Loevhagen
Hi-Fi freak
Der ser man; nynorsk er uten sjel.
Takk Leser1, for å gje meg sjelefred.... eg var ei stund redd eg måtte skrive skjelsitjande. Skilsetjande kan eg vere meir komfortabel med. Så skal eg heller skjelle ut dei som fortener det ved neste korsveg.Fra Lesarspørsmål - SpråkrådetAnar ikkje. Finnest eigentleg ikkje på nynorsk.... skjelsetjande
(Var også oppe som spørsmål i Språkteigen sist søndag)
Spørsmål: Heter det sjelsettende, skillsettende eller skjellsettende? Når noen bruker dette ordet, høres det ofte ut som om det snakkes om en sjel. Mange uttaler ordet med lang e, /sjeelsettende/. Jeg ville ha uttalt det med dobbel l, /skjellsettende/. Har dette noe med et skille å gjøre? (Blå)skjell er vel neppe en del av opprinnelsen. Jeg oppfatter det slik at en skjellsettende opplevelse er en opplevelse som har satt et skille i livet, har åpnet ens øyne for noe annet, et slags vendepunkt.
Svar: Den siste skrivemåten din, skjellsettende, er riktig. I Bokmålsordboka står det at det første leddet er ordet skjell ’(grense)linje, skille’, som også er brukt i uttrykket gjøre rett og skjell for seg. Det samme ordet har vi ellers i forskjell. I nynorsk er skrivemåten skilsetjande.
Hegge er en vis mann og han har sikkert rett.Spørsmål til Per Egil Hegge
04.05.2010
Å sette sjelen
Det er blitt svært vanlig å skrive sjelsettende, og det er ikke særlig bra. Dette er ikke et sjelelig problem. Adjektivet heter skjellsettende. Det har ikke noe med skjell i biologisk forstand å gjøre, men skjell i betydningen skille. Ordet har vi importert fra dansk "skel", bestemt form skellet.
Skjellsettende betyr altså at noe danner en grense, markerer et viktig skille, gjerne i landskapet. Like ofte kan det være mellom to tidsepoker. Da er det gjerne tale om et dramatisk, betydningsfullt skille.
På norsk har vi det i forvansket utgave i stedsnavnet Makrellbekken like ved Oslo. Det har aldri vært makrell der; navnet er en forvridning av Markskjellbekken, altså en bekk som utgjorde en grense mellom to (forskjellige eieres) marker. Vi har det også i uttrykket "komme til skjells år og alder".
Det seneste, men neppe det siste eksemplet vi har sett, sto på trykk i Dagbladet 20. mars i en svært intellektuell kommentarartikkel: "Og godtar man bare forskning basert på hypotetisk-deduktiv-metode, "Forberedende"-versjonen av naturvitenskap, blir det meste av sjelsettende akademisk arbeid til spekulativt pølsevev, inkludert klassikere som Marx, Foucault og Bourdieu."
Jeg antok vel at det var en viss medfølelse involvert her, ja, takk for den! Ellers, for å være litt alvorlig, er det min oppfatning at grensen mellom litt godmodig morskap overfor oss skribeneter og noe som minner om en langvarig mobbekampanje, er rimelig smal. Så de som legger inn her bør vise en viss aktsomhet så de ikke tråkker for hardt på enkeltpersoner. For egen del tenker jeg ikke ta så mye av dette innover meg, egentlig, jeg har mine kjepphester, andre har sine, intert blant skribentene i Norge er vi like uenige som leserene med hensyn til hva som er bra og mindre bra, og hva som best beskriver det vi mener å høre.Det var med en viss medkjensle at jeg skrev den kommentaren der. Når HFS debattanter gjør nesten alle lydbeskrivende ord "ulovlige" - da blir det ikke lett å skrive med dette konstant i bakhodet.Jo skribentjobben blir latterlig enkel. SAMTLIGE artikler blir nemlig så å si identiske:Det blir ikke lett å være skribent i Fidelity etter denne tråden!
Fidelity har lyttet til komponent A (navnet på komponenten kan med fordel settes inn her) i tilsammen 18 (antall kan variere) timer. For tekniske data, se Verdensveven. For utseende se bilder i artikkelen. Komponent A (navnet igjen) ga fra seg lyd når det var forventet.
Det er to ting som bekymrer meg med et slikt blad: 1. Betaling til journalistene, 2. Antallet lesere.
Håkon Rognlien
Selv kjøper jeg ikke hifiblader mere da det blir for mye "månedens kjøp", "testvinner til prisen" og andre lite etterrettelige tester - det blir for lite objektivitet.
