For folk som jakter på eldre ikke-remastrede CD-utgivelser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Kan være fint med bilder - det er en grei måte å kunne stadfeste om man har rett versjon i egen samling, alternativt kan man lage seg en liten bildemappe å ha med i sin smartphone, når man er ute og tråler CDer.
    Joda, det går med utgivelsesnummer også, men bilder går rett inn, og setter seg fast.

    Siden det nå etterhvert er gjort et arbeid på ulike nettsteder med å snuse opp beste versjon, kan det å få dem opp her med bilde som viser print-detaljer på skiven være veldig smart. Og enig med Man, gudene vet hva platebransjen trodde den holdt på med, etterhvert som det kom nye utgivelser. (Andre visste veldig godt hva de gjorde, men gjorde det likevel, som å heve utnivået, slik at "remasteren" skulle høres ut til å ha mer punch i anlegget, når den ble avspilt.)

    Her er noe å tenke over, inntil folk ble bevisste at så mye er gjort med ulike senere utgivelser, kan det godt tenkes at følgende skjedde:

    Foran et ukjent anlegg, på besøk hos en annen eller i en butikk. Man spør om vedkommende har en bestemt CD, som man kjenner godt hjemmefra.

    Hva er det man egentlig feller dom over om CDen man har hjemme og CDen man bruker nå, som tilsynelatende er av den samme musikken, er så forskjellige som i Eagles eksemplet over?
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Fin tråd med gode tips. All teoripraten forstår jeg ikke så mye av. Men det er nå bare meg.
    Jeg har spilt en del Van Morri
    IMGP5542.jpg
    son i det siste. På CD, førsteutgaver. Ikke remastra og ikke kødda med.
    Syns de låter bra, og troverdig. Glad jeg aldri lot meg friste til og bytte de ut med de remastra utgavene.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    ^Kom gjerne med selskap, hvilken pressing, år, nummer. Og vurdering :)

    Meningen med dette, er å vise hva som finnes og få gode tips.
    Dersom jeg skal klare å holde meg On-Topic og ønsker å fortsette i tråden trenger jeg å forstå kjørereglene.

    Det er lov å poste et bilde av en tidlig umastret innspilling og anbefale denne med en liten tekst under som viser bestillingsinfo for innspillingen men ingen beskrivelse av hvorfor denne er god med henvisning til lydkvaliteten?

    Det er imidlertid ikke lov å henvise til andre typer mastringer som ikke er tidlige umastrede selv om man synes disse er svært gode og ønsker å vite hvor gode de er sammenlignet med den henviste tidlig umastret remasteren av samme innspilling? Dette til tross for at trådens ånd er å vise de beste mastringene som finnes.

    Det er heller ikke lov å diskutere hvordan teknologien bak de tidlige umastrede innspillingene påvirker lyden av disse skivene ved avspilling? Dette til tross for at trådens ånd er å vise de beste mastringene som finnes.

    Har jeg forstått det korrekt?

    I så fall en ren bildetråd med andre ord. Kan jeg spørre hvilken verdi tråden da har for andre enn de som legger ut anbefalingene og ønsker klapp på skulderen for sin kunnskap? De som mottar disse anbefalingene - hvilken verdi har de av denne tråden og anbefalingene i den når man ikke får noen beskrivelse av hvordan det låter og ikke kan sammenligne med andre remastere av samme innspilling?

    Dessverre forstår jeg ikke logikken bak hvorfor reglene i tråden er slik. Sorry om jeg er svært kort her. Jeg har ingen ønsker om å fremstå som et forumtroll nå, så jeg håper det er flere som ser poenget mitt. Dette kunne jo vært en fantastisk interessant tråd dersom man kunne gjort sammenligninger.

    Kommer gjerne tilbake dersom noen kan gjøre kjørereglene i tråden klare for meg og jeg synes tråden da er interessant.

    Mvh
    Roysen
    @Lars-Erik. Jeg savner svar på denne. I beste mening.

    Mvh
    Roysen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Her er et godt eksempel på hvorfor dette er veldig viktig.

    OK, enda en traver, men de er greie å bruke siden mange har et forhold til dem.

    Dire Straits, Brothers in Arms.
    Kjenner man innspillingen, vet man at gruppen bevisst arbeidet med å utnytte dynamikkmulighetene og detaljgjengivelsen som CD-mediet er i stand til.

    Brothers in Arms was one of the first albums to be recorded on a Sony 24-track digital tape machine. The decision to move to digital recording came from Knopfler's constant striving for better sound quality. "One of the things that I totally respected about him," Dorfsman observed, "was his interest in technology as a means of improving his music. He was always willing to spend on high-quality equipment."

    Hvilken av disse avslører det nitidige arbeidet som gruppen gjennomførte, og som SONY sponset ved å avsette teknikere som jobbet gratis, fordi man ville ha en paradedemo av det nye mediets muligheter?

    Først den opprinnelige:

    90392d1335555226-loudness-war-dire.gif



    Og så den langt dyrere XRCDen av samme innspilling. Det som er gjort i sistnevnte er kriminelt. Men det lyder sikkert bra, om man ikke skjønner at den opprinnelige er langt bedre, du skal bare skru opp volumet litt. Da vil du høre hvor sammenklemt og innesperret musikken er blitt i den dyrere XRCDen, sammenlignet med utgangspunktet - og du er faktisk helt bevisst blitt lurt, fordi utgiver vet at den opprinnelige vil lyde spedere når du legger den i, etter å ha hørt den nyinnkjøpte "supermastringen." Men du skal altså bare skru opp volumet, så vil du høre at den opprinnelige har rikere og mer nyanserte detaljer, at den har laaaaaaangt større dynamikk, og at den altså ikke er klippet.

    90391d1335555226-loudness-war-dire_xrcd.gif
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Her er et godt eksempel på hvorfor dette er veldig viktig.

    OK, enda en traver, men de er greie å bruke siden mange har et forhold til dem.

    Dire Straits, Brothers in Arms.
    Kjenner man innspillingen, vet man at gruppen bevisst arbeidet med å utnytte dynamikkmulighetene og detaljgjengivelsen som CD-mediet er i stand til.

    Brothers in Arms was one of the first albums to be recorded on a Sony 24-track digital tape machine. The decision to move to digital recording came from Knopfler's constant striving for better sound quality. "One of the things that I totally respected about him," Dorfsman observed, "was his interest in technology as a means of improving his music. He was always willing to spend on high-quality equipment."

    Hvilken av disse avslører det nitidige arbeidet som gruppen gjennomførte, og som SONY sponset ved å avsette teknikere som jobbet gratis, fordi man ville ha en paradedemo av det nye mediets muligheter?

    Først den opprinnelige:

    Vis vedlegget 258710


    Og så den langt dyrere XRCDen av samme innspilling. Det som er gjort i sistnevnte er kriminelt. Men det lyder sikkert bra, om man ikke skjønner at den opprinnelige er langt bedre, du skal bare skru opp volumet litt.

    Vis vedlegget 258711
    Jepp, XRCD-utgaven låter elendig på denne innspillingen. Det kan bekreftes. Jeg tror ikke det finnes noen remastere av denne som låter bra. Et unntak kan være den ny LP boxen fra Universal som inneholder alle innspillingene og som nettopp ble sluppet på markedet. Jeg har et eksemplar på veg. Var det jeg skrev nå on topic?

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Du kan kjøre sammenligninger på de fleste XRCDer mot utgangspunktene, Roysen. Når du er ferdig kommer du til å sparke hull i veggen.

    Bare pass på å ta denne kvalitetssikringen:

    Du skal bare skru opp volumet litt. Da vil du høre hvor sammenklemt og innesperret musikken er blitt i den dyrere XRCDen, sammenlignet med utgangspunktet - og du er faktisk helt bevisst blitt lurt, fordi utgiver vet at den opprinnelige vil lyde spedere når du legger den i, etter å ha hørt den nyinnkjøpte "supermastringen." Men du skal altså bare skru opp volumet, så vil du høre at den opprinnelige har rikere og mer nyanserte detaljer, at den har laaaaaaangt større dynamikk, og at den altså ikke er klippet.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    YESSSSS, jeg har Dire Straits, Love over Gold, fra 1982 (Vertigo 800 088-2), ble så happy at jeg måtte skrive det. Her skal hele samlingen gjennomgås.... (men jeg holdt på med vinyl for lenge... - de støver nå ned på loftet....)
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Du kan kjøre sammenligninger på de fleste XRCDer mot utgangspunktene, Roysen. Når du er ferdig kommer du til å sparke hull i veggen.
    Min erfaring er at det avhenger av hvilket plateselskap som har produsert XRCD skivene, kunnskapen til den som har vært masteringsingeniør og om det er XRCD, XRCD2 eller XRCD24.

    Ellers er det åpenbart at platene med større dynamisk kontrast innenfor samme båndbredde på en CD plate som en dynamisk komprimert utgave av samme materiale krever at man må skru opp volumet på innspillingen med større dynamisk kontrast. Jeg har vært en audiofil i 20 år. Jeg vet selvsagt dette. Så det er også selvsagt gjort under sammenligningene.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.593
    Torget vurderinger
    49
    Eagles - The Long Run
    Synes personlig dette er en av de beste platene til Eagles.
    Those Shoes og Teenage Jail mmmh, på denne versjonen er det bare og skru opp volumet herlig 8)
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Du kan kjøre sammenligninger på de fleste XRCDer mot utgangspunktene, Roysen. Når du er ferdig kommer du til å sparke hull i veggen.
    Min erfaring er at det avhenger av hvilket plateselskap som har produsert XRCD skivene og om det er XRCD, XRCD2 eller XRCD24.

    Mvh
    Roysen
    Din erfaring vil bli langt rikere om du gjør en sammenligning som er reell. Og jeg gidder ikke skrive hva jeg syns om XRCD24 ...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.878
    Antall liker
    20.643
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    @ Roysen;

    Jeg har egentlig svart på spørsmålene dine før, men ok...

    Poenget med den denne tråden er å komme med tips angående første, eller tidlige, innspillinger på CD. Med tidlige menes før 1994, stort sett. Det er bra om man kommer med et bilde, label, nummer og årstall. Enda bedre er det om man sier litt om lyden. Hva gjør akkurat denne bedre enn andre? Da er det selvsagt nyttig om man har hørt disse tidlig-innspillingene.

    Jeg mener vi skal vokte oss for å gjøre dette for mye til en teknikk-tråd, men akkurat Vredens tabell her er helt greit. Det samme med DR. Men jeg syns ikke lange debatter angående nyere kontra gamle hører hjemme her. Man må hvertfall ha lyttet til begge to først.


    La tråden være on-topic :)
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    OK, Lars-Erik. Jeg forstår litt mer, men ikke helt. Dersom jeg kan informere deg om at jeg faktisk har orginal innspillingene av alle skivene som i sin tid stod på Harry Pearsons Super CD liste som jeg har samlet opp gjennom et langt audiofilt liv. Flere av disse har jeg også på flere andre formater og remastere. Harry Pearson er en meget høyt respektert person med gode ører. Listen hans var den udisputte referansen for gode innspillinger anbefalt for audiofile gjennom mange år. På listen hans forekommer det en god mix av orginalinnspillinger og remastere. Remasterne kommer da gjerne fra audiofile plateselskaper som legger mye i å bruke de beste formatene og de beste masteringsingenørene. Jeg har altså hørt mange orginalinnspillinger. Det jeg dog ikke har hørt er disse Black Triangle og Black Face remasterne som jo ikke er orginalinnspillinger i det hele tatt.

    Så jeg har hørt og sammenlignet mange orginalinnspillinger med remastere av samme materiale. Endrer det på hva jeg får lov å skrive, eller er det helt uinteressant for denne tråden å bli informert om personer som mener at andre mastringer er bedre eller dårligere enn de orginale og tidlige som presenteres her?

    I beste mening.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Du kan kjøre sammenligninger på de fleste XRCDer mot utgangspunktene, Roysen. Når du er ferdig kommer du til å sparke hull i veggen.
    Min erfaring er at det avhenger av hvilket plateselskap som har produsert XRCD skivene og om det er XRCD, XRCD2 eller XRCD24.

    Mvh
    Roysen
    Din erfaring vil bli langt rikere om du gjør en sammenligning som er reell.
    Her må jeg få lov å spørre hvordan du mener at sammenligningen skal bli mer reell. Jeg volummatcher selvsagt ved å skru opp nivået på den mer dynamisk ukomprimerte masteren.

    Mvh
    Roysen
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.593
    Torget vurderinger
    49
    Denne er litt morsom :)
    The Rolling Stones -Hot Rocks 2 1985 Decca International
    Analogue to Digital mastering by Mobile Fidelity Sound :)
     

    Vedlegg

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.373
    Antall liker
    1.193
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    pink floyd 1984

    jeg har en og men på cd 2 har den nummer 746037 2
    siden den ikke er på lista.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.878
    Antall liker
    20.643
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Som sagt; akkurat denne tråden handler om tidlig-innspillinger. Det finnes andre tråder som tar for seg hva man mener er beste innspilling, uansett når den ble mastret og remastret.

    Nå er dette forklart godt nok :)


    Cannonball Adderley - Somethin`Else - Black Triangle.jpg


    Cannonball Adderley - Somethin`Else - Toshiba-EMI Black Triangle CP35-3070. 1983.

    Dette er en herlig jazz-plate, med en fabelaktig god lyd.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Steely Dan - Aja - første amerikanske pressing.

    MCAD-37214

    Det kom to hypersjeldne japanske utgivelser før denne. Her sammenlignes denne mot nr. 2 (VDP-utgivelsen var den første, men den falt gjennom i sammenligning mot nr. 2: 32XD-112 katalognummer.)

    I then removed the VDP disc from the changer and loaded the MCAD-37214 disc alongside the 32XD disc. Here is where things got challenging. I spent a lot of time comparing these discs and kept concluding that the 32XD-112 issue was just a bit better. It's not a step-change, mind you; it's subtle. Listening to the MCAD disc, I was pleased. It is clearly better than the VDP disc. It has excellent soundstaging and "thereness". However, I kept thinking that the 32XD disc gave just a bit more resolution, but only a bit. The MCAD disc sounded slightly flat when compared to the 32XD disc. For example, I thought there was better reverberation in the opening phrases of "Black Cow" on the 32XD disc, and the bass "bump-bump" at around 0:25 of "Black Cow" also had just a bit more oomph on this version.

    DSC_0690.jpg
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Som sagt; akkurat denne tråden handler om tidlig-innspillinger. Det finnes andre tråder som tar for seg hva man mener er beste innspilling, uansett når den ble mastret og remastret.
    Jeg tror jeg tar opp temaet med Høvdingen for å finne ut hva jeg får lov til å skive i tråden. Jeg mener at jeg ikke forstyrrer anbefalingene deres selv om jeg ønsker å gjøre sammenligninger med andre mastere og tviholder på at det fortsatt er on topic samtidig som det må være fordelaktig for alle som ikke selv har skrevet anbefalingene.

    Etter min mening er det mer verdifullt og gir mer mening å føre tråden videre med både anbefalinger og sammenligninger side om side. Jeg søker derfor tillatelse hos Høvdingen til å gjøre dette selv om trådstarter er uenig.

    Edit: Jeg ser nå at det ikke er Lars-Erik som er trådstarter i denne tråden. Siden det er trådstarters intensjoner som i normale tilfeller skal styre topic for tråden velger jeg å ignorere Lars-Eriks anomodninger da han ikke er trådstarter.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Can't Buy a Thrill - MCAD 37040 - DIDX-369

    Før Steve Hoffman ble kjent, arbeidet han og Roger Nichols med CD-transfers fra mastertapes da musikk fra før-CD skulle over på CDer.
    I følge Steve Hoffman: "Hang on to this one, it is straight from the mastertape."

    Andre "straight from tape" versjoner, i følge Hoffman:

    Countdown to Ecstasy MCAD-37041 (DIDY-372)
    Pretzel Logic MCAD-37042 (DIDY-371)
    KATY LIED MCAD-37043 (DIDY-373)
    The Royal Scam MCAD-37044 (DIDX-370)

    DSC_0691.jpg


    Skjermbilde 2014-05-07 kl. 20.50.28.jpg
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.878
    Antall liker
    20.643
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    KIM CARNES - MISTAKEN IDENTITY Black Triangle.jpg





    Kim Carnes - Mistaken Identity. Toshiba-EMI Black Triangle CP35-3018.

    Lyden på denne er også, som nesten alltid på Black Triangle, veldig god. Hennes mest kjente låt, Betty Davis Eyes, er med her.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.878
    Antall liker
    20.643
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Her er enda en mastring av Wish You Were Here, uten pre-empahasiz.

    Pink Floyd - Wish You Were Here. Japan Harvest CDP 7 46035-2. 1984..jpg


    Pink Floyd - Wish You Were Here. Japan Harvest CDP 7 46035-2. 1984.

    Lyden her er helt fabelaktig. Det er bare å skru opp volumet så mye man orker; man blir ikke sliten i ørene uansett.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Her har vi en med peil som har studert tre ulike spor/CDer av Steely Dans utgivelser. Samme konklusjon som man fant i Loudness War tråden, og som man selv hurtig kan komme frem til, om man lytter grundig. (Vel, i noen tilfeller er det ikke nødvendig å lytte grundig. Sen-Steely er fryktelig skarpe å lytte til.)

    As time goes on, Steely Dan CDs get brighter and more compressed. The degree of brightness and compression varies by song and by album, but the trend is consistent, and by the newest remasters the EQ and compression are starting to hurt the music.

    Some specifics:

    I've compared six masterings of "Babylon Sisters": the original MCA LP, the original Decade CD (mastered by Bob Ludwig and Roger Nichols), the original made-in-Japan CD, the Steely Dan Gold 1991 collection (SDG), the Citizen Steely Dan (CSD) box, and the 2000 remastered version. To my ears the best sound is on the first three masters, which are pretty close to each other. The LP seems to have the widest dynamic range, oddly enough. The SDG immediately sounds louder, and that loudness goes up on CSD and the latest remaster. The 2000 remaster is quite compressed compared to the LP and first two CD versions. The vocal is thus more prominent, but it's also sibilant and unpleasant to hear.

    I should also add that the CSD box and the 2000 remaster seem to have used a noise gate or some kind of noise reduction: there's light tape hiss audible on all other masters, but none audible on CSD or the 2000 remaster. It's very troubling to think that the Dan organization might be no-noising their CD masters. On "Babylon Sisters," the hi-hat work at the beginning sounds splatty with the brighter EQ, and weirdly truncated with whatever noise-reduction is being used. NOT GOOD.

    I've compared six masterings of "Deacon Blues." The MFSL LP has boosted the extreme treble, to my ears. The cymbals at the beginning have less body, and the bass sounds a little thinner too. The original MCA CD of AJA and the track on the original Decade sound identical. I'm not sure whether the original MCA I have is Hoffman or Nichols mastered; I'm guessing perhaps Nichols, since it matches the Decade version so closely. The SDG version is not compressed, but there's tape damage audible in the right channel about two seconds in, and the stereo image seems narrower throughout. The CSD and latest remaster are both compressed and brightened; this remastered AJA is the most compressed of them all.

    I've compared five versions of "Bad Sneakers." The original LP sounds like it has a slight presence peak, but sounds quite good otherwise (or even because of this!). The original MCA CD of Katy Lied (I think it's Hoffman-mastered) sounds a little duller but also a little smoother throughout the spectrum. The Decade track sounds a little crisper, perhaps, than the original MCA CD of Katy Lied. But these three issues are all pretty close. The analog crackle at about 23-24 seconds in is audible on both the original CD and (more clearly on) the Decade track. The CSD version of "Bad Sneakers" is again brighter and more compressed. The latest remaster of Katy Lied (1999) is compressed and almost painfully bright. In fact, that latest Katy Lied sounds pretty bad compared to the other versions I have.

    I had thought that the new remasters sounded pretty good, but here's a case where I couldn't trust my ears without comparing a few versions. And as always, now that I've had some fine ear-training over the last few months, I'm listening for how natural things sound, especially vocals. It's obvious that Nichols is trying to meet the new market halfway by brightening and compressing the CDs to some extent. The albums aren't ruined, but they're just not as good-sounding in their latest incarnations.

    Another SH Mastered Steely Dan post | Steve Hoffman Music Forums
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.878
    Antall liker
    20.643
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Noen som vet noe om denne? Den er merket som Black Triangle, men jeg sliter med å finne den på listene over Black Triangle.

    The Beatles - Let It Be. Black Triangle. CP32-533.jpg


    The Beatles - Let It Be. Toshiba-EMI CP32-5333. 1983.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Du kan kjøre sammenligninger på de fleste XRCDer mot utgangspunktene, Roysen. Når du er ferdig kommer du til å sparke hull i veggen.
    Min erfaring er at det avhenger av hvilket plateselskap som har produsert XRCD skivene og om det er XRCD, XRCD2 eller XRCD24.

    Mvh
    Roysen
    Din erfaring vil bli langt rikere om du gjør en sammenligning som er reell. Og jeg gidder ikke skrive hva jeg syns om XRCD24 ...
    Har du hørt Blue Note utgivelsene til Audio Wave på XRCD24? Disse låter imo meget bra!
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    YESSSSS, jeg har Dire Straits, Love over Gold, fra 1982 (Vertigo 800 088-2), ble så happy at jeg måtte skrive det. Her skal hele samlingen gjennomgås.... (men jeg holdt på med vinyl for lenge... - de støver nå ned på loftet....)
    LoG var vel en av disse cd-ene jeg kjøpte fordi jeg ville høre de gode, gamle nå når platespilleren var parkert på andre siden av landet og cd-spiller til slutt var blitt musikkilde.

    Den ble spilt veldig sjelden.
    Lyden skulle jo være mye bedre enn på vinlyen, den var jo til og med digitalt remastret.

    Nå har jo jeg, som mange andre, oppdaget hvorfor denne ikke ble spilt, og har de senere årene jaktet på de gode versjonene av mye av den gamle musikken.

    Etter hvert har det blitt flere og flere gode innspillinger i samlingen, og godlyden har kommet tilbake.
    Dette er forskjeller som ikke krever nitidige måleanalyser eller abx-tester for å oppleve og skjønne.
    Derfor er denne tråden viktig, og blir forhåpentligvis en god kilde for informasjon som vil gjøre arbeidet med å finne ting mye lettere.
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Lars Erik, mange gode tips her. Skal gjøre en innsats for å få tak i originale mastringer. Håper det er greit at jeg stiller et spm i tråden din.
    Selv har jeg gått over til ripping, men har en DAC (DPDAC) som har de emphasis funksjon. Kanskje et dumt spørsmål, men er det slik at de emphasis kretser ikke virker når CD'en er rippet ?
    Hvis så er tilfelle, er det noen måte man kan finne ut om CD'en har en pre emphasis på ? Jeg vil jo gjerne kunne nyttiggjøre meg alle tipsene her.


    Final
    Verktyg för att manuellt identifiera CD med pre-emphasis kan göras i realtid genom en sedan länge utgången version av EAC; 0.95 prebeta3 kompletterad med 'Ahead Nero ASPI Driver' wnaspi32.dll. EAC i denna konfiguration kan identifiera flagga för pre-emphasis i både TOC och sub-kanal.

    Till redan skapade WAV eller FLAC kan SoX v 14.4.1 användas i vilket ett CD de-emphasis filter (deemph) kan köras. Notera att det för FLAC krävs en 'additional libFLAC'.

    För uppspelning av 'obehandlade' filer finns alternativet Foobar2000 med speciell deemph plugin. Enligt uppgift skall denna plugin ha samma de-emphasis algorithm som skapats till SoX men kräver att filerna enskilt taggas att ha ursprung från pre-emphasised CD för att aktiveras.

    För en historisk beskrivning till varför preemfas inte längre kom att användas. kan jag hänvisa till denna publikation av Roger Nichols.


    /Suomela
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Det har vært en del uenighet her omkring orginale innspillinger eller tidlige innspillinger vs XRCD. Målinger viser at i de aller fleste tilfeller er orginalinnspillingene mindre dynamisk komprimert enn XRCD versjonene. Likevel er det dog uenighet blant de audiofile om lydkvlaliteten på XRCD innspillingene vs orginalene. Jeg har en del XRCD innspillinger som jeg også har orginal innspillingene av. Jeg kunne tenke meg å her gi en liste over de titlene hvor jeg foretrekker XRCD - utgaven. Det finnes mange tilfeller der jeg foretrekker orginalmasterne, men de listes ikke her. Kjøp derfor ikke de XRCD innspillingene som ikke står på denne listen basert på mine XRCD anbefalinger uten å høre først. De på denne listen er helt trygg og kan kjøpes vel vitende om fantastisk lydkvalitet.

    - Eagles - Hell Freezes Over - JVC Hong Kong - XRCD2
    - He-Xun-Tian & Dadawa - Paramita - Wind Music - XRCD2
    - Dadawa - Seven Days - Wind Music - XRCD2
    - Patricia Barber - Companion - First Impression Music - XRCD2
    - Jim Keltner - Drum & Track Record - First Impression Music - XRCD2
    - Doug MacLeoud - You can't take my blues - JVC - XRCD
    - Jacintha - Here's to Ben - First Impression Music - XRCD2
    - Gino d'Auri - Flamenco Passion - First Impression Music - XRCD2
    - Dave Grusin - Discovered Again! Plus - First Impression Music - XRCD24
    - Lincoln Mayorga & Amanda McBroom - Growing up in Hollywood town - First Impression Music - XRCD24
    - James Newton Howard & Friends - James Newton Howard & Friends - First Impression Music - XRCD24
    - Eden Atwood - Waves the bossa nova session - Groove Note - XRCD24
    - Eden Atwood - This is always the ballad session - Groove Note - XRCD24
    - Charles Munch, Sviatoslav Richter & Boston Symphony Orchestra (Ludvig van Beethoven) - Piano Concerto No. 1 & Sonata No. 22 - JVC - XRCD24
    - Fritz Reiner, Alfred Wallenstein & Chicago Symphony Orchestra (Sergei Rachmaninoff) - Piano Concerto No. 2 & Liszt Piano Concerto No. 1 - JVC - XRCD24
    - Sviatoslav Richter (Ludvig van Beethoven) - "Appassionata" & Funeral March Sonatas - JVC - XRCD24
    - Pierre Monteux & Chicago Symphony Orchestra (Pyotr Ilyich Tchaikovsky) - Symphony No. 4 - JVC - XRCD24
    - Mario Suzuki - Masterpiece of folklore - Master Music Japan - XRCD24
    - Chie Ayado - Life - Master Music Hong Kong - XRCD24
    - Peder Af Ugglas - Autumn Shuffle - Opus 3 - XRCD24
    - Sara K. - Hell or high water - Stockfisch Records - XRCD24
    - Hui Fen Min - The gossamer song - First Impression Music XRCD24
    - Hui Fen Min - River of sorrow - First Impression Music - XRCD24
    - Raphael Fruhbeck de Burgos & New Philharmonia (Isaac Albeniz) - Suite Espanola - First Impression Music - XRCD24
    - Kyril Kondrashin & Moscow Philharmonic (Wolfgang Amadeus Mozart) - Sinfonia Concertante K364 - First Impression Music - XRCD24
    - Neville Mariner & Academy of St-Martin-In-The Field (Wolfgang Amadeus Mozart) - Three divertimenti for strings - First Impression Music - XRCD24
    - Jascha Horenstein, Paul Hindemith, David Oistrakh, Ollis Ossian & London Symphony Orchestra (Max Bruch, Paul Hindemith) - Scottish Fantasia Op. 46 & Hindemith Violin Concerto - First Impression Music - XRCD24
    - Edmundo Ros & Edmundo Ros Orchestra - Ros on Broadway - First Impression Music - XRCD24
    - Carlo Franci, Gino Nucci & Chorus & Orchestra of Santa Cecilia (Guiseppe Verdi) - Verdi Choruses - First Impression Music - XRCD24
    - Willi Boskovsky & Vienna Philharmonic Orchestra (Johann & Joseph Strauss) - Philharmonic Ball - First Impression Music - XRCD24
    - Dadawa - Sister Drum - JVC Japan - XRCD2
    - Tsuyoshi Yamamoto Trio - Autumn in Seattle - First Impression Music - XRCD2
    - Esther Ofarim - Ester - First Impression Music - XRCD2
    - Tony Overwater, Yuri Honing & Maarten Ornstein - Over the rainbow - First Impression Music - XRCD
    - Ayako Hosokawa - A world of love - First Impression Music - XRCD
    - The Jing Ying Solists - Favourite Chinese instrumentals - First Impression Music - XRCD
    - Stanley Black & The London Festival Orchestra - Film Spectacular - First Impression Music - XRCD24

    I tillegg vil jeg legge til alle Blue Notes XRCD24 skiver låter bedre enn sine CD søstre. De kvalifiserer derfor inn på denne listen, men flere av disse XRCD24 har senere kommet i andre bedre remastere igjen - som SACD og LP. Jeg har ikke oversikt over dette og tar de derfor ikke med her.

    Jeg kommer til å legge til denne listen ettersom jeg kikker gjennom samlingen og husker flere. Om litt kommer jeg til å lage en lignende K2HD, UltraHD, SHM liste. Da har vi holdt oss til vanlige CD-skiver og ikke bevegt oss over opp på andre oppløsninger på selve CD-platen.

    Man må også huske på at det finnes en masse orginalinnspillinger som også er på andre formater enn ren CD som lyder aldeles supert, men disse taes det da ikke med her fordi de ikke har noen orginaler på helt plain CD-format man kan sammenligne med.

    De XRCD titlene hvor det finnes andre bedre mastere av andre formater en ren plain CD har jeg heller ikke tatt med.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Du kan kjøre sammenligninger på de fleste XRCDer mot utgangspunktene, Roysen. Når du er ferdig kommer du til å sparke hull i veggen.
    Min erfaring er at det avhenger av hvilket plateselskap som har produsert XRCD skivene og om det er XRCD, XRCD2 eller XRCD24.

    Mvh
    Roysen
    Din erfaring vil bli langt rikere om du gjør en sammenligning som er reell. Og jeg gidder ikke skrive hva jeg syns om XRCD24 ...
    Har du hørt Blue Note utgivelsene til Audio Wave på XRCD24? Disse låter imo meget bra!
    Kommentaren min kunne vært mer nyansert. Japanerne er generelt sett veldig flinke med Jazz og bruker ressurser både på innspillinger og gjenutgivelser av slikt, og med fokus på god analog "sound." Har hørt mye godt.

    Kommentaren henspilte på selve "teknikken" bak XRCD, som når man i tillegg hekter på 24 etter en stund står i et visst misforhold til at det man faktisk kjøper er en 16/44.1 disk, som det påstås er spesialbehandlet for å unngå jitter - men jitter som fenomen oppstår på et senere stadium i signalbanen, ikke i avlesingen, men i DA-konverteringen. Så det er salgspåstander.

    Når det er sagt, så har Yoshida og Harley vært tro mot jazz i det jeg har hørt.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    queen.jpg

    Queen ‎– A Night At The Opera
    EMI ‎– CP32-5379
    1987 Japan 1st pressing

    abraxas.jpg

    Santana - Abraxas
    CBS/Sony
    Japan 2nd Issue 28DP 1017

    3.jpg

    Santana III
    CBS 32058

    scorpions.jpg

    Scorpions - Blackout
    Mercury/Polygram PPD-3066
    1982 Japan 1st pressing

    minds.jpg

    Simple Minds ‎– Empires And Dance
    Virgin ‎– CDV 2247 Reissue
    1985 UK
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tipper disse hadde vært like bra på "vanlig" cd. (ref XRCD24 Blue Note)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.878
    Antall liker
    20.643
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    @ osc; selv har jeg denne mastringen av Abraxas, en jeg syns lyder helt fantastisk.

    Santana - Abraxas Original Japanese Pressing.jpg


    Santana - Abraxas. CBS/Sony 35DP-58.

    Om denne er ulik den du legger fram, osc, vet jeg ikke.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Din erfaring vil bli langt rikere om du gjør en sammenligning som er reell. Og jeg gidder ikke skrive hva jeg syns om XRCD24 ...
    Har du hørt Blue Note utgivelsene til Audio Wave på XRCD24? Disse låter imo meget bra!
    Kommentaren min kunne vært mer nyansert. Japanerne er generelt sett veldig flinke med Jazz og bruker ressurser både på innspillinger og gjenutgivelser av slikt, og med fokus på god analog "sound." Har hørt mye godt.

    Kommentaren henspilte på selve "teknikken" bak XRCD, som når man i tillegg hekter på 24 etter en stund står i et visst misforhold til at det man faktisk kjøper er en 16/44.1 disk, som det påstås er spesialbehandlet for å unngå jitter - men jitter som fenomen oppstår på et senere stadium i signalbanen, ikke i avlesingen, men i DA-konverteringen. Så det er salgspåstander.

    Når det er sagt, så har Yoshida og Harley vært tro mot jazz i det jeg har hørt.
    Du visste kanskje ikke at XRCD, XRCD2 og XRCD24 er en patentert prosess av JVC og at selv om ikke alle XRCD skiver utgis av JVC, så er det hos JVC alle er masterne er mastret og produsert. Av den grunn er det stor sjanse for at de fleste XRCD skivene faktisk lyder ganske likt.

    Mvh
    Roysen
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.300
    Antall liker
    3.737
    Her har vi en med peil som har studert tre ulike spor/CDer av Steely Dans utgivelser. Samme konklusjon som man fant i Loudness War tråden, og som man selv hurtig kan komme frem til, om man lytter grundig. (Vel, i noen tilfeller er det ikke nødvendig å lytte grundig. Sen-Steely er fryktelig skarpe å lytte til.)

    As time goes on, Steely Dan CDs get brighter and more compressed. The degree of brightness and compression varies by song and by album, but the trend is consistent, and by the newest remasters the EQ and compression are starting to hurt the music.

    Some specifics:

    I've compared six masterings of "Babylon Sisters": the original MCA LP, the original Decade CD (mastered by Bob Ludwig and Roger Nichols), the original made-in-Japan CD, the Steely Dan Gold 1991 collection (SDG), the Citizen Steely Dan (CSD) box, and the 2000 remastered version. To my ears the best sound is on the first three masters, which are pretty close to each other. The LP seems to have the widest dynamic range, oddly enough. The SDG immediately sounds louder, and that loudness goes up on CSD and the latest remaster. The 2000 remaster is quite compressed compared to the LP and first two CD versions. The vocal is thus more prominent, but it's also sibilant and unpleasant to hear.

    I should also add that the CSD box and the 2000 remaster seem to have used a noise gate or some kind of noise reduction: there's light tape hiss audible on all other masters, but none audible on CSD or the 2000 remaster. It's very troubling to think that the Dan organization might be no-noising their CD masters. On "Babylon Sisters," the hi-hat work at the beginning sounds splatty with the brighter EQ, and weirdly truncated with whatever noise-reduction is being used. NOT GOOD.

    I've compared six masterings of "Deacon Blues." The MFSL LP has boosted the extreme treble, to my ears. The cymbals at the beginning have less body, and the bass sounds a little thinner too. The original MCA CD of AJA and the track on the original Decade sound identical. I'm not sure whether the original MCA I have is Hoffman or Nichols mastered; I'm guessing perhaps Nichols, since it matches the Decade version so closely. The SDG version is not compressed, but there's tape damage audible in the right channel about two seconds in, and the stereo image seems narrower throughout. The CSD and latest remaster are both compressed and brightened; this remastered AJA is the most compressed of them all.

    I've compared five versions of "Bad Sneakers." The original LP sounds like it has a slight presence peak, but sounds quite good otherwise (or even because of this!). The original MCA CD of Katy Lied (I think it's Hoffman-mastered) sounds a little duller but also a little smoother throughout the spectrum. The Decade track sounds a little crisper, perhaps, than the original MCA CD of Katy Lied. But these three issues are all pretty close. The analog crackle at about 23-24 seconds in is audible on both the original CD and (more clearly on) the Decade track. The CSD version of "Bad Sneakers" is again brighter and more compressed. The latest remaster of Katy Lied (1999) is compressed and almost painfully bright. In fact, that latest Katy Lied sounds pretty bad compared to the other versions I have.

    I had thought that the new remasters sounded pretty good, but here's a case where I couldn't trust my ears without comparing a few versions. And as always, now that I've had some fine ear-training over the last few months, I'm listening for how natural things sound, especially vocals. It's obvious that Nichols is trying to meet the new market halfway by brightening and compressing the CDs to some extent. The albums aren't ruined, but they're just not as good-sounding in their latest incarnations.

    Another SH Mastered Steely Dan post | Steve Hoffman Music Forums
    Jeg er ikke enig i at remasteren av Gaucho er komprimert. "Babylon Sisters" peaker ganske nær dBFS og dette kan føre til klipping om dac'en ikke har tilstrekkelig headroom for dette (gamle Benchmark og sikkert mange andre). Vi hadde en tråd nylig om intersample overs. Prøv å skru ned digitalt ca 5 db så forsvinner alle antydninger til klipping. Innlegget på Hoffman forumet er fra 2003 og er basert på CD avspilling. Da kan intersamle overs forklare mye av observasjonene.

    Slik ser remasteren fra 2000 ut i MasVis:

    bs.jpg


    Når det gjelder "Aja" er jeg helt enig. Remasteren klipper og er komprimert.

    link: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/73913-intersample-overs.html
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 258796

    Janet Baker Barbirolli Mahler Lieder EMI CDC 7 47793 2 (vanskelig å finne bra bilde av denne)

    Folk gikk jo nesten banans når det begynte å komme cder der du kunne høre sus fra mastertapen, dette var jo cd og det skulle ikke være sus på cd! Detter gjorde at man fjernet dette digitalt, men man fjernet også mye av musikkinformasjonen i de samme frekvensene. Teknikken er jo blitt mye bedre etter hvert men jeg synes at mange historiske klassiske cder blir litt livløse p.g.a for kraftig støyfjerning. Jeg kjøpe 2 utgaver av denne på lp (ikke 1. press) men den remastrede cden var mye bedre en disse. Kom så over denne utgivelsen fra 1987 som har mye mer støy og båndsus en remasteren, men det er som det berømte teppet er fjernet og den er mye friskere i lyden. Det er ørten utgaver av remasteren og jeg har bare hørt den første fra Great Recordings Of The Century serien og Icon boksen fra EMI, usikker på om det finnes bedre utgaver.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.878
    Antall liker
    20.643
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En flott mastring av Moondance.

    Van Morrison - Moondance. WB 7599-27326-2. 1990..jpg


    Van Morrison - Moondance. WB 7599-27326-2. 1990.

    Dette er nok den beste jeg har av denne skiva.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.878
    Antall liker
    20.643
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 258796

    Janet Baker Barbirolli Mahler Lieder EMI CDC 7 47793 2 (vanskelig å finne bra bilde av denne)

    Folk gikk jo nesten banans når det begynte å komme cder der du kunne høre sus fra mastertapen, dette var jo cd og det skulle ikke være sus på cd! Detter gjorde at man fjernet dette digitalt, men man fjernet også mye av musikkinformasjonen i de samme frekvensene. Teknikken er jo blitt mye bedre etter hvert men jeg synes at mange historiske klassiske cder blir litt livløse p.g.a for kraftig støyfjerning. Jeg kjøpe 2 utgaver av denne på lp (ikke 1. press) men den remastrede cden var mye bedre en disse. Kom så over denne utgivelsen fra 1987 som har mye mer støy og båndsus en remasteren, men det er som det berømte teppet er fjernet og den er mye friskere i lyden. Det er ørten utgaver av remasteren og jeg har bare hørt den første fra Great Recordings Of The Century serien og Icon boksen fra EMI, usikker på om det finnes bedre utgaver.
    Båndsusen er for et kvalitetstegn å regne, lydmessig. Og den er ikke plagsom i det hele tatt.


    Flott med et klassisk bidrag her :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.241
    Antall liker
    12.498
    Sted
    Hus
    Her er mine Steely Dan Japan cd for Us markedet og en for Japan markedet :)

    Steely DanCan`t Buy A Thrill1972MCAMCAD-37040 DIDX-369CD Japan
    Steely DanCountdown To Ecstacy1973MCAMCAD-37041 DIDX-372CD Japan
    Steely DanPretzel Logic1974MCAMCAD-37042 DIDX-371CD Japan
    Steely DanKaty Lied1975MCAMCAD-37043 DIDX-373CD Japan
    Steely DanThe Royal Scam1976MCAMCAD-37044 DIDX-370CD Japan
    Steely DanAja1977MCAMCAD-37214 DIDX 55CD Japan
    Steely DanGaucho1980MCAMCAD-37220 DIDX 56CD Japan
    Steely DanA Decade Of Steely Dan1985MCA32XD-149CD Japan
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.241
    Antall liker
    12.498
    Sted
    Hus
    Disse er det bare å kjøpe, for de låter formidabelt. Det er det beste du kan kjøpe for en normal sum med penger. Kan visstnok få tak i disse i 32XD serien også, men prisene på disse er sinnsyke og forskjellen er veldig marginal hvis det er noen i det hele tatt. Disse kostet meg stort sett mellom 100 til 150 spenn pluss frakt. Mesteparten av disse er laget i 1984, så en kan legge inn dette som en faktor ved søk på Ebay. Disse matrisenumerne er den hellige gralen når det gjelder Steely Dan produsert i Japan, og det er disse Steve Hoffmann skryter av også. Kom en billigserie av disse senere med andre matrisenummere produsert i Japan med mere ordinære bakcovere, og disse er ikke ueffne, men kommer ikke opp mot de første. De sto det Manifactured by JVC ved innerringen :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Kan jo lure på hva plateselskapene holder på med, sacd og HD utgaven av Gaucho er de med dårligst dynamikk (ikke bare litt heller). Har selv 1984 utgaven MCD 0 1814 men er ikke så veldig begeistret for musikken så den samler kun støv i hylla.

    Album list - Dynamic Range Database
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn