At de er kresne på forsterker er noe jeg har fått for meg etter å ha testet den på tre forsterkere, hvorav jeg kun synes en av dem spilte spesielt bra(da spilte de dog helt enormt), og det på TDAI 2170.
Hvis du har noen tips ang. delefilteret er jeg lutter øre. Har lite kunnskap på det området, så her må jeg lære.
Ang. finnannonsen er det kun for å se an interessen. Jeg blir sannsynlig å beholde dem da jeg liker de svært godt. Hørte forresten at du hadde anbefalt noen dyrere basselementer som kunne ta disse høyttalerne opp et vesentlig hakk. Har du link til dem?
Delefilteret er ikke perfekt slik det er nå. En passiv deling bør simuleres og måles. Løsningen med å legge diskanten "oppå" fulltonen ala oppskriften til Fostex er grei men ikke optimal, nivået blir for høyt oppover. Det et det spiller "enormt" bra med TDAI 2170 er fordi at den retter opp den ujevne frekvensresponsen som følge av at filteret er uferdig. Du hører da potensialet i en slik konstruksjon selv om det blir litt kluss med fase.
Prøv følgende:
Koble fra alt av ledninger og passivt delefilter. Ikke bruk diskanten nå, koble kun på basser (parallellkoblet) og fulltonen.
Sett opp en TDAI2170 og en NAD C275BEE i aktivt delt biamp 24 dB Linkwitz Riley ved 300 Hz (prøv etterhvert 250, 350 og 400 Hz også). Mål ca midt på magnetene på hhv fulltone og øverste bass for å se hvor mange cm lenger bak bassen er fra en lytteposisjon på ca 3 meter. Tipper det dreier seg om 5 cm. Still deretter inn delay på fulltonen med f eks 5 cm (hvis det er det du havner på).
Plasser høyttalerne med toe in direkte mot lytteposisjon. Plasser høyttalerne 1 meter fra sidevegg og gjerne 1,5 meter fra frontvegg. Pass på at lytteposisjonen er grovt sett er plassert i nærheten sv 1/3 eller 2/3 av rommets lengde.
Ikke kjør romkorreksjon enda. Lytt litt og juster nivået mellom bass og fulltone etter et utvalg låter du liker og kjenner. NB, spill kun på fulltoner og basser.
Nå kan du kjøre romkorreksjon, det kan være du må gjenta med større eller mindre gain på bassene før du er i mål.
Velbekomme. Så rapporterer du tilbake om B&W 800D virkelig er verdt penga he he.
Etterhvert så kan du maile Flemming Smith i Danmark (Lyngdorf) og spørre om han kan lage subsonic voicing curves på 20,25,30,35 Hz. Et subsonic filter har en bratt high pass slik at de dypeste basstonene kuttes. Da ofrer man hjemmekinosubbassen men får til gjengjeld et langt større headroom i bassen før det vrenger. Jeg vill startet med et 25 Hz subsonic filter som voicing curve.
DA begynner du å ane konturene av potensialet i et rimelig OB oppsett. Tang Band fulltonen er ingen sinke i sammenligning med de dyreste B&W, på mange måter gir det ultralette membranet og dipol prinsippet en langt mer levende lyd.
OG husk, du har enda ikke koblet til diskanten........