Jeg antok vel at det var en viss medfølelse involvert her, ja, takk for den! Ellers, for å være litt alvorlig, er det min oppfatning at grensen mellom litt godmodig morskap overfor oss skribeneter og noe som minner om en langvarig mobbekampanje, er rimelig smal. Så de som legger inn her bør vise en viss aktsomhet så de ikke tråkker for hardt på enkeltpersoner. For egen del tenker jeg ikke ta så mye av dette innover meg, egentlig, jeg har mine kjepphester, andre har sine, intert blant skribentene i Norge er vi like uenige som leserene med hensyn til hva som er bra og mindre bra, og hva som best beskriver det vi mener å høre.Det var med en viss medkjensle at jeg skrev den kommentaren der. Når HFS debattanter gjør nesten alle lydbeskrivende ord "ulovlige" - da blir det ikke lett å skrive med dette konstant i bakhodet.Jo skribentjobben blir latterlig enkel. SAMTLIGE artikler blir nemlig så å si identiske:Det blir ikke lett å være skribent i Fidelity etter denne tråden!
Fidelity har lyttet til komponent A (navnet på komponenten kan med fordel settes inn her) i tilsammen 18 (antall kan variere) timer. For tekniske data, se Verdensveven. For utseende se bilder i artikkelen. Komponent A (navnet igjen) ga fra seg lyd når det var forventet.
Det er to ting som bekymrer meg med et slikt blad: 1. Betaling til journalistene, 2. Antallet lesere.
Håkon Rognlien
Selv kjøper jeg ikke hifiblader mere da det blir for mye "månedens kjøp", "testvinner til prisen" og andre lite etterrettelige tester - det blir for lite objektivitet.
Når du føyer til at du har sluttet å handle hifiblader, er det selvsagt en frivillig sak, men jeg kjenner jeg blir en anelse oppgitt hver gang noen føler seg nødt til å utbasunere at akkurat for meg har disse bladene ikke lenger interesse (gjesp), for de forteller ikke sannheten. Nei, visst forteller vi ikke den hele og fulle sannhet! Vi forteller den samme sannhet som bilblader, vinblader, reisemagasiner og annnen typiske hobby- og trivselslitteratur; vi er ikke særlig mye verre, vi er ikke særlig mye bedre. Vi forsøker etter beste evne å underholde, noen ganger funker det ok, andre ganger tryner vi. Og noen språkblomster passer vel bedre enn andre. Men i redsel for å lage et magasin blottet for kreative undertoner, tenker jeg vi fortsetter å prøve litt til.
Mvh
Håkon Rognlien
" Bedre med en stor og kjapp en, eller en liten og slapp en""Stålkontroll" tar kaka for meg i alle fall! Idiotisk uttrykk, og til alt overmål suverent misforstått og misbrukt. "Varmt" vs. "kaldt" er en god #2.
Står jeg ved en dreiebenk så er det om å gjøre å ha kontroll på stålet...
Favorittuttrykk; Begrensningskontrollmangel!!! Det beste som har hendt meg innen lyd.
Hei.JEG VIL BERØMME HIFIJOURNALISTENE FOR AT DE OPPLYSER, ENGASJERER OG UNDERHOLDER OSS !!! JEG VILLE SAVNE DEM OM DE BLE BORTE.............!!!
"Høyde" i lyd-sammenheng.
For det første: Hvem VET "hvor i landskapet" de forskjellige lydene SKAL være på en gitt innspilling? og uansett så er jo alt stort sett i "samme høyde" på en scene?
Når jeg leser en slik beskrivelse tolker jeg det som vertikal høyde (og ikke høyde tonalt eller i et frekvens-perspektiv) Førstnevnte makes absolutely no sense imho.. Man kan kanskje registrere høyde, selv om jeg tror det bare har med plasseringen av elementene i HT å gjøre / fysisk høyde på forskjellige høyttalere og at man da/derfor kan registrere at det høres forskjellig ut) men man kan jo uansett ikke uttale seg om den er bra eller dårlig. (hvis man vet noe om hvordan ei plate som oftest blir innspillt så er jo det egentlig LOL. En gitar plugget inn i en miksepult/forsterker genererer jo ikke noe "høyde" for pokker? (jeg snakker 2-kanals nå åffcåz)
HØYDE bør man ikke bruke for å beskrive lyd. (m.m jeg har pinlig misforstått noe, hvilket utrolig nok skjer, en sjelden gang i verste fall lærer dere meg noe nytt nå)
PerS
Når man betaler 80 kroner for et blad, må det være lov å både stille seg kritisk til testmetodikken, språkbruk, utvalg av komponenter og fokus.
Hvis man ikke tåler dette, har man kanskje ikke noe å gjøre i et offentlig tilgjengelige medieblad?
QUOTE]
Vel!
Når ein tenkjer på kva folk er villege til å betale for eit glas øl....
Nei, samvitet mitt er reint (No har eg kjent etter. Banna bein!)
Når man betaler 80 kroner for et blad, må det være lov å både stille seg kritisk til testmetodikken, språkbruk, utvalg av komponenter og fokus.
Hvis man ikke tåler dette, har man kanskje ikke noe å gjøre i et offentlig tilgjengelige medieblad?
QUOTE]
Vel!
Når ein tenkjer på kva folk er villege til å betale for eit glas øl....
Nei, samvitet mitt er reint (No har eg kjent etter. Banna bein!)
Det eneste jeg etterlyser er skillet mellom kriterier til test og kriterier til delte lytteopplevelser. Det er nemlig vidt forskjellige ting.
Skilnaden på ein test og ei lytteoppleving er eit interessant tema. Ein kan ta ei reint naturfagleg analyse av lyden og måle seg fram til ein del parametrar. Men når det gjeld kva eit anlegg kan gjere med lyden, er det meir omfattande enn det reint målbare. At der er samanhengar, er greitt, men det er då mykje meir enn det vi kan måle. Målemetodikken er analog med han som miste nøklane sine, og leita under gatelykta. Fordi han der kunne sjå, men på den andre sida av vegen, der han hadde mista nøklane, var det mørkt og han såg ingenting....Når man betaler 80 kroner for et blad, må det være lov å både stille seg kritisk til testmetodikken, språkbruk, utvalg av komponenter og fokus.
Hvis man ikke tåler dette, har man kanskje ikke noe å gjøre i et offentlig tilgjengelige medieblad?
QUOTE]
Vel!
Når ein tenkjer på kva folk er villege til å betale for eit glas øl....
Nei, samvitet mitt er reint (No har eg kjent etter. Banna bein!)
Når man betaler 80 kroner for et blad, har man råd til å gjøre et dårlig kjøpNår man betaler 80 kroner for et blad, må det være lov å både stille seg kritisk til testmetodikken, språkbruk, utvalg av komponenter og fokus.
Oi. Den har jeg brukt selv. Om Radka Toneff helt nylig. Ellers finner du jo svaret på f.eks Johnny Cash American V.Jeg har lenge lurt på hvordan levd liv høres ut.
SjelLevd liv? Har det noko med ngoma å gjere? Eller er det meir med nærmikrofon og barytonstemme? Eller er det meir Marianne Faithful-aktigl?
Joda, ser den. Disse ordene du nevner finnes i ordbøker, men det gjør ikke forsterkeri.Forsterkeri som menasjeri, griseri, havari....
Kan vere greitt å ha som omgrep når du har behov for å seie det som meir korrekt vil vere "for - og effektforsterkar, eventuelt integrert forsterkar".
Eit døme: "Eg lurer på å kjøpe meg nytt forsterkeri, men har mange alternativ". (Dette er faktisk tilfelle. Og eg har ikkje bestemt meg for integrert forsterkar, monotrinn eller steroeffektforsterkar, og kva eventuell forforsterkar som skal brukast). Setninga i hermeteikn er enklare å formidle, ikkje sant?
Jeg må si 'musikalsk'. Hifi er et teknologisk verktøy som skal formidle musikernes musikalske musisering. Hifi som musiserer på egenhånd er feil.
I praksis brukes det (tror og håper jeg) om hifi som forvrenger hørbart, men på måter som hindrer formidlingen minimalt. Likevel synes jeg det er ullent, utydelig, og nærmest signaliserer en språklig og analytisk kapitulasjon.
Jeg tror innlegget mitt fortjener å leses en gang til. Du misforstår meg totalt. Gi det en runde til.Jeg må si 'musikalsk'. Hifi er et teknologisk verktøy som skal formidle musikernes musikalske musisering. Hifi som musiserer på egenhånd er feil.
I praksis brukes det (tror og håper jeg) om hifi som forvrenger hørbart, men på måter som hindrer formidlingen minimalt. Likevel synes jeg det er ullent, utydelig, og nærmest signaliserer en språklig og analytisk kapitulasjon.
Nå er det jo i rettferdighetens navn din tolkning at uttrykket "musikalsk" brukes om utstyret fordi det "musiserer på egenhånd", Zomby.
Der har du selvsagt rett. Om komponentene virkelig var transparente, så var det likegyldig hvilken vi kjøpte, resultatet ville likevel vært det samme.Transparent. Jeg tror sjelden på det
Komponenter som høres ut som potetgull?Kva med "crispy lyd"?
Vil tørre å påstå at hifiskribenter både i magasiner og på forum er hakket mer dedikerte og engasjerte enn de fleste andre media..Sitter her og koser meg med B.B. King sin plate "Live at the regal" mens jeg leser tråden om dumme lyd eller billed-omtale ord.
Ordene jeg misliker er riktignok ikke ord som beskriver lyd, men de har med hobbyen vår å gjøre.
Ordene er; forsterkeri og forsterkeriet.
Det heter da så vidt jeg vet; forsterker, forsterkeren, forsterkere og forsterkerne.
Det er nå min mening.
Ps: Hva er poenget med å disse våre hifi magasiner hele tiden? Det er jo bare å gi faen å kjøpe de. Man trenger ikke fortelle hele verden hvor misfornøyd man er.
Disse skribentene gjør en flott jobb, de underholder på samme måte som skribenter i andre magasiner gjør.