De ideene du har er en del av deg. Det vil dermed si at en bergenser med en ide om at Bergen bør bli egen stat får sin identitet bl.a. gjennom at han/hun har denne ideen.
Det er her det er så viktig med å lære mennesker å tenke. Ideer er IKKE en del av deg, de er ikke en del av din personlighet eller en del av din identitet. En ide er en forestilling om noe, som i svært mange tilfeller kan være riktig eller galt.
Et menneske kan tro hardt og alvorlig at Tor med Hammeren er den som skaper lyn og Torden, og han kan gjerne gå i den fellen at han på en eller annen måte identifiser seg med tanken. Men ved opplæring og veiledning kan man opplyse mannen om hvordan tinge egentlig henger sammen. Han kan få en grunnleggende leksjon i fysikk og meteorologi slik at han nå forstår hvordan ting egentlig henger sammen i den virkelige verden. Da vil forhåpentligvis mannen forandre oppfatning. Og det uten at dette skal få noen alvorlige konsekvenser for mannens identitet eller personlighet.
En ide kan fint byttes ut mot en annen ide, det kalles læring .. og det er jo derfor vi har skoler og opplæring.
Kunnskap forandrer deg, kanskje med mindre noen identifiserer seg så sterk som en ignorant at alle forsøk er fånyttes.
Mennesker er ikke sine kunnskaper, forstillinger, preferanser, verdier eller forståelser. De er alle ment å skulle forandre seg hele tiden, og ignoranse, stagnasjon og dogmatisme er kun et hinder på veien til utvidet forståelse.
Hvis man skulle være redd for å kritisere eller utfordre alle ideer mennesker kan finne på å identifisere seg med, eller ha sterke emosjoner knyttet til ville verden bli lagt død.
Irrasjonelle forestillinger energigitt av sterke emosjoner forårsaker store problemer. (Forøvrig ikke en problemstilling som religionen monopoliserer).
Så det er ekstremt viktig at man begynner fra så tidlig alder som mulig og lærer barn å skille mellom ide og person, slik at de ikke hekter seg fast i forestillinger som ikke kan forandres. Det er kanskje det alvorligste hinder for læring som eksisterer.
Her er en liten TT som tar for seg akkurat denne problemstillingen: