BigSwifty
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 07.06.2004
- Innlegg
- 3.680
- Antall liker
- 3.907
Jeg har lang erfaring med musikk og lyd. Har hørt veldig veldig mange anlegg i løpet av de 40 år jeg har drevet seriøst med denne hobbyen. Har reist mye og hørt på oppsett i de beste stereosjappene i New York, London, Berlin, Tokyo osv... Vært så heldig å også bli invitert hjem til alt fra oligarker med anlegg i tosifret millionklasse, såvel som til "gale" propellhoder med selvbygde anlegg.
Som god venn av noen av de mest toneangivende importørene i Skandinavia, har jeg også fått låne veldig mye gromt utstyr, som jeg har fått prøve i kortere og lengre perioder hjemme. Hyppig konsertbesøk har ivaretatt referansen til hvordan ting låter i virkeligheten.
Så, til poenget. I denne lange musikkreisen (for det er musikkopplevelse det dreier seg om, til syvende og sist) har jeg hatt noen opplevelser som har fått meg til å undres. Noen anlegg har vært satt sammen av komponenter som måler perfekt, i rom der det er brukt akustikk-konsulenter. Lyden har vært imponerende, men ikke engasjerende. Andre anlegg har vært satt sammen av komponenter som ikke "burde" låte bra, i langt fra ideelle rom, men har likevel hatt en så engasjerende lyd at man har blitt sittende til langt på natt og lytte.
I tillegg har jeg selvsagt hørt mange anlegg som måler flott, i akustisk behandlede rom som har hatt fantastisk lyd, og "skrot-anlegg", med skrotlyd.
Jeg har mange ganger lurt på hva som gir et anlegg denne udefinerbare "magien", som formidler musikk slik at vi får gåsehud og ereksjon. Og hvorfor så mange anlegg mangler denne magien Er klar over teoriene om "behagelig forvrengning", "rør-magi" osv, men jeg føler det ikke gir noen fullstendig forklaring. Alle rør-baserte anlegg lyder jo ikke magisk.
Så leste jeg en veldig interessant artikkel i Wall Street Journal om mat og smak. Japanerne definerte i begynelsen av forrige århundre en "femte smak", i tillegg til søtt, surt, salt og bittert. De kalte smaken Umami.
Her er artikkelen :
A New Taste Sensation - WSJ.com
Jeg lurer på, om det finnes en slik faktor også i vår hørsel, eller i vår hjerne som treffes av noen anlegg, uavhengig av pris, rom sammensetning av komponenter osv.
Har de kloke hoder herinne noen tanker om dette? Og har noen linker til relevant litteratur om dette, er jeg takknemlig.
Og gutter; keep it clean. Her skal det ikke krangles, men diskuteres
Som god venn av noen av de mest toneangivende importørene i Skandinavia, har jeg også fått låne veldig mye gromt utstyr, som jeg har fått prøve i kortere og lengre perioder hjemme. Hyppig konsertbesøk har ivaretatt referansen til hvordan ting låter i virkeligheten.
Så, til poenget. I denne lange musikkreisen (for det er musikkopplevelse det dreier seg om, til syvende og sist) har jeg hatt noen opplevelser som har fått meg til å undres. Noen anlegg har vært satt sammen av komponenter som måler perfekt, i rom der det er brukt akustikk-konsulenter. Lyden har vært imponerende, men ikke engasjerende. Andre anlegg har vært satt sammen av komponenter som ikke "burde" låte bra, i langt fra ideelle rom, men har likevel hatt en så engasjerende lyd at man har blitt sittende til langt på natt og lytte.
I tillegg har jeg selvsagt hørt mange anlegg som måler flott, i akustisk behandlede rom som har hatt fantastisk lyd, og "skrot-anlegg", med skrotlyd.
Jeg har mange ganger lurt på hva som gir et anlegg denne udefinerbare "magien", som formidler musikk slik at vi får gåsehud og ereksjon. Og hvorfor så mange anlegg mangler denne magien Er klar over teoriene om "behagelig forvrengning", "rør-magi" osv, men jeg føler det ikke gir noen fullstendig forklaring. Alle rør-baserte anlegg lyder jo ikke magisk.
Så leste jeg en veldig interessant artikkel i Wall Street Journal om mat og smak. Japanerne definerte i begynelsen av forrige århundre en "femte smak", i tillegg til søtt, surt, salt og bittert. De kalte smaken Umami.
Her er artikkelen :
A New Taste Sensation - WSJ.com
Jeg lurer på, om det finnes en slik faktor også i vår hørsel, eller i vår hjerne som treffes av noen anlegg, uavhengig av pris, rom sammensetning av komponenter osv.
Har de kloke hoder herinne noen tanker om dette? Og har noen linker til relevant litteratur om dette, er jeg takknemlig.
Og gutter; keep it clean. Her skal det ikke krangles, men diskuteres