Her er et godt eksempel på hvorfor dette er veldig viktig.
OK, enda en traver, men de er greie å bruke siden mange har et forhold til dem.
Dire Straits, Brothers in Arms.
Kjenner man innspillingen, vet man at gruppen bevisst arbeidet med å utnytte dynamikkmulighetene og detaljgjengivelsen som CD-mediet er i stand til.
Brothers in Arms was one of the first albums to be recorded on a Sony 24-track digital tape machine. The decision to move to digital recording came from Knopfler's constant striving for better sound quality. "One of the things that I totally respected about him," Dorfsman observed, "was his interest in technology as a means of improving his music. He was always willing to spend on high-quality equipment."
Hvilken av disse avslører det nitidige arbeidet som gruppen gjennomførte, og som SONY sponset ved å avsette teknikere som jobbet gratis, fordi man ville ha en paradedemo av det nye mediets muligheter?
Først den opprinnelige:
Vis vedlegget 258710
Og så den langt dyrere XRCDen av samme innspilling. Det som er gjort i sistnevnte er kriminelt. Men det lyder sikkert bra, om man ikke skjønner at den opprinnelige er langt bedre, du skal bare skru opp volumet litt. Da vil du høre hvor sammenklemt og innesperret musikken er blitt i den dyrere XRCDen, sammenlignet med utgangspunktet - og du er faktisk helt bevisst blitt lurt, fordi utgiver vet at den opprinnelige vil lyde spedere når du legger den i, etter å ha hørt den nyinnkjøpte "supermastringen." Men du skal altså bare skru opp volumet, så vil du høre at den opprinnelige har rikere og mer nyanserte detaljer, at den har laaaaaaangt større dynamikk, og at den altså ikke er klippet.
Vis vedlegget 258711