Bransjeaktørenes nettsider er jevnt over svært dårlige!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Paralell import kan være en grunn til at norske importører ikke oppgir sine priser... Et eks er Avantgarde...Hvor det har kommet noen eks ifra Danmark til en mye lavere pris enn den norske...Om dette er grådig prising ifra norsk importør skal jeg ikke uttale meg om...Men at Avantgarde ser gjennom fingrene med paralell import er ikke så ok...
Kunstige høye veilpriser med kompisprising er vel ikke akkurat medisinen for å demme opp for paralellimport :)
Kunstig ifht hva da ? Få noen konkrete tall...Eller synser du bare..?
 
R

Roysen

Gjest
Paralell import kan være en grunn til at norske importører ikke oppgir sine priser... Et eks er Avantgarde...Hvor det har kommet noen eks ifra Danmark til en mye lavere pris enn den norske...Om dette er grådig prising ifra norsk importør skal jeg ikke uttale meg om...Men at Avantgarde ser gjennom fingrene med paralell import er ikke så ok...
Kunstige høye veilpriser med kompisprising er vel ikke akkurat medisinen for å demme opp for paralellimport :)
Kan du dokumentere "kunstig høye priser"? Hvordan vet du at de som får best pris ikke gir forhandleren en merverdi som gjør at de velger å selge med liten margin? Det er temmelig naivt å tro at kjøpere av hifi ikke er like tøffe i sine prisforhandlinger som kjøpere av andre luksusvare og dermed blindt aksepterer alle veiledende priser? Til og med "kunstig høye" priser? Ingen kaster vel penger ut av vinduet. Det virker som en del her på HFS tror det. Veiledende priser er i det store og hele stort sett satt i system av produsentene. Dette kan distributørene og forhandlerne i liten grad påvirke.

At forhandlerne setter "kunstig høye priser" i stor grad er bullshit.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Paralell import kan være en grunn til at norske importører ikke oppgir sine priser... Et eks er Avantgarde...Hvor det har kommet noen eks ifra Danmark til en mye lavere pris enn den norske...Om dette er grådig prising ifra norsk importør skal jeg ikke uttale meg om...Men at Avantgarde ser gjennom fingrene med paralell import er ikke så ok...
Kunstige høye veilpriser med kompisprising er vel ikke akkurat medisinen for å demme opp for paralellimport :)
Naiviteten og ignoransen lenge leve.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det er temmelig naivt å tro at kjøpere av hifi ikke er like tøffe i sine prisforhandlinger som kjøpere av andre luksusvare og dermed blindt aksepterer alle veiledende priser?
Det er temmelig naivt å tro at nordmenn flest pruter.


Veiledende priser er i det store og hele stort sett satt i system av produsentene. Dette kan distributørene og forhandlerne i liten grad påvirke.
Selvsagt gir en minstepris seg selv, det er produksjon, utvikling, transport osv. men etter dette beregner importør/distributør og forhandler sin kalkyle, legger på litt og kaller dette 'veiledende pris'.

At denne veil. prisen er noe veldig mange forhandlere setter som før pris for å få prisen til å virke særlig forlokkende er tydeligvis ukjent for noen, heh.
 
C

cruiser

Gjest
Paralell import kan være en grunn til at norske importører ikke oppgir sine priser... Et eks er Avantgarde...Hvor det har kommet noen eks ifra Danmark til en mye lavere pris enn den norske...Om dette er grådig prising ifra norsk importør skal jeg ikke uttale meg om...Men at Avantgarde ser gjennom fingrene med paralell import er ikke så ok...
Kunstige høye veilpriser med kompisprising er vel ikke akkurat medisinen for å demme opp for paralellimport :)
Kunstig ifht hva da ? Få noen konkrete tall...Eller synser du bare..?
Kunstig i forhold til hva varen faktisk selges for, tror ikke jeg kan huske sist jeg betalte fullpris/veil pris på noe som helst i en hifisjappe(ser bort fra kjedebutikker som soundgarden og hifiklubben)
 
C

cruiser

Gjest
Paralell import kan være en grunn til at norske importører ikke oppgir sine priser... Et eks er Avantgarde...Hvor det har kommet noen eks ifra Danmark til en mye lavere pris enn den norske...Om dette er grådig prising ifra norsk importør skal jeg ikke uttale meg om...Men at Avantgarde ser gjennom fingrene med paralell import er ikke så ok...
Kunstige høye veilpriser med kompisprising er vel ikke akkurat medisinen for å demme opp for paralellimport :)
Kan du dokumentere "kunstig høye priser"? Hvordan vet du at de som får best pris ikke gir forhandleren en merverdi som gjør at de velger å selge med liten margin? Det er temmelig naivt å tro at kjøpere av hifi ikke er like tøffe i sine prisforhandlinger som kjøpere av andre luksusvare og dermed blindt aksepterer alle veiledende priser? Til og med "kunstig høye" priser? Ingen kaster vel penger ut av vinduet. Det virker som en del her på HFS tror det. Veiledende priser er i det store og hele stort sett satt i system av produsentene. Dette kan distributørene og forhandlerne i liten grad påvirke.

At forhandlerne setter "kunstig høye priser" i stor grad er bullshit.

Mvh
Roysen
For min del må de gi selgern en blowjob i tillegg til penger men det forandrer ikke det faktum at jeg tror både kjøper og selger er best tjent med å sette edruelige ikke prutbare/rabaterbare priser på kapitalvarer.

Det kommer opp noen nye generasjoner nå som blir oppfostret på nett, de er vant til enkel og god tilgang på informasjon. De inkludert meg selv er ikke spesielt interesert i å hive seg på luren for å få info om ett produkt. Kan ikke butikkene ikke gi relevant informasjon på nett så går man andre plasser.
 
C

cruiser

Gjest
Paralell import kan være en grunn til at norske importører ikke oppgir sine priser... Et eks er Avantgarde...Hvor det har kommet noen eks ifra Danmark til en mye lavere pris enn den norske...Om dette er grådig prising ifra norsk importør skal jeg ikke uttale meg om...Men at Avantgarde ser gjennom fingrene med paralell import er ikke så ok...
Kunstige høye veilpriser med kompisprising er vel ikke akkurat medisinen for å demme opp for paralellimport :)
Naiviteten og ignoransen lenge leve.

Mvh
Roysen
Tja, priser du deg høyere enn naboen så går mange dit..
 
R

Roysen

Gjest
Kjøper man hifi komponenter på nettet direkte eller uten å diskutere pris med selger kan man skylde seg selv.

Mvh
Roysen
 
C

cruiser

Gjest
Kjøper man hifi komponenter på nettet direkte eller uten å diskutere pris med selger kan man skylde seg selv.

Mvh
Roysen
Virker som bransjen har ett genuint ønske om å bli så liten som overhode mulig, men de kan jo skylde seg selv :D
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Kjøper man hifi komponenter på nettet direkte eller uten å diskutere pris med selger kan man skylde seg selv.

Mvh
Roysen
Pruter du på alt du kjøper?

Jeg synes det blir feil om man skal måtte prute og forhandle på alt man skal kjøpe.

Dersom jeg ser steder der dem ikke oppgir pris eller skriver at du må ringe/maile for å få pris, blar jeg stort sett videre.
Jeg vil vite med en gang hva jeg kan forvente av pris dersom jeg ønsker å kjøpe noe.
Jeg er av typen som sjekker ut priser på nett og handler stort sett der man kan få produktene jeg ønsker billigst eller at det er mest gunstig for meg å kjøpe det. Klarer ikke du som forhandler å konkurrere med det, så går jeg pent videre.
Nettet har gjort folk mer prisbevisste, og der må forhandlere følge etter.

Så jeg er enig med trådstarter. Oppdater sidene deres med produkter og riktige priser. Legg gjerne litt innsats i nettsidene og service gjennom dem og mail, så skal dem snart se at salget kan ta seg opp.
 
R

Roysen

Gjest
Snart krever man vel å få kjøpe biler og eiendom i nettbutikker med kredittkortet også. Selvsagt er det ingen som pruter på alt, men på varer i prissegmentet som de produktene vi her snakker er det åpenbart at man må diskutere pris med selger.

Forøvrig liker jeg uttrykket pruting dårlig. Det handler om å finne en vinn-vinn situasjon for både kjøper og selger hvor kjøper bidrar til merverdi for selger i bytte mot en mindre margin for selger.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
M

mfufu

Gjest
Har fulgt med i denne tråden siden starten, ble litt overrasket over at det er noe stort problem, selv om jeg er enig i at få sider har noen "state of the art web design" over seg. Men folk oppfatter jo ting forskjellig.

Syntes jevnt over at sidene er greie nok, og der det mangler info er det jo bare og ringe og spørre hvis man er genuint interessert eller også bare nysjerrig (ingen her som er SÅ sjenerte at vi kun tørr og skrive på hifisentralen men ikke tør og ringe en forhandler? ;) ). Og det er jo bare og "smøre på" hvis selger prøver og fiske etter om det er noe mer som skal byttes ut etterhvert. Personlig syntes jeg det stort sett kun har vært hyggelige samtaler når jeg har ringt forskjellige forhandlere og spurt etter info og drodlet rundt diverse relevante ting og tang. Har blitt en erfaring rikere hver gang, mere enn og sitte og lese spec og lese pris på produktet ihvertfall... (men nå er sikkert jeg skikkelig sær som mener dette da).

Blir de flinkere til og lage hjemmesider er det vel og bra, men må de kanskje øke prisene fordi de må leie inn web designere for og lage og jevnlig oppdatere/vedlikeholde en web side så tenker jeg "ikke viktig nok" :cool:
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
991
Antall liker
751
Torget vurderinger
8
Har også fulgt tråden med stor interesse, og en klar konklusjon må være at sidene er ikke bare dårlige.. de er så godt som ubrukelige, dvs. om man tror at de skal ha noen praktiske formål - sett bort fra rene selvskudd for distributør/forhandler.
 
C

cruiser

Gjest
Snart krever man vel å få kjøpe biler og eiendom i nettbutikker med kredittkortet også. Selvsagt er det ingen som pruter på alt, men på varer i prissegmentet som de produktene vi her snakker er det åpenbart at man må diskutere pris med selger.

Forøvrig liker jeg uttrykket pruting dårlig. Det handler om å finne en vinn-vinn situasjon for både kjøper og selger hvor kjøper bidrar til merverdi for selger i bytte mot en mindre margin for selger.

Mvh
Roysen
En bilforhandler eller eiendomsmegler som ikke er i stand til å presentere produktene/objektene sine på en ryddig og skikkelig måte med relevant info på nettet er ikke lenge i drift..
 
N

nb

Gjest
En bilforhandler eller eiendomsmegler som ikke er i stand til å presentere produktene/objektene sine på en ryddig og skikkelig måte med relevant info på nettet er ikke lenge i drift..
Poenget til Roysen er at det fra selgers side er helt rasjonell oppførsel å f.eks selge med en ganske saftig rabatt til bjellesauser som LMC, Sluket mfl fordi han kan anta at når De Største Gutta i Klassen kjøper noe vil flere henge seg på etter hvert.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Og noen selger dyre ting uten å ha egne sider.. Ikke alle vet at det er en bransjeaktør en gang.. Tror rett og slett ikke alle trenger å vite alt.. Potensielle kunder eller ei..
Hvilket merke er dette?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det er et annet aspekt mange fort glemmer. En forhandler er ofte svært opptatt av hvilken merverdi han får igjen fra et salg i form av mersalg og god markedsføring. Jo mer forhandleren anser at han sitter igjen med ved å få en fot innenfor hos en kjøper, jo bedre pris vil han gi. Av den grunn er det selvsagt ønskelig for forhandlerne å snakke med kunden før tilbudspris gis. Jeg tror at "pris på forespørsel" ofte oppgis for å unngå å skremme potensielle kunder bort ved at en oppgitt veiledende pris ikke gir inntrykk av muligheten til rabatt og forhandling. Jeg tror ikke det handler om å skvise kjøper så mye som mulig.

I tillegg er det også slik at produkter fra en del produsenter tilbys gjennom uoffisielle kanaler. Disse "selgerne" kan ikke tilby garantier på produktene de selger fordi de egentlig ikke har lov til å selge de. De dumper prisene på produktene ved å sammenligne med prisene til offisielle forhandlere og utkonkonkurerer disse. Av den grunn oppgir av og til ikke de offisielle forhandlerne sine priser annet enn på forespørsel.

Man må huske at hifi forhandlere driver business og ikke veldedighet. Samtidig driver de i en usedvanlig smal bransje hvor produktene langt i fra dekker kundenes primærbehov. Tvert i mot er det snakk om å prøve å vekke et behov hos kunden som overbeviser ham om at pengene hans er bedre brukt på luksusvarer. Da er det selvsagt svært viktig å komme i kontakt og komunisere med kunden. Å oppgi pris på forespørsel er et virkemiddel for å komme i kontakt med potensielle kunder som kanskje ved veiledende pris oppgitt ville tatt kjøpsbeslutningen uten at forhandler fikk mulighet til å forsøke et innsalg.

Folk som tror "pris på forespørsel" handler om å utnytte kundene forstår svært lite av mekanismene i et marked som hifibransjen.

Mvh
Roysen
Jeg har opplevd det samme selv. Da jeg var i markedet for å kjøpe nye høyttalere, fikk jeg en innbyttepris for de gamle på ca 3000 kr mer enn jeg hadde gitt for dem. Nye.
Så enten var jeg dum som byttet inn de gamle, eller så var det forhandleren som ville gi meg et knalltilbud for å få meg inn i "folden".

Som Roysen sier; forhandlere driver business.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.101
Antall liker
6.598
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Det er fint de driver business, men kan de ikke i det minste holde seg innenfor regelverket som de er pålagt? Jeg har iallefall større tiltro til dem som etterstreber å følge det fremfor de som ikke gjør det.

eneste grunn til at de ikke får påpakning er at forhåpentlig ingen av oss kunne drømme om å melde dem inn for forbrukermyndighetene.
 
C

cruiser

Gjest
Det er et annet aspekt mange fort glemmer. En forhandler er ofte svært opptatt av hvilken merverdi han får igjen fra et salg i form av mersalg og god markedsføring. Jo mer forhandleren anser at han sitter igjen med ved å få en fot innenfor hos en kjøper, jo bedre pris vil han gi. Av den grunn er det selvsagt ønskelig for forhandlerne å snakke med kunden før tilbudspris gis. Jeg tror at "pris på forespørsel" ofte oppgis for å unngå å skremme potensielle kunder bort ved at en oppgitt veiledende pris ikke gir inntrykk av muligheten til rabatt og forhandling. Jeg tror ikke det handler om å skvise kjøper så mye som mulig.

I tillegg er det også slik at produkter fra en del produsenter tilbys gjennom uoffisielle kanaler. Disse "selgerne" kan ikke tilby garantier på produktene de selger fordi de egentlig ikke har lov til å selge de. De dumper prisene på produktene ved å sammenligne med prisene til offisielle forhandlere og utkonkonkurerer disse. Av den grunn oppgir av og til ikke de offisielle forhandlerne sine priser annet enn på forespørsel.

Man må huske at hifi forhandlere driver business og ikke veldedighet. Samtidig driver de i en usedvanlig smal bransje hvor produktene langt i fra dekker kundenes primærbehov. Tvert i mot er det snakk om å prøve å vekke et behov hos kunden som overbeviser ham om at pengene hans er bedre brukt på luksusvarer. Da er det selvsagt svært viktig å komme i kontakt og komunisere med kunden. Å oppgi pris på forespørsel er et virkemiddel for å komme i kontakt med potensielle kunder som kanskje ved veiledende pris oppgitt ville tatt kjøpsbeslutningen uten at forhandler fikk mulighet til å forsøke et innsalg.

Folk som tror "pris på forespørsel" handler om å utnytte kundene forstår svært lite av mekanismene i et marked som hifibransjen.

Mvh
Roysen
Jeg har opplevd det samme selv. Da jeg var i markedet for å kjøpe nye høyttalere, fikk jeg en innbyttepris for de gamle på ca 3000 kr mer enn jeg hadde gitt for dem. Nye.
Så enten var jeg dum som byttet inn de gamle, eller så var det forhandleren som ville gi meg et knalltilbud for å få meg inn i "folden".

Som Roysen sier; forhandlere driver business.
Evt så kan man kalle det en saftig rabatt på veilpris..

Forøvrig så drives ikke disse entusiastbutikkene med no særlig overskudd så business er vel det eneste dem ikke driver med :)
 
C

Cyber

Gjest
Jo lenger jeg har vært i miljøet, jo mer overrasket har jeg blitt over enkeltes marginer og hvilke priser mannen i gata må betale i forhold til de som er i rette posisjoner.

Spesielt irritert ble jeg engang jeg skulle handle et par subwoofere og fikk på ca 5000 pr stk som ifølge selger var omtrent kuttet til beinet. Syntes det var greit, men oppdaget så at det lå to slike ute på brukten til 5000,-. Altså halv pris.
Jeg kontaktet personen og slo til. Da jeg fikk dem stod det på kvitteringen at han hadde betalt 2500 pr stk for dem nye. Jeg spurte da hva det kunne komme av og det viste seg at personen var journalist i et hifi-magasin og fikk "journalist-rabatt". Har ikke handlet i den sjappa mer. Er jo fint å få produktene rimelig, men jeg synes alle bør få samme pris. Det er sunnest for marked og bruktmarked. Synes heller ikke noe om at journalister skal få fortrinn med rimelige produkter mtp at de skal teste produkter og være sannferdige og upartiske. Ihvertfall i mitt hode.

Dette gjelder dog i de fleste bransjer, så det er nok bare meg som er litt vanskelig.
 

daCapohifi

Bransjeaktør
Ble medlem
06.03.2015
Innlegg
60
Antall liker
94
Torget vurderinger
1
Hei kan du tipse meg om hvor jeg finner en gartis nettside og det tar bare 7 minutter å rigge alt? Venter I glede og spenning vh.
Har brukt tusenvis av kroner på side som ikke ble ferdig, web hotel \ leverandør ble kjøpt opp og brukte annen programvare slik at oppdateringer ikke var mulig, timevis med å prøve løse problemer ..... Men dette handler mye om resursser. At store merker og leverandører ikke har oppdatert sidene sine er ikke bra. Syntes mange har flotte hjemmesider, også flere små leverandører! Prøver så godt jeg kan å få rigget ny side og følge opp med riktig info. vh
 

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Innlegg
2.155
Antall liker
1.988
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
Jeg kan gi deg ett tips. CMSmadesimple.
Jeg har selv laget flere sider med dette systemet. Kan gjøres så enkelt eller avansert du bare vil Jørgen. Ta en gitt.
 

FlacMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
358
Antall liker
83
Lyric og Maxwell suger hardt. Oslo Hi-fi Center er i og for seg grei, men produktinformasjon og bilder er ikke like bra på alle varer.
Norskhificenter.no har blitt bedre.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.647
Antall liker
3.868
Torget vurderinger
96
Prøvde å finne priser og info om noen merker fra denne aktøren: Audiosearch

En udugelig nettside. Masse feil, og stort sett bare rot. Og hvor vanskelig kan det være å liste opp noen priser.

Takk for handel... NOT.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.336
Antall liker
1.204
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det er vel mange enmanns entusiast firma i denne bransjen så det er ikke bare å gå på IT- avdelingen og få det ordnet.... På det annen side blir det fort litt bedre salg hvis man har en side som fungere.

Der er vel bare å ta en telefon - vi klarte oss før internett kom også.
 
Topp Bunn