Oppbygging og veiledning ved hjemmekino oppsett.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    1.134
    Torget vurderinger
    2
    Heisann,

    @Kvåsvoll. Jeg har lyd Squeezebox digitalt inn på DSpeaker. Analogt fra DSPeaker til reciver. Har laget en profil (A) på DSPeaker med auto romkorreksjon og EQ. Og en (B) der jeg slår av EQ og sett DSPeaker på bypass. På både A og B så har jeg volum på 0 på DSPeaker og jeg har deaktovert volum justering på Squeeze...

    Når jeg måler med A så setter jeg reciver sin MCACC i OFF slik jeg bruker å gjøre det på musikk.
    Når jeg måler med B så setter jeg reciver sin MCACC i ON slik jeg ønsker å gjøre det på tilm.

    Jeg har ingen 3 tilkobling for lyd som jeg har målt. Ved avspilling av film så bruker jeg PS3. Og reciver tar seg av dekodingen av HD lydformatene. Ved filmtitting så er ikke DSPekaer inne i bildet i det hele tatt.

    @Marsboer. Hos meg så har jeg Auto sourround, Direct og Pure Direct. På Direct så er det mulig å spille musikk i 2 kanaler med subber, og du kan velge om HT skl spille som small eller large. Men den tar bort nivåjusteringen og EQen. På Pure Direct så fjerner man alt av korreksjon og L/R må brukes som Large.

    Auto surround har jeg ikke utforsket så mye.

    Har flytta en del på HT og senter idag, så blir en ny runde med kaliberering imorgen. SÅ får vi se hva det blir til. SOm sagt så er det senterlyden jeg reagerer mest negativt på. Den virker så hul i lyden. Det virker som om der er en HALL lydmodus aktivert som gjør at stemmer hørest så spesielle ut. Har sjekka at lydmodusene ( har vel Action, Music, Klassical, Rock osv ) ialt 13stykk er deaktivert. Føler at valget Rock gir meg den beste lyden i senterhlyttaler. Med nie mer kjøtt på benet, om man kan si det slik.

    Skal teste mye i dagene fremover. Legger ut ting etterhvert som det går fremover.
    Hvis denne pioneeren er som de jeg har hatt , så er både EQ og nivå og avstander med i "direct-modus" , men ikke "pure direct".
    Enkleste måte og høre om du liker EQ innstillingene til receiveren er å kopiere kun nivå og avstand til en memory uten EQ innstillinger.
    Da er både nivå og avstander det samme for begge , men den ene med EQ , og den andre uten.
    Jeg hadde LX51 og LX 82 , og på begge disse var det hvertfall sånn.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.092
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Merkerlig, for her så er det 7db høyere lyd med MCACC på off enn med min egen preset til musikk der jeg kun har fjerna Pioneer sin EQ innstilling.(målt med REW) og MCACC setter frontene ned med -7db...

    Kjører ny korresjon nå så får vi se hvordan dette blir. Førest korreksjon siden jeg flytta senter opp fra gulvet.

    Sitter å hører på MCACC jobbe nå, og lyden fra senter høres så lav ut i forhold til frontene. Blir spennende å se hva MCACC setter den til.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.092
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jada MCACC setter volum på senter og S L/R relativt mye lavere enn frontene. Gikk inn på manualt oppsett og justerte alle høyttalerene slik at de er innenfor 0.5db. Dvs jeg måtte legge til 2.5db på senter og 2db på SR/SL. PÅ SR L/R så måtte det mindre justeringer til. Subbene var satt for lavt. Så da blir det spennende å snurre film. Håper det sitter nå.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Tre målinger altså ? Hos meg må jeg kjøre igjennom alle 8 målepunktene da jeg (uten å ha letet) ikke for avbrutt før Audyssey kan kjøre sine kalkulasjoner. Sikkert forskjell hvordan de forskjellige merker har fått implementert Audyssey da jeg syntes jeg har dårlige muligheter for tweaking i etterkant her hos meg. Det er bare å håpe DSPeaker gjør alvor av sine planer med en enhet som kan korrigere ett multikanalsystem og da helst 7.2 ...8)

    (Peter inger deg opp igjen senere, gikk tom for strøm på iPhonen)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.092
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ryktene sier at det skal komme en boks med 8 kanaler, både dac og korreksjon, Men boksen blir dyr....
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Tre målinger altså ? Hos meg må jeg kjøre igjennom alle 8 målepunktene da jeg (uten å ha letet) ikke for avbrutt før Audyssey kan kjøre sine kalkulasjoner. Sikkert forskjell hvordan de forskjellige merker har fått implementert Audyssey da jeg syntes jeg har dårlige muligheter for tweaking i etterkant her hos meg. Det er bare å håpe DSPeaker gjør alvor av sine planer med en enhet som kan korrigere ett multikanalsystem og da helst 7.2 ...8)

    (Peter inger deg opp igjen senere, gikk tom for strøm på iPhonen)
    På X4000 kan jeg gjenta forrige enkeltmåling eller kjøre kalkulering etter et vilkårlig antall målinger. Det er jeg veldig fornøyd med, for med andre receivere jeg har hatt har jeg måttet fullføre alle målingene, og dersom en måling gikk i dass, f.eks ved plutselig bråk, måtte jeg begynne helt på nytt i prosessen.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    1.134
    Torget vurderinger
    2
    Merkerlig, for her så er det 7db høyere lyd med MCACC på off enn med min egen preset til musikk der jeg kun har fjerna Pioneer sin EQ innstilling.(målt med REW) og MCACC setter frontene ned med -7db...

    Kjører ny korresjon nå så får vi se hvordan dette blir. Førest korreksjon siden jeg flytta senter opp fra gulvet.

    Sitter å hører på MCACC jobbe nå, og lyden fra senter høres så lav ut i forhold til frontene. Blir spennende å se hva MCACC setter den til.
    Ja men det er jo fordi at nivåsetting er en del av mcacc . Når du setter denne til off , så faller den reduksjonen på - 7 db bort . Derfor må du bare bruke en mcacc memorandum der kun nivå og avstander er i bruk , og ingen EQ/standing wave er aktivert. Først da kan du sammenligne lyden med og uten receiveren EQ innstillinger.

    Og som du er inne på , så er det lurt og etterkontrollere db nivå på hver kanal manuelt .
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.092
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har jobbet litt mer nå, og nå kommer det seg. Kjørte ny autokalibrering. Plasserte mic skjevt i rommet, 15cm til siden for sweetspot. Gikk deretter inn og justerte for plassnr to i sofaen. Plasserte mic 30cm lenger til venstre slik at jeg fikk en måling 15 cm til hver side av hodet.

    Gikk så koblet så opp REW og kontrollerte db nivået. Og senter og surround var flere db lavere enn frontene. Redusterte også Reverb til 10-30ms ( tror jeg det var)

    Fjrena derettet all EQ på alle høyttalerene, og starta opp REW og måleveip. parvis så ser det helt ok ut, foruten et lite sluk jeg har ved 4khz. Nå jeg deretter prøvde med alle høyttalerene ETX stereo. Så ble det sluket ved meget stort. nesten 56db. SÅ at det er en utfasing der er relativt tydelig.

    Gikk så inn å målte med sweip L/R og justerte EQ maunuellt. Men enda opp med ikke noe EQ på noen plasser på de. Målte så Surround kanalene og de fikk 2db ved 4kz SB R/L fikk 1.5db ved 2kz og ellers så satt jeg de til 0.

    Satt så på en film, og der. Jaggu kom det bra lyd fra senter også.

    Så det jeg enda opp med er.
    Alle HT til small og deling ved 80hz

    På film: Auto Avstandmålingen på sub ble beholdt. Resten av høyttalerene målte jeg med måleband og runda av til nærmeste 0.10 cm.
    EQ på front R/F og senter ble alle satt til 0. Autophase ble aktivert. Og det samme med standing wave. Der har jeg ikke tukla.

    Synes lyden kom seg, men jeg har forlite film med plutselige halglesudd osv. Men har en del film der det er jordskjelv ol bass. Bassen rister både meg og sofaen. og når Transformers robotene snakker så kjenner jeg det i brystet. Volumet nå på -20db er slik at jeg må skru opp for å få ønsket volum i sweetspot. jeg synes det er er helt topp ved -10db. Prøvde meg på 0, men det synes jeg var formye når ting skjedde. Feks fra Hobbiten 1.

    Er spent på hvorden dette nå vil høres ut på musikk, DSPeaker kjører nå en ny kalibreringsrunde. Har flytta HT litt ut mot sideveggen og vinkla de noe innover. På den gamle kalibreringen så synes jeg alt lydbilde vokste en del, og musikken slapp høyttalerene mye bedre.

    Prøvde også en 10-12 ulike sub posisjoner ved hjelp av REW, men det er nok der de står de er best. Ivertfall på musikk, På film, så var det litt mer å hente nedover rundt 17-20hz ved å plassere de i hjørnet, men jeg syns bassen ble rotete. Den brumla hele tiden. Der de står nå så trøkker de til når de skal ( men synes det er litt svakt) og er stille når det ikke skjer noe.

    Må opp å høre litt musikk....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.092
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har jeg fått satt men ned og lyttet til litt musikk og sett noen klipp film. Må si at nå begynner dette å bli bra. På musikk så er det ikke like oppløst og rommet virker litt mindre sammenlignet med Trangle Chello og Unison. Men setter man på en cd med rock/metall så får man i de grader igjen på fot og headbanger følelse. Jeg klarer ikke å sitte iro! På musikk så trøkker det noe hinsides, på musikk som har mulighet for det. Toto si Tambu plate feks, men selv med det trøkket, så mister man ikke mye av deltaljene synes jeg. Lyden er hardere og mer brutal med Klipsch/Pioneer/XTZ enn med Triangle/Unison. Triangle/Unison scorer høyere på rommet(litt større) og litt på dybde.

    På film ( såg raskt igjennom Star Wars og såg spes på Podrace scenen) der er det mye bedre trøkk, det rister i sofaen, som om jeg skulle hatt en romperister under meg. På første runde i Podrace scene der Aniken ikke får start på sin podracer, der er en eksploson inne i "tunellen" det var som om jeg kjente varmen rase forbi meg. det rista i sofa, og kroppen. Kjempemorsomt! Og brølene fra Podracerene sine motorer er noe man kjenner. Men føler ikke at jeg har det rette trøkket i brystkassa, men så har jeg ganske lite referansepunkt å forholde meg til.

    Har ikke så mange filmene hjemme enda, så utvalget er relativt slunkent.

    Tenkte å lage en kort liste på filmer jeg har, kanskje noen av dere har sett de og kan fortelle meg om scener der det skal være brystkassebass.

    Jeg har det på musikk, men ikke i like stor grad på film....

    Uansett, jeg er kjempefornøyd med nedgraderingen eller skal man si sideveis steget....
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    1.134
    Torget vurderinger
    2
    Da går det fremover virker det til :)
    Ja det tar litt tid slikt når man vil hente frem det optimale i et anlegg - vet ikke hvor mange ganger jeg har kjørt kalibrering her i huset ,men man blir ikke ferdig første kvelden for å si det slik :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.092
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er nok ikke helt i mål nei. Men føler at musikkdelen sitter slik den skal. På film så er problemet med senteren ( den hule lyden, eller HALL aktikg) borte \, men skulle ønske litt mer brystkassetrøkk. Men jeg titta på dbmåleren under Podscenen fra Star Wars, og den bikka 108db. Det er nok høyere enn jeg orker å se en hel film.

    Får skaffe meg en 8033 boks, så tenker jeg at dette løser seg. Tror det er den DSPekaer 2.0 som er den store forskjellen her.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.092
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nå føler jeg at det sitter.

    Legger merke til nye ting i musikken jeg ikke har hørt så godt før. Noe som slår meg er at selv om jeg ikke spiller så remmene ryker så er alt på plass. På gamle anlegget så måtte jeg opp i en del db før jeg følte at ting satt og at bassen fikk nok trøkk. Nå kan jeg spille musikk og halde en samtale med dama i sofaen, men alikevel høre de dypeste tonene.

    Kjørte en runde musikk fra en artist som heter Mika. En av damas favoritt. På den ene låten så skvetter hun til, spole tilbake og høre oppigjen samme delen av sangen og hun skvetter jaggu meg til igjen.

    Tror sangen var Billie Brown. Der på koringen så kommer det faktisk stemmer bakfra! Dama mener at hun aldri har hørt dette før. Ikka bare ta det kom fra bak sofaen, men den ekstra stemma hadde hun aldri hørt før. Og hun har brukt gamleoppsettet på egenhand.

    Likevel så pååeker hun at på sånn "puslemusikk" ( dama kaller hifi innspillinger for dette) så er ikke lyden like stor i størrelse som før, men hun sier også at stemmene kommer bedre frem, og at Tony Harnell ( eks vokalist, nå tilbake igjen i TNT) på sin første solo plate så høres han så ekte ut. Har har litt heshet i stemma som hun mener kommer bedre frem nå enn før.

    Videre så sier hun at hun ikke trenger å spille så høyt som før for å få go`lyden. Alt er det hele tiden. Men volumkontrollen i handen så skrur hun opp volumet og sier at det er kun db nivået som øker! Så skrur hun ned igjen.

    Film har vi ikke snurra ikveld, kun musikk. At det er dynamikk i de høyttalerene her er i vertfall helt klart. Nei dette var morro!!
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ....
    Noe som slår meg er at selv om jeg ikke spiller så remmene ryker så er alt på plass. På gamle anlegget så måtte jeg opp i en del db før jeg følte at ting satt og at bassen fikk nok trøkk. Nå kan jeg spille musikk og halde en samtale med dama i sofaen, men alikevel høre de dypeste tonene.
    ...
    Det er det som er så rart - at det blir bedre også på lavt lydnivå, når en i utgangspunktet skulle tro det var motsatt.

    Flott innlegg, som inspirerer og etter min mening illustrerer mye av det som er poenget med å holde på med lyd.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Veldig enig med Marsboer her. Audyssey XT32 gjør faktisk veldig mye godt med lyden og jeg ble overrasket nok ute hos en kunde til at jeg byttet ut lydkortet mitt med receiver igjen for filmbruk. Kjøpte en Onkyo TX-NR 3010 og kan trygt anbefale den.
    For øvrig anbefaler jeg å ikke flytte mikrofonen under målinger på receiver. Jeg lar alltid mik stå i lytteposisjon under alle målingene for best resultat.
    Skjønte ikke denne, flytter du ikke micen i måleposisjonene ? Hvorfor ikke, om Audyssey anbefaler dette burde jo det innebære at målingene ikke blir riktige?! Og da spesielt for sidemannen (ne)...
    HVis man ønsker å forsøke å lage litt godlyd for alle setene i kinoen, kan man flytte mic i de forskjellige sitteposisjonene, men etter min mening "blir det like dårlig lyd overalt". Jeg foretrekker derfor å optimalisere sweetspot for best mulig lyd der og heller la de andre posisjonene blir litt dårligere.
    Audyssey XT32 fungerer meget godt hvis man måler kun i sweetspot, eventuelt flytte mic som andre sier 15cm til hver side.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.995
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Det finnes jo bluray spillere som Cambridge Bd752 og Oppo 103 som har 2 hdmi utganger. da går det vel ann å kople ene utgangen til prosjektoren og den andre til recieveren. eller?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.995
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Z11 var jo den ultimate løsning da den kom og vil nok låte krem også i dag, men den er kanskje ikke helt der når det kommer til støtte for 3d, korreksjon og støtte for streaming? Det blir jo i såfall en prioritering man må gjøre.
    Det finnes jo bluray spillere som Cambridge Bd752 og Oppo 103 som har 2 hdmi utganger. Da går det vel ann å kople ene utgangen til prosjektoren og den andre til recieveren. eller?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.908
    Antall liker
    5.553
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Gøy å lese Retep, RF7 virker som en artig ht.

    Ville tro at løsingen @Jonas nevner over her virker bra.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Veldig enig med Marsboer her. Audyssey XT32 gjør faktisk veldig mye godt med lyden og jeg ble overrasket nok ute hos en kunde til at jeg byttet ut lydkortet mitt med receiver igjen for filmbruk. Kjøpte en Onkyo TX-NR 3010 og kan trygt anbefale den.
    For øvrig anbefaler jeg å ikke flytte mikrofonen under målinger på receiver. Jeg lar alltid mik stå i lytteposisjon under alle målingene for best resultat.
    Skjønte ikke denne, flytter du ikke micen i måleposisjonene ? Hvorfor ikke, om Audyssey anbefaler dette burde jo det innebære at målingene ikke blir riktige?! Og da spesielt for sidemannen (ne)...
    HVis man ønsker å forsøke å lage litt godlyd for alle setene i kinoen, kan man flytte mic i de forskjellige sitteposisjonene, men etter min mening "blir det like dårlig lyd overalt". Jeg foretrekker derfor å optimalisere sweetspot for best mulig lyd der og heller la de andre posisjonene blir litt dårligere.
    Audyssey XT32 fungerer meget godt hvis man måler kun i sweetspot, eventuelt flytte mic som andre sier 15cm til hver side.
    Takker !! Skal testes ut.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.092
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gøy å lese Retep, RF7 virker som en artig ht.

    Ville tro at løsingen @Jonas nevner over her virker bra.
    Jepp, det der noe slikt jeg ser for meg.

    RF7 er noe for seg selv gitt. Det ER mye mer morsomt nå, selv om det har gått litt på bekostning av kvaliteten. Men alikevel faktisk ikke så mye som jeg var redd for. Og de største forskjellene ligger også på musikk jeg ikke hører veldig mye på. Akustisk jazz feks.

    Med RF7 så har jeg leita frem de gamle heavy platene og jeg koser meg mer med de nå enn før. Rett og slett fordi det nå er det et trøkk jeg ikke fikk til med Chelloene og de små 12 tommerene jeg hadde. Hadde jeg hatt kroner til det så kunne jeg faktisk ha tenkt med begge oppsettene og valgt anlegg etter musikk stil...

    Har hatt noen dager nå borte fra anlegget, tenkte å fyre det opp igjen imorgen og ta noen låter.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Nå føler jeg at det sitter.
    Likevel så pååeker hun at på sånn "puslemusikk" ( dama kaller hifi innspillinger for dette) så er ikke lyden like stor i størrelse som før, men hun sier også at stemmene kommer bedre frem, og at Tony Harnell ( eks vokalist, nå tilbake igjen i TNT) på sin første solo plate så høres han så ekte ut. Har har litt heshet i stemma som hun mener kommer bedre frem nå enn før.

    Videre så sier hun at hun ikke trenger å spille så høyt som før for å få go`lyden. Alt er det hele tiden. Men volumkontrollen i handen så skrur hun opp volumet og sier at det er kun db nivået som øker! Så skrur hun ned igjen.
    ....
    Noe som slår meg er at selv om jeg ikke spiller så remmene ryker så er alt på plass. På gamle anlegget så måtte jeg opp i en del db før jeg følte at ting satt og at bassen fikk nok trøkk. Nå kan jeg spille musikk og halde en samtale med dama i sofaen, men alikevel høre de dypeste tonene.
    ...
    Det er det som er så rart - at det blir bedre også på lavt lydnivå, når en i utgangspunktet skulle tro det var motsatt.

    Flott innlegg, som inspirerer og etter min mening illustrerer mye av det som er poenget med å holde på med lyd.
    Tiltredes! Opplevde også at lydnivået kunne være merkbart lavere uten at det gikk fryktelig mye ut over kvaliteten, og det bare ved å legge til senterkanal. Ble så inspirert at nå blir det 5 kanaler på denne karen også. Musikkvaliteten var god, og det uten at naboen mistet nattesøvnen.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    @MatsGyver:

    Hvorfor ble musikkvaliteten på lavt volum bedre av å legge til en center?
    Misforstår jeg et eller annet? Snakker du om surround mixet musikk?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    På film hos meg fungerer det beste med en center innkoplet, også på musikk som er ment for multichannel - og jo jeg har prøvd begge.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Ikke min tråd men tenkte dette kanskje kunne være interessant for noen. Her er noen in room response for RF7 II i stua her hjemme uten og med Audyssey MultEQ XT32 korreksjon (Audyssey er target curve). Disse er tatt med UMIK-1 med kalibreringsfilen for denne mikrofonen.

    Audysseymålingene for receiveren ble gjort i henhold til boka, det vil si alle 8 målinger gjort i den sentrale sfæren for de tre midterste posisjonene med målinger fra forkant av puten til bakkant med en 50-60 cm mellom hver måling og mikrofinen i stabil ørehøyde. Ingen målinger ble tatt langs ekstreme posisjoner slik som utenfor høyttalerne eller langs vegg. Litt av hensikten med å gjøre det slik var for å se om dette gjorde at resultatet i en enkelt sweetspot måling ble dårlig. Det ble det ikke så langt jeg kan se.

    Ingen korreksjon:
    uten audyssey.jpg


    Med Audyssey:
    audyssey.jpg


    Ingen korreksjon:
    uten audyssey impulse.jpg


    Med audyssey:
    audyssey impulse.jpg


    Kurvene er med 1/6 glatting for at de skal være enkle å lese.

    For min egen del så synes jeg det er fint å se at jeg ikke har noen massive kanseleringer i bassområdet, bare en mindre dip. Dette er langt i fra så ille det kunne ha vært i en stue. Audyssey rydder også helt klart opp. Det ser imidlertid ut som om impulsresponsen er dårligere over hele fjøla med audyssey, uten at jeg helt vet hvorfor det er slik.

    Subjektivt synes jeg audyssey klarer seg fint, men det låter best på høyt volum på grunn av avrullingen i toppen og jeg synes at perkusjon, knipsing, publikumsstøy og tilsvarende ikke låter helt realistisk. Det mangler luft og oppløsning i øvre mellomtone og oppover etter min mening. Jeg ser imidlertid at klipschene mine har litt ekstra nivå i øvre mellomtone, noe som selvsagt kan gjøre at det er snakk om vane og ikke lydkvalitet. Jeg vet imidlertid ikke om vane kan forklare det at jeg uten korreksjon lures til å tro at en del lydelementer befinner seg i stua, mens det med audyssey høres ut som et litt døllt opptak. Et godt eksempel er knipsingen på Elvis' Fever. I tillegg synes jeg godt det kunne ha vært et par db ekstra nedover i bassområdet. Det kan imidlertid hende at dette blir helt annerledes med en eller flere suber i drift.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Jeg bør kanskje legge til at Dynamic EQ, som aktiveres som standard etter en Audyssey-kalibrering, fjerner denne "døllheten" og får det hele i grunn til å minne svært mye om Klipsch RF-7 II ufiltrert klangmessig, ihvertfall rundt -20db. Dynamic EQ er altså aktivert som standard av gode grunner virker det som.

    Problemet med Dynamic EQ er at kurvene er tilpasset det typiske lave kompresjonsnivået i film, og man bør typisk endre referansen fra 0 til -10 eller tilsvarende for dagens komprimerte musikk. I tillegg føler jeg at Dynamic EQ ødelegger bakhøyttalerintegrasjonen i surround ved at de blir alt for dominerende på en slik måte at lydbildet flyttes bakover. Slike "variabler" synes jeg er veldig upraktisk. I tillegg kan det diskuteres hvor nyttig det er å først kjøre signalet gjennom audyssey prosesseringen, kjøre en dynamisk EQ og til slutt ende opp med noe som klangmessig er omtrent det jeg har uten noen form for EQ ved de lyttenivåer jeg foretrekker. Dypbassen er imidlertid betydelig mer fremtredende med den økte lineariteten og en dynamisk tilpasset bass.

    Jeg tror jeg skal gjøre noen nye målinger ved -20db (som er ca der jeg pleier å befinne meg volummessig) og dynamic EQ for å se hvordan kurvene påvirkes.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.092
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bare å legge ut målinger her. Er spennende stoff dette for en som har startet med kino etter mange år med 2 kanaler...
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    @MatsGyver:

    Hvorfor ble musikkvaliteten på lavt volum bedre av å legge til en center?
    Misforstår jeg et eller annet? Snakker du om surround mixet musikk?
    Snakker om senter i stereoopptak. Virker for meg som at skarp og basstromme har mer "punch" med senterhøyttaler, og at en med to høyttalere må ha høyere lydstyrkenivå for å oppnå samme "puch". Kan ikke snakke for andre, men slik er det hos meg. Ser frem til å prøve ut surround mikset musikk på surround høyttaleroppsett.

    Det du er inne på med film vs musikk er en interessant tematikk. Er ikke så kjent med lydreproduksjon gjennom høyttalere som jeg er med hodetelefoner, men innen hodetelefoner har jeg enkelte hodetelefonmodeller som er veldig god til film, men mindre god til musikk og motsatt. Hva det kommer av har jeg kommet frem til har med dynamic range å gjøre.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Jeg skjønner fremdeles ikke hva du mener. Hvordan får du lyd i senterkanalen i stereo? DD Prologic II?
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Kjører venstre og høyre kanal i senter. 100hz-10khz. For å understreke den er ikke koblet til en separat senterkanal, men om en uke vil den være det.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Dynamic EQ handler forøvrig ikke om dynamisk kompresjon, men snarere om en tilpasning av targetkurven i realtime i forhold til volum slik at man skal få oppleve den samme klangbalansen som filmen ble mikset for også på lavere volum enn referense (0db). Jeg finner ingen nøyaktig beskrivelse av hvordan kurvene ser ut, men de skal visstnok være basert på Fletcher-Munson kurvene.

    Fletcher-Munson.jpg
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Kjører venstre og høyre kanal i senter. 100hz-10khz. For å understreke den er ikke koblet til en separat senterkanal, men om en uke vil den være det.
    Som i at du summerer signalene fra høyre og venstre og fjerner det fra sidekanalene, eller at du nå har tre høyttalere i stedet for to som gjengir det samme signalområdet?
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Altså en fremhevet mids dess høyere lydtrykknivå? Fletcher-Munson.
    Kjører venstre og høyre kanal i senter. 100hz-10khz. For å understreke den er ikke koblet til en separat senterkanal, men om en uke vil den være det.
    Som i at du summerer signalene fra høyre og venstre og fjerner det fra sidekanalene, eller at du nå har tre høyttalere i stedet for to som gjengir det samme signalområdet?
    To høyttalere som gjengir samme signalområdet. Center spiller H+V (100hz-10khz), V bare V (20hz-20khz), H bare H (20hz-20khz).
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Filmreferansen er 105db som en receiver kalibrerer til 0db på volumskalaen dersom du kjører korreksjon. Fletcher-Munson kurvene viser hørbarhetsterskelen for ulike frekvenser for ulike volum, og ut fra dette kan man utlede en EQ-kurve som må til for å gi en følelse av lik klangbalanse ved ulike volum. Hvis man tar utgangspunkt i 100db som en referanse (fordi denne ligger nær 105db) på kurven, så blir EQ-kurven Dynamic EQ må pålegge differansen mellom Fletcher-Munson kurven for 100db og F-M kurven for f.eks 80db, dersom volumet nå står i -20db, minus de 20db forskjellene i gain selvfølgelig.

    I praksis vil derfor dynamic EQ-kurven medføre en gradvis økning i bassområdet og øvre mellomtone når man skrur ned volumet. Ved 0db volum, dvs 105db, vil du ikke få noen EQ-profil siden du nå hører mixen slik den var tiltenkt.

    Problemet med musikk er at det ikke benyttes noe fast referanse under mastringen. Hvis låten f.eks er mastret ved 90db, vil man bomme med 15db på EQ-profilen, og da vil det låte veldig basstungt og friskt oppover i forhold til intensjonen. På min receiver kan man derfor forskyve referansen fra 0db til f.eks -5db, -10db og -15db. Problemet er jo at man da må tenke selv, lytte, og i tillegg skifte til 0 igjen om man ser på en film. Jeg tenker egentlig litt på å sette den til -10db permanent og slik sett få en mildere EQ ved mine volumnivåer som en gyllen middelvei på det meste.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    To høyttalere som gjengir samme signalområdet. Center spiller H+V (100hz-10khz), V bare V (20hz-20khz), H bare H (20hz-20khz).
    Vil du ikke da få en lydtrykksøkning på samme måte som man får 6db økning ved å legge til en ekstra identisk subwoofer i perfekt fase? Eller kompenserer du for dette ved å senke frekvensområdets volum i alle tre kanaler slik at totalnivået blir likt for alle frekvenser, også mot bassområdet?
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Økningen var i underkant av ca. 6dB fra 250hz-600hz. Over resten av frekvensregisteret var lydstyrkenivået omtrent det samme.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Det er jo i hvertfall en god grunn til at du opplever lydmessige og fysiske forskjeller ved avspilling.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Joda, du har et poeng der, men tror det handler om mer enn bare lystyrkeøkningen. Stereo crosstalk kansellasjon ble redusert med senter og det har hvis jeg ikke tar helt feil trolig også bidratt til å bringe fram mer musikkinformasjon i samme område.

    Edit. For å si det på en litt annen måte. Lydstyrkenivået har økt med 6dB over et gitt område, men det totale lystyrkenivået har blitt justert ned med i hvertfall 6dB, mulig så mye som 10dB uten at det (rent subjektivt) oppleves som lydbildet er mindre detaljert. Normalt opplever man mer detaljer og "punch" ved høyere volum. Å høre detaljnivået og punchen man ønsker på et lavere volum synes jeg er en bonus. Vi har bare ett sett ører og jeg forsøker å ta vare på dem så godt jeg kan.

    Flere kanaler får hvis jeg har skjønt det riktig omtrent samme akustiske effekt som refleksjoner. "Grass" er ikke en effekt som gir dokumentert dårligere lydkvalitet, og jeg vil strekke meg så langt som å si at "grass" er ønskelig spesielt i det mest sensitive området 3-7khz. Store kanselleringer gir imidlertid reduksjon i detaljnivået. Det er godt dokumentert.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg bør kanskje legge til at Dynamic EQ, som aktiveres som standard etter en Audyssey-kalibrering, fjerner denne "døllheten" og får det hele i grunn til å minne svært mye om Klipsch RF-7 II ufiltrert klangmessig, ihvertfall rundt -20db. Dynamic EQ er altså aktivert som standard av gode grunner virker det som.

    Problemet med Dynamic EQ er at kurvene er tilpasset det typiske lave kompresjonsnivået i film, og man bør typisk endre referansen fra 0 til -10 eller tilsvarende for dagens komprimerte musikk. I tillegg føler jeg at Dynamic EQ ødelegger bakhøyttalerintegrasjonen i surround ved at de blir alt for dominerende på en slik måte at lydbildet flyttes bakover.
    .
    Hos meg hjelper dette med å "få med bakanalene" da de blir altfor lite tilstedeværende uten Dynamic EQ, bassen føler jeg heller ikke er for dominerende hos meg da men som sagt jeg har to stk SB-13 Ultra og de er jo kjent for å være stramme kraftige subber som tåler påkjenning, deler samtidig hovedhøytalerene og center på 60Hz da jeg føler det gir meg best resultat og da spesielt på centeren syntes jeg dette er med å bidrar til å få ett mer homogent lydbilde. Det skal også sies at rommet mitt er kraftig dempet og dette bidrar sterkt til at lydbildet ikke flyter ut og oppleves ganske presist, så alt i alt en positiv opplevelse av denne EQ`en. Jeg ikke er like imponert over resten av hva Audyssey foretar seg og da spesielt hvordan lydnivået stilles imellom center og hovedhøytalere som er helt meningsløst. Dette har jeg løst som beskrevet i foregående tråder, ser jo også at problemet ikke er særegent hos meg men at det er "mange" der ute som opplever det samme. Legger til at jeg spiller av filmer på rundt -20 til -15 en plass imellom. Denne funksjonen brukes ikke når jeg hører på konserter da er det helt andre innstillinger som må til..
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Ja, det ville jo overraske meg om du ikke opplever en form for bedre "detaljering" på alle volum når du har økt energien betydelig i hele spekteret over 100Hz.

    Hva er egentlig hensikten med å lage en "juksesenter" på denne måten?

    I et surroundspor med en diskret senterkanal så består jo denne av unik informasjon, ikke bare en sammenmixing av frontene slik at du får tre høyttalere som spiller som "en vegg av lyd" i front. For meg virker det som du kun vil få en litt ufortusigbar tilføring av energi i spekteret som ikke reflekterer det opprinnelige signalet slik det ble mikset. Det finnes jo spesialiserte surround upmix algoritmer du kan benytte som er laget for dette formålet om du ønsker lyd i center fra et stereosignal, som muligens går litt mer delikat til verks, i mangel av et bedre ord.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Jeg bør kanskje legge til at Dynamic EQ, som aktiveres som standard etter en Audyssey-kalibrering, fjerner denne "døllheten" og får det hele i grunn til å minne svært mye om Klipsch RF-7 II ufiltrert klangmessig, ihvertfall rundt -20db. Dynamic EQ er altså aktivert som standard av gode grunner virker det som.

    Problemet med Dynamic EQ er at kurvene er tilpasset det typiske lave kompresjonsnivået i film, og man bør typisk endre referansen fra 0 til -10 eller tilsvarende for dagens komprimerte musikk. I tillegg føler jeg at Dynamic EQ ødelegger bakhøyttalerintegrasjonen i surround ved at de blir alt for dominerende på en slik måte at lydbildet flyttes bakover.
    .
    Hos meg hjelper dette med å "få med bakanalene" da de blir altfor lite tilstedeværende uten Dynamic EQ, bassen føler jeg heller ikke er for dominerende hos meg da men som sagt jeg har to stk SB-13 Ultra og de er jo kjent for å være stramme kraftige subber som tåler påkjenning, deler samtidig hovedhøytalerene og center på 60Hz da jeg føler det gir meg best resultat og da spesielt på centeren syntes jeg dette er med å bidrar til å få ett mer homogent lydbilde. Det skal også sies at rommet mitt er kraftig dempet og dette bidrar sterkt til at lydbildet ikke flyter ut og oppleves ganske presist, så alt i alt en positiv opplevelse av denne EQ`en. Jeg ikke er like imponert over resten av hva Audyssey foretar seg og da spesielt hvordan lydnivået stilles imellom center og hovedhøytalere som er helt meningsløst. Dette har jeg løst som beskrevet i foregående tråder, ser jo også at problemet ikke er særegent hos meg men at det er "mange" der ute som opplever det samme.
    Du har jo en annen Audyssey-variant enn meg, så om centerproblematikken eksisterer også hos meg vet jeg ikke, men hos meg er bakkanalene naturlig tilstede etter en normal kalibrering uten noen form for dynamic eq, selv på lavt volum. Mine bakhøyttalere henger veldig høyt på veggen nær sofa, så de er nødt til å vinkles litt nedover for å unngå energifall oppover. Dette gjør kanskje at jeg får mer direktestrålende lyd som gir tydeligere uttrykk for balanseendringer i volum på en litt annen måte enn f.eks bipolare bakhøyttalere eller høyttalere som henger på en slik måte at du får mer indirekte lyd i lytteposisjonene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn