I en langvarig tråd på kabelhjørnet slumpet vi innom et (mer) interessant tema:
Min teori er at det handler om fravær av kompresjon, spesielt i bassen og nedre mellomtone/grunntoneområdet. La oss si ca 50-300 Hz. Der ligger det meste av energien i musikken, men mange stereoanlegg og andre avspillingssituasjoner greier ikke å gjengi den fulle dynamikken i det området. Høyttalere som prøver å lage dyp bass fra små elementer får lange utsving, høyttalermotorene beveger seg ut av det lineære området i magnetgapet, og de komprimerer dynamikken. Det er en annen måte å si "tilfører store mengder tredjeordens forvrengning" på.
Gulvstående høyttalere får også gjerne en kansellering ved 80-100 Hz pga refleksjon fra veggen bak høyttaleren, og en annen kansellering fra reflektert gulvlyd ved et par hundre Hertz (avhengig av lytteavstand). Den fargingen med et par store dalsøkk i øvre bass er også et tydelig hint om at dette er boksemat. Det kan lett bli litt blodfattig.
PA-rigger legger vekt på å få til trøkket og kroppsligheten i dette frekvensbåndet. Det skal jo ofte danses til musikken, med eim av svette og det som verre er. Derimot bommer de ofte på frekvensgangen videre oppover og kan ha tildels store avvik fra det "riktige". Litt eq for å få det sånn noenlunde riktig er helt normalt, men helt riktig blir det aldri. Holografisk stereoperspektiv er også et fremmedord for en PA-rigg.
Konstruktører av hifi-høyttalere har gjerne prioritert mindre farget frekvensgang i stedet og har lagt stor vekt på detaljrikdom. Lyttesituasjonen er jo en helt annen, kanskje sittende alene, dypt konsentrert foran husalteret for å "lytte inn" i avspillingen og få med seg alle detaljer. For å få flat frekvensgang fra en bassmellomtone er det nødvendig å tilføre en del demping, kanskje både elektrisk og mekanisk. Skal man få dyp bass (målt -3 dB-punkt) fra en møbleringsvennlig liten boks blir det også lav følsomhet og lange elementutsving. Begge deler går på bekostning av dynamikken og live-følelsen, mener jeg. "Detaljer" holder gjerne til litt høyere oppe i frekvensspektret, slik at det kan være fristende å legge mer fokus i øvre mellomtone enn i mellombass og grunntone. Analytiske detaljer fremfor kropp og svettelukt.
Fra et gammelt intervju med Joachim Gerhard, mannen bak Audio Physic:
Oppsummert: Jeg tror den viktigste forskjellen ligger i ukomprimert bassgjengivelse. Hvis vi skal ha realistisk mulighet til å gjengi det i et stereoanlegg, betyr det basser med stort membranareal, høy effektivitet og lite mekanisk demping (høy Qms). Jeg bygger ihvertfall høyttalere med 2x12" (til å begynne med), og da Beyma 12P80Nd med 101 dB nominell følsomhet og Qms 6,6. Frekvens- og fasegang kan jeg alltids fikse med digital EQ til slutt, så det er ikke noe problem lenger. Så kan jeg drive dem f eks med chipamps til noen få kroner stykket via PVC-belagt høyttalerkabel fra Biltema, og det vil låte dynamisk og levende. Tror jeg.
Andre teorier om hva som gjør at noe låter "live" og hvordan det kan gjenskapes?
Jeg har fundert en del på hva det er som gjør at vi kan høre forskjell på live musikk og hermetisk vare. De fleste av oss har vel opplevd å gå forbi en åpen dør, høre musikk strømme ut, og øyeblikkelig vite om det er levende artister eller en innspilling. Litt av det interessante her er at lyden som lekker ut av en dør har store avvik i frekvensgang sammenlignet med direktelyden rett foran artisten i rommet. Det er kamfiltrering i bøtter og spann, og mye av diskanten blir borte på veien. Likevel hører vi lett forskjell på levende artist og innspilt musikk, selv med alle de avvikene i frekvensgang. Hvorfor det? Hvilke egenskaper er det ved lyden som gjør at vi opplever det som "live" i stedet for "avspilt"?Jeg mener ikke det du taler om har en afgørende betydning og heller ikke forklarer det som har betydning for at et anlæg bevæger sig fra det ordinerer til noget hvor gengivelsen for alvor begynder at ligne den originale live-begivenhed
Min teori er at det handler om fravær av kompresjon, spesielt i bassen og nedre mellomtone/grunntoneområdet. La oss si ca 50-300 Hz. Der ligger det meste av energien i musikken, men mange stereoanlegg og andre avspillingssituasjoner greier ikke å gjengi den fulle dynamikken i det området. Høyttalere som prøver å lage dyp bass fra små elementer får lange utsving, høyttalermotorene beveger seg ut av det lineære området i magnetgapet, og de komprimerer dynamikken. Det er en annen måte å si "tilfører store mengder tredjeordens forvrengning" på.
Gulvstående høyttalere får også gjerne en kansellering ved 80-100 Hz pga refleksjon fra veggen bak høyttaleren, og en annen kansellering fra reflektert gulvlyd ved et par hundre Hertz (avhengig av lytteavstand). Den fargingen med et par store dalsøkk i øvre bass er også et tydelig hint om at dette er boksemat. Det kan lett bli litt blodfattig.
PA-rigger legger vekt på å få til trøkket og kroppsligheten i dette frekvensbåndet. Det skal jo ofte danses til musikken, med eim av svette og det som verre er. Derimot bommer de ofte på frekvensgangen videre oppover og kan ha tildels store avvik fra det "riktige". Litt eq for å få det sånn noenlunde riktig er helt normalt, men helt riktig blir det aldri. Holografisk stereoperspektiv er også et fremmedord for en PA-rigg.
Konstruktører av hifi-høyttalere har gjerne prioritert mindre farget frekvensgang i stedet og har lagt stor vekt på detaljrikdom. Lyttesituasjonen er jo en helt annen, kanskje sittende alene, dypt konsentrert foran husalteret for å "lytte inn" i avspillingen og få med seg alle detaljer. For å få flat frekvensgang fra en bassmellomtone er det nødvendig å tilføre en del demping, kanskje både elektrisk og mekanisk. Skal man få dyp bass (målt -3 dB-punkt) fra en møbleringsvennlig liten boks blir det også lav følsomhet og lange elementutsving. Begge deler går på bekostning av dynamikken og live-følelsen, mener jeg. "Detaljer" holder gjerne til litt høyere oppe i frekvensspektret, slik at det kan være fristende å legge mer fokus i øvre mellomtone enn i mellombass og grunntone. Analytiske detaljer fremfor kropp og svettelukt.
Fra et gammelt intervju med Joachim Gerhard, mannen bak Audio Physic:
SpeakerBuilding.com - Interview with Joachim Gerhard of Audio Physic, Page 1- What would you like to improve with low range drivers?
- We would get several advantages if we could increase the effective area of the driver without losing control over the radiation pattern. And also lowering the mass, make stronger magnet systems and harder, lighter cones.
- Many "old" paper woofers still sound astonishingly good compared to modern drivers?
- Oh, yes. We have not always went to the better. What many driver manufacturers have done the last years, is to increase the damping to make the frequency response more flat. But some old drivers, like the famous 6,5" paper woofer that Jan Paus at Seas made several years ago, (The Seas CA 17 RCY, ed. note) was optimized for low loss. So they made a compromise between frequency response and sensitivity. This driver was very good, and was used by Wilson Audio for many years. Later, in the 80's, manufacturers started to add more mass, they added more damping, and they made surrounds with high loss. That gave an extremely flat frequency response, but also a lot of energy storage. This compared, the old drivers were much quicker. They had some resonances, but you could get rid of that in the crossover. It was this run for flat response that gave a lot of modern drivers this dull, uninteresting sound. And you can also measure higher second and third harmonic distortion in some of them. If you compare the on-axis response between an old and new driver; you will see that the energy in the treble is far higher than in the new drivers. These so-called "modern" drivers often has a Qms of maybe 0.8 or 0.6. The old drivers had Qms values of maybe 5 to 7! We found that drivers with a very high mechanical Q sound more open, more clean and dynamic. And when you look at it, you find it is very simple, because they have less loss. The surround is easier to move, the spider is better constructed, they have better air flow, higher sensitivity. So a high mechanical Q is a very good indicator of energy storage behavior. This is one of our secrets. One of the many!
Oppsummert: Jeg tror den viktigste forskjellen ligger i ukomprimert bassgjengivelse. Hvis vi skal ha realistisk mulighet til å gjengi det i et stereoanlegg, betyr det basser med stort membranareal, høy effektivitet og lite mekanisk demping (høy Qms). Jeg bygger ihvertfall høyttalere med 2x12" (til å begynne med), og da Beyma 12P80Nd med 101 dB nominell følsomhet og Qms 6,6. Frekvens- og fasegang kan jeg alltids fikse med digital EQ til slutt, så det er ikke noe problem lenger. Så kan jeg drive dem f eks med chipamps til noen få kroner stykket via PVC-belagt høyttalerkabel fra Biltema, og det vil låte dynamisk og levende. Tror jeg.
Andre teorier om hva som gjør at noe låter "live" og hvordan det kan gjenskapes?
Sist redigert: