Asbjørn
Rubinmedlem
Epler og pærer, kanskje. Tenk deg heller at støygulvet fra forsterkeren legger seg på samme nivå som bakgrunnsstøyen i rommet, f eks ved 30 dB. Det betyr at du må spille alvorlig høyt med 30 + 115 dB = 145 dB i toppene for å få med deg all den dynamikken som forsterkeren er i stand til å levere. Eller, hvis du spiller med 85 dB i toppene og trekker fra 115 dB, så havner forsterkerstøyen nede ved -30 dB. Det er altså 30 dB under svakeste hørbare lyd for menneskelige ører (litt forenklet), og 60 dB under bakgrunnsstøyen i rommet. Da betaler du ganske mye for en oppløsning som rommet ditt ikke er i stand til å formidle til ørene dine. Godt nok, med andre ord.
Så er det sikkert mange andre gode egenskaper ved den preampen også, men hvis du skjærer gjennom hifi-poesien i den blurben og ser på de tekniske egenskapene ved den, så er den vel helt på linje med hva jeg og andre har skrevet i denne tråden. Kombiner den med en matchende effektforsterker, også den med lav støy, lav forvrengning, klasse A, lavt (og justerbart) gain, ... check, check, check.
Så er det sikkert mange andre gode egenskaper ved den preampen også, men hvis du skjærer gjennom hifi-poesien i den blurben og ser på de tekniske egenskapene ved den, så er den vel helt på linje med hva jeg og andre har skrevet i denne tråden. Kombiner den med en matchende effektforsterker, også den med lav støy, lav forvrengning, klasse A, lavt (og justerbart) gain, ... check, check, check.
Sist redigert: