For folk som jakter på eldre ikke-remastrede CD-utgivelser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    DSOTM

    Time MFSL UDCD 517.jpg

    Time - MFSL UDCD 517

    Time Experience cd1.jpg

    Time - Experience CD1

    Time Experience cd2.jpg

    Time - Experience CD2

    Time BBC Org.jpg

    Time - BBC orginal
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Det jeg har rotet frem i dag.

    gabriel.jpeg

    Peter Gabriel ‎– Peter Gabriel
    Charisma ‎– PGCD4
    UK & Europe 1987

    yes.jpg

    Yes ‎– Big Generator
    ATCO Records ‎– 32XD-559
    Japan 1987

    van.jpg

    Van Halen ‎– 1984
    Warner Bros. Records ‎– 7599-23985-2
    Germany 1983
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.674
    Antall liker
    3.469
    Sted
    Oslo
    Du har ikke peiling på hva du har liggende du....et snev av demens ???
    Jeg har da byttet ut alt det gamle rælet med ny-mastringer! Det skulle jo være så mye bedre....
    Samme her.

    Jeg gravde i kjelleren igår og i tillegg til den nye boksen med PF sine samlede og immersion-boksene til DSOTM og WYWH fant jeg tre tidligere versjoner av dem. I tillegg til to The Wall, to Meddle (en av hver var Black Face) og en hver av alt det andre (samt det aller meste på vinyl). Det hjelper jo litt at kona har samme musikksmak som meg.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.375
    Antall liker
    1.756
    Sted
    Phobos
    @Marsboer; kan du kjøre en Masvis-test på Thick As A Brick. 25th Anniversary kontra CP32 1003-2 og f2 21003?
    As requested:

    Slengte også inn MFSL Gold utgivelsen fra 1988 og Flat Transferen av den originale mixen fra DVDen i 24bit 96kHz som utkom i 2012.. sånn fordi det er deg liksom.

    En liten ting er at jeg kun hadde tilgang på CDP 32 i mp3 V2-kvalitet. For å verfisere om mp3 lager tull med resultatene i MasVis konverterte jeg MFSL utgivelsen til mp3 v2 og tilbake til FLAC slik at jeg kunne sammenligne før og etter i Masvis og det var stort sett under 0,01 db feilmargin så MasVis-resultatet vil være det samme som for den ukomprimerte varianten.

    En annen ting som man må ta med seg er at F2 21003 var ett enkelt langt spor, mens alle de andre er fordelt på Part 1 og part 2. Det har ikke så mye å si for MasVis resultatet generelt, men det er forklaringen på at waveformen ser veldig forskjellig ut for denne utgivelsen.

    Overview.gif



    ani.gif



    Forøvrig er Flat Transferen fra 2012 en meget vellyket utgave hvor high res ikke er bortkastet i det hele tatt. Ingen stygge støybånd eller brickwalltendenser, bare goodies!
    Thick as a brick HD.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.352
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Pre-emphasis må man selvsagt kompensere for ved avspilling, og alle CD-spillere gjør dette automatisk.
    Ok, dette må forklares nærmere. Hva mener du med kompenseres? Jeg vet at alle CD-spillere automatisk dekoder pre-emphasis. Jeg vet dog heller ikke hva det innebærer. Jeg regner med at pre-emphasis er lagt på for å gjøre noe med lyden som faktisk påvirker lyden ved avspilling. Ellers ville det vel vært unødvendig å legge det på. I og med at det så påvirker avspillingen må det vel regnes som lydsminke og mitt spørsmål fra forrige innlegg blir fortsatt relevant?

    Mvh
    Roysen
    [h=2]Pre-emphasis on audio CD[/h]Some early digital recording & playback equipment, including CD players, used 14-bit converters, even though they were dealing with 16-bit audio. Some also used noisy "brick wall" filters to remove frequencies higher than the Nyquist frequency (22050 Hz). The resulting noise introduced by these converters and filters could be made relatively quiet by using pre-emphasis: boosting the signal (especially the higher frequencies) in the recording before it was put onto CD, and embedding flags in the disc's subcode to tell a CD player to apply de-emphasis on playback. Some CD players even had a de-emphasis button that could be used to manually apply de-emphasis, but now it's just a built-in feature of the analog outputs of nearly all dedicated audio CD players. By the late 1980s, pre-emphasis stopped being used because reliable 16-bit DACs with oversampling and other technologies minimized the conversion & filtering noise without the need for pre-processing the recording.
    Most major-label CDs with pre-emphasis were manufactured in Japan in the early and mid-1980s. Relatively recent forum posts indicate that pre-emphasis is still used on newly manufactured CDs by some indie labels, mainly for classical titles.
    A pre-emphasis flag for each track is normally stored in the subcode along with the audio data. It's also supposed to be stored in the table of contents (TOC), but many CDs have TOCs that say there's no pre-emphasis when in fact the subcode says there is. There are also some CDs which people believe were mastered with pre-emphasis, but which have no pre-emphasis flags set at all.

    Pre-emphasis - Hydrogenaudio Knowledgebase
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.112
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Takk skal du ha, Marsboer.

    Kan jeg av dette lese at F21003 og MFSL er de to beste?

    Litt usikker på hvordan forstå dette.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.375
    Antall liker
    1.756
    Sted
    Phobos
    Sånn oppsummert så er MFSL Gold, F2 21003 de råeste. Den originale transferen fra 2012 er også helt der oppe om man ikke begrenser til CD. CDP 32 ser jo nesten helt lik ut som 25th Anniversary. Kanskje det er noe muffens med CDP 32 sporet jeg hadde (mp3-varianten). Det er nesten så jeg lurer på om filene er en mislabled 25th anniversary utgave, siden loudness war ikke var noe spesielt tema i 1986. Ta resultatet for CDP 32 med en klype salt. Kanskje noen andre kan hoppe inn med en MasVis fra den faktiske CDen for CDP 32.
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Det jeg har rotet frem i dag.
    Peter Gabriel ‎– Peter Gabriel
    Charisma ‎– PGCD4
    UK & Europe 1987

    Jeg har den også. Dynamikkbombe!
    Undersökte min version av denna och det ser ut som om jag har en annan mastering.

    1 2011-2 SRC-01.jpg


    GEFFEN | 2011-2 | 1 2011-2 SRC-01 | 07599220112 | 1982 | US


    Security (2011-2) Overview.gif


    Security (2011-2) Detailed.gif


    Btw - ingen 'Mastering Credit' någonstans..

    2011-2 booklet 1.jpg



    /Suomela
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.112
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har to utgaver av Led Zeppelin IV;

    Led Zeppelin IV. Warner-Pioner Japan. 32XD-335. 1985..JPG


    Led Zeppelin IV. Warner-Pioner Japan. 32XD-335. 1985.




    Led Zeppelin IV. West German Target. 19129-2. 1987.


    Etter en lyttemessig sammenligning, ender jeg opp med at West German Target er best. Den er mer åpen, varmere og stemmen er ørlite grann lengre fram. Mer behagelig å lytte til.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.328
    Antall liker
    12.683
    Sted
    Hus
    Boston Third Stage på Japn press vinyl :)

    Boston-Third Stage.jpg


    Pluss GT

    GT Sølvi.jpg
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.112
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Nå har Bombayen gått deg til hodet, Barte; dette er en ren CD-tråd.

     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.328
    Antall liker
    12.683
    Sted
    Hus
    Gamle bilder. Har platespiller på begge steder. Gidder ikke legge inn nye bilder hele tiden ;)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Dette er the Holy Grail når det gjelder "Dark Side of the Moon". Black Triangle versjonen presset i Japan i 1983, med pre-emphasis.
    Denne er ikke av de billigste. Jeg har en rippet versjon av den med "pre-emphasis flagget" intakt. Låter flott.
    Vis vedlegget 259512
    Ifølge Pink Floyd Archives er det flere utgivelser som bruker samme mastering som er brukt på black triangle versjonen fra 1983 som regnes som "The Holy Grail"
    Pink Floyd-Dark Side of the Moon CD - Mysteries of the CD Masterings

    Blant annet denne:
    dsotm1.jpg

    Interessant info om "Black Triangle" versjonen her:
    http://pinkfloydarchives.com/Discog/Japan/DSCD1/JADS1.htm

    Det viser seg altså at den ble produsert i flere versjoner helt frem til 1989. I 1986 laget EMI sin egen mastering uten pre-emphasis, i motsetning til alle tidligere versjoner som bruker Sony/CBS sin mastering fra 1983 med pre-emphasis. Denne masteren har mye høyere peak-verdier. Flere av sporene stanger i "taket" med peak-verdi på 100%. Det er altså grunn til å tro at denne masteren er presset til "klipping" her og der.

    Coveret og CD-labelen er like på alle disse versjonene. Det er dermed ikke sikkert at en får "The Real Thing" når en handler denne på f.eks. e-bay. Så jeg tenkte at dette var litt nyttig info for dem som er på jakt etter den ekte "The Holy Grail" fra 1983.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.352
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har disse, larkus, men å vite hva som er hva....

    dsotm.jpg
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.112
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    CP35-3017 fra 1983 er The Holy Grail.

    Lyden på denne er fantastisk bra.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.112
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Prince - Purple Rain. West German Target 7559 925110-2. 1984..jpg


    Prince - Purple Rain. West German Target 7559 925110-2. 1984.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.112
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det sto bortgjemt i en ev hyllene.

    Bob Marley - Legend. Tuff & Gong 846 210-2. 1984..jpg


    Bob Marley - Legend. Tuff & Gong 846 210-2. 1984.

    Flott lyd på denne.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Fikk en strøken "first press" fra 1989 av Deep Purple's "Fireball" i posten idag. Betalte €15 inkl. frakt. Det ligger en til på Discogs til €54,69 pluss frakt :)
    Fin lyd på denne, sammenlignet med den ihjelmastrede 25th anniversary utgaven jeg har fra før.
    fireball.jpg
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.328
    Antall liker
    12.683
    Sted
    Hus
    Har denne selv, men det står ikke Made In Uk eller BIEM/MCPS heller. Begge disse feltene er blanke, og det virker som det er en Japan for Europress som ikke er kommet ut av skapet :)


    Fikk en strøken "first press" fra 1989 av Deep Purple's "Fireball" i posten idag. Betalte €15 inkl. frakt. Det ligger en til på Discogs til €54,69 pluss frakt :)
    Fin lyd på denne, sammenlignet med den ihjelmastrede 25th anniversary utgaven jeg har fra før.
    Vis vedlegget 261325
     
    L

    larkus

    Gjest
    Er det noen som vet hvorfor det er akkurat 1983-pressingen av Dark Side Of The Moon som regnes som "The Holy Grail"?
    Denne "Black Triangle" utgaven ble jo gitt ut på minst fire senere pressinger med samme mastering helt frem til 1985, før EMI laget sin egen mastering i 1986.
    Info om dette her: The Pink Floyd Archives home page

    Denne Harvest-pressingen fra 1984 har også samme mastering som "The Holy Grail". Alle disse pressingene bør vel låte helt likt?
    dsotm1.jpg
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.375
    Antall liker
    1.756
    Sted
    Phobos
    The Holy Grail "samlemessig" trenger ikke nødvendigvis å bety at den er absolutt unik eller optimal lydmessig.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Har disse, larkus, men å vite hva som er hva....

    Vis vedlegget 260806
    Det finnes to ulike mastere fra MoFi også? Mon tro om de er forskjellige.

    Mvh
    Roysen
    Det er Ultradisc1 og Ultradisc2 versjonene. Jeg leste et eller annet sted (husker ikke hvor)at det er samme master på disse.

    Den versjonen av DSOTM som er avbildet i mitt forrige innlegg er nøyaktig samme versjon som "The Holy Grail"
    CP35-3017 "Black Triangle" fra 1983 ble presset for det japanske markedet, mens CDP 7 46001 2 ble presset for Europa.
    Kjøpte nettopp Europa-versjonen for 25€ inkl. frakt på Disogs. Det ligger en CP35-3017 "Black Triangle" 1983 på Amazon for $39,99 pluss frakt fra USA. (totalt ca. $55,-) for den som måtte være interessert:)
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Denne hadde jeg liggende i kjelleren....

    Vis vedlegget 260478

    Roger Waters - Amused To Death. Columbia 468761-2. 1992.

    En Blackface, stuet bort i et kott...

    He-he! Jeg fant også denne når jeg sorterte CDer i dag. Kjøpt på Platekompaniet for kr. 189,- står det på den påklistrede prislappen. Siden jeg ikke var klar over at det var en tidlig utgave, så har jeg nå kjøpt en til fra Ebay.

    Korttidsminneforeningen here I come!

    Mvh
    Roysen
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.092
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Denne hadde jeg liggende i kjelleren....

    Vis vedlegget 260542

    Roger Waters - Amused To Death. Columbia 468761-2. 1992.

    En Blackface, stuet bort i et kott...
    Nei skulle du sett...
    Også jeg fant denne Blackface perlen stuet bort i et skap.
    Til fordel for nye remastringer, som skulle være så mye bedre.
    Nå er den satt på den plassen den fortjener.

    Album details - Dynamic Range Database
    DR: 13 - 11 - 15.

    Mvh Salty
    Jaggu er det ikke den utgaven jeg også har...

    Sitter å koser meg med ZZ Top, eliminator fra 1983. Tror jaggu med den har bra lyd. I tilegg til å være god musikk.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Har disse, larkus, men å vite hva som er hva....

    Vis vedlegget 260806
    Det finnes to ulike mastere fra MoFi også? Mon tro om de er forskjellige.

    Mvh
    Roysen
    Det er Ultradisc1 og Ultradisc2 versjonene. Jeg leste et eller annet sted (husker ikke hvor)at det er samme master på disse.

    Den versjonen av DSOTM som er avbildet i mitt forrige innlegg er nøyaktig samme versjon som "The Holy Grail"
    CP35-3017 "Black Triangle" fra 1983 ble presset for det japanske markedet, mens CDP 7 46001 2 ble presset for Europa.
    Kjøpte nettopp Europa-versjonen for 25€ inkl. frakt på Disogs. Det ligger en CP35-3017 "Black Triangle" 1983 på Amazon for $39,99 pluss frakt fra USA. (totalt ca. $55,-) for den som måtte være interessert:)
    CP35-3017 regnes vel som "The Holy Grail" fordi det er førstepressingen av DSOTM. Et perfekt eksemplar av CP35-3017 "Black Triangle" inkludert OBI må du regne med å betale $90 - $100 for etter det jeg har sett ute på nettet. Husk også at alt skal være orginalt 1983.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.995
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    CP35-3017 fra 1983 er The Holy Grail.

    Lyden på denne er fantastisk bra.
    OBS! OBS!

    Jeg skal anskaffe Dark Side Of The Moon "The Holy Grail", og det er viktig å sjekke at en får the real thing! En selger på eBay tilbyr "DSOTM Japan CD 1983 1st edition CP35-3017 U 1A1 TO". (Matrix info er uthevet.)

    Takket være Larkus sine linker ser jeg at dette slett ikke er første pressing fra 1983, men en senere pressing med en ganske så forskjellig mastring (sitat: "A substantial change):

    1983/1985 Sony mastering track peak levels: 39.9 / 43.3 / 70.1 / 55.2 / 72.3 / 44.5 / 53.9 / 54.6 / 61.2

    1985/1986 Toshiba-EMI mastering track peak levels: 87.8 / 94.7 / 100 / 97.2 / 100 / 99.1 / 100 / 96.1 / 100

    Det er altså svært viktig å sjekke koden som er trykket på matrixen. Detaljer finner du her: The Pink Floyd Archives home page

    Merk at dette er "Black Triangle" CP35-3017 utgaver alle sammen. De ser tilsynelatende like ut, men matrix infoen forteller hva som er hva. Lett skal det ikke være...

    Mvh Salty
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.674
    Antall liker
    3.469
    Sted
    Oslo
    PF blackface.jpg


    Mye Pink Floyd, men her er mine. Jeg tror bestemt alle ble kjøpt i 1983/84 og serienummeret til DSOTM ser ut til å stemme med andres. The Wall har jeg aldri vært like fornøyd med lyden på (og heller ikke Animals som må være like gammel), men resten er bra.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 261784

    Mye Pink Floyd, men her er mine. Jeg tror bestemt alle ble kjøpt i 1983/84 og serienummeret til DSOTM ser ut til å stemme med andres. The Wall har jeg aldri vært like fornøyd med lyden på (og heller ikke Animals som må være like gammel), men resten er bra.
    Er det versjonen på bildet over eller den på bildet under av DSOTM som er Holy Grail?

    Jeg trodde Black Triangle mastringer så slik ut som nedenfor, mens den ovenfor jo har svært ulikt utseende. Er det også Black Triangle? I så fall svært forvirrende.
    DOTSM_Black Triangle.jpg


    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.674
    Antall liker
    3.469
    Sted
    Oslo
    Nei, det er den som det lenger oppe sies var identisk. Dette var nok de de første som var lett tilgjengelige på det norske markedet.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.328
    Antall liker
    12.683
    Sted
    Hus
    Har alle disse PF CD`ne på black face Japan press i tillegg til David Gilmour sin About Face :)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.674
    Antall liker
    3.469
    Sted
    Oslo
    Måtte sjekke. :cool:
    Joda, min Gilmour-plate er er også Blackface laget i Japan. CDP 7 46031 2
     
    L

    larkus

    Gjest
    Er det versjonen på bildet over eller den på bildet under av DSOTM som er Holy Grail?

    Mvh
    Roysen
    Dette er Black Triangle. Men å finne ut om det er "The Holy Grail" fra 1983 krever litt detektivarbeid.
    Info om de forskjellige "Black Triangle" versjonene finnes her
    The Pink Floyd Archives home page[1983_%E2%80%93_The

    EMI laget sin egen mastering for 1986 utgaven av Black Triangle versjonen, som visuellt sett fremdeles var lik 1983 "The Holy Grail"

    Sitat:
    "► The Sound Mastering



    Mastering: This release uses the very first EMI mastering of Dark Side of the Moon for compact disc. Both the EQ and levels have changed from the prior Sony mastering. Using Exact Audio Copy (EAC) software to read the peak levels for each track on the CD, the results are:
    1985/1986 Toshiba-EMI mastering track peak levels: 87.8 / 94.7 / 100 / 97.2 / 100 / 99.1 / 100 / 96.1 / 100
    This is a substantial change from the previous Sony pressings, which were:
    1983/1985 Sony mastering track peak levels: 39.9 / 43.3 / 70.1 / 55.2 / 72.3 / 44.5 / 53.9 / 54.6 / 61.2
    Pre-emphasis: The EMI mastering of the Dark Side of the Moon CD does not have pre-emphasis.
    TTR: The EMI mastering of the Dark Side of the Moon CD includes the very short segment of the Beatles song, Ticket to Ride, that appears for a brief instant at the end of the master tape. This segment was not included on the Sony mastering.
    So although the CD basically looks identical to the earlier pressings, there was a substantial change in the sound of the CD. And the only way to visually differentiate between the Sony pressings and the Toshiba-EMI pressings is to check the matrix information on the CD."


    The Holy Grail

    DOTSM_Black Triangle.jpg


    Dette er "Black Face" versjonen fra 1984. Masteringen er den samme som på Black Triangle 1983-1986.
    Dette er ikke "The Holy Grail" (hvis DagT sikter til denne i innlegg #551, så er det feil)
    Hvis lydkvalitet er viktigere enn samleverdi, så er denne like bra som "THG"
    dsotm1.jpg


    Jeg trodde Black Triangle mastringer så slik ut som nedenfor, mens den ovenfor jo har svært ulikt utseende. Er det også Black Triangle? I så fall svært forvirrende.


    Mvh
    Roysen
    Er det noen andre enn Roysen som synes disse to versjonene har "svært likt utseende"?:)
     
    Sist redigert:

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.995
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Takk for en grei utredning, larkus. ;)

    Du skriver: "Dette er "Black Face" versjonen fra 1984. Masteringen er den samme som på Black Triangle 1983-1986."

    Vet du om det finnes flere utgaver også av DSOTM Black Face, med forskjellige mastringer?

    Eller sagt på en annen måte: Hvis jeg kjøper DSOTM Black Face, kan jeg da være sikker på at mastringen er identisk med mastringen på The Holy Grail?

    Mvh Salty
     
    L

    larkus

    Gjest
    ^ Takk for en grei utredning, larkus. ;)

    Du skriver: "Dette er "Black Face" versjonen fra 1984. Masteringen er den samme som på Black Triangle 1983-1986."

    Vet du om det finnes flere utgaver også av DSOTM Black Face, med forskjellige mastringer?

    Eller sagt på en annen måte: Hvis jeg kjøper DSOTM Black Face, kan jeg da være sikker på at mastringen er identisk med mastringen på The Holy Grail?

    Mvh Salty
    Fant nettopp ut at også Black Face utgaven finnes med to masteringer. Samme mastering som THG frem til 1986. Deretter EMI-masteringen som har mye høyere nivå.

    Info her: Pink Floyd Archives-U.K. CD Discography
    Som vi ser er det Harvest Records 1st og 2nd issue som gjelder.

    En ser hva som er hva på Matrix-infoen.
    Alle matrix-nummerene for de forskjellige pressingene finnes i linken over. Det er bare å klikke på tallet foran matrix infoen de så kommer bildet opp.
    Dette f.eks. er ett av flere matrix nummer for førstepressingen.
    20A1.jpg
     
    Sist redigert:

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.995
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Mange takk.

    Som jeg har sagt før: Det skal ikke være lett...

    Mvh Salty
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    The Dark Side of the Moon CD masterings


    1) Mastering Number 1 – Sony (Japan) Mastering


    Track Peak Levels: 39.9 / 43.3 / 70.1 / 55.2 / 72.3 / 44.5 / 53.9 / 54.6 / 61.2

    The very first mastering of Dark Side of the Moon for compact disc. Believed to be done by Sony Records in Japan in the spring of 1983. This mastering was used to produce the very first copies of Dark Side of the Moon on CD, which were Japanese releases with the catalog number CP35-3017 and a black triangle on the label, and a matrix number that did not include a “TO.” These early Dark Side CDs were pressed by CBS / Sony Records at their CD manufacturing plant in Shizuoka Prefecture, Japan for EMI Records. EMI did not have a CD pressing plant in operation at the time, so they outsourced the manufacturing of the CDs to CBS / Sony (keep in mind that these early Sony pressings still say Toshiba/EMI on the labels).
    It is believed that this mastering was made from a 15ips reel-to-reel tape copy of the master tape that had been sent to Japan to produce the Dark Side Of The Moon-EMI/Toshiba Records Pro-Use Series vinyl LP album, which was the last vinyl pressing of Dark Side in Japan.

    Known releases of mastering #1:


    Australia first issue - Harvest Records, 7 46001-2, CD made in Japan
    Japan first issue - EMI Records, catalog number CP35-3017, first pressings by CBS/Sony, indicated by no “TO” in the matrix
    U.K. first issue - Harvest Records, catalog number CDP 7 46001 2, black Harvest label, Made in Japan on label, matrix has CP35-3017 with no “TO”

    U.S. issues:
    First issue - Harvest Records, catalog number CDP 7 46001 2, black Harvest label, Made in Japan on label, CP35-3017 in the matrix
    Second issue - Capitol Records, catalog number CDP 7 46001 2, black Harvest label, Made in Japan on label, CP35-3017 TO in the matrix*
    Third issue - Capitol Records, catalog number CDP 7 46001 2, silver label, Made in USA on label, TO J in the matrix*
    Fourth issue - Capitol Records, catalog number CDP 7 46001 2, silver label, Made in USA on label, CP35-3017 TO J in the matrix*

    * Note: It is interesting to note that the 2nd through 4th U.S. issues of Dark Side of the Moon were pressed by the Toshiba/EMI pressing plant in Japan (as indicated by the “TO” in the matrix). Yet these pressings use the 1st (Sony) mastering of the album. It is believed that the Toshiba/EMI plant in Japan began operations in late 1985/early 1986, and began pressing Dark Side with the Sony mastering until a new master by EMI (master #3 in this listing) was created in late 1986. Once EMI had made their own master (#3), all pressings of Dark Side used the EMI master.




    2) Mastering Number 2 – Sony (U.S.) Mastering?

    Track Peak Levels: 46.8 / 48.2 / 49.3 / 51.0 / 72.5 / 63.3 / 67.1 / 58.8 / 62.7

    The very first compact disc manufacturing plant that was built in the U.S. was the Digital Audio Disc Corporation [Sony DADC] plant in Terre Haute, Indiana, which opened May 2, 1983, with commercial CD production at the plant starting in September 1984. Early copies of Dark Side of the Moon that were pressed at this plant had a unique mastering. This mastering may have been done by Sony DADC in the U.S. as this mastering is unique to these
    U.S. pressing. This mastering was never issued outside the U.S.


    Known releases of mastering #2:

    U.S. issues:
    Fifth & Sixth U.S. issues - Capitol Records, catalog number CDP 7 46001 2, Silver label, DIDX-226 in the matrix, and Made in USA - Digital Audio Disc Corp. imprinted on the plastic hub.
    Seventh & Eighth U.S. issues - Capitol Records, catalog number CDP 7 46001 2, Silver label, matrix number: C 246001 01! MADE IN USA BY PDO - this issue is a pressing by Philips DuPont Optical, at its Kings Mt., North Carolina manufacturing facility that was opened in late 1986. These are the first PDO U.S. pressings which used the Sony (U.S.) master.




    3) Mastering Number 3 – EMI (U.K.) Mastering - the first EMI mastering of the album


    Track Peak Levels: 87.8 / 94.7 / 100 / 97.2 / 100 / 99.1 / 100 / 96.1 / 100

    On May 15, 1986, EMI Records opened its first CD manufacturing plant in the U.K. at its VHD facility in Greenbridge, Swindon, England. Prior to this facility opening, EMI Records had used outside companies to master their CDs for them. But with its own production facility in operation, a new mastering of Dark Side of the Moon was done. It is believed to have been done at the EMI facility in Swindon. This mastering was the very first "EMI" mastering of Dark Side of the Moon for compact disc, and is thus referred to as EMI revision 0.
    One of the most common masterings of Dark Side of the Moon found on CD.

    Known releases of mastering #3:


    Australia second issue - Harvest Records, 7 46001-2, CD made in Japan
    Italy - The first Italian issues use this mastering.
    Japan second issue - EMI Records, catalog number CP35-3017, second pressings by Toshiba/EMI Records, indicated by a “TO” in the matrix
    Japan Toshiba-EMI Records 3rd issue - Eternity Gold Edition, CP43-5771
    Netherlands – The first Dutch pressings of Dark Side were made from this mastering.

    U.S. issues:
    Ninth, Tenth & Eleventh U.S. issues - Capitol Records, catalog number CDP 7 46001 2, Silver label, CAPITOL JAX in the matrix (indicating that this was pressed at the Capitol Records manufacturing plant in Jacksonville, Illinois, which opened in 1987).
    U.K. Second issue - Harvest Records, catalog number CDP 7 46001 2, black Harvest label, Made in Japan on label, CP35-3017 in the matrix, pressing by Toshiba/EMI Records - indicated by a “TO” in the matrix*

    * Note: It is important to note that the second U.S. issue of Dark Side of the Moon with a black Harvest label and a “TO” in the matrix is made from the first (Sony) mastering, while the second U.K. issue of Dark Side of the Moon with a black Harvest label and a “TO” in the matrix was made from the third (EMI) mastering.
    West Germany – all the West German pressings of Dark Side of the Moon use the first EMI mastering




    4) Mastering Number 4 – EMI (U.K.) Mastering?


    Track Peak Levels: 87.5 / 95.4 / 100 / 100 / 100 / 92.0 / 99.1 / 91.4 / 100

    These peak level readings are found on early Australian issues of Dark Side of the Moon. Believed to be the first EMI mastering, with levels altered slightly during production mastering.


    Known releases of mastering #4:

    Australia third issue - EMI Music Group Australasia, 746001-2, DISCTRONICS USA




    5) Mastering Number 5 – EMI (U.K.) Mastering?


    Track Peak Levels: 85.8 / 92.5 / 97.7 / 95.0 / 97.7 / 96.8 / 97.7 / 93.9 / 97.7

    These peak level readings are found on early Austrian pressed issues of Dark Side of the Moon. Believed to be the first EMI mastering, with levels altered during production mastering.


    Known releases of mastering #5:


    Austria issue - EMI Records, CDP 7 46001 2, DADC AUSTRIA




    6) Mastering Number 6 – EMI Mastering – EMI revision level 1


    Track Peak Levels: 83.8 / 90.4 / 95.5 / 92.8 / 95.5 / 94.6 / 95.5 / 91.7 / 95.5

    A revised mastering was done of Dark Side of the Moon by EMI Records in the late 1980s. Possibly done at by EMI at their Jacksonville U.S. plant or perhaps done by EMI Canada? Appears to be unique to North America. This new EMI mastering can be identified by a RE1 (indicating revision level 1) in the matrix.


    Known releases of mastering #6:


    Canada - The first pressings of Dark Side of the Moon in Canada by DISQUE AMERIC CANADA use this mastering.

    U.S. issues:
    Twelfth U.S. issue - Capitol Records, catalog number CDP 7 46001 2, Silver label, matrix number: C 246001 02% MADE IN USA BY PDO - another pressing by Philips DuPont Optical, at its Kings Mt., North Carolina manufacturing facility. However, this pressing, with 02% in the matrix, now uses the EMI mastering.
    Thirteenth & Fourteenth U.S. issues - Capitol Records, catalog number CDP 7 46001 2, Silver label, CAPITOL JAX in the matrix. The matrix has RE1 in it.




    7) Mastering Number 7 – Mobile Fidelity Sound Lab mastering


    Track Peak Levels: 29.3 / 34.1 / 39.2 / 40.3 / 41.5 / 56.3 / 49.2 / 57.8 / 52.9 / 60.0

    In 1988, Mobile Fidelity Sound Lab, a high end audio company got permission to produce Dark Side of the Moon on compact disc, using the original master tape as the mastering source. It is believed that this was the first time that the original master tape was used as the mastering source.
    In April 1988, MFSL released, under license from EMI/Harvest Records, the Dark Side of the Moon UlrtraDisc CD, which was based on a completely new mastering done by Mobile Fidelity. These UltaDisc CDs were pressed by Ultech in Japan for MFSL. In 1993, MFSL released an UltraDisc II version of the MFSL mastered Dark Side of the Moon CD. This UltraDisc II used the same mnastering as the UltraDisc. It was first manufactured by Zomax Optical in Plymouth, Minnesota, and then later by JVC in Japan.


    Known releases of mastering #7:


    MFSL UltraDisc, catalog number UDCD 517
    MFSL UltraDisc II, catalog number UDCD 517




    Mastering Number 8 – Columbia Records mastering for Shine On box set


    Track Peak Levels: 35.0 / 69.5 / 69.9 / 77.7 / 75.8 / 94.2 / 70.4 / 91.2 / 75.5 / 83.2

    In 1992, it was decided to include Dark Side of the Moon in the Shine on Box Set. This box set was a nine CD box set with a 112 page hardcover book on the history of the band. The box set was issued by Columbia Records in the U.S., and apparently Columbia Records did not use the EMI masterings of the EMI discs that were to be included in the box set, so they did masterings of their own.
    This unique Dark Side of the Moon mastering is only found in the Shine On box set.


    Known releases of mastering #8:


    U.S. issue - Shine On box set, Columbia Records, catalog number CXK 53180-S1, released November 17, 1992
    U.K. issue - slightly different peak readings, although believed to be the same sound masterings as the U.S. box set.




    9) Mastering Number 9 – EMI 20th anniversary mastering – EMI revision level 2


    Track Peak Levels: 67.9 / 69.1 / 76.9 / 75 / 96.8 / 69.6 / 89.3 / 75.7 / 82.5

    In 1993, on the twentieth anniversary of the original release of Dark Side of the Moon, a new mastering of the album was done for CD release by Doug Sax. This new mastering was first issued in a special black box with five cards inside. The new remastered CDs also were given a new look, with a prism etched into the CD label.

    Known releases of mastering #9:


    Australia issue - EMI Music Group Australasia, 7 81479 2, pressed by EMI SWINDON
    Canada - The second Canadian issues use this mastering.
    Italy - EMI Records, 0777 7 46001 2 5, EMI SWINDON
    Japan - Toshiba-EMI Records 4th issue - 20th Anniversary Edition, TOCP-7776, TOCP-7652, TOCP-8794, TOCP-65559, TOCP-65740, TOCP-67914, TOCP-53807 (still the current mastering being used in Japan)
    Netherlands - EMI Records, 0777 78 147923


    U.S. issues:
    Twentieth Anniversary Edition CD, Capitol Records, catalog number C21X-81479, special edition in black box.
    1993 reissue, Capitol Records, catalog number CDP 7 46001 2, silver label with etched prism, matrix has RE2 in it.
    1994 reissue, Capitol Records, catalog number CDP 0777 7 46001 2 5, this release, with the RE2 mastering, was given a new catalog number and a picture label on the CD, matrix has RE-2 in it.
    U.K. - EMI Records, 0777 7 81479 2 3, EMI SWINDON




    10) Mastering Number 10 – EMI 30th anniversary mastering for SACD issue – EMI revision level 3


    Track Peak Levels: 34.4 / 92.4 / 92.0 / 93.0 / 92.7 / 100 / 84.3 / 100 / 100 / 100

    In 2003, for the 30th anniversary of the release of Dark Side of the Moon, it was decided to do a special 5.1 channel remix of the album for release on SACD by James Guthrie. This special release also included a stereo remix of the album. Since the EAC software does not read 5.1 SACD layers, the track level reading above are those of the standard stereo layer on the CD.


    Known releases of mastering #10:


    Australia issue - EMI Records, 7243 582136 2 1
    European Union - 2008 remastered issue (current issue)
    Italy - 2008 remastered issue (current issue)
    Japan - Toshiba-EMI Records, TOGP 15001
    Netherlands - This was also issued as an EU release.
    U.S. issue - Capitol Records 30th Anniversary SACD, catalog number CDP 7243 5 82136 2 1 (first issues were pressed in the U.S. These had problems so manufacturing was shifted to Japan)
    U.K. - EMI Records, 7243 582136 2 1




    11) Mastering Number 11 – EMI (Uden) mastering for the European market – EMI revision level 4


    Track Peak Levels: Track Peak Levels: 87.8 / 94.7 / 100 / 97.2 / 100 / 99.1 / 97.7 / 93.9 / 97.7

    In 2002, EMI began manufacturing all its CDs for the European market, including all U.K. releases, at its plant in Uden, Netherlands. The new pressings are noted on the outside as E.U. (European Union) releases. And the latest release of Dark Side of the Moon produced in Uden has yet another mastering. This could possibly be EMI revision level four for those of you keeping count!

    Known releases of mastering #11:


    Argentina - EMI Records 1994 reissue, catalog number 7243 8 29752 2 9
    China - EMI China, catalog number A3109, the Chinese release of Dark Side of the Moon on CD in 2005 used this mastering
    Italy - 1994 remastered issue
    European Union - EMI Records, catalog number 7243 8 29752 2 9, IFPI code in matrix is AAH




    Over 35 years have passed since the release of Dark Side of the Moon, and 25 have gone by since it was first placed onto compact disc. As far as I can tell, there are eleven different CD masterings of the album. Most of these are out of print and can be found only from Collectible Shops.
    It is interesting that if one were to purchase Dark Side of the Moon today, you can still buy the SACD issue, plus a standard stereo issue.
    If you buy the latest issue in the United States, you will be buying mastering number 9, the twentieth anniversary mastering of the album in a standard jewel case, which is now being pressed by Cinram International in Richmond, Indiana.
    If you purchase the latest issue in Europe, you will be buying mastering number 10.
    If you purchase the latest issue in Japan, you will be buying mastering number 9.
    The pressing numbers were taken from my Pink Floyd Discographies Page. All of this information and more, including worldwide releases, pressing information, matrix numbers, and more can be found on The Pink Floyd Discographies Page.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.375
    Antall liker
    1.756
    Sted
    Phobos
    God oppsummering, men samtidig helt hårreisende at plateselskapene kjører på med den galskapen der. Én master burde da holde, selv ved bytte av label, og eneste gyldige grunn til å fornye den er ved formatendring etter min mening. Forbrukerne burde egentlig få kjøpe rettighetene til egen bruk av verket uansett utgivelsesform når de først kjøper et album, slik at all økonomisk vinning forsvinner ved å lansere nye remastere gang på gang.

    Jeg blir stadig mer overbevist om at plateselskapene er helt på jordet, slik de har kjørt seg fast i en sirkel av griskhet og rettighetshysteri.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Når det gjelder "The Wall" ser det ut som om alle Harvest Blackface-versjoner har den riktige masteren fra Sony. Når EMI laget sin egen master (4th issue) med atskillig høyere nivå, ble det sølvfarget label med svart skrift.
    http://pinkfloydarchives.com/DUKCDPF.htm#Wall1

    Fikk en "3rd issue" Blackface utgave av The Wall med Sony-mastering bestilt på Disogs i posten her om dagen, og venter på en "1st issue" Blackface utgave av DSOTM med samme mastering som The Holy Grail. Får håpe at det stemmer:)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn