TEST AV RØR PÅ MUSIC ANGEL XD800mk3 modifisert.
Utgangsrør: KT88 Golden Dragon Retro
På min MA så har jeg en vippebryter (lik den som velger mellom triode/ pentode på baksiden) som sitter rett til venstre for venstre 12AU7-røret. Min forsterker er den siste typen, og er i utgangspunktet ment til ECC85-rør (de to i midten). Men med vippebryteren så kan jeg endre spenningen på soklene, og kan velge om jeg vil bruke ECC85-typer eller 12AT7-typer (ECC81).
Fra før har jeg:
Siemens E82CC 3 mica (12AU7)
Siemens E81CC 3 mica (12AT7)
Bare en oppklaring:
Siemens skriver E81CC istedenfor ECC81, fordi de ønsket å bruke sin egen benevnelse på rørene. Hadde litt med hvilken produsent som kom med benevnelsen ECCxx først, og patenter etc. Det som er greit å vite er at E81CC er det samme typen som ECC81, og det samme med E82CC er ECC82. Bare for å klargjøre at dette er samme typer rør.
Først må jeg takke United her inne, som sendte meg PM, og lurte på om jeg ville låne diverse NOS-rør fra han for testing i mitt system. En utrolig fin gest, og som gjør at jeg alltid synes det er hyggelig å møte nye hifi-venner på forum og messer. Tusen takk United!
De rørene jeg har fått tilsendt er følgende:
12AU7-rørtyper (de to ytterste av smårørene)
-
Philips E80CC (lengste rørene i testen)
-
General Electric GE 5814A
-
RCA ECC82 Clear Top
-
Tungsram ECC82
ECC85-rør (de to midterste av smårørene. Dette er altså ECC85-rør og IKKE ECC81, så her skal vippebryteren testes for første gangen)
-
Philips PCC88C
-
Telefunken ECC85
Samtlige rør er behandlet på forsiktig måte, og jeg
bruker alltid hvite apotekerhansker når jeg tar i rør. Fett fra fingrene vil forringe dems levetid!
Først ut var det røret jeg var mest spent på, NOS E80CC-røret, og dette er fra Philips. Utseendemessig er røret ett par cm høyere enn de andre smårørene. Ganske kult, egentlig. Det tekniske i disse rørene har jeg ikke satt meg inn i (enda), så der får andre bidra.
Sammen med E80CC, brukte jeg mine Siemens E81CC i midten. Jeg har kun sammenlignet med mitt utgangspunkt, med Siemens på alle fire smårørene.
Til å teste, brukte jeg en Macbook Air koblet til Aune DAC, og spilte Wimp og iTunes Lossless. I tillegg også vinyl fra min Technics SL-1210mk2 (ombygd). ProAc er generelt veldig bra å teste forskjellig utstyr på, fordi de gir umiddelbar tilbakemelding på utstyret.
Det første jeg la merke til med E80CC var en enorm dynamikk. Stemmen til Emilie-Claire Barlow (On the Sunny Side of the Street) tok to steg frem mot meg, plaserte seg dead center, og hun sto nå rett foran meg og sang. Jeg hadde en egen privat intimkonsert i stua! Her var det mye mer luft i den øvre delen av registeret, og stemmen fikk mange flere nyanser enn det jeg har hørt tidligere på MA.
ProAc D25 har ingen problemer med bass, og leverer de dypeste tonene uten problem. De elsker rør, men er og glad i mye strøm. Heller mye strøm enn watt på disse, noe jeg fikk direkte tilbakemelding på hva gjaldt bassen. Den ble strammet opp flere hakk. Basstrengene på kontrabassen var så dynamisk og artikulert at jeg satt i sofaen med et stort fårete smil om munnen. Jeg vet, det blir mye superlativer her nå; men nå begynner jeg å skjønne hvorfor avdøde Kjell B var så utrolig begeistret for denne forsterkeren. Den responderer bare utrolig godt på bytte av NOS-rør.
Et Lossless spor fra iTunes med det australske søskenparet, Angus & Julie Stone – For You. Denne låta har jeg hørt veldig mange ganger, og kjenner den godt. Men med Philips E80CC ble stemmen til Julia så utrolig mye klarere og luftigere. Her ble det enda mer enn med Wimp (selvfølgelig, det er Apple Lossless), og mine ProAc forsvant foran meg. Når jeg lukket øynene, kunne jeg bare høre en vegg av musikk; med dybde og 3D-effekt mine Siemens E82CC 3 mica ikke evner å gi.
Av vinyl testet jeg Mark Knofler – Privateering, og låta med samme navn. Jeg har en veldig enkel, men god PU (AT95E) som nå ikke har mer å gi i mitt oppsett. Så ny PU er i gjerde. Men det jeg merket nå med E80CC, var at jeg også her fikk en mye friskere spillestil. Alt til det bedre, klarere og strammere, men med en Ortofon MC eller 2M Bronze/ Black ville ha gjort rørene mer rettferdighet.
Det er blitt nevnt av andre som har testet E80CC-røret at ”det blir litt mye rett i fleisen” eller om ”lyttetretthet”. Det kommer selvsagt an på hvilke høyttalere man bruker, rommet og ikke minst personlig smak. Men i mitt oppsett, så fikk jeg med denne rør-kombinasjonen det beste fra både transistor solid state verdenen og det beste fra rørverdenen. Jeg fikk luftig og oppløst topp med god holografi langt ned i mellomtonen. Samtidig med stram og dynamisk bass. Og jeg tror jeg skal opp i eksotiske forsterkerpriser for å overgå min MA nå…
Jeg har bestilt meg egne E80CC fra Tungsram også, bare for å ha de i samlingen. Tungsram E80CC er blitt av noen omtalt som ENDA bedre enn de jeg har fra Philips; uten at jeg helt klarer å skjønne det. Og dine Philips E80CC er det spørs om jeg ikke kjøper av deg, United. Ja, om jeg får lov, så klart…
Neste rør-test kommer snart, og vil være det legendariske GE 5814A (husker ikke hva United sa om årgangen på disse eller på noen av rørene).
To be continued….