Forstår godt innvendingene dine mot KT88; husk bare at ikke alle forsterkere og rørfabrikater er likedan. EL34 er for øvrig en rimeligere måte å få full uttelling med, disse har ikke på noen måte de samme problemene i mellomtonen.testet mange forsterkere på Bellene. De som kom best ut var store trioder som 845 og 805. 6c33 rør fungerte også knall i bat vk60.. MI forsto jeg aldri hva hadde på dem å gjøre da men det er nå meg.. 6550/kt88 i en mcintosh 275 fikk også kort levetid her i gården - virket ikke som at hornet likte den pågående mellomtonen jeg fikk.
nuvel - det er heldigvis masse forskjellig å få fatt i.
Har nok testet flere forskjellige kt88, el34, el84, transer o.l. (De beste der var et par hiagra som jeg likte veldig godt men som jeg ikke kunne leve med pga støy.) Mi var vel mi-9. Det passet ikke meg og det jeg verdsatte når jeg spilte på bellene. Den forforsterkeren jeg brukte i den tiden var en AudioValve Eklipse.Forstår godt innvendingene dine mot KT88; husk bare at ikke alle forsterkere og rørfabrikater er likedan. EL34 er for øvrig en rimeligere måte å få full uttelling med, disse har ikke på noen måte de samme problemene i mellomtonen.testet mange forsterkere på Bellene. De som kom best ut var store trioder som 845 og 805. 6c33 rør fungerte også knall i bat vk60.. MI forsto jeg aldri hva hadde på dem å gjøre da men det er nå meg.. 6550/kt88 i en mcintosh 275 fikk også kort levetid her i gården - virket ikke som at hornet likte den pågående mellomtonen jeg fikk.
nuvel - det er heldigvis masse forskjellig å få fatt i.
Men jeg ble litt nysgjerrig på det du sier om MI, hvilke MI-modell(er) har du benyttet? Hvilken pre?
Mvh
Håkon Rognlien
Har nok testet flere forskjellige kt88, el34, el84, transer o.l. (De beste der var et par hiagra som jeg likte veldig godt men som jeg ikke kunne leve med pga støy.) Mi var vel mi-9. Det passet ikke meg og det jeg verdsatte når jeg spilte på bellene. Den forforsterkeren jeg brukte i den tiden var en AudioValve Eklipse.Forstår godt innvendingene dine mot KT88; husk bare at ikke alle forsterkere og rørfabrikater er likedan. EL34 er for øvrig en rimeligere måte å få full uttelling med, disse har ikke på noen måte de samme problemene i mellomtonen.testet mange forsterkere på Bellene. De som kom best ut var store trioder som 845 og 805. 6c33 rør fungerte også knall i bat vk60.. MI forsto jeg aldri hva hadde på dem å gjøre da men det er nå meg.. 6550/kt88 i en mcintosh 275 fikk også kort levetid her i gården - virket ikke som at hornet likte den pågående mellomtonen jeg fikk.
nuvel - det er heldigvis masse forskjellig å få fatt i.
Men jeg ble litt nysgjerrig på det du sier om MI, hvilke MI-modell(er) har du benyttet? Hvilken pre?
Mvh
Håkon Rognlien
Har nå et par mi-18 som venteforsterkere på systemet jeg bruker i dag til jeg er ferdig med å bygge om de forsterkerene som jeg normalt benytter og selv om de ikke kan sammenlignes med mi9 så fungerer også disse langt i fra noe jeg ønsker å leve med fremover.
Uansett - det meste er jo preferanser på hva man ønsker.
Jojo... Ok. Ikke for å være grinete, men sa meg ikke så mye. "Ulike høyttalertyper"? Utdyp. Smak og plass har jeg.... Forresten: smak kan vel kanskje diskuteres. ;-)Og et par RF7...
Kjenner ikke CW, men har belle,
Dette er to svært ulike høyttaler typer. Har vil smak og plass utgjøre de største forskjellene.
Tror ikke Belle og Cornwall er direkte sammenlignbare.Og et par RF7...
Kjenner ikke CW, men har belle,
Dette er to svært ulike høyttaler typer. Har vil smak og plass utgjøre de største forskjellene.
Begge vil vel funke, og er "rockehøyttalere" så gode som noen. Reference er en mer moderne høyttalerserie, på godt og vondt, og de to trives vel med litt forskjellig forsterkeri. CW kan du sikkert drive flott med en liten rørforsterker, der rf7 vil trives best med en del krefter i ryggen. De er ganske forskjellige vesener selv om de på en måte begge er bra på det samme. Dynamiske, kjappe og kan spille høyt. CW klarer seg nok fint uten sub, dersom du ikke hører kun på elektronisk bassbrumling og kirkeorgel. I rockemusikk er det sjelden noe lyd under 40Hz likevel.Jojo... Ok. Ikke for å være grinete, men sa meg ikke så mye. "Ulike høyttalertyper"? Utdyp. Smak og plass har jeg.... Forresten: smak kan vel kanskje diskuteres. ;-)Og et par RF7...
Kjenner ikke CW, men har belle,
Dette er to svært ulike høyttaler typer. Har vil smak og plass utgjøre de største forskjellene.
Her hadde jeg ikke vært i tvil. Selg! Så bygger du deg en rå custom senter med noe av de samme delene som Belle. Grunnen til å snu hornet er spredningen (60x40), men vet ikke hva Bellene er? Trolig noe av det samme. Uansett gjør det jo ikke noe å prøve å koble ut det ene hornet, men hva skal du gjøre med bassene? Koble de sammen, eller bruke to forsterkere, en på hver RF-7? Det vil kunne bli krøll med delefilter å koble ting sammen.Sitter nå å titter bort på et par gigantiske surround back høyttalere. Klipsch rf 7... Og vurderer nå om jeg skal bygge om den ene til senter da jeg må ha den liggende pga lerretet mitt. Evnt å bruke begge og legge de topp mot topp, og koble ut det ene hornet.
Høyttalere har jeg ikke peiling på så da spør jeg dere.
Hornet som skal brukes må da snus 90 grader. Spiller det noen rolle hvilken vei, er det en opp og ned på et horn?
I og med at jeg vil ha hornet i senter. Så må jeg flytte det mellom basselementene. Er det noe her jeg må passe på? Tenker på plassering av bassene i forhold til horn?
Hvordan i huleste åpner jeg opp et par rf7. Finner ikke noen skjøt. Regner med at den er limt på, finnes det noen triks til å løsne på limet.
Er kun i tenkeboksen enda...
Høres ikke så enkelt/smart ut, synes jeg.Sitter nå å titter bort på et par gigantiske surround back høyttalere. Klipsch rf 7... Og vurderer nå om jeg skal bygge om den ene til senter da jeg må ha den liggende pga lerretet mitt. Evnt å bruke begge og legge de topp mot topp, og koble ut det ene hornet.
Høyttalere har jeg ikke peiling på så da spør jeg dere.
Hornet som skal brukes må da snus 90 grader. Spiller det noen rolle hvilken vei, er det en opp og ned på et horn?
I og med at jeg vil ha hornet i senter. Så må jeg flytte det mellom basselementene. Er det noe her jeg må passe på? Tenker på plassering av bassene i forhold til horn?
Hvordan i huleste åpner jeg opp et par rf7. Finner ikke noen skjøt. Regner med at den er limt på, finnes det noen triks til å løsne på limet.
Er kun i tenkeboksen enda...
Jeg har ikke hørt mk2 versjonen, men hadde RB-81 i et tidligere surroundoppsett. Jeg brukte dem en liten stund som hovedhøyttalere og jeg syns de imponerte veldig til prisen.Hei.
Jeg har ingen erfaring med Klipsch høyttalere, men tenkte litt på å prøve ett par for å se.
Har idag stativ høyttalere, så noen råd på en modell man kunne prøve? Sett litt på RB-81mk2. Disse koster ikke mye, men spiller de "bra"?
Du eier vel nå Dynaudio stemmer ikke dette ? På ditt spørsmål om Klipsch spiller bra, så må jeg si "tja"Hei.
Jeg har ingen erfaring med Klipsch høyttalere, men tenkte litt på å prøve ett par for å se.
Har idag stativ høyttalere, så noen råd på en modell man kunne prøve? Sett litt på RB-81mk2. Disse koster ikke mye, men spiller de "bra"?
Jeg personlig hadde nok ikke satt Hegel på Klipsch. Prøvde med en H70 engang, men den gikk for i retur. De burde nok heller bruke McTosh som de også har i sitt produktsortiment.Hei Quisten.
Det jeg er litt "redd" for er at de blir litt lyse i toppen. Har hørt Palladius på soundgarden på ett Hegel oppsett. Nå er dette mye dyrere høyttalere, men de ble litt for lyse i toppen. Fikk inntrykk av at diskanten skrek... Kan være de ikke var innspilt å vil roe seg litt etter tiden. Kan også være mismatch med det oppsettet.
Selv har jeg Musical Innovation noe jeg selv syntes spiller musikalsk.
Klipsch skal jo spille med forrykende dynamikk å det høres spennende ut å prøve.
Hei Quisten.
Det jeg er litt "redd" for er at de blir litt lyse i toppen. Har hørt Palladius på soundgarden på ett Hegel oppsett. Nå er dette mye dyrere høyttalere, men de ble litt for lyse i toppen. Fikk inntrykk av at diskanten skrek... Kan være de ikke var innspilt å vil roe seg litt etter tiden. Kan også være mismatch med det oppsettet.
Selv har jeg Musical Innovation noe jeg selv syntes spiller musikalsk.
Klipsch skal jo spille med forrykende dynamikk å det høres spennende ut å prøve.
Hva går disse teoriene ut på da ? Budsjett morroanlegg med Klipsch ? Ser du har hatt litt ok ting før.Driver med litt mygel & testing & teorier for meg selv om dagen, og long-story-short så ble det bestilt noen RB 81 II rett før jul som kom frem i går. Digger utseende på klipsch.
Noen som kan noe om hornbass?
Tenker å skaffe tak i en minidsp 2x4 for å kunne justere sub(er) både med eq og tid. Rettere sagt så er det Klipsch Belle som skal justeres i tid, slik at bassen (sub bass) ankommer lyttepossisjon på samme tid. Kan jo gjøre dette ved plassering også, men vil da få subbene midt i rommet....
Siden Belle ikke har noe spes med outpup under 55-60hz, så tenkte jeg å dele mellom sub og Belle i dette området. Men noen fortalte meg at med hornbass, så skal man være forsiktig med å dele av, da dette kan føre til at hornet ikke vil fungere på riktig måte. Altså at frekvensene over (delefrekvens) er avhenging av at elementet jobber helt ned selv om det ikke er mye output.
Noen som kjenner til dette?
Jeg har alternative koblingsmetoder, men en subb som slår på riktig tid er virkelig avhengighets skapende. Og jeg har lysst å koble meg forbi hjemmekino reciver ved 2 kanals musikklytting.
Akustikken i rommet og plassering er veldig avgjørende på hvordan lyden blir. Ingen høyttaler kan bli for detaljert og dårlige innspillinger skal låte dårlig.Jeg er en lykkelig eier av et par klipsch RF82 MK2 disse drives av en Holfi Integra 88 SE Det som jeg sitter ofte å spekulerer på er om jeg liker lyden.
Når det spilles opp til fest og det er pop på full guffe med masse bass så rett og slett elsker jeg dem, men på den andre siden syns jeg dem er ALT for avslørende i lyden. Nesten annehvere Vinyl jeg spiller er jeg skeptisk til lyd og inspillingen. Snakket med Klipsch på Insagram hvor dem sa det selv det er gode høytalere men kan være i overkant "Revealing so you do need a good record"
Grunnen til at jeg kjøpte rf82 er at de passer til å spille vanvittig høyt å dundre løs malingen av veggene, samtidig som de er vil si bare helt OK å høre på som kosehøytalere. Med f.eks jazz, kari bremnes, pianospilling.. etc
Har jeg paranoid hørsel?