Men hva gjør butikkene som selger vinyl da? De må vel få masse klager og returer. Eneste vi kan gjøre er å returnere alt som er feil, slik at dem finner det forsvarlig å heve kontrollen eller kvaliteten.
Dessverre mange nyrekrutterte som får seg et dårlig møte med vinylen, pga dette. Men det er lite butikkene kan gjøre. Opplagene er altfor små, og de som utgir musikken har ikke råd til å kassere strengt etter pressing.
Mitt råd er at man åpner cover i butikken, og sjekker platen der, så slipper man å ergre seg hjemme og ta en unødvendig tur tilbake til utsalgsstedet.
Setter du så den åpnede vinylen tilbake i hylla, eller gjør du personalet i butikken oppmerksom på at plata er av dårlig kvalitet? Hva slag reaksjon forventer du egentlig å få på dette. Mange plater er jo også forseglet i våre dager, det var de ikke før. I tidligere tider hadde også butikkene platespillere, slik at du faktisk fikk lyttet til den faktiske skiva du hadde lyst på å kjøpe. Det har de ikke i dag, og bare å se på plata avslører som oftest ikke problemet i det hele tatt, det kommer først frem under avspilling. Jeg mistenker at butikkpersonalet bare ville sette plata tilbake i hylla når du hadde reist derfra.
Denne fremgangsmåten flytter vel også egentlig bare problemet nærmere forbrukeren, istedet for å få tatt ondet ved roten. God kvalitetskontroll, og kassert vinyl på fabrikk kan bare smeltes ned og brukes om igjen, og kostnaden er lik en runde til i pressa. Men nå må et helt og stort kosnadsdrivende apparat på plass for å følge opp det du foreslår her.
Jeg tror ikke noe på det du sier om at årsaken til at de ikke kasserer strengt er fordi opplagene er små. Det er nettopp fordi de er små at de bør kassere strengt.
Bransjen som sådan vil ikke overleve lenge på å ture frem slik som nå med altfor dårlig kvalitet på ferdig levert vare. Kundene vil til slutt gi opp, og gå over til streaming av digitale filer. Dette minne meg om hvorfor det var så enkelt å gi slipp på vinyl, og omfavne CD'en, man slapp ganske enkelt alle disse problemene, det var ihvertfall min tankegang dengang da.
Problemet med for mange dårlige skiver kan muligens skrive seg fra at de bruker den såkalte "Master" negativen for mange ganger før den byttes ut, feil slippmiddel, for dårlig slippmiddel, for lite slippmiddel, kort sagt for dårlig kvalitetskontroll.
Så blir da spørsmålet, hvordan får man tatt ondet ved roten? Mulig at fremgangsmetoden du nevner har bittelittegrann innvirkning, men jeg er redd for at det ikke monner, mange nok vil ikke gjøre dette på en slik måte at det kan få noen innvirkning i det hele tatt. Jeg har desverre ingen Nobelprisvinnende løsning jeg heller, men det synes muligens å helle i retning av at Musikk-forhandlere som Amazon, Acoustic Sounds, BMG, Columbia House, (og Platekompaniet) + alle andre som er store, må påvirkes til å gidde å ta et oppgjør. Der kommer vi forbrukere inn. Hva skal vi gjøre for å påvirke på en slik måte at de gidder å ta oppgjøret på våre vegne?
Bransjen har vel ingen insentiver pt. og fortsetter vi musikk kjøpre å være like tafatte, så skjer det ingenting. Defor må vi forbrukere ta saken i egne hender.
Facebook-grupper pleier vel å få litt gjennomslag, og vokser seg raskt store og mektige eller... En tanke og noen drodlerier bare, men...