For folk som jakter på eldre ikke-remastrede CD-utgivelser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Er det versjonen på bildet over eller den på bildet under av DSOTM som er Holy Grail?

Mvh
    Roysen
    Dette er Black Triangle. Men å finne ut om det er "The Holy Grail" fra 1983 krever litt detektivarbeid.
    Info om de forskjellige "Black Triangle" versjonene finnes her
    The Pink Floyd Archives home page[1983_%E2%80%93_The

EMI laget sin egen mastering for 1986 utgaven av Black Triangle versjonen, som visuellt sett fremdeles var lik 1983 "The Holy Grail"

Sitat:
    "► The Sound Mastering

Mastering: This release uses the very first EMI mastering of Dark Side of the Moon for compact disc. Both the EQ and levels have changed from the prior Sony mastering. Using Exact Audio Copy (EAC) software to read the peak levels for each track on the CD, the results are:
    1985/1986 Toshiba-EMI mastering track peak levels: 87.8 / 94.7 / 100 / 97.2 / 100 / 99.1 / 100 / 96.1 / 100
    This is a substantial change from the previous Sony pressings, which were:
    1983/1985 Sony mastering track peak levels: 39.9 / 43.3 / 70.1 / 55.2 / 72.3 / 44.5 / 53.9 / 54.6 / 61.2
    Pre-emphasis: The EMI mastering of the Dark Side of the Moon CD does not have pre-emphasis.
    TTR: The EMI mastering of the Dark Side of the Moon CD includes the very short segment of the Beatles song, Ticket to Ride, that appears for a brief instant at the end of the master tape. This segment was not included on the Sony mastering.
    So although the CD basically looks identical to the earlier pressings, there was a substantial change in the sound of the CD. And the only way to visually differentiate between the Sony pressings and the Toshiba-EMI pressings is to check the matrix information on the CD."

The Holy Grail

Vis vedlegget 261848

Dette er "Black Face" versjonen fra 1984. Masteringen er den samme som på Black Triangle 1983-1986.
    Dette er ikke "The Holy Grail" (hvis DagT sikter til denne i innlegg #551, så er det feil)
    Hvis lydkvalitet er viktigere enn samleverdi, så er denne like bra som "THG"
    Vis vedlegget 261850

Jeg trodde Black Triangle mastringer så slik ut som nedenfor, mens den ovenfor jo har svært ulikt utseende. Er det også Black Triangle? I så fall svært forvirrende.

Mvh
    Roysen
    Er det noen andre enn Roysen som synes disse to versjonene har "svært likt utseende"?:)
    Nå skrev jeg jo ikke "svært likt ustseende", men "svært ULIKT utseende". :) Ellers tusen takk for oppklaringen. Da har jeg korrekt versjon av DSOTM og The Wall. Ønsker også The Final Cut, Whish You Were Here og Meddle på Black Triangle og Black Face men har ikke kastet meg over noen enda da jeg synes de som ligger ute er for dyre.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Blind Faith. Polydor 825 094-2. 1986..jpg

Blind Faith. Polydor 825 094-2. 1986.

Veldig bra lyd på denne flotte skiva.

Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.644
    Torget vurderinger
    49
    Så et spørsmål er en av disse fake?
    Har to Rush Fly by Night - Mercury ( Made in USA)

Vedlegg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lynyrd Skynyrd.

Lynyrd Skynyrd - Second Helping. MCAD 1686. 1987..jpg

Lynyrd Skynyrd - Second Helping. MCAD 1686. 1987.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.644
    Torget vurderinger
    49
    Jeg liker Rush, her er 2112 Epic 25 8P-5166

Vedlegg

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.644
    Torget vurderinger
    49
    Mine beste versjoner av DSOTM, har også remaster og Sacd og DSOTM boksen.

Vedlegg

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    Da har jeg korrekt versjon av DSOTM og The Wall. Ønsker også The Final Cut, Whish You Were Here og Meddle på Black Triangle og Black Face men har ikke kastet meg over noen enda da jeg synes de som ligger ute er for dyre.

Mvh
    Roysen
    Det finnes ingen Black Triangle av WYWH. Den første kjente pressingen er av CBS Sony 35DP-4-1, 2-track versjon, men denne er såpass sjelden at knapt noen har sett den. Det er forøvrig mulig å laste ned en rippet versjon av denne fra nettet.

wywh.jpg

Etter det jeg vet ble den samme masteringen av WYWH brukt for alle 80-talls utgivelsene, så hvis det er lyden/musikken du er ute etter kan andre versjoner være like bra.

Black Triangle av Meddle (
    CP32-5032) er ikke lydmessig på høyde med tidligutgaver av WYWH. MoFi's versjon er bedre.

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Vel, etter en ny runde på eBay - kjøpte jeg nettopp Black Face first press utgivelsen fra Harvest av WYWH og Black Triangle utgaven av TFC. Jeg har MoFi utgaven av Meddele og dersom den er bedre enn Black Triangle utgaven dropper jeg Black Triangle utgaven. Jeg har forøvrig Mastersound utgaven av WYWH fra før også.

Mvh
    Roysen

L

larkus

Gjest
    Første og andre utgave av WYWH (1984 0g 1986) fra EMI/Toshiba er Black Face med Emi/Toshiba mastering.
    Track Peak Levels: 94.9 / 100 / 95.1 / 90.5 / 88.5

På utgave 3,4,5 og 6 (fra 1986og utover) er labelen sølvfarget og med ny EMI mastering.
    Track Peak Levels: 100 / 100 / 100 / 100 / 100

Alt ifølge Pink Floyd Archives-U.K. CD Discography

Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Første og andre utgave (1984 0g 1986) fra EMI/Toshiba er Black Face med Emi/Toshiba mastering.
    Track Peak Levels: 94.9 / 100 / 95.1 / 90.5 / 88.5

På utgave 3,4,5 og 6 (fra 1986og utover) er labelen sølvfarget og med ny EMI mastering.
    Track Peak Levels: 100 / 100 / 100 / 100 / 100

Alt ifølge Pink Floyd Archives-U.K. CD Discography
    Det er WYWH du snakker om?

Mvh
    Roysen

L

larkus

Gjest
    Det er WYWH du snakker om?

Mvh
    Roysen
    Ja. Glemte å skrive det i innlegget. Har lagt det til nå.
    Black Face og andre CD'er med farget belegg på labelsiden er forresten mye mer robuste mot mekaniske skader på denne siden enn de sølvfargete.
    Sølvfargen er selve aluminiumsbelegget, og riper på denne siden er mye verre for avspillingen enn riper i plastbelegget på den andre siden.
    Tenkte at jeg bare skulle nevne det:)

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.714
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er dette en såkalt first pressing? Det er jo en audiofil klassiker. Kanskje den største klassikeren av alle.

Harry Belafonte at Carnegie Hall 1959 Japan RCA CD | eBay

Mvh
    Roysen
    På akkurat den der er vel ikke første CD-utgave noe særlig å skryte av sammenlignet med LP'en. Den har ikke blitt smadret av dynamisk kompresjon, men den berømte holografien er sterkt redusert. Jeg kjøpte opptaket på CD første gang, og ble bare sittende og fundere på hvorfor dette var så oppskrytt. Etter å ha fått fingrene på en 200-grams LP forstår jeg litt mer av det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Van Morrison - Astral Weeks. 7599 27176-2. 1990..jpg

Van Morrison - Astral Weeks. Warner Bros 7599 27176-2. 1990.

Flott dynamikk og lyd på denne.

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Er dette en såkalt first pressing? Det er jo en audiofil klassiker. Kanskje den største klassikeren av alle.

Mvh
    Roysen
    På akkurat den der er vel ikke første CD-utgave noe særlig å skryte av sammenlignet med LP'en. Den har ikke blitt smadret av dynamisk kompresjon, men den berømte holografien er sterkt redusert. Jeg kjøpte opptaket på CD første gang, og ble bare sittende og fundere på hvorfor dette var så oppskrytt. Etter å ha fått fingrene på en 200-grams LP forstår jeg litt mer av det.
    Ok, har LP utgivelsen. Da dropper jeg CD skiva.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest

Mvh
    Roysen
    Jeg er så heldig at jeg fikk tak i originalutgivelsen på spolebånd av dette. Uavspilt, i originalforpakning og med utmerket kvalitet på båndet. Kostet litt, men verdt hver dollar.

De gangene jeg har begynt å spille dette båndet, som er full-lengde med alle spor, har gjester insistert på å høre hele, pga gjengivelsen, som er formidabel.

Skjermbilde 2014-05-25 kl. 19.02.08.jpg

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Misunnerlig her Vredensgnag.

Mvh
    Roysen

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Mvh
    Roysen
    Hvis man ønsker å ha den beste CD-utgaven, hva bør man kikke etter?

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Den beste CD-utgaven i mine ører (aner ikke hvordan den måler) er denne fra Sony:

Harry_Belafonte_UltraHD.jpg

Den er dog ikke så verdifull, men den er lett tilgjengelig da den fremdeles er i opplag. Alt som lages på UltraHD Pure Flection CD lyder fantastisk. Miles Davies - Kind of Blue, Dave Brubeck - Time Out og John McLaughlin, Paco de Lucia og Al DeMeola - Friday Night In San Fransisco er andre klassikere som nå leveres av Sony på dette formatet. FIM har levert en rekke skiver på dette formatet nå og det er de aller mest vellydende skivene jeg har.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Den bør være i opplag all den tid den kommer ut 30/5....:) Kanskje det er på nytt?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.714
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    La oss holde oss til temaet om ikke remastrede CD-utgivelser, skal vi?

(32-bits CD, jeeez... MP3- og AAC-filer bruker også 32-bits floating point. Den der hører hjemme i tråden om alfabetsuppe-CD'er, i dette tilfellet TBM/FIM.)

V

vredensgnag

Gjest
    La oss holde oss til temaet om ikke remastrede CD-utgivelser, skal vi?

(32-bits CD, jeeez... MP3- og AAC-filer bruker også 32-bits floating point. Den der hører hjemme i tråden om alfabetsuppe-CD'er, i dette tilfellet TBM/FIM.)
    Må tilstå at da jeg kastet første blikk på bildet, leste jeg "Pure Fiction."

Skjermbilde 2014-05-26 kl. 10.30.27.jpg

S

Syncrolux

Gjest
    Noen som kjenner til hva man bør se etter når det gjelder bandet Kansas? Jeg har bare en dobbel best-of, og den er overmastret for å si det sånn.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne lyder flott.

Jackson Browne - For Everyman. Asylum E2 5067-2. 1990..jpg

Jackson Browne - For Everyman. Asylum E2 5067-2. 1990.

howard_nor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Får melde meg inn i tråden her jeg også med denne fantastiske umastrede cd'en fra 1985.
    Vet den har vært nevnt tidligere, men tåler vel en runde til. :)

Vedlegg

howard_nor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    God lyd på denne Dire Straits cd'en fra 1983 også :) utgave 800 051-2
    DR 13 - 12 - 12 - 14 - 13 - 13 - 14 - 14 - 14

Vedlegg

howard_nor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    God lyd på denne også :) Fra 1983.
    DR 13 13 11 12 14 14 12 13 11 11 11 14

Er vel såvidt jeg vet den nest beste versjonen.

Vedlegg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    @Larkus; jeg syns lyden på min er fremragende. Og derfor ikke kunstig. Siden du allerede eier et eksemplar, kan du jo laste ned og teste om det da låter bedre?

L

larkus

Gjest
    Interessant info fra Discogs om Brothers In Arms 1985.

" Notes
    This is the 1985 version mastered by John Dent. There is <a href="http://www.discogs.com/Dire-Straits-Brothers-In-Arms/release/2825382">
    another version mastered by Bob Ludwig</a> as well from 1985. Additionally remastered versions from 1996 remastered by Bob Ludwig exist.
    They all share the same catalogue number.
    The left and right channels on Dent and Ludwig versions are reversed

John Dent mastering is authentically known on discs with 02 and 03 last digits on matrix. 07 and higher - Bob Ludwig mastering.
    Not corrected photo of this release. Only "Made in W.Germany by PolyGram" inscription on cd were with John Dent version.
    "Made in W.Germany" [without PolyGram] - later versions with Ludwig mastering "

Det finnes altså to forskjellige masteringer av 1985 pressingen.

Er det noen som vet om det er forskjell på disse to mastringene lydmessig?
    Den jeg har er John Dent mastering.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dire Straits Brothers in Arms (Japan, Warner Bros., catalog number 9 25264-2, Daio Kosan plant pressing)

Dire Straits Brothers in Arms (Japan, Warner Bros., catalog number 9 25264-2, Matsushita plant pressing)

Dire Straits Brothers in Arms
    (Japan, Warner Bros., catalog number 9 25264-2, Sanyo plant pressing)

(West Germany, Warner Bros., catalog number 9 25264-2, first mastering, matrix code is “824 499-2 02 *”, high-hat in “So Far Away” is heard in the right channel)

(West Germany, Warner Bros., catalog number 9 25264-2, second mastering, matrix code is “824 499-2 07 #”, high-hat in “So Far Away” is heard in the left channel)

(West Germany, Vertigo, catalog number 32PD-44/824 499-2, released in Japan, with obi strip, catalog number is shown as 824 499-2 on disc, booklet, and back insert and as 32PD-44 on obi strip and Japanese lyric sheet, third mastering, matrix code is “824 499-2 11 *”, high-hat in “So Far Away” is heard in the left channel)

(West Germany, Vertigo, catalog number 824 499-2, released in Europe, second mastering, matrix code is “824 499-2 07 #”, high-hat in “So Far Away” is heard in the left channel)

(West Germany, Vertigo, catalog number 824 499-2, released in Europe, third mastering, matrix code is “824 499-2 11 *”, high-hat in “So Far Away” is heard in the left channel)

(France, Vertigo, catalog number 824 499-2, released in Europe, third mastering, matrix code is “824 499-2 19 *”, high-hat in “So Far Away” is heard in the left channel)

http://www.keithhirsch.com/non-target-cds/non-target-cds-d

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.090
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er en jungel, lars-erik, hehe! Har åtte versjoner av denne, skal fyre opp MasVis senere. ;)

L

larkus

Gjest
    Det er noe med skarptrommelyden på Brothers In Arms som jeg ikke liker. Kan det være elektroniske trommer på denne innspillingen? Slike ble jo mye brukt på 1980-tallet før artistene tok til vettet og gikk tilbake til akustiske trommer igjen.

S

Syncrolux

Gjest
    Det er noe med skarptrommelyden på Brothers In Arms som jeg ikke liker. Kan det være elektroniske trommer på denne innspillingen? Slike ble jo mye brukt på 1980-tallet før artistene tok til vettet og gikk tilbake til akustiske trommer igjen.
    Omar Hakim på D-drums? I think not.

"Synderen" heter nok heller digital romklang.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn