bli såret for i min betraktning rundt subwoofere har jeg ingen anelse om. Han har i hvertfall ingen subber selv.

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.644
    Snickeris jeg er dybt bekymret for dine lydvurderinger og kan bedre forstå dine tidligere skriverier ang. basreflex kontra lukket.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.880
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mine amper er like støysvake som noe annet, rør eller ikke
    200µVAC og med TVC tilføres ikke noe i det leddet heller, så da står vi tilbake med kilden.........
    uttal deg gjerne om noe du faktisk vet
    jeg blir dessuten aldri såret av noe innenfor hobbyen
    ehh bortsett fra en dc karamell innimellom da
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.579
    Torget vurderinger
    23
    I vår alder er 700V gridspenning rett i pølsene helsemessig bonus, og enklere enn vanlige hjertestartere!

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Enten er man enig med deg, eller så er man dum.[/QUOTE]

Der har vist indsneget sig en tastefejl i ovenstående,jvf dine øvrige indlæg i tråden .....der skulle stå ;

Enten er man enig med meg, eller så er man dum.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Noen tanker om horn på lavt volum uten å ha lyttet:

Når jeg lytter til lave volumer på eget system opplever jeg at lyden kan bli litt blodfattig (spesielt når rommet er kraftig dempet).
    Min konklusjon er at det er "lydtrykket" fra spesielt ulike slagverkinstumenter som savnes mest, ikke nødvendigvis bassfundamentet.

Der har kanskje horn flere fordeler, spesielt hvis det er slik at de er raskere.
    Det er på begynnelsen av alle toner det størst transientutsvinget befinner seg. Enhver forsinkelse her gjør at det største utsvinget går tapt.
    At det er lettere å konstruere små støysvake single ended forsterkere taler nok også for å fange slike utsving på lavt volum.
    Hvor dypt et mellomtonehorn spiller vet jeg ikke, men hvis det får med seg ned til 120hz så vil mer av den energien/luften gå rett frem til lytteren enn ved dynamiske? som kanskje gjør at de oppleves mer dynamiske ved lave volum også....

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.579
    Torget vurderinger
    23
    Du er inne på fornuftige tanker, T, og du spiller selv så du har et visst begrep om forskjellen på pp og ff. Når du har hørt den delikate utklingningen på knapt berørte slagtøy, en tverrfløyte som ender opp i bare luft, flygelet som dør ut osv. fullt oppløst på knappt hørbart nivå - slik du opplever det i virkeligheten, slike ting er sterkt avhengighetsskapende. Og reproduserbart med virkelig gode ht elementer, spesielt de beste driverne/hornkombinasjonene. Det er vektløsheten i den minimale massen kombinert med motorkraften som får detaljene frem, helt ned til knapt hørbart nivå. Vi har snakket om dette før? Svinge en tur innom, få det verifisert..?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn