Vis vedlegget 259848
Via en tredjepart fikk jeg stilt sjefen for dette SHM-SACD prosjektet hos Universal Japan noen spørsmål.
Jeg spurte ham hvorfor de stilte spørsmål ved vanlig polykarbonat som materiale for CD/SACDs. Han svarte at for noen år tilbake fikk Universal produsert noen CD'er i rent glass som en morsom sak i forbindelse med et jubileum. Dette var en ren intern sak, og prismessig ble dette en ganske dyr affære. En dag kom en av de yngre medarbeiderne inn på kontoret, og var helt over seg av begeistring når han hadde spilt denne glass-CD i spilleren sin. På tross av identsike bit-data, mente denne unge mannen at glass-CD'en låt betydelig bedre enn den vanlige CD'en.
Som en konsekvens av dette gikk Universal og JVC sammens om å se litt dypere på dette. Siden glass ikke kunne produseres som CD, fant de et materiale som brukes i produksjon av LCD teknologi med mye av de samme egenskaper som glass når det gjelder hvordan laser optikk leser plata.
Steve Hoffman sa en gang at japanerne er helt "mad" på kvalitet, hvis de vil. På begynnelsen av 90-tallet ble DCC Gold CDs, produsert i japan. Disse regnes som spesielt vellydene blant fansen. Hoffman sa at i ett tilfelle gjorde japanerne glass-masteringen (den som danner "stamperen" for CD trykkinga) hele 5 ganger for å få den helt perfekt, sånn som de ønsket den. Den ferdig produserte CD'en lå da også svært tett opp til den 16/44.1 tapen som ble sendt fra USA til Japan.
Universal Japan har full kvalitetskontroll på
hele kjeden, i motsetning til f.eks MoFi og Analogue Productions som bare har kontroll på deler av kjeden.
Fra valg av mastertaper…til DSD transfer…til DSD editing i Japan…til glass mastering, og disc produksjon i Super High Material. Dette kan absolutt høres, Imo!