Det virker stadigvæk som om man ikke vil acceptere hvordan stereo og ikke mindst hi-fi virker, det giver ellers mange gode svar på hvordan stereo skal laves og hvordan naturtro gengivelse kan opnås.
Den perfekte situation er at putte det perfekte signal direkte i ørerne "hovedtelefoner" rummet er væk og lyden udspringe fra et punkt, dermed kan vi også sige at den fysiske påvirkning er reelt ikke er med i optagelsen, men kan naturligvis tilføres tilfældigt ved hjælp af en masse basmembraner som pumper "vibrationer" ud i rummet, ligesom man har ryste-stole til film, men det vil koste på hi-fi kontoen.
Man bliver nødt til at forholde sig til at det er hjernen som laver lydbilledet, objekterne, guitaren osv og troværdigheden afhænger af hvor lidt signalet er blevet påvirket af rummet og hvor nøjagtigt det er i forhold til kilden, højtalerne og anlægget er et middel/en kanal til at fremføre lyden til ørerne ved sweet spot så hjernen kan få optimale betingelse til at tyde og genskabe det modtagende lydsignals indhold.
Jeg oplever sjældent direkte fysisk påvirkning til akustik live musik, men jeg sider som regel heller ikke på første række, men jeg har da siddet på første nogen gange, og der har været en minimal direkte fysisk påvirkning ved store orkestrer.
Ved PA koncerter er der fysisk påvirkning hvis man står tæt på, men det er også tale om et lydtryk som de færreste har lyst til eller kan udholde i længere tid uden ørepropper, og over et stereoanlæg bryder jeg mig endnu mindre om så høje lydtryk, og slet ikke hvis det er hornsystem, jeg vil hurtigt krybe i fosterstilling eller forsvinde hvis jeg kan.
Men som sagt spredning både i det horisontale og vertikale plan kan faktisk være af det onde fordi man rammer rummet mere med lyd og skaber refleksioner som så igen påvirker signalet som skal rammer vores ører, lyden skal ideelt udspringe fra punkt som i en hovedtelefon , det er så det eneste sted horn faktisk kan have en fordel med hensyn til fidelity, nemlig deres mere direkte lyd, begrænsede spredning.
Ellers må man sige at horn er et levn fra fortiden dengang man kun havde et par watt at gøre godt med. Men horn har da stadigvæk en berettigelse når store stadion osv skal spilles op, og ikke mindst på banegårde
http://youtu.be/0n0g8S3aA0o.
Som Asbjørn sagde på et tidspunkt, man kan evt. tilstræbe at systemmet plus rum virker som en "stor hovedtelefon" så kan hjernen ikke andet end lave en illusion af den oprindelige live-begivenhed i 3D firkanten bag højtalerne, og den består bl.a af elementerne korrekt klang og perspektiv og involverer hele hi-fi kæden, en Live-end/Dead-end kan være et godt supplement til at tilnærme sig denne ideelle situation. Live-end/Dead-end beskriver jeg simpelt sidst i dette indlæg
http://www.hifisentralen.no/forumet...c/67840-hvordan-opna-s-hi-fi.html#post1558158 så kan man selv studerer emnet mere indgående på nettet.
Stereo og hi-fi er et egoist system hvor der kun er et sweet spot, forsøge man at "udvide" sweet spot med PA lignede tiltag vil det have negative konsekvenser for graden af fidelity , men til gengæld er der efter min erfaring kun fordele ved at satse på at det som forlader højtaleren (rampen) er perfekt plus at lyden ramme sweet spot så upåvirket af rummet som muligt, også for dem som sider ved siden af sweet spot er høj nøjagtighed en fordel, man hører bare det perfekte signal med lidt vinkel på, plus at stereo-perspektivet forrykker sig (et menneskeligt pan pot) således at sangeren nu står ude ved højtalere i stedet for i midten som ved sweet spot placeringen, absolut ikke ønskeligt men det er to kanals stereos vilkår.
Et PA systems opgave og force er at sørger for at alle kan høre godt og nogenlunde det samme signal, man sætter mange lydgivere op for at dække et så stort område som muligt.
Naturligvis kan man lave et PA system derhjemme men så er det ikke hi-fi mere efter min mening, Hi-Fi går ud på at gengive den oprindelige live begivenhed så nøjagtigt som muligt, og ikke at lave sit eget lydbilled evt. efter smag.
Man kan sige at et PA system og et stereo/hi-fi system modarbejde hinanden. Det er to helt forskellige opgaver som bliver løst.