TrompetN
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.03.2004
- Innlegg
- 8.700
- Antall liker
- 7.011
Kan jeg godt.Kan du utdype litt her?Hmmmm.....
Sakte, men sikkert begynner jeg å innse at alle de nye konsertsalene i Skandinavia (Kristiansand, Stavanger og Århus) som er bygget med inspirasjon fra Musikverein har unngått å ta med det vesentligste i konstruksjonen for kvalitetslytting. Det elementet som gjør at publikum på parketten får en opplevelse med lik porsjon av direktelyd, etterklang og tidlige refleksjoner.
Hvordan er det mulig!?
Jævlig bittert at man fortsatt må til Wien eller Amsterdam for å oppleve symfoniakustikk i verdensklasse etter de siste årenes storsatsning. Man kan håpe på at OFO får et nytt hjem snart.
Blir litt x-files for noen kanskje, men min mening er at de salene sender for mye energi fra tidlige sideveggrefleksjoner mot publikum. Dette resulterer i at de fremre setene får for mye direktelyd og lite etterklang som resulterer i tørr lyd, mens de bakre radene får for mye etterklang og derfor mister klarhet. Dette gjør at akustikken varierer veldig fra de første radene og bakover.
Leser man artiklene bak salene så ser man at de leser de fortsatt C80 målingene (parameteret på klarhet) som svar på hvor tydelig lyden i salen er. C80 målinger er på mange måter for unøyaktig på dette nivået og ikke nødvendigvis noen fasit på klarhet. C80 viser lydens energioppbygging de første 80 millisekundene etter direktelyd. Akustikerene bak Valensalen i Stavanger og i Musikkhuset i Århus virker som de legger mye vekt på mye tidlig refleksjoner for økt klarhet, men utdyper dette lite. Det er nok med en tidligrefleksjon for økt klarhet, men når nivået av refleksjoner når det samme lydvolumet som direktelyden så virker det mot sin hensikt.
I de beste salene klarer man å kombinere dette. Vet at blant annet Asbjørn Krogstad har full oversikt over dette. Han har hatt en finger med i spillet på begge de norske salene så vidt jeg vet. Er usikker på hvorfor de har valgt å gjøre det som de har gjort.