Skader i helt nye LP-plater.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.671
    Antall liker
    17.746
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    At kvalitetskontrollen i dag er under pari er det vel liten tvil om. Flere av mine nye plater har også ulike former for skavanker, og jeg har frem til nå ikke sjekket platene før de skulle spilles for første gang, og da tidvis en stund etter innkjøp og kvittering kastet.

    Heldigvis er det kun én (Gåte ved gåte) som har et sterkt knepp på ett spor jeg ikke får gjort noe med. Utover det er det ingen av skadene på platene (små riper og bulker) som egentlig er hørbare.

    Rester etter pressing som gir knitring, spraking og litt fuzzy, forvrengt lyd har i hovedsak blitt helt borte etter en runde i ultralydbadet, men er det direkte skader og unøyaktigheter i pressingen så hjelper det lite med et bad.

    Heldigvis bor jeg slik til at jeg kan gjøre som @vreden i fremtiden - sjekke platene i butikk, selvom en del feil ikke er like lett å oppdage.

    Men bransjen burde absolutt ta rev i seilene og forbedre kvalitet i både produksjonsprosess og sluttkontroll, hvor førstnevnte egentlig er der saken bør angripes - dvs minimere mulighetene for at feilene oppstår. Om lave produksjonsopplag osv ikke gir rom for bedre kontroll, så er det vel bransjen som har et problem, og jeg tror på sikt problemet deres blir større om de ikke foretar seg noe annet enn å skyve det over på forbruker og/eller detaljist.

    Typisk feil som er lett å se i butikk:
    1.jpg

    Liten "bulk" i pressingen
    1.jpg

    Synes bedre her med mer skygge fra blitz

    Under avspilling av denne platen klarer jeg ikke å høre feilen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.671
    Antall liker
    17.746
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En annen form for kvalitetsbrist:

    1.jpg

    Innslag av sorte partier i hvit vinyl
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.135
    Antall liker
    1.454
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte siste Halvdan Sivertesen på Vinyl. Inni omslaget lå det jamen en CD også. Alt for 100 kroner. Mye for pengene tenkte jeg......
    Når jeg skal spille vinylen er den så vindskjev at arma duver opp og ned flere cm for hver runde.
    Jeg drar på sjappa og bytter plata.
    Kommer hjem igjen og den nye vinylen er på samme viset. Da gir jeg opp. Var nok derfor det fulgte med CD......

    Det er kult og gi ut vinyl i 2013, men kvaliteten driter vi i....
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Eneste måten å få snudd trenden på er å retunere platene til butikken. Det er butikken som tilslutt vil kreve bedre kvalitet da det ikke er god butikk å få varen i retur.

    Det er både tidkrevende og lite lønnsomt men det betinger at alle som kjøper vinyl klager når der er feil og ikke bare syter og klager på forumsider.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Handlet meg Maestro og Maskineri platene på PK før jul, endelig kom det en ny pressing. Skuffelsen var stor når jeg åpnet forseglingen. Begge platene var fulle av striper, merker og annet piss. Fikk bytta de inn, og jenta bak disken spurte om jeg ville sjekke de nye eksemplarene først. De var om mulig enda verre... Endte opp med en tilgodelapp gitt :p
     
    Sist redigert:

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Handlet meg Maestro og Maskineri platene på PK før jul, endelig kom det en ny pressing. Skuffelsen var stor når jeg åpnet forseglingen. Begge platene var fulle av striper, merker og annet p
    piss. Fikk bytta de inn, og jenta bak disken spurte om jeg ville sjekke de nye eksemplarene først. De var om mulig enda verre... Endte opp med en tilgodehavende gitt :p
    Klart at det er den beste måten å få sagt i fra på.Butikkene må få feedback fra kjøperne.
     

    indianeren

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    112
    Antall liker
    24
    Sted
    Melbu
    Jeg har kun opplevd ei plate med feil i pressingen. Det var ei beatlesplate kjøpt hos platekompaniet. Det var et hår innstøpt i plata. Hørtes ut som et hakk, stiften spratt jaggu meg bortover plata. Fikk ny uten diskusjon og sendte den defekte plata i retur. Alt vel. Greit å handle med norske firma.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.155
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har kun opplevd ei plate med feil i pressingen. Det var ei beatlesplate kjøpt hos platekompaniet. Det var et hår innstøpt i plata. Hørtes ut som et hakk, stiften spratt jaggu meg bortover plata. Fikk ny uten diskusjon og sendte den defekte plata i retur. Alt vel. Greit å handle med norske firma.
    Derfor har jeg gått over til å handle alt av nye plater her hjemme. Tidligere kjøpte jeg også fra us, men etter noen tilfeller med reklamasjoner der jeg ble bedt returnere platene, var det over og ut. Ingen vits med de fraktprisene vi har her hjemme.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ganske interessant tema dette. Vanskelig å mene så veldig sterkt for mitt vedkommende, siden jeg egentlig ikke handlet så mye vinyl den gangen det var det 'vanlige' formatet. Jeg fikk råd til å handle litt mer etter at CD'en tok over, og da var det stort sett brukt det gikk i. Først etter at vinylen kom tilbake har det blitt ny vinyl i noe særlig omfang.

    Men, noen tanker....

    Har det kanskje sneket seg inn noen feilforklaringer her? Alt folk handler av vinyl nå er jo stort sett nytt eller 'eldre' brukt. Den brukte vinylen har jo av naturlige årsaker allerede vært gjennom en siste kvalitetskontroll i form av at en privatperson har kjøpt den, tatt den hjem, og spilt den. Man må anta at mye av den returnerbare bruktvinylen allerede er returnert, en gang på '50-, '60-, '70-, eller '80-tallet. Sånn sett er det en utvalgsskjevhet ute og går. Og hva med de bruktplatene vi kjøper nå? Er det dårlige pressinger når det er noe? Eller er det skader påført av tidligere eiere? Og bulkete plater? Bulkeskiver kommer vel av feil i nedkjølingstid før pressa åpnes eller noe i den duren. Alle mine bulkeplater (med unntak av de aller verste, og fortsatt meget sjeldne) har blitt rette etter noen få måneder under moderat press i hylla. Altså bør dette være et sjeldent fenomen på brukte skiver. De har jo som regel vært del av en privat samling, og ser de bra ut ellers så er de antageligvis godt behandlet på alle måter.

    Men, som sagt. Jeg har ikke særlig hold for skråsikkerhet med mine relativt få erfaringer med vinylkjøp før renessansen. Noen håndfuller på '80-tallet ble det, uten jeg heller den gangen var helt spart for dårlige opplevelser.

    Korrigert for alt, og sammenlignet med erfaringer fra nykjøp før CD'ens tid. Er det så ille som man kan få inntrykk av?

    Ellers synes jeg det er et par ting man helt fint kan la gå. En stripe svart i en hvit skive? Rent kosmetisk, og ingen bombe i mine øyne. Man putter hvit pvc inn i et system som har gått med svart plast inntil nylig. Det at en liten bit svart har sneket seg inn skyldes antageligvis at du har fått et tidlig eks. fra den aktuelle stamperen. Bare fint med tanke på lydkvaliteten, alt annet likt. Da gidder i alle fall ikke jeg å bry meg.

    At det er striper og skjolder i platene? Det kan skyldes uregelmessigheter i overflaten på lakken før kutting. Det trenger ikke å ha noen som helst betydning for lyden, og er altså ofte rent kosmetisk. Da gidder jeg heller ikke bry meg.

    Men det er klart at en del pressinger er heller dårlige, og man bør selvsagt returnere dårlige pressinger. Men hvor mye ender plateselskapene med å skjerpe seg? Ofte ender returnerte plater i B-varesalg i stedet for å bli returnert fra din lokale platesjappe. Fraktkostnadene er rett og slett for høye til at de gjør noe annet. Skal ikke forundre meg om det ikke en gang blir rapportert som et problem bakover i salgskjeden.

    En siste ting. Er det bare likegyldighet i forhold til kvalitet? Produksjon av plater er en ganske kompleks affære, og mange av operasjonene har noe håndtverksaktig over seg. Det er et håndtverk som har ligget brakk i 20-30 år, og som nå er i sterk vekst igjen. De gamle 'mesterne' er borte for lengst, de nye 'lærlingene' er kanskje mer alene enn de som lærte faget før CD'en.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.693
    Antall liker
    3.187
    Mange interessante betraktninger, Zomby! For å ta det siste først: Det er klart at mye av fagkunnskapen er blitt borte i årenes løp, slik det også gjelder for rørprodusenter. De erfarne folka som kunne alle de smarte grepene er ikke blant oss lenger!

    Mitt bestemte inntrykk er at kvaliteten var bedre før (som det meste!). Jeg vokste opp med vinyl og kjøpte mye plater, men jeg opplevde sjelden så dårlig kvalitet som jeg altfor ofte gjør nu for tiden. Eksemplene er mange, men det beste/verste jeg kan by på er min 200g Zappa/Hot Rats kjøpt fra USA, som er usentert bare på side to. Hvordan kan det skje? En annen ny pressing, The Blue Niles A Walk Across the Rooftops måtte jeg bytte to ganger på grunn av kraftig knitring/støy. Takk for god service, Big Dipper :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Leste en betraktning om kvalitet på ny og gammel vinyl i HiFi News, og tenkte at det var jaggu et interessant innspill i akkurat denne diskusjonen.

    Fra maiutgaven i år, men fikk endelig samlet meg til å skanne den (har ikke skanner selv).

    Så. Jim Lesurf om gamledager:

    Lesurf.png


    Håper det blir lesbart i nedskalert til hfs-størrelse.
     
    Sist redigert av en moderator:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje et poeng i den siste setningen til mr. Lesurf?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.671
    Antall liker
    17.746
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    For trange senterhull virker også å være en feil på en del nye plater. Lett å fikse på, men allikevel...
    Kan ikke huske at det var tilfelle på noen av de platene jeg kjøpte på 70- og 80-tallet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Interessant i artikkelen fra Lesurf er hvor ofte hans venner, de seriøse platekjøperne, returnerte platene til butikken fordi de ikke var fornøyd.
    Vi snakker om 40 % retur, og det fra de seriøse selskapene Philips, Decca og DGG.
    Hvor mange platekjøpere idag er det som tør/gidder å kjøre butikkene så hardt?
    Nå kjøper ikke jeg mye ny vinyl, men det bør oppfordres til å returnere plater med småfeil til butikken. På litt sikt vil det påvirke kvalitetskontrollen i produksjon.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    6.546
    Jeg satt med ett motsatt inntrykk. Av vinylen jeg har kjøpt ny de siste åra har jeg returnert godt over halvparten grunnet feil. Det ble så frustrerende vanskelig å få tak i musikk i det formatet, i tillegg til like komprimert og dårlig lyd som på den digitale nedlastingen som fulgte med, at jeg la vinylen på hylla inntil videre. Kanskje det var like ille før? I så tilfelle er vinyl et jævlig kjipt medie, bortsett fra de få gangene alt stemmer...
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    For trange senterhull virker også å være en feil på en del nye plater. Lett å fikse på, men allikevel...
    Kan ikke huske at det var tilfelle på noen av de platene jeg kjøpte på 70- og 80-tallet.
    At hølet er for trangt mener jeg da å huske var et fenomen (ikke et problem) i gamle dager også. Ikke minst en del Polydor-skiver jeg kjøpte. Langt verre er det med enkelte brukte skiver jeg har kjøpt det hølet er for vidt. Det er det vanskelig å gjøre noe med.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kan det tenkes at vi har blitt bortskjemt av CD i mellomtiden? Mindre tolerante for støy enn vi var før? Eller kan det tenkes at man blir mer kritisk med årene, og får stadig bedre anlegg å spille platene på? Kan dette ligge under opplevelsen av synkende kvalitet på skivene?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.204
    Antall liker
    61.818
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tror du har rett Zomby.
    Da jeg var ung, hadde rocknroll i blodet og spilte så øra blødde hadde jeg dårlig anlegg og satt ikke stille da lp`ene ble spilt.
    Fokus var på musikk.
    Nå som anlegget er bra sitter jeg helt stille hele tida.
    Fokus er fremdeles musikk, men utbyttet er adskillig større om lyden er god.
    Ikke rart jeg hører mer rusk og rask enn før.

    Likevel har jeg opplevd flere ganger at nypressing av lp jeg har hatt fra før lyder flatt/slapt i fht det gamle velspilte knitrete eksemplaret.
    En litt annen ting er at ei god nål/slipning som sporer godt framkaller mindre støy.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.024
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har kjøpt flere kjempedyre Audiophile nye plater som skurrer; Bill Evans, Dave Brubeck Time Out etc. Er i en fase hvor jeg lurer på om pickupen er slitt men lurer rett og slett om jeg skal ta med Time Out plata ned til en nabo med meget god pickup kompetanse for å avkrefte dette. For meg blir vinyl primært 80 talls mediumet, her låter IMO platene bedre enn CDne :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.398
    Antall liker
    13.775
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    På väg tillbaka till Big Dipper med ett nytt ex av Nattåpent, Ingvild Koksvik.Båda sidorna är fulla av riper och märker som om något legat mot och skrapat vinylen under produktion. Såg detta först efter jag lagt den på spelaren och fick några rejäla oljud i högtalarna. Lätt att se när jag håller den upp mot ljuset och som sagt det är inte bara en liten stripe utan det är stort sett över hela på båda sidorna. Irriterande.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Har måttet bytte/kassere omtrent halvparten av det jeg har kjøpt i det siste. Enten la være eller inspisere i butikk. Jeg er ganske oppgitt, og tyr heller til bruktmarkedet. Med en datter i København er det alltids muligheter, men det er synd og skam at produksjonen og kvalitetskontrollen er så skral på nye utgivelser.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes imidlertid meget hederlige unntak. Denne versjonen av Sinatras beste album var helt tyst, med strålende dybde i lydbildet, vanvittig dynamikk på stemmen og et vell av detaljer i orkesteret (og hvilket orkester!) ut av en bakgrunn med samme farve som omslaget:

     

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    Har måttet bytte/kassere omtrent halvparten av det jeg har kjøpt i det siste. Enten la være eller inspisere i butikk. Jeg er ganske oppgitt, og tyr heller til bruktmarkedet. Med en datter i København er det alltids muligheter, men det er synd og skam at produksjonen og kvalitetskontrollen er så skral på nye utgivelser.

    Fryktelig surt og skjønner det godt!!

    Litt rart, egentlig! Har kjøpt noen få album de siste årene, bl.a. hos Rockline i Kristiansand og fått topp kvalitet (180 grams vinyl) til en noe stiv pris, og trodde dette markedet var såpass smalt at det meste som ble utgitt holder et godt nivå..!

    Takk for "heads up", jeg tok vel feil og skal sjekke neste gang jeg kjøper vinyl!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.325
    Torget vurderinger
    24
    Ja det er frustrerende dette. Fikk en mengde nye plater forrige jul, Classic Records etc, mange av dem låter dritt. Lurte litt på om de var blitt ødelagt i ultralydvaskeren men siden ingen andre har meldt om skader ved bruk av denne så er vel det lite trolig.

    Om man skal senke skuldrene, slappe av med musikken og glemme lyden så et cd eller pc-avspilling tingen, fort gjort å få angst av vinyl: Har jeg nå fått til optimal justering, hvorfor låter ikke dette bra?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har bare en skarve Okki Nokki (siste utgave er helt ok) som ikke når en habil ultralydvasker til skuldrene, Fosse, og vinyl-riggen min er nok heller ikke i samme klasse som dine, men når ting klaffer, er det så likevel så bra at jeg ikke kan unnvære det. I rund sum er gledene større enn sorgene.

    Denne tråden er nyttig, men jeg håper den ikke skremmer folk bort fra vinylens verden. Vi får bruke våre erfaringer til å trekke det beste ut av den, selv om frustrasjonen freser fra tid til annen. La meg benytte anledningen til å takke for mange inspirerende innlegg fra en som vet hva han snakker om.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.398
    Antall liker
    13.775
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Så har jag varit inom Dipper och till slut fått "lov" till att byt ut mitt ex mot ett nytt. Skriver lov med situationstecken för här måste jag säga Big Dipper skuffet mig. Blev mött med stor skepsis och liten vilja att ge mig ett nytt exemplar. Verkade nästan som mannen bakom kassan aldrig hört om defekt/dålig ny vinyl.. Slutet gott allting gott, men jag bruker ju inte en lördag eftermiddag till att byta vinyl för jag tycker det är skoj.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.671
    Antall liker
    17.746
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ok, så da bør man egentlig be om å få inspisere eksemplarene før man handler hos BD.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.398
    Antall liker
    13.775
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fint att höra att det var undantaget snarare än regeln idag! Har bara goda erfarenheter av BD annars. Det nya exemplaret ser strøkent ut visuellt och ska väl få en runda på spelaren snart :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.325
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har bare en skarve Okki Nokki (siste utgave er helt ok) som ikke når en habil ultralydvasker til skuldrene, Fosse, og vinyl-riggen min er nok heller ikke i samme klasse som dine, men når ting klaffer, er det så likevel så bra at jeg ikke kan unnvære det. I rund sum er gledene større enn sorgene.

    Denne tråden er nyttig, men jeg håper den ikke skremmer folk bort fra vinylens verden. Vi får bruke våre erfaringer til å trekke det beste ut av den, selv om frustrasjonen freser fra tid til annen. La meg benytte anledningen til å takke for mange inspirerende innlegg fra en som vet hva han snakker om.
    Du har selvsagt helt rett, gleden er stort sett større, innsatsen større og magien gjerne større, når alt stemmer. Men, det er sannelig litt frustrasjon til tider og det krever mer, opplever jeg, for å få det godt til. Kan hende er det litt sånt om det låter dritt på cd så er det lite jeg får gjort med det, låter det ille på vinyl så vet jeg ikke om det er plata, innspillingen, innstillingen eller utstyret i seg selv som har skylden. Men bekymringer skal man jo ha, og da kan de like godt være hi-fi-relaterte. Alle møblerte hjem har platespiller!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.671
    Antall liker
    17.746
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nok et eksempel på ren slurv under produksjon/emballering i innercover.

    1.jpg


    Her har liming av label vært mangelfull, med det resultat at den har brettet seg når den ble ført inn i innercover.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    836
    Antall liker
    831
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Fikk 13 plater i forrige uke. 10 av de måtte returneres. Har nå fått nye i retur. Fremdeles 2 som ikke er helt bra, men nå gidder jeg ikke gjøre noe med det. Bør nok vurdere å handle vinyl i fysisk butikk.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.011
    Antall liker
    17.670
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Drar til sjappa, betaler og spretter opp platene med en gang. Inspiserer at alt er ok før jeg forlater åstedet. Selv det er ikke bra nok lenger. Noen ganger har man ikke tid til annet enn kjapt øyemål, og frustrasjoen blir dobbelt - siden det nå også er selvforskyldt - når man varmer opp rørene, slår seg ned, setter på plata, for så å pakke den ned igjen. Og så kan det gå litt tid før man har tid og ork til å ta turen til sjappa igjen for (nok) et bytte, innen fristen utløper :(.

    Men når alt stemmer, så er det kos uten ende! :D
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.671
    Antall liker
    17.746
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Enig. Inspeksjon før man forlater butikken er ingen ulempe å praktisere. De var litt oppgitt på The Garden også, for reklamasjonsandelen er for høy, og det resulterer i masse ekstra arbeide for de.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja da er nok timen kommet for butikkene å begynne stille krav til det de skal selge.Når man hører om de som kjøper Lp plater og finner vesentlige feil på 80% av de er
    det nok noe som skurrer.Dette har meg bekjent foregått under lang tid nå og da er det nok noe som butikker og distributører og alle i salgsleddet burde ta tak i.Man får
    ikke noe "gåsehud" følelse av skrot.Det legges ned utrolige summer i platespillere,pickuper og riaa så kvalitet er det den enkelte er ute etter.Om ikke det er kvalitet på
    det produktet man tenker avspille famler vi Vinylfantaster i blinde.
    Mvh Kenneth
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nok et eksempel på ren slurv under produksjon/emballering i innercover.

    Vis vedlegget 345895

    Her har liming av label vært mangelfull, med det resultat at den har brettet seg når den ble ført inn i innercover.
    For ordens skyld. Labelen limes ikke fast, den legges i pressa sammen med vinylen. Dette tror jeg muligens skyldes restfuktighet fra trykksverte som har kokt opp, fordampet og hindret at papiret smelter fast i selve vinylen, eventuelt at den ble lagt i pressa med bretten.

    Forøvrig er det ikke noe nytt med sviktende kvalitetskontroll. HiFiNews postet for et par år siden bilde av en plate med hele labelen i rillene, så det har vært gjort før også...

    Fant et med google....
    img0027dd5.jpg


    Men ellers, ja. Synes det er mye dårlig der ute om dagen. Og det er farlig nært å bli for dyrt, rett og slett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn