Har jeg urimelige forventninger til service?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Jeg har et par stativhøyttalere kjøpt på brukten,
og det ene stativet er skadet slik at det ikke kan brukes.
Jeg kontaktet importør for å bestille den delen som er skadet.
Stativene er fremdeles i produksjon,
så jeg tenkte det kunne la seg gjøre.

"Nei".-svarte importøren,og ba meg finne en egen løsning på problemet.
"Javel..kan jeg få kjøpe et enkelt stativ istedet..?"
"Nei-stativene selges kun parvis."

Å kjøpe et par nye stativer koster 6000,-
og dermed nærmere 50% av hva disse høyttalerene
-stativ inkludert-går for på brukten.
3000,- for 1stk hadde vært lettere å fordøye.

Ny med stativer koster høyttalerene 35-40.000,-
og jeg tenker at en importør/forhandler kanskje vil være tjent med
å være mer imøtekommende?
Som så mange andre som først har begynt å legge en del penger i denne hobbyen,
så kommer jeg til å oppgradere ved senere høve,
men skal jeg bla opp mellom 50-100.000,- for høyttalere,
så ønsker jeg å møte en mer løsningsorientert holdning hos importør.


Ergo overskriften-er mine forventinger til service urimelige?
Trenger jeg å justere antennene?
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.774
Antall liker
10.124
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Vil ikke si at du trenger å justere noe.. Importøren burde jo prøve i det lengste og hjelpe til... :)
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Ja..?
I den grad man kan skape godvilje i et kundeforhold,samtidig som man omsetter uten å direkte tape penger,
så vil man i den bedriften jeg jobber ha en helt annen tilnærming.
Kanskje er det forskjell fra bransje til bransje.

Det slår meg-for 6000,- kan jeg kjøpe sekshundre(600!!) cd-album i bruktsjappa jeg besøker borti strøket.
Det er mye musikk det.
 
T

Tittentei

Gjest
Tja, her ville jeg heller tatt kontakt med produsent. Det kan jo hende at importøren kun får handlet parvis, og da blir det mye å forvente at importør skal ta kostnaden for å selge ett stativ, for det er vel ikke så vanlig at man kun er ute etter ett. Importør kunne kanskje lagt seg i selen for å få tak i ett stativ, men vil de ikke, så vil de ikke.

Hva med møbelverksted (hvis det er treverk)?
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
I slike tilfeller er det bare en ting å gjøre. Sett distributøren på din egen svarteliste slik st du aldri handler der mer og fortell oss på HFS hvilken distributør det er snakk om slik at vi er sdvart og kan holde oss unna også. Bransjeaktørene må lære at kunden alltid har rett og at det er kjøpers marked. De må huske på at denne distributørorganiseringen de holder på med uansett er kunstig i et frihandelsmarked som EU/EØS og USA. Av den grunn kan alle handle over alle landegrenser uten problemer. Det medfører at norske aktører med norsk mva kommer særdeles dårlig ut av det rent prismessig. Da bør de i det minste by på god service for å klare konkurransen mot utenlandske konkurrenter. Det er da null problemer for trådstarter å få hjelp til høytalerstativet av en utenlandsk forhandler eller distributør dersom han vil antar jeg.

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Tja, her ville jeg heller tatt kontakt med produsent. Det kan jo hende at importøren kun får handlet parvis, og da blir det mye å forvente at importør skal ta kostnaden for å selge ett stativ, for det er vel ikke så vanlig at man kun er ute etter ett. Importør kunne kanskje lagt seg i selen for å få tak i ett stativ, men vil de ikke, så vil de ikke.

Hva med møbelverksted (hvis det er treverk)?
Det høres utrolig ut dersom produsenten ikke kan levere deler til høytalerstativene de lager, men kun selger hele stativ parvis. Det tror jeg ikke noe på.

Det er ikke noe som heter at en bransjeaktør ikke vil. Vil de ikke så skal de.

Mvh
Roysen
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Til Tittentei

Jeg venter på svar fra produsent.

Jo,du har mye rett i ditt innlegg.
Dog ville jeg tro at kommunikasjonslinjene mellom importør og produsent var mer naturlig vei å ta dette,
à la: Hallo xxxx..du,jeg har en kunde her som trenger å få ordna et stativ..ja..sant..nei,han kjøper gjerne et komplett nytt stativ..etc.."

Det er noe tillitsvekkende og innbydende ved forhandlere/importører som står ved sine produkter.
Det blir så mye mer fristende å legge igjen penger der.
Men som du sier-vil de ikke så vil de ikke.
 
Sist redigert:

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
I slike tilfeller er det bare en ting å gjøre. Sett distributøren på din egen svarteliste slik st du aldri handler der mer og fortell oss på HFS hvilken distributør det er snakk om slik at vi er sdvart og kan holde oss unna også. Bransjeaktørene må lære at kunden alltid har rett og at det er kjøpers marked. De må huske på at denne distributørorganiseringen de holder på med uansett er kunstig i et frihandelsmarked som EU/EØS og USA. Av den grunn kan alle handle over alle landegrenser uten problemer. Det medfører at norske aktører med norsk mva kommer særdeles dårlig ut av det rent prismessig. Da bør de i det minste by på god service for å klare konkurransen mot utenlandske konkurrenter. Det er da null problemer for trådstarter å få hjelp til høytalerstativet av en utenlandsk forhandler eller distributør dersom han vil antar jeg.

Mvh
Roysen
Jeg vil gjerne handle så lokalt som mulig-ikke bare innen hifi men også andre områder,
men da må også forhandler vise at de gjerne vil ha meg som kunde.
Jeg innser at lokale forhandlere kommer dårligere ut på mange områder,
og er villig til å betale litt ekstra for å holde liv i lokalt næringsliv,
men altfor ofte faller de gjennom allikevel,
og da på grunn av andre faktorer enn pris.
 
T

Tittentei

Gjest
Tja, her ville jeg heller tatt kontakt med produsent. Det kan jo hende at importøren kun får handlet parvis, og da blir det mye å forvente at importør skal ta kostnaden for å selge ett stativ, for det er vel ikke så vanlig at man kun er ute etter ett. Importør kunne kanskje lagt seg i selen for å få tak i ett stativ, men vil de ikke, så vil de ikke.

Hva med møbelverksted (hvis det er treverk)?
Det høres utrolig ut dersom produsenten ikke kan levere deler til høytalerstativene de lager, men kun selger hele stativ parvis. Det tror jeg ikke noe på.

Det er ikke noe som heter at en bransjeaktør ikke vil. Vil de ikke så skal de.

Mvh
Roysen
Importøren har jo allerede sagt nei, hva skal man da gjøre? Gå til sak pga en liten del? Jeg hadde heller stemt med pengene mine og aldri lagt igjen noe der. Men før jeg avgjorde det, så hadde jeg tatt kontakt med produsent for å se om de faktisk var villige til å levere delen. Hvis produsenten ikke er villige til å levere delen, så blir det ikke riktig å bebreide importøren for det. I såfall hadde jeg aldri kjøpt noe fra produsent igjen.

Til Tittentei

Jeg venter på svar fra produsent.

Jo,du har mye rett i ditt innlegg.
Dog ville jeg tro at kommunikasjonslinjene mellom importør og produsent var mer naturlig vei å ta dette,
à la: Hallo xxxx..du,jeg har en kunde her som trenger å få ordna et stativ..ja..sant..nei,han kjøper gjerne et komplett nytt stativ..etc.."

Det er noe tillitsvekkende og innbydende ved forhandlere/importører som står ved sine produkter.
Det blir så mye mer fristende å legge igjen penger der.
Men som du sier-vil de ikke så vil de ikke.
Ja, er helt enig med deg. Det er dårlig om du ikke får tak i delen, enten via importør eller produsent. Hadde jeg vært importør så hadde jeg ringt produsent på dine vegne og forklart saken. Hvis dette ikke har blitt gjort, så synes jeg du har fått dårlig service, og antar at det ikke har blitt gjort.
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Da jeg spurte om de hadde noe å gå på prismessig for et komplett par,
var svaret:
"Nei"- og jeg ble anmodet å kontakte en annen forhandler.

Sånn sett deler importøren synspunkt med Roysen her.Pussig.
Jaja.Kanskje produsenten har bedre nyheter til meg,
om litt.
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
La meg gjenta at jeg har kjøpt de på brukten,
og at importøren dermed ikke har et direkte kundeforhold til meg.
 
T

Tittentei

Gjest
Veldig dårlig. Virker ikke som de engang prøver. Er enig med Roysen i hans betraktninger og i din misnøye. Håper du lar saken gå sin gang og til slutt avanonymisere og fortelle hvordan det gikk.

Håper du kan få laget delen om ikke de er villige til å hjelpe deg.

La meg gjenta at jeg har kjøpt de på brukten,
og at importøren dermed ikke har et direkte kundeforhold til meg.
Synes ikke det spiller noen trille. Det handler jo om service rundt produktsortimentet man fører.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.116
Antall liker
2.346
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
La meg gjenta at jeg har kjøpt de på brukten,
og at importøren dermed ikke har et direkte kundeforhold til meg.
Men importøren har jo nå en unik sjanse til å FÅ et kundeforhold til deg, rart de ikke benytter muligheten i det harde markedet som er. Jeg ville undersøkt med produsent direkte, evt andre forhandlere. Løser det seg på den måten, vet du at importøren hadde ordnet det hvis han hadde giddet.
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
882
Torget vurderinger
35
Du har sannsynligvis ikke lagt igjen en krone hos denne importøren så du betraktes nok som plunder og heft der.

Ville tatt kontakt med produsent først, forklart problemet og sannsynligvis fått videre beskjed der hvem man bør kontakte/evt. direkte hjelp der.

Kjøper stort sett brukt og ved problemer har jeg utelukkende tatt kontakt med produsenter først og faktisk fått helt utrolig mye hjelp, velvilje og ”lykke til”, - blant annet 40 år gamle brosjyrer og skjemaer, reservedeler til 20-30 år gamle komponenter og gratis erstatningselementer til høyttalere.
Har og av produsent blitt henvist til rett importør som da fikset og ordnet :)

mvh
 
C

Cyber

Gjest
La meg gjenta at jeg har kjøpt de på brukten,
og at importøren dermed ikke har et direkte kundeforhold til meg.
Men importøren har jo nå en unik sjanse til å FÅ et kundeforhold til deg, rart de ikke benytter muligheten i det harde markedet som er. Jeg ville undersøkt med produsent direkte, evt andre forhandlere. Løser det seg på den måten, vet du at importøren hadde ordnet det hvis han hadde giddet.
Ja, jeg blir stadig overrasket over hifi-sjapper. Kontaktet nylig en importør av et produkt som koster ca 10 000,- og lurte på pris og tilgjengelighet. Max 3 linjer å svare på. Fikk beskjed om at de ikke visste og jeg kunne ta kontakt tre uker senere for å høre om de visste mer.

Jeg tenkte jo at det hadde vært god service å skrive meg ned og selv ta kontakt, men som den hyggelige typen jeg er så tok jeg på ny kontakt etter tre uker for da skulle alt være på plass.

Nei, de visste enda ikke noe - var det korte svaret jeg fikk uten noen nærmere forklaring eller annet.

Neivel, tenker jeg. Da skal jeg søren ikke kjøpe noe heller.


Denne trenden føler jeg gjelder flere butikker og selgere så markedet må jo være ganske hett når salg i 10 000-kroners klassen ikke er interessante.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
948
Antall liker
719
Torget vurderinger
10
Hvilken del på stativet er skadet ? Legg gjerne ut bilde ! Kanskje delen som er skadet kan lages !
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Her er jeg blir både ja och nej.

Det kan vara importören inte får handla annat än parvis från producenten.
säljer importören direkt till privatpersoner? eller sender importören ut det till andre handlere?

Tyvärr får jag säga att detta kommer nog bli mer och mer vanligare då internet priserna bara sjunker o sjunker oh importörens marginal sjunker som en sten.
Det rättfärdigar inte deres svar men ger oss konsumenter ytterligare ok på att köpa på internet.
mitt tips är som andre. gå till producenten med svaret du fick från importören. det finns säkert en producent som vill veta hur importören behandlar folk.
eller se om du kan finns en butikk i Norge som säljer samma saker. finns det fler butiken så kanske det er noen som alle reda har bytt 1 stativ og har 1 stativ stående noenplass. eller här i Sverige. elller Danmark. finns det inget här. utöker du söket til handlare med henvisning till sjappa/Importören som inte visar välvilja )

eller lägg ut en bild till folket här ute så kommer det säkert någon som känner någon som känner någon som vet hur man fixar det med silvertejp eller ståltråd eller precis som du vill ha det.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.956
Antall liker
10.525
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tja. Om importøren bare får handle parvis fra produsenten antar jeg det gjelder elementer også, slik at når et basselement ryker, må han kjøpe to? Det må jo være den logiske konsekvens av en slik holdning.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.401
Antall liker
12.365
Sted
Smurfeland
Selv om forhandleren/importøren bare får kjøpe selve stativene parvis, så burde de tatt seg bryet med å sende en forespørsel til produsenten om å få kjøpe bare denne ene delen som trengs for å reparere stativet du allerede har. Kan godt hende at det ville vært helt ukomplisert, men det får man jo aldri vite når forhandleren ikke gidder.

Fortell oss gjerne hvilken forhandler dette gjelder.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Eneste grunnen til ikke å handle direkte fra produsent (hvis de selger privat) er jo servicen man får fra importør. Bortfaller servicen så bortfaller grunnen, i mine øyne.
Jeg kjenner meg også igjen i måten Cyber beskriver å bli nesten avvist av forhandler/importør.
Det er veldig synd. Dette er jo gjerne produkter en ha lyst på, som en seriøst vurderer å kjøpe, men som iallfall jeg slår fra meg når jeg blir møtt med en slik holdning.
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Selv om forhandleren/importøren bare får kjøpe selve stativene parvis, så burde de tatt seg bryet med å sende en forespørsel til produsenten om å få kjøpe bare denne ene delen som trengs for å reparere stativet du allerede har. Kan godt hende at det ville vært helt ukomplisert, men det får man jo aldri vite når forhandleren ikke gidder.

Fortell oss gjerne hvilken forhandler dette gjelder.
Det håller jag med på om till fullo.
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Tja. Om importøren bare får handle parvis fra produsenten antar jeg det gjelder elementer også, slik at når et basselement ryker, må han kjøpe to? Det må jo være den logiske konsekvens av en slik holdning.

Da blir de sent på reparation och om de går till importören för rep så beställer imp en bass fra prod. da er det en annan kanal än sälj.
det kan vara prod inte har stativ i sitt reservdels sort. utan tagit beslut på att de skal endast säljas parvis vad vet vi ?

vi vet inte. vi sitter og gissar en massa saker baserad på trådskaparens text. (Jag tycker också de gör fel. ) men vill ändå göra oss medvetna om det finns kanske andra orsaker till handlarens svar som vi inte vet.
Kanske Imp och prod har dåliga kontaktvägar. kanske imp har en skuld hos prod som gör att imp inte gärna vill handla där :) finns tusen frågor :)
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.193
Antall liker
18.557
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Mulig selgeren hadde en dårlig dag, og tenkte:-"Her er nok en Brukt-Frans. Er lei av sånne som kommer hit og bruker fasilitetene her, for så å handle brukt eller i utlandet!".
For som flere her har hevdet; det er jo ingen lukrativ bransje, og mange sliter?
Men klart, slike situasjoner kan jo være en bra mulighet til å etablere kundeforholdet.

NB! dette er absolutt ikke ment å være myntet på trådstarter, men kun en generell betraktning. Håper du finner en løsning på problemet :)
 
Sist redigert:

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Eneste grunnen til ikke å handle direkte fra produsent (hvis de selger privat) er jo servicen man får fra importør. Bortfaller servicen så bortfaller grunnen, i mine øyne.
Jeg kjenner meg også igjen i måten Cyber beskriver å bli nesten avvist av forhandler/importør.
Det er veldig synd. Dette er jo gjerne produkter en ha lyst på, som en seriøst vurderer å kjøpe, men som iallfall jeg slår fra meg når jeg blir møtt med en slik holdning.
Den dagen vi skall köpa något på blocket/Finn eller andra ställen där det står "Ena stativet trasigt" så bör vi kanske tänka om och kolla upp hur saker ligger till om det går att köpa bara 1 stativ. för vi köper på blocket/Finn

kanske en lärpeng till oss alla.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
310
Mulig selgeren hadde en dårlig dag, og tenkte:-"Her er nok en Brukt-Frans. Er lei av sånne som kommer hit og bruker fasilitetene her, for så å handle brukt eller i utlandet!".
For som flere her har hevdet; det er jo ingen lukrativ bransje, og mange sliter?
Men klart, slike situasjoner kan jo være en bra mulighet til å etablere kundeforholdet.

NB! dette er absolutt ikke ment å være myntet på trådstarter, men kun en generell betraktning. Håper du finner en løsning på problemet :)
Synes det er helt feil holdning til de som kjøper brukt.

Av flere grunner.

1. Hvis ingen kjøpte brukt, hadde det vært færre som kjøpte nytt.

2. Bruktmarkedet er også ett marked, både for tilleggsutstyr, reparasjoner og oppgraderinger.
Som eks. kan ett bruktkjøp platespiller - kreve ny RIAA og ny pickup inkludert kabler.

I bilmarkedet sies det at de tjenes mest på dele-markedet - service etter nybilsalget.

Ethvert salg er ett salg og gir muligheter for inntjening.
Selgere som ikke innser dette, har bare seg selv å skylde på når det går dårlig.
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.193
Antall liker
18.557
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Synes det er helt feil holdning til de som kjøper brukt.

Av flere grunner.

1. Hvis ingen kjøpte brukt, hadde det vært færre som kjøpte nytt.

2. Bruktmarkedet er også ett marked, både for tilleggsutstyr, reparasjoner og oppgraderinger.
Som eks. kan ett bruktkjøp platespiller - kreve ny RIAA og ny pickup inkludert kabler.

I bilmarkedet sies det at de tjenes mest på dele-markedet - service etter nybilsalget.

Ethvert salg er ett salg og gir muligheter for inntjening.
Selgere som ikke innser dette, har bare seg selv å skylde på når det går dårlig.
Gode poenger. Skal ikke inngå noen diskusjon. Selv benytter jeg meg ikke av andres tid og investeringer hvis jeg likevel ikke har intensjoner om å legge igjen noen kr der. Men selvsagt, saken hadde vært annerledes om jeg tør å si:-" Hei, jeg har tenkt å kun kjøpe brukt, men kan du koble opp xxx sammen med yyy så jeg får et prøvelytt? Og ta med en kaffe også, er du snill. Det er så kaldt ute!". Det er Fair Play i min bok.
 
Sist redigert:

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Innlegg
453
Antall liker
188
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
Jeg har opplevd svært forskjellig service. En selger som jeg la igjen 70k hos, fikk hentet det skadede produktet, på døren, sendte det til bergen og fikk produsenten til og ta opp igjen en nedlagt produksjon for å få lagd et par deler (elementer) til mitt produkt. En annen kar som jeg brukte 250k hos, kalte meg kunden ifra helvete fordi jeg ville ha refundert 1000kr ettersom kablene som han solgte meg ikke passet der de skulle. Det skulle vært banan,men jeg fikk spade som ikke passet i det hele tatt. Derfor fikk jeg de reterminert her lokalt for 1000kr. Han ga etter til slutt, men han ville jo ha kvittering og kjøps bevis. Det var ikke nok og holde kablene inn til terminalen og vise at de ikke passet, selv om han påstod at de skulle det.. Eier gleden av den totale handelen surnet som et resultat av dette.. mitt råd...legg igjen pengene hos de som fortjener det. De andre har vi godt av og bli kvitt..
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Beklager sen oppdatering-har web bare annenhver uke.
Jeg takker for mange og gode innspill.

For å begynne med stativet;så lar det seg ikke gjøre å "fikse" denne delen,
den må erstattes av ny del.
Norsk importør ville ikke komme imøte med å skaffe del,
selge enkelt stativ eller vurdere redusert pris på nytt par stativer.

Så jeg kontaktet produsent,og etter en uke har jeg nå idag fått svar.
Produsenten har ingen stativer tilgjengelige,
og spurte om bilder for å kunne se om det lot seg gjøre å reparere-hvilket ikke er mulig.
Produsenten ønsket utfyllende informasjon om dialogen mellom meg og den norske importøren.

Okej-ståa nå:
Høyttaleren og stativene finnes fremdeles i salg,
men produsenten kan ikke skaffe deler eller stativ.
Er det ikke nettopp sånt produsenter gjør?

Jeg har altså fått svar på trådtittelen: ja-jeg har urimelige forventninger til service.

Da er neste steg å kontakte forhandlere/importører i utlandet.
Starter med nærmeste nabo,i blått og gult.
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
En annen kar som jeg brukte 250k hos, kalte meg kunden ifra helvete fordi jeg ville ha refundert 1000kr ettersom kablene som han solgte meg ikke passet der de skulle...
Etter å ha handla for 250.000,-?
Det finnes litt av hvert derute.
 
Sist redigert:

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Løst!!

Audio Reference i Hamburg har kommet til med en hjelpende hånd,
og jeg får kjøpe et enkelt stativ av dem!!
Rigtignok brukt og ikke helt strøkent,
men det kan nok sies om eieren også.

Så da kan jeg se frem til å endelig få satt opp mine Sf Cremona Auditor i riktig høyde
-og kanskje tidsnok til en lang og frydefull juleferie.

Takker for alle bidrag og innspill.


 

Hr. Strøm

Medlem
Ble medlem
17.11.2014
Innlegg
20
Antall liker
8
Norsk importør ville ikke komme imøte med å skaffe del,
selge enkelt stativ eller vurdere redusert pris på nytt par stativer.

Så jeg kontaktet produsent,og etter en uke har jeg nå idag fått svar.
Produsenten har ingen stativer tilgjengelige,
og spurte om bilder for å kunne se om det lot seg gjøre å reparere-hvilket ikke er mulig.
Produsenten ønsket utfyllende informasjon om dialogen mellom meg og den norske importøren.

Okej-ståa nå:
Høyttaleren og stativene finnes fremdeles i salg,
men produsenten kan ikke skaffe deler eller stativ.
Er det ikke nettopp sånt produsenter gjør?

Jeg har altså fått svar på trådtittelen: ja-jeg har urimelige forventninger til service.

Da er neste steg å kontakte forhandlere/importører i utlandet.
Starter med nærmeste nabo,i blått og gult.
Ikke nok med at du ikke innser at produktet selges parvis, og at enkeltdeler ikke er å skaffe. Du framstiller deg selv som et offer.

For det første har du kjøpt en gjenstand på bruktmarkedet, men du forventer at importør skal gi deg rabatt på en helt ny tilsvarende gjenstand fordi du har kjøpt den samme gjenstanden brukt. Det er ulogisk.

Du skriver at norsk importør ikke vil komme deg imøte ved å selge én del eller ett enkelt stativ. Det er feil. Det riktige er at importør ikke kan. (Det er en vesentlig forskjell på vil og kan.) Dette fikk du også selv bekreftet når du tok direkte kontakt med produsent, som ikke kan skaffe det du mener å ha krav på. Og likevel fortsetter du å bitche om hvor uvillig den norske importøren er, når selv ikke produsenten kan innfri dine primadonna-forbruker-forventninger. Det blir for dumt.

Du skriver også at "Produsenten ønsket utfyllende informasjon om dialogen mellom meg og den norske importøren". Det kan jeg tenke meg, når du framstiller en importør som djevelen selv, fordi du ikke fikk ønskene dine innfridd. Sykt!
 

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
924
Antall liker
741
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Det var hyggelig og høre,,,,veldig synd at du måtte utenlands for og få dette ordnet..
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Norsk importør ville ikke komme imøte med å skaffe del,
selge enkelt stativ eller vurdere redusert pris på nytt par stativer.

Så jeg kontaktet produsent,og etter en uke har jeg nå idag fått svar.
Produsenten har ingen stativer tilgjengelige,
og spurte om bilder for å kunne se om det lot seg gjøre å reparere-hvilket ikke er mulig.
Produsenten ønsket utfyllende informasjon om dialogen mellom meg og den norske importøren.

Okej-ståa nå:
Høyttaleren og stativene finnes fremdeles i salg,
men produsenten kan ikke skaffe deler eller stativ.
Er det ikke nettopp sånt produsenter gjør?

Jeg har altså fått svar på trådtittelen: ja-jeg har urimelige forventninger til service.

Da er neste steg å kontakte forhandlere/importører i utlandet.
Starter med nærmeste nabo,i blått og gult.
Ikke nok med at du ikke innser at produktet selges parvis, og at enkeltdeler ikke er å skaffe. Du framstiller deg selv som et offer.

For det første har du kjøpt en gjenstand på bruktmarkedet, men du forventer at importør skal gi deg rabatt på en helt ny tilsvarende gjenstand fordi du har kjøpt den samme gjenstanden brukt. Det er ulogisk.

Du skriver at norsk importør ikke vil komme deg imøte ved å selge én del eller ett enkelt stativ. Det er feil. Det riktige er at importør ikke kan. (Det er en vesentlig forskjell på vil og kan.) Dette fikk du også selv bekreftet når du tok direkte kontakt med produsent, som ikke kan skaffe det du mener å ha krav på. Og likevel fortsetter du å bitche om hvor uvillig den norske importøren er, når selv ikke produsenten kan innfri dine primadonna-forbruker-forventninger. Det blir for dumt.

Du skriver også at "Produsenten ønsket utfyllende informasjon om dialogen mellom meg og den norske importøren". Det kan jeg tenke meg, når du framstiller en importør som djevelen selv, fordi du ikke fikk ønskene dine innfridd. Sykt!
Tja.
Jeg har tidligere i tråden beskrevet tre forsøk på å komme i dialog med importøren,
for om mulig å kunne få hjelp.
Alle ble besvart med enlinjers avvisning og jeg ble bedt om å henvende meg annetsteds.
Og hevde at det er djevelen selv er nok ikke riktig,
at det derimot er en laber holdning fra importør står jeg ved.
Det er vel særlig holdningen som bekymrer meg,
i forhold til å skulle oppgradere til større og dyrere Sf senere.
Jeg er på fjerde par fra denne produsenten,
og lar det ende med det.

De kan ikke skaffe en del?
Hvor vanskelig er det for dem å hoste opp en reservedel som de har produsert og solgt på tusenvis av?

Hvorvidt de av meg er kjøpt ny eller brukt er av underordnet betydning.
For høyttalere med utpris nærmere 40.000,- syns jeg både importør og produsent kan følge bedre opp.
Når de ikke vil være mer løsningsorientert enn som så,
så stryker jeg dem av blokka for fremtidige innkjøp.

Det finnes plenty av andre høyttalere,produsenter og forhandlere å velge blandt.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.381
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg handler ikke mye hifi, det jeg har virker fortsatt. MEN, jeg handler en del musikkinstrumenter og studioutstyr. Jeg har blant annet noe utstyr som ble produsert på 70-tallet og kjøpt brukt av meg på 90-tallet. Når jeg stikker innom den lokale sjappa for å kjøpe en reservedel blir jeg tilbydd en kopp kaffe mens butikkmannen ringer importør for å sjekke om delen kan skaffes, hvilket den kan. Delen bestilles, og når jeg henter den noen dager senere slår han av 20% for han syntes listeprisen var litt høy. Alt dette mens sjappa florerer av nykomfirmanter med penger som brenner i lomma. Men han tar seg tid til dem også, og etablerer et forhold til dem som gjør at de også kommer tilbake når konfirmasjonspengene er brukt opp og slitte gitarstrenger, flisete trommestikker og brukne jack-kabler skal erstattes. Slikt gjør at jeg fortsetter å handle i den lokale sjappa i stedet for å bestille fra utenlandske nettbutikker. Man tar seg tid og er imøtekommende og serviceinnstilt selv om det ikke er penger å tjene på en enkelt handel. Det kan hende at kunden kommer tilbake.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
310
Kanskje trådstarter handler mere i utlandet etter dette?

Service, og god kundebehandling er nesten ubetalelig.
Dette i ett marked der det knipes ofte igjen når kronene sitter langt inne.

Selv handler jeg der jeg får god service.

Selgere her på forumet jeg har god erfaring med, får alltid svar, selgere som selv svarer sent eller aldri, får ikke svar ved henvendelse.
Så selv i ett bruktmarked som her på forumet, har brukererfaring mye å si.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.390
Antall liker
1.239
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Apropos service når vi er inne på saken så fikk du i alle fall svar....

Kjøpte en brukt Rega P3 som jeg ønsket å finne ut alderen på, så jeg sendte en mail til importøren med serienummer. Hørte alderi noe fra de....
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